موسيقي مي تواند انسان را از جهان طبيعت به جهان ملکوت سير دهد
موسيقي مي تواند انسان را از جهان طبيعت به جهان ملکوت سير دهد

گفت‌وگو با حسين انصاري‌راد اين صدا؛ ظرافت کلام خدا را تجلي مي بخشد آقاي لاريجاني حق فتوا در مسائل شرعي را ندارد حسين انصاري‌راد، نماينده ادوار مجلس، ضمن رد ادعاي لاريجاني، پاسخ صريحي به گفته‌هاي او داد. انصاري‌راد در گفت‌وگو با «شرق»، درباره اظهارنظر لاريجاني مبني بر اينکه «پخش ربناي شجريان خلاف موازين شرعي تلاوت […]

گفت‌وگو با حسين انصاري‌راد

اين صدا؛ ظرافت کلام خدا را تجلي مي بخشد

آقاي لاريجاني حق فتوا در مسائل شرعي را ندارد

حسين انصاري‌راد، نماينده ادوار مجلس، ضمن رد ادعاي لاريجاني، پاسخ صريحي به گفته‌هاي او داد. انصاري‌راد در گفت‌وگو با «شرق»، درباره اظهارنظر لاريجاني مبني بر اينکه «پخش ربناي شجريان خلاف موازين شرعي تلاوت است» گفت: «دو موضوع مطرح است؛ يکي مسئله سياسي که در ادامه به آن اشاره مي‌کنم و ديگري مسئله شرعي. اينکه آقاي محمدجواد لاريجاني مي‌گويند شرايط تلاوت را با صوت آقاي شجريان حفظ نمي‌کنيم، به اين معني که شرايط تلاوت که در حقيقت حرمت و شکوه و لطافت قرآن است را تحت شعاع قرار مي‌دهد، اين حرف واقعا عجيب است».

او ادامه داد: «آقاي محمدجواد لاريجاني حق فتوادادن در مسائل شرعي را ندارد. تا جايي که خبر دارم، ايشان فيزيک‌دان و سياست‌مدار است و تحصيلات فقهي که بتواند اظهارنظر کند، ندارد. ثانيا عکس مطلب ايشان درست است. مرحوم فيض کاشاني درباب موسيقي جمله‌اي دارد که در کتاب وافي نوشته شده است، همه علما و طلاب اين کتاب را مي‌شناسند و فيض کاشاني نيز به‌عنوان يک حکيم الهي، فقيه و متکلم شناخته مي‌شود. فيض کاشاني يکي از معتبرترين علماي تاريخ شيعه است و در کتاب وافي اشاره مي‌کند که موسيقي در مواردي انسان را از جهان طبيعت به جهان ملکوت سير مي‌دهد. به‌علاوه درباره قرآن مجيد هست که مي‌گويند قرآن را با صوت نيکو بخوانيد. بنابر اين سخناني که درباره ربنا از سوي آقاي لاريجاني گفته شده، نادرست است».

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: «30 سال است اين صدا در اوقات ماه رمضان به هنگام افطار قرائت شده و هيچ‌يک از علما و فقهاي ما حتي فقهاي سنتي ايرادي به اين موضوع نگرفته‌اند و جناب آقاي لاريجاني به چه دليل اين حرف را مي‌زند؟ طبق نظر آقاي لاريجاني، ربناي آقاي شجريان، معنا، طراوت، معنويت و ظرافت کلام خدا را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد درصورتي‌که عکس اين موضوع است و اين صوت ظرافت کلام خدا را تجلي مي‌بخشد و مؤثر مي‌کند. مردم ما در زمان افطار نگاه، گوش و قلبشان وقتي اين صدا را مي‌شنود انگار قرآن را مي‌شنوند و از قرآن لذت مي‌برند. ضمن اينکه اين صدا به قرآن طراوت مي‌بخشد و آن را مؤثر مي‌کند. بنابراين حرف ايشان از نظر شرعي درست نيست».

او ادامه داد: «از نظر سياسي نيز آقاي شجريان شخصي است که بالاخره فرزند يک قاري قرآن است و خواندن را در آغاز پيش پدر قاري قرآن تلمذ کرده است. علاوه بر اينکه در اين سال‌ها هرچه خوانده است سنتي بوده و نديدم تا به‌حال عالِمي علني و به‌طور عمومي به خواندن ايشان اعتراض داشته باشد. آقاي شجريان درون جمهوري اسلامي زندگي مي‌کند و از احترام ويژه‌اي برخوردار است و شايد انتقاداتي هم داشته باشد».

حجت‌الاسلام انصاري‌راد در بخش پاياني صحبت‌هايش افزود: «البته حق انتقاد را همه دارند و مي‌توانند استنباط خودشان را بيان کنند، اما سخن جناب لاريجاني به‌لحاظ فقهي و شرعي نمي‌تواند منشأ اثري باشد. اگر مرجع تقليدي فتوا بدهد، حرف ديگري است و آن هم جاي بحث دارد. اما اين صدا و اين قرائت نه‌تنها ضرري به قرآن نمي‌زند، بلکه قرآن را متجلي مي‌کند. اکثر مردم کشور درخواست پخش اين دعا را هنگام افطار دارند و درخواست نامشروعي هم نيست. دوست دارند اول افطار اين صدا را بشنوند و روزه را با کلام خدا با ربنا آغاز کنند».