راههاي ايجادآرامش در خانواده
راههاي ايجادآرامش در خانواده

راههاي ايجادآرامش در خانواده آيا تا به حال برايتان اتفاق افتاده که وسيله اي را در جايي فراموش کنيد؟ يا هنگام ورود به منزل يادتان بيايد که فلان چيز را که صبح چندين بار براي خريد به شما تاکيد شده است را فراموش کرده ايد بخريد؟ اگر اين اتفاقات را مرتب و هر روزه تجربه […]

راههاي ايجادآرامش در خانواده

آيا تا به حال برايتان اتفاق افتاده که وسيله اي را در جايي فراموش کنيد؟ يا هنگام ورود به منزل يادتان بيايد که فلان چيز را که صبح چندين بار براي خريد به شما تاکيد شده است را فراموش کرده ايد بخريد؟ اگر اين اتفاقات را مرتب و هر روزه تجربه مي کنيد و دنبال راهکار علمي براي بر طرف کردن آن مي گرديد مطالب ذيل مي تواند به شما کمک کند. نداشتن تمرکز فکري يا به عبارتي حواس پرتي خصوصا در هنگام انجام کارهاي روزانه مشکلي است که باعث بر هم خوردن آرامش رواني و فکري در خانواده مي شود. در اين شماره به اين موضوع و راه هاي مقابله با آن پرداخته مي شود.

چگونه باحواسپرتي مقابله کنيم

تا چه اندازه در زندگي روزمره فکر و جسم شما يک کار انجام مي دهد؟ يعني تا چه حد وارد تخيلات بي مورد مي شويد؟ آيا تا حالا شده که وسايلتان را در جايي قرار دهيد و بعد مدت ها دنبال آن بگرديد و يادتان نيايد کجا گذاشته ايد؟ فکرمي کنيد چرا حواستان پرت است؟ آيا عادت کرده ايد؟ آيامشغله ذهني داريد؟ بطور کلي در انسان ها جريان فکر جريان مداومي است که قطع شدني نيست يعني فکر ما همواره جريان دارد و تمام نمي شود. در يک تقسيم ساده مي توان گفت دو نوع فکر از ذهن ما مي گذرد:

1- افکاري که به نوعي مسئله مدارند يعني در جواب به حل مشکل يا مسئله اي در زندگي و کار به وجود مي آيند.

2- افکاري که ماهيتا هيچ ارزشي ندارند مثلا اگر فکر شما مرتب در مورد توهين يا پرخاشي که فلان راننده پنج روز پيش به شما کرد دور بزند که اي کاش جواب راننده را داده بودم و… اين نوع افکار بيشتر مربوط به گذشته مي شوند و ما را از زمان حال دور و در زمان گذشته نگه مي دارند.

انسان هاي سالم در زمان حال زندگي مي کنند. البته آينده نگري دارند ولي فکرشان در مورد آينده تفکر حل مسئله است و سازنده، نه اينکه مدام نگران آينده باشند. در هر صورت ذهن ما فکر ساز است. اما کنترل آن تا اندازه اي دست خود ماست اگر حواستان زياد پرت مي شود و بيش از اندازه اسير افکار مزاحمتان مي شويد، بهتر است که با بکارگيري اصول زير آن ها را مديريت کنيم.

اصول مقابله باحواسپرتي

1- در هر زمان فقط يک کار انجام دهيد و مواظب باشيد فکرتان نيز در آن کار حضور داشته باشد. مثلا در هنگام انجام کارهاي منزل اجازه ندهيد در حين انجام کار مسائل ديگري از قبيل اينکه چگونه با فرزندم رفتار کنم و… فکرتان را مشغول کند. به محض اينکه متوجه شديد با جمله «بس است» از خيال پردازي جلوگيري کنيد و سعي کنيد فکرتان به کارتان باشد.

2- به حافظه تان اعتماد نکنيد. يک ضرب المثل چيني مي گويد:»کم رنگترين جوهر، روشن تر از بهترين حافظه است» مي توانيد هر صبح يا شب برنامه کارهاي روزانه را تنظيم کنيد، آن ها را يادداشت کنيد و بر طبق آن عمل کنيد.

3- يکي از علل عمده حواس پرتي مشغله هاي ذهني است. سعي کنيد قبل از انجام کارهاي روزانه تمامي آن ها را روي کاغذ بنويسيد و در مورد نحوه حل آن ها فکر کنيد و تصميم بگيريد. اگر حل شدني اند به خود بگوييد بعد از انجام کارها دوباره روي آن ها فکرمي کنم و در حين انجام کار به آن ها نپردازيد و اگر اين افکار مدام به ذهنتان هجوم مي آورند با فرو رفتن در خيال پردازي اجازه ندهيد ذهنتان را مشغول کنند بلکه براي مقابله با حواس پرتي به توصيف اشيا محيط خود يا کاري که انجام مي دهيد، بپردازيد.

شاد و پيروز باشيد.

علیرضا حدادی