در حضور مديرعامل صندوق کارآفريني اميد مطرح شد: نيشابور، رتبه نخست کشوري در جذب اعتبارات مشارکتي و غير مشارکتي
در حضور مديرعامل صندوق کارآفريني اميد مطرح شد: نيشابور، رتبه نخست کشوري در جذب اعتبارات مشارکتي و غير مشارکتي

رضا ميرابي- مديرصندوق کارآفريني اميد خراسان رضوي گفت: نيشابور در سال 95  با جذب 103 درصدي اعتبارات در طرح هاي مشارکتي و غيرمشارکتي صندوق کارآفريني اميد، رتبه نخست جذب اعتبارات را در سطح کشور بدست آورده است. علي آبيلي در نشستي با حضور نمايندگان مجلس نيشابور و فرماندار شهرستان، اظهار داشت: خراسان رضوي در طرح […]

رضا ميرابي- مديرصندوق کارآفريني اميد خراسان رضوي گفت: نيشابور در سال 95  با جذب 103 درصدي اعتبارات در طرح هاي مشارکتي و غيرمشارکتي صندوق کارآفريني اميد، رتبه نخست جذب اعتبارات را در سطح کشور بدست آورده است.

علي آبيلي در نشستي با حضور نمايندگان مجلس نيشابور و فرماندار شهرستان، اظهار داشت: خراسان رضوي در طرح هاي مشارکتي و غير مشارکتي به لحاظ تعداد و ميزان اعتبار تخصيص داده شده، رتبه اول کشور را داراست.

وي افزود:  از مجموع  15 طرح  کارآفريني تصويب شده استاني، 5 طرح در حوزه نيشابور است که از اين 5 طرح که با اعتباري بالغ بر4 ميليارد و 200 ميلون تومان به تصويب رسيده است ، 4 طرح در حوزه مشارکتي و 1 طرح غير مشارکتي است که همگي در مرحله اتمام سازه و نصب تجهيزات هستند.

وي در تشريح فعاليت هاي اين صندوق در نيشابور با اعلام اين که 71 % اعتبارات در بخش روستايي و 29% هم در بخش شهري هزينه شده است، اظهار کرد: اعتبار تخصيصي شهرستان نيشابور در حوزه اشتغال در سال 95، بيش از 41 ميليارد ريال بوده است که در پايان سال 42 ميليارد و 250 ميليون ريال پرداخت شده که از افزايش 103 درصدي جذب اعتبارات شغلي در شهرستان خبر مي دهد. در حوزه تثبيت اشتغال نيز در قالب 31 فقره توانستيم 304 ميليون تومان براي حمايت از مشاغل خُرد اختصاص دهيم.

مديرصندوق کارآفريني اميد خراسان رضوي از اعتبار 48 ميليارد توماني اين صندوق در استان خبرداد و تصريح کرد: صندوق کارآفريني اميد استان سال گذشته به لحاظ شناسايي مزيت هاي مرتبط با گروه هايِ هدفِ صندوق، رتبه دوم را در کشور از آن خود کرده است. در سال 95 ، تعداد  هزار و 931 فقره تسهيلات اشتغال پرداخت شده که منجر به ايجاد 3000 فرصت شغلي در استان شده است. هم چنين بيش از 2500 شغل را براي تثبيت در بازارکار مورد حمايت قرار داريم.

در اين بين هاجر چناراني، نماينده نيشابور و فيروزه در مجلس، که پيش از اين سخن نگفته بود، گفت: چرا شهرستاني مثل سبزوار بيش از 6 ميليارد اعتبار جذب کند و نيشابور 4 ميليارد؟ کم کاري صورت گرفته از سمت چه کسي يا چه نهادي است که اين اختلاف ميلياردي به وجود آمده؟

آبيلي اما اظهارات او را بي پاسخ نگذاشت و ضمن تشريح تفاوت طرح هاي مشارکتي وطرح هاي اجرا شده با اعتبارات مردمي، افزود: اين 4 ميليارد و 250 ميليون توماني که به عنوان اعتبارات جذب شده نيشابور از آن ياد مي شود، تنها مربوط به اعتبارات تخصيص داده شده مرحله اول طرح هاي مشارکتي و غير مشارکتي است که با احتساب مراحل دوم و سوم که به امسال منتقل شده و نيز اعتبارات مردمي- منابع از سمت مردم تامين مي شود- اين مبلغ به بيش از 10 ميلياد تومان مي رسد. اعتبار ذکر شده براي سبزوار به دليل اعتبارات منابع مردمي است و در اين شهرستان حتي يک طرح مشارکتي نيز اجرا نشده است که از اين حيث در رتبه بسيار پايين تري نسبت به نيشابور قرار دارد.

در ادامه اين نشست که درفرمانداري نيشابور برگزار شد، فرماندار شهرستان يادآور شد: نيشابور يک «شِبه استان» است ولي امکانات يک شهرستان را دارد. رهاورد شهرهايي مانند نيشابور در اقتصاد آينده، اقتصاد گردشگري خواهد بود. بايدظرفيت نهفته نيشابور در اين زمينه عملياتي شود.

سعيد شيباني اذعان کرد: نيشابور در صنعت، کشاورزي و بازار عرضه نيز حرف هاي زيادي براي گفتن دارد، هم چنين سنگ فيروزه ظرفيت جهاني نيشابور است، اما در اين زمينه ها کمبود هاي فراواني داريم که اميد است با کمک صندوق هاي کارآفريني بتوانيم اين کمبود هارا مرتفع سازيم.

او با تاکيد بر اهميت نوآوري و خلاقيت در پيدايش مشاغل پايدار، عنوان کرد: ما در شرکت هاي دانش بنيان و ICT   ظرفيت بالايي داريم که بايد از آن ها در توسعه اقتصادي و ايجاد مشاغل پايدار و با ظرفيت، بهره برد.

ديگر نماينده نيشابور و فيروزه در مجلس نيز گفت: صندوق کارآفريني اميد ايران براي توسعه و راه اندازي مشاغل خرد، که نياز فعلي شهرستان است، اقدامات قابل تاملي انجام داده است.

حميد گرمابي افزود: يکي از مشکلاتي که از گذشته در صندوق هاي کارآفريني ديده مي شود، طولاني شدن روند و مدت تخصيص وام و تسهيلات است. اگر اين وام ها با مبالغ کمتر در اختيار شهرستان باشد و براي واگذاري آن ها در شهرستان تصميم گيري شود، مي توان از اتلاف وقت و انرژي در اين روند، جلوگيري کرد.

مشاور نيشابوري صندوق کارآفريني اميد خراسان رضوي هم که در جلسه حضور داشت، بيان کرد: نيشابور تمام ويژگي هاي لازم براي تبديل شدن به يک شهر پايلوت گردشگري در سطح استان ، کشور و حتي جهان را داراست اما در به ثمر نشاندن آن ها تاکنون اقدام قابل توجهي صورت نگرفته است.

يگانه حسيني خاطر نشان کرد: در طول يک سال حدود 27 ميليون نفر گردشگر داخلي از مسير نيشابور به مشهد مي روند که از اين تعداد 80 درصد آن ها به صورت ريلي و جاده اي دقيقا از نيشابور مي گذرند. در نوروز 96 نيز ، 6 ميليون نفر گردشگر در فاصله 20 روز از نيشابور عبور مي کنند و به مشهد مي روند اما از اين تعداد کمتر از 500 هزار نفر جذب نيشابور مي شوند که همين درصد اندک هم به صورت موقت و ساعتي در نيشابور توقف کرده و سپس به مشهد مي روند.

اين فعال اقتصادي با بيان اينکه «راهبرد درستي براي ايجاد اشتغال در زمينه گردشگري و نگهداري مسافر در نيشابور اتخاذ نشده است»، تصريح کرد: بر اساس آمار رسمي ما  80 جاذبه و منبع گردشگري متشکل از 36 جاذبه طبيعي، 40 جاذبه فرهنگي و تاريخي و 4 جاذبه ويژه در نيشابور داريم که در صورت آموزش تخصصي نيروهاي بومي و فراهم کردن زيرساخت هاي اساسي، مي تواند حجم زياد مسافر را به همراه داشته باشد.

نماينده ديگر نيشابور در مجلس با اشاره به اين  که نزديکي نيشابور به مشهد ظلم بزرگي است به نيشابور، گفت: بيشتر درآمد مردم نيشابور در حوزه کشاورزي و دامداري است و نبايد شهر را به سمت صنعتي شدن ببريم.

هاجر چناراني افزود: زمين هاي زراعي نيشابور 6 درصد کشور و 10 درصد استان است. دام سبک ما 10 درصد و دام سنگين 20 درصد مجموع استاني است اما در بين وام هاي اختصاص داده شده ، وامي براي زمينه دام پروري ديده نمي شود.

در ادامه جلسه مديرعامل صندوق کارآفريني اميد نيز خاطر نشان کرد: نيشابور بايد به مقصد گردشگري تبديل شود. يکي از مزيت هاي عمده نيشابور خدمات سفر است که شامل گردشگري، پذيرايي، اقامت و … مي شود.

اصغر نورالله زاده با تاکيد بر نوآوري و ابتکار در مشاغل مربوط به فيروزه نيشابور ، تصريح کرد: فيروزه نيشابور يک برند جهاني است و بايد بيشتر از اين مورد توجه قرار گيرد. در اين راستا صندوق کارآفريني اميد آمادگي دارد از بازاچه فيروزه و مشاغل نو و پايدار اين صنعت در سطح توان حمايت کند.

 

وي در پايان اذعان کرد: اگر مزيت هاي نيشابور در شهرستاني غير از اين شهر بود، سالانه درآمد قابل توجهي براي شهرستان حاصل مي شد. در عين حال با توجه به ظرفيت هاي اين شهر، اعتبار متمرکز نيشابور  را در صندوق استاني 1 ميليارد تومان افزايش مي دهيم.