پس از 72 ساعت دلهره و تلاش:  نجات سه کوهنورد گم شده از مرگ حتمي در بينالود
پس از 72 ساعت دلهره و تلاش:  نجات سه کوهنورد گم شده از مرگ حتمي در بينالود

  سه کوهنورد که از روز جمعه هشتم بهمن ماه در مسير صعود به بينالود و به علت شرايط نامساعد جوي دچار سرگرداني شدند با تلاش امداد گران هلال احمر و دو گروه از جستجو گران هيئت کوهنوردي  نيشابور  و پس از 72 ساعت نجات يافتند. به گزارش خيام نامه سحرگاه روز واقعه؛ يک گروه […]

 

سه کوهنورد که از روز جمعه هشتم بهمن ماه در مسير صعود به بينالود و به علت شرايط نامساعد جوي دچار سرگرداني شدند با تلاش امداد گران هلال احمر و دو گروه از جستجو گران هيئت کوهنوردي  نيشابور  و پس از 72 ساعت نجات يافتند.

به گزارش خيام نامه سحرگاه روز واقعه؛ يک گروه هفت نفره  کوهنورد از مسير فريزي مشهد (شمال شرق بينالود) با هدف صعود به اين قله عازم منطقه شدند. اطلاعات دريافتي حکايت از اين دارد که سه نفر از اعضاي اين گروه به دليل شرايط نامساعد جوي تصميم به بازگشت مي گيرند اما در مسير بازگشت به دليل برف و بوران و کاهش ديد به سمت دامنه هاي جنوبي بينالود از مسير منحرف شدند. اين افراد که شامل دو مرد و يک زن 30 تا 40 ساله بودند؛ پس از چند ساعت طي مسير به دليل مواجه شدن با پرتگاه و نزديک شدن به غروب خورشيد ضمن ارسال مختصات جغرافيايي مسير خود به گروه اصلي از طريق موبايل؛ با استفاده از تجهيزات همراه  و نيز هيزم هاي موجود در طبيعت مبادرت به افروختن آتش مي کنند تا با سردي شب مقابله نمايند.

از طرف ديگر گروه اصلي با اعلام مفقود شدن اين سه هم نورد به هلال احمر استان؛ درخواست کمک فوري مي نمايند. متعاقب آن هلال احمر خراسان از هلال احمر نيشابور نيز درخواست کمک مي نمايد. به اين ترتيب از روز شنبه دو گروه از کوهنوردان نيشابوري به سرپرستي ايوب امين الرعايا عازم بينالود مي شوند تا نجات گر جان گم شدگان باشند.

گروه هاي جستجوگر نيشابوري که در دو مقطع عازم منطقه شده بودند با تحليل اطلاعات؛ موقعيت احتمالي گم شدگان را تعيين و در حدود «در قلعه ي دوم يا جلال» و دامنه  جنوب شرق بينالود به جستجو پرداختند. سرانجام پس از 48 ساعت تلاش اين جستجو گران موفق شدند محل استقرار مفقود شدگان مشهدي را در بعد از ظهر روز يک شنبه دهم بهمن ماه شناسايي نمايند.

کوهنوردان همشهري، با هدايت سرپرست گروه از مسير پناهگاه «دو شهيد» و پس از يک برف کوبي سنگين موفق شدند اين گروه را که به سلامت پيدا کرده بودند،  به انتهاي«کوتل نردبان» که محل استقرار واحدهاي هلال احمر بود؛ برسانند  تا آن ها ابتدا به نيشابور و سپس با وسيله نقليه مشهد منتقل شوند.

به نظر مي رسد صعود اين کوهنوردان بدون توجه به وضعيت جوي و آمادگي جسماني عامل اصلي در مفقود شدن آن ها بوده است اما از طرف ديگر تجربه و همراه داشتن امکانات «شب ماندن» در کوه نظير چادر، وسايل گرمايي و مواد غذايي لازم عوامل اصلي از وقوع اتفاقات ناگوار بوده است.

حال کوهنوردان گم شده در زمان پيدا شدن شان، مساعد گزارش شده است.