نَفَس گود چوخه گرماب باز هم در بهار تازه شد
نَفَس گود چوخه گرماب باز هم در بهار تازه شد

کشتي چوخه را مي توان بازي بهاري مردم خراسان و از جمله نيشابوري ها ناميد. همه ساله فصل بهار با خبر برگزاري مسابقات گوناگون و تجمع هاي ده ها هزار نفري نيشابوري ها در اطراف گود کشتي روستاها و شهرهاي اقماري همراه است که پاي  قهرمانان بومي اين رشته را از نقاط مختلف استان و […]

کشتي چوخه را مي توان بازي بهاري مردم خراسان و از جمله نيشابوري ها ناميد. همه ساله فصل بهار با خبر برگزاري مسابقات گوناگون و تجمع هاي ده ها هزار نفري نيشابوري ها در اطراف گود کشتي روستاها و شهرهاي اقماري همراه است که پاي  قهرمانان بومي اين رشته را از نقاط مختلف استان و کشور به اين گودهاي خاکي مي کشد.

هياهو و هيجان اين رشته، به ويژه در سال هاي اخير پاي دوربين هاي تلويزيون را هم به نيشابور باز کده و پخش گزارش اين مسابقات در کنداکتور برنامه هاي ورزشي تلويزيون هم جاي خود را پيدا کرده است.

يکي از گودهاي پرتماشاگري که اين ورزش محبوب بومي هر ساله در نيشابور شاهد پنجه در پنجه انداختن مردان چوخه کار است، گود پهلوان شورورزي گرماب است.

گرماب بزرگ، 20 فروردين ماه امسال ، بيست و يكمين دوره برگزاري اين مسابقات را هم مانند سال هاي گذشته تجربه كرد. مسابقاتي که در آن 180 پهلوان از 7 استان كشور در سه وزن +74 ،+84 و +96 كيلوگرم با يكديگر به رقابت پرداختند. سهم نيشابور از جوايز اين مسابقات در امسال،  1 مقام اول و 2 مقام سومي بود.

در مسابقات امسال كه به نام روز ملي فناوري هسته اي و گراميداشت شهداي هسته اي نامگذاري شده بود، طبق رسوم اين ورزش باستاني به نفر اول يك راس قوچ و يك عدد سكه بهار آزادي، به نفر دوم يك قوچ و به نفر نفر سوم مسابقات يك تخته قالي به عنوان هديه اهدا شد.

آن چه به نظر مي رسد اين است که مسابقات كه هزينه هاي آن به همت حاج محمد گرمابي و شوراي اسلامي روستاي گرماب تامين مي شود و امسال البته از کمک مالي حميد گرمابي، نماينده نيشابور در مجلس هم برخوردار بود،  محل خوبي براي ايجاد انگيزه هر چه بيشتر در بين جوانان به ورزش پهلواني و كشف استعدادهاي جوان شهرستان نيشابور باشد. رسيدن به چنين هدف ارزشمندي را مي توان در سايه برنامه ريزي و همت جدي مسئولان شهري براي تبليغ هرچه به تر مسابقات در سطح ملي و نام و نشان دار کردن اين بازي ها به عنوان رويدادي اجتماعي و فرهنگي، و نه تنها ورزشي جست و جو کرد.

كشتي با چوخه در خراسان بزرگ از تاريخچه كهني برخوردار و در بين مردم جايگاه مهم و پهلواني را داراست. گفتني است «چوخه» واژه اي كردي است كه به معني شنلي كوتاه است كه ورزشكاران آن را با شال به كمر خود محكم مي كنند و كردهاي خراسان (کرمانج ها) در پوشش سنتي خود از آن استفاده مي كنند.

از جمله كمبودهاي امكانات اين بازي ها در سال هاي اخير مي توان به نبودن فضاي مناسب براي پارك خودرو ها، نبود سكوي كافي براي تماشاگران و نبود سرويس بهداشتي مناسب اشاره کرد.

محمد حسين قائني، رييس اداره ورزش و جوانان شهرستان فيروزه دراين باره از مهمترين مشكلات برگزاري اين مسابقات را بحث تامين مالي هزينه ها دانست.

وي افزود : با توجه به اين كه رديف بودجه اي براي برگزاري اين مسابقات تعريف نشده است تامين تمام هزينه ها كه حدودا در هر دوره 50 ميليون تومان است  بر عهده حاج محمد گرمابي و شوراي اسلامي گرماب است اما اين كمك ها صرفا هزينه جاري مسابقات شده و كفايت پروژه هاي عمراني گود پهلوان شورورزي را نمي دهد.

مشکلي که البته با استقبال گسترده مردم، مي تواند با رفتن به سمت جذب حاميان و اسپانسرهاي مالي قدرتمند، حتي در سطح ملي، بسيار زودتر از انتظار براي کمک هاي دولتي حل شود.