نتيجه انتخابات رياست جمهوري در نيشابور ; روحاني برنده در شهر، بازنده در روستا
نتيجه انتخابات رياست جمهوري در نيشابور ; روحاني برنده در شهر، بازنده در روستا

فرماندار نيشابور دراجراي قانون انتخابات رياست جمهوري آراي اهالي شهرستان نيشابور را اعلام کرد. در نتيجه اين انتخابات که  روز جمعه 29 ارديبهشت ماه1396 در شهرستان نيشابور به عمل آمد، 270319 برگ راي به صندوق ها ريخته شد که در نتيجه آن، سيدابراهيم رئيس الساداتي با 148885 راي 55 درصد  از آرايس مردم شهرستان نيشابور […]

فرماندار نيشابور دراجراي قانون انتخابات رياست جمهوري آراي اهالي شهرستان نيشابور را اعلام کرد. در نتيجه اين انتخابات که  روز جمعه 29 ارديبهشت ماه1396 در شهرستان نيشابور به عمل آمد، 270319 برگ راي به صندوق ها ريخته شد که در نتيجه آن، سيدابراهيم رئيس الساداتي با 148885 راي 55 درصد  از آرايس مردم شهرستان نيشابور را به خود اختصاص داد و پس از وي حسن روحاني با 111655 راي و کسب بيش از 43 در صد آرا در جايگاه دوم اين انتخابات قرار گرفت تا انتخابات در نيشابور تفاوت معناداري با برآيند آراي کشور داشته باشد.

ضمن آن که مصطفي آقا ميرسليم با 3103 راي، و مصطفي هاشمي طبا با 1322 راي، 1صدم درصد و 4 هزارم درصد، کم ترين اقبال مردم نيشابور را به خود جلب کردند.

برابر آن چه در اعلاميه فرمانداري نيشابور آمده، بخش ميان جلگه، جايي که پايگاه ستني اصولگرايان به حساب مي آيد، به نسبت جمعيت بيش ترين راي را به رقيب رييس جمهور مستقر، يعني ابراهيم رئيسي داده اند و بررسي ها نشان مي دهد که بخش مرکزي، که تاثير بيش تري از شهر مي پذيرد، کم ترين فاصله ميان دو نامزد اول يعني ابراهيم رييسي و حسن روحاني را شاهد بوده است. شهر نيشابور، جدا از روستاهاي تابعه، تنها جايي است که حسن روحاني توانسته است از ابراهيم رييسي پيشي بگيرد.

تفاوت معنادار آراي شهر و روستا در نيشابور مويد اين نکته است که وعده هاي رئيسي به طبقات محروم و نابرخوردارتر موثر تر بوده است و نيز تبليغات گسترده اي که حتي با توسل به برخي نهادها عليه دولت روحاني مطرح مي شد و در آن اتهامات مختلف و نسبت هاي ناپسند نيز به صورت گسترده به اهالي روستاها القا مي گرديد، تاثيرگذاري بيش تري نسبت به شهر نيشابور داشته است.

عدم ثبات مديريتي شهرستان و عدم ثبات استقرار نماينده عالي دولت را نيز شايد بتوان حلقه مفقوده ديگري در رابطه ميان دولت و مردم در نيشابور ارزيابي نمود.

با اين وجود مردم شهر نيشابور مشارکت کم سابقه اي در انتخابات رياست جمهوري داشتند و توانستند از رقم خوردن نتيجه اي مشابه بخش هاي تابعه در شهر مرکزي پيش گيري کنند. امري که شايد آن را بتوان معلول مطالعه بيش تر اخبار و گزارش ها و در آگاه شدن مردم شهرها از مسايل سياسي کشور از طريق رسانه هاي فراگير تر و کم اعتنايي به برنامه هاي محافل سياسي محلي و القائات برخي تريبون داران دانست.

به هر روي يک برداشت تحليلي اوليه  مي تواند اين نکته باشد که رابطه دولت با مردم در نيشابور و به خصوص در حواشي آن نياز به ترميم جدي دارد. شايد بايستي دولت دوم روحاني، مديران دولتي هماهنگ تري را براي نيشابور برگزيند و دست کم مديران دستگاه هاي مختلف اجرايي در سطح ملي و استاني، نظرات نماينده عالي دولت در نيشابور را در انتصابات خود با جديت بيش تري مورد مداقه قرار دهند. امري که در دولت نخست روحاني کم تر نشانه اي از آن بروز و ظهور يافت.

با اين همه نتايجه انتخابات در نيشابور که جاي تحليل بيش تري هم دارد، در بخش هاي مختلف تابعه شهرستان اين گونه رقم خورد:

تعداد آراء نامزدهاي انتخابات در بخش مرکزي:

1- ابراهيم رييس الساداتي، 93944 (نود سه هزار و نهصد و چهل چهار) راي

2- حسن روحاني، 89617 (هشتاد و نه هزار . ششصد و هفده) راي

3- مصطفي آقاميرسليم 2619 (دوهزار و ششصد و نوزده) راي

4- مصطفي هاشمي طبا، 889 (هشتصد و هشتاد و نه) راي

تعداد آراي نامزدهاي انتخابات در بخش زبرخان:

1- سيد ابراهيم رئيس الساداتي ،26998 (بيست وشش هزارو نهصد ونود وهشت) راي

2-حسن روحاني،14927 (چهارده هزار و نهصد و بيست و هفت) راي

3-سيد مصطفي آقا مير سليم     359 (سيصد وپنجاه و نه)

4- سيد مصطفي هاشمي طبا 216(دويست و شانزده) راي

تعداد آراء نامزدهاي انتخابات در بخش سرولايت

1-  سيد ابراهيم رئيس الساداتي ،7334 (هفت هزار و سيصد وسي وچهار) راي

2- حسن روحاني،3575 (سه هزار و پانصد و هفتاد و پنج) راي

3- سيد مصطفي آقا مير سليم، 79 (هفتاد ونه) راي

4- سيد مصطفي هاشمي طبا، 40 (چهل) راي

تعداد آراء نامزدهاي انتخابات در بخش ميان جلگه

1-  سيد ابراهيم رئيس الساداتي، 20609 (بيست هزلر وششصد ونه) راي

2- حسن روحاني، 3536 (سه هزار و پانصد و سي وشش) راي

3- سيد مصطفي آقا مير سليم،177 (صد وهفتاد وهفت) راي

4- سيد مصطفي هاشمي طبا،46 (چهل وشش) راي