بيماران کليوي دو برابر  مي شوند!
بيماران کليوي دو برابر  مي شوند!

  رئيس دانشکده علوم پزشکي نيشابور از افزايش دو برابري تعداد بيماران مبتلا به نارسايي و کم کاري کليه طي 5 سال آينده خبر داد. دکتر عظيمي نژاد گفت : شايع ترين علت نارسايي و کم کاري کليه، ابتلا به فشارخون و بيماري ديابت است. به صورتي که بيماري ديابت به رگ‌هاي متوسط و کوچک […]

 

رئيس دانشکده علوم پزشکي نيشابور از افزايش دو برابري تعداد بيماران مبتلا به نارسايي و کم کاري کليه طي 5 سال آينده خبر داد.

دکتر عظيمي نژاد گفت : شايع ترين علت نارسايي و کم کاري کليه، ابتلا به فشارخون و بيماري ديابت است. به صورتي که بيماري ديابت به رگ‌هاي متوسط و کوچک خون در افراد مبتلا آسيب مي‌رساند و باعث ايجاد نارسايي در عضوهايي مانند کليه و چشم مي‌شود.

اين عضو هئيت علمي دانشگاه اظهار داشت : طبق آمارها بيش از 46 هزار بيمار نارسايي پيشرفته کليه در کشور وجود دارد و سالانه بين 3 تا 5 هزار نفر به تعداد بيماران کليوي اضافه مي‌شود و بدين ترتيب افزايش دو برابري تعداد بيماران در کشور طي 5 سال آينده قطعي خواهد بود و اين در حالي است که بيش از 90 درصد مبتلايان به نارسايي و کم کاري کليه از بيماري خود خبر ندارند.

عظيمي نژاد با اشاره به اين که تشخيص و درمان بموقع در نارسايي و کم کاري کليه اهميت زيادي دارد اضافه کرد: انجام تست‌هاي غربالگري ساده و کم‌هزينه مانند آزمايش ادرار و اندازه‌گيري کراتينين از روشهاي تشخيصي اين بيماري بوده و بهترين اقدام براي مبارزه با اين بيماري، مراجعه منظم و دوره‌اي به پزشک است.

وي تناکيد کرد که با تشخيص زودهنگام فشارخون مي توان از عوارض آن مثل نارسايي کليه ، سکته هاي قلبي و مغزي پيشگيري کرد.

کار اصلي کليه ها حفظ تعادل شيميايي بدن است آنها مواد زايد و مايع اضافي را از خون تصفيه کرده و به صورت ادرار دفع مي‌کنند.  البته تنظيم فشارخون، توليد موادي براي پيشگيري از کم خوني، تنظيم مواد معدني خون و … از عملکردهاي ديگر کليه است. به عبارتي ماموريت اصلي کليه ها حفظ تعادل الکتروليتي بدن و کمک به ادامه حيات انسان است در واقع بدون کليه نميتوان زندگي کرد.