در کنار خيام حس عصيان و جسارت بيشتري در اجرا داشتم ; جامعه ي بدون موسيقي از تعصب پژمرده و مضمحل مي شود ; کاش دست و پاي هنراز بندهاي آشفته رهايي يابد
در کنار خيام حس عصيان و جسارت بيشتري در اجرا داشتم ; جامعه ي بدون موسيقي از تعصب پژمرده و مضمحل مي شود ; کاش دست و پاي هنراز بندهاي آشفته رهايي يابد

  گفت و گو: سيدهاشم مداح همزمان با مراسم بزرگداشت روز ملي خيام و در محل آرامگاه اين رياضي دان ومنجم و  فيلسوف بزرگ شرق؛ برنامه ي  موسيقي زنده توسط گروه نوبانگ نيز اجرا شد که حال و هواي ديگري داشت و با استقبال پر شور مردم روبه رو گرديد. اين نوع موسيقي را موسيقي […]

 

گفت و گو: سيدهاشم مداح

همزمان با مراسم بزرگداشت روز ملي خيام و در محل آرامگاه اين رياضي دان ومنجم و  فيلسوف بزرگ شرق؛ برنامه ي  موسيقي زنده توسط گروه نوبانگ نيز اجرا شد که حال و هواي ديگري داشت و با استقبال پر شور مردم روبه رو گرديد. اين نوع موسيقي را موسيقي تلفيقي مي نامند که از ترکيب دونوع فرهنگ موسيقايي به وجود آمده است .ترکيبي از موسيقي اصيل ايراني با همراهي سازهاي امريکاي لاتين . بايد گفته شود ،اين نوع موسيقي در پي زباني جهاني است تا بتواند با موسيقي روز دنيا هماهنگ تر شده و مخاطبان گسترده تري را پوشش دهد. براي آشنايي با اين نوع موسيقي در شهرمان به سراغ گروه موسيقي نوبانگ رفتيم اين گروه به سرپرستي فرشيد شعباني آهنگساز و نوازنده ي  سنتور؛  تشکيل شده است.  ديگر اعضاي گروه که عبارتند از :  آرمان نادري ، نوازنده دف و تنبک و امير اثني عشري نوازنده  پرکاشن . ماحصل اين گفتگو تقديم شما عزيزان مي شود.

گروه  موسيقي نوبانگ کاري تازه و بديع را شروع کرده که آينده ي درخشاني را براي هنر موسيقي شهرمان رقم خواهد زد . باتشکر از شما هنرمندان عزيز که در اين گفتگو شرکت کرديد  لطفا حس و حال خودتان را از اجراي زنده موسيقي در روز ملي خيام بيان کنيد؟

فرشيد شعباني:

بنده به عنوان سرپرست گروه بسيار مفتخرم که توانستم قطعاتي از ساخته هاي خودم را در اين روز ميمون وبه ياد ماندني و در حضور پر شور مردم  به همراهي دوستانم اجرا کنم. اين قطعات عبارت بودند از «قطعه شيدايي و خروش از ساخته هاي خودم و قطعه خزان از ساخته هاي استاد بزرگ موسيقي ايران  پرويز مشکاتيان. در مجموع بسيار از اجراي برنامه راضي هستيم اگر چه کمبود هايي هم وجود داشت .

امير اثني عشري:

سازي که من مي نوازم از سازهاي امريکاي لاتين و پرکاشن است. اين ساز رنگ جديدي به موسقي اصيل ما مي دهد و نواي صوتي جديدي را خلق مي کند . خوشبختانه در ترکيب اين سازبا سنتور خوب جواب داده و نوع جديدي از صدا را به وجود آورده است .از طرفي به دليل علاقه شخصي و ارادتي که به خيام دارم اين اجرا برايم خيلي لذت بخش بود

 آرمان نادري :

قطعاتي که در آن روز اجرا شد طوري طراحي و تنظيم شده بود که مايه ي موسيقي اصيل ايراني را داشت به علاوه  استفاده از ساز پرکاشن که اجراي قطعات را پر رنگ تر مي کرد . از طرفي تنبک هم طوري با اين ساز هماهنگ شده بود که نتيجه ي آن يک موسيقي خوب تلفيقي باشد .  خوش بختانه با تمرينات قبلي اين گروه کارخوب و هماهنگي از آب در آمد .ضمنا قطعه ي خزان اثر استاد مشکاتيان جهت اين اجرا انتخاب شده بود که به کار ما غناي بيشتري بخشيد .از طرف ديگر من  در کنار خيام حس عصيان و جسارت بيشتري در اجرا داشتم

لطفا در باره گروه نوبانگ و هدف از تشکيل آن توضيحات بيشتري بدهيد ؟

فرشيد شعباني :

بنده قبلا قطعاتي ساخته بودم که بايد باگروه اجرا مي شد لذا دنبال نوازنده ي حرفه اي مي گشتم تا بتوانم اين قطعات را اجراکنم به دليل آشنايي قبلي با آرمان نادري اولين عضو گروه به ما ملحق شد و پس از آن به دليل نبودن نوازنده پرکاشن با امير اثني عشري که تنها نوازنده ي اين ساز در نيشابور است آشنا شدم و اين آشنايي ترکيب اين گروه را شکل داد . حضورساز پرکاشن کار مارا قوي تر و به روز تر مي کند .

امير اثني عشري :

به دليل دوستي و رفاقت  با فرشيد و آرمان و رسيدن به يک حس مشترک همکاري با اين گروه را شروع کردم و اميدوارم بتوانيم اجراهاي بهتري با اين گروه داشته باشيم .

آرمان نادري :

اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد

باقي همه بي حاصلي و بي خبري بود

رفاقت و همدلي چندين ساله با اين دوستان مرا هم جذب اين گروه کرد و از طرفي انديشه خلق آثاري نو و بديع در موسيقي انگيزه اصلي همکاري من  با اين گروه بوده است .

دليل جذب شدن شما به هنر موسيقي چه بوده است ؟

شعباني :

اشتياق دروني و علاقه مندي به ساز سنتور مرا به اين وادي کشاند لذا به مصداق شعر

«که عشق آسان نمود اول ولي افتاد مشکل ها » در ابتدا انگيزه  شور و شوق بود اما در ادامه راه صبر و شکيبايي فراوان مرا به اينجا که هم اکنون هستم رساند .در نهايت موسيقي مرا به يک حس متعالي و يک نوع آرامش دروني رسانده است ..به قول مولانا

ما برون را ننگريم و قال را

ما درون را بنگريم و حال را

اثني عشري :

– از بچگي عاشق ضربه زدن و ريتم گرفتن با در و ديوار و مخضوصا ميز هاي درسي بودم تا بالاخره با ساز     « تومبا» آشنا شدم اين آشنايي مرا به گمشده ام رساند . در آن زمان ما در بندر انزلي زندگي مي کرديم و من اين ساز را پيش برادرم ياد گرفتم و بعدها در مشهد پيش برديا آشوري و سپس در تهران نزد استاد همايون نصيري آموزش ديدم. يک حس دروني مرا به ادامه ي  کار تشويق مي کرد و بر خلاف تصور عموم که فکر مي کنند اين ساز پر سر و صداست، پرکاشن به من حس آرامشي مي دهد .

نادري:

از بچگي در فضاي خانه ما صداي سحر انگيز استادان  بنان و شجريان طنين انداز بود لذا من هميشه با موسيقي ارتباط تنگاتنگي  داشته ام . ابتدا با ديدن کنسرت هاي موسيقي و ساز سنتور که برادرم نوازنده ي آن بود با دنياي موسيقي آشنا شدم سپس نواختن دف را به طور خود آموخته شروع کردم و ضمنا تنبک را هم نزد استاد رجبي به وفور کار کرده ام ..

موسيقي هميشه براي من تفکر و حس جستجو را زنده کرده است .از طرف ديگر موسيقي اصيل ما با عرفان ايراني عجين شده است در نتيجه آميختگي عرفان و موسيقي هميشه حس مکاشفه و جستجوي حقيقت  را در ذهن من زنده مي کند .

اگر روزي هنر و مخصوصا موسيقي را از شما بگيرند چه اتفاقي برايتان مي افتد ؟

شعباني :

براي من زندگي بدون موسيقي و سنتور بي معني است و برايم زندگي بدون موسيقي غير قابل تصور است

اثني عشري :

از نظر من موسيقي غذاي روح است لذا روح و روان آدمي بدون موسيقي خشک و غير قابل تحمل است . قابل دوام نيست . جامعه بدون موسيقي نشاط و سرزندگي خود را از دست مي دهد تصور کنيد يک روز قناري چهچهه نزند  بلبل نخواند «آبشار زمزمه نکند و ريتم از خلقت بار بنددو….

نادري:

من هم معتقدم بدون موسيقي جامعه بشري از خشکي احساسات و تعصب پژمرده خواهد شد و در نهايت بيمار و مضمحل مي گردد .

مشکلات اصلي بر سر راه فعاليت هاي موسيقي در شهري مانند نيشابور چيست؟

از نظر ما مهمترين مشکل در استان خراسان مساله مجوزهاي کنسرت است که اميدواريم هر چه زودتر حل شود .مورد بعدي گلايه هايي است که از کوتاهي مسئولين در انجام وظيفه داريم .نکته ي  بعدي مربوط به خود هنرمندان و جامعه ي  موسيقي است که يک عده شبه هنرمند در جامعه ي هنري باعث سوء تفاهم شده و با توجه به آگاهي کم مسئولين و مردم از مقوله ي  هنر باعث اختلال در جامعه ي  هنري و موسيقي  شده است ما فکر مي کنيم يک چرخه ي  معيوب هنر مارا احاطه کرده که عبارتند از  بعضي مسئولان نا آگاه و بي مسئوليت ،شبه هنرمندان  وبعضي مردم کم اطلاع . بايد کوشش شود اين چرخه ي معيوب اصلاح شوده تا دست و پاي هنرازاين بندهاي آشفته رهايي يابد و مردم بتوانند از هنر ناب و زلال لذت ببرند .

و سخن آخر؟

شعباني :

اي برادر تو همه انديشه اي

ما بقي تو استخوان و ريشه اي

من اميدوارم گروه نوبانگ بتواند حرف تازه اي براي دوست داران موسيقي در شهرمان و بعدها در کشور داشته باشد .

اثني عشري:

من اميدوارم بتوانم در جامعه ي موسيقي کشورم نقش مثبتي ايفا کنم سخني از استاد رضا شاکري به ذهنم خطور کرد که گفته بود :خداوند در حق ما موسيقي دانها پارتي بازي کرده و حسي داده که از مواهب زندگي لذت بيشتري ببريم و من اميدوارم که بتوانم اين حس زيبا را  به ديگر مردم هم منتقل کنم .

نادري :

من هم اميدوارم مردم ما باشناخت از موسيقي فاخر و تفکر بر انگيز لذت زندگي را دو چندان کنند .

به راستي که لحظه هاي مصاحبت با هنرمندان ماندگار است .سخن پاياني  خيام نامه هم به نشان سپاس ،  همان سخن فريدون مشيري  است که گفت  :

دريايي از لطلفت و دنيايي از هنر

آميخته به آن سخنان گزيده بود .