راه اندازي 300 مدرسه هوشمند در نيشابور
راه اندازي 300 مدرسه هوشمند در نيشابور

نبايد کسي از گردونه تحصيل بيرون بماند راه اندازي 300 مدرسه هوشمند در نيشابور 500 تا 700 هزار تومان پاداش به فردي که بي سوادي را آموزش دهد اين روزها آنچه بيش از همه به مشام مي رسد بوي پاييز است و حال و هواي مدرسه و قلم و کتاب و دفتر، حال و هوايي […]

نبايد کسي از گردونه تحصيل بيرون بماند

راه اندازي 300 مدرسه هوشمند در نيشابور

500 تا 700 هزار تومان پاداش به فردي که بي سوادي را آموزش دهد

اين روزها آنچه بيش از همه به مشام مي رسد بوي پاييز است و حال و هواي مدرسه و قلم و کتاب و دفتر، حال و هوايي که بسياري از خانواده ها با آن غريبه نيستند و به سبب داشتن فرزند محصل، دغدغه هايي نيز دارند. رييس اداره آموزش و پرورش، در آستانه مهر ماه با دعوت از خبرنگاران، شنواي اين دغدغه ها بود.

در اين نشست که روز چهارشنبه، بيست و ششم شهريور ماه، در محل اداره آموزش و پرورش انجام شد، رئيس آموزش و پرورش ضمن بيان اينکه 600 واحد آموزشي ما در روز اول مهر پذيراي 60 هزار دانش آموز خواهد بود، ميزان اعتبار تخصيصي به «پروژه مهر» را 140 ميليون تومان برآورد کرد و از همکاري شهرداري براي رنگ آميزي و فضاي سبز مدارس قدرداني نمود.

قوامي نژاد با بيان اينکه 150 همکار ما به دليل بازنشستگي، انتقالي، مامور به تحصيل و يا پايان خدمت سرباز معلم ها، از مجموعه آموزش پرورش خارج شدند تصريح کرد: در سال گذشته 5000 ساعت حق التدريس، در هفته، پرداخت مي شد که در حال حاضر به حدود 500 ساعت رسيده است که اگر در حقوق معلمان ضرب کنيم هر ماه حدود 500 ميليون تومان، صرفه جويي نيروي انساني صورت گرفته است.

وي در توضيح طرح «انسداد بي سوادي» ضمن بيان اين که اگر کسي فرد بي سوادي را بين سنين 10 تا 50 سال به ما معرفي کند، به وي جايزه مي دهيم تصريح کرد: در صورتي که فرد بيسوادي به ما معرفي و پس از بررسي، بي سوادي وي محرز شود، فردي که در نقش آموزش دهنده وي را باسواد مي کند، 500 تا 700 هزار تومان پاداش دريافت خواهد کرد؛ ولو آموزش فرزند به والدين باشد. وي با اين بيان که هنوز حدود يک درصد کودکان در کل کشور تحت پوشش تحصيلي نيستند اظهار داشت: مطابق قانون، والدين موظفند فرزندان خود را در مدرسه ثبت نام کنند و در مواردي که پدر و مادر توانايي ندارند، آموزش و پرورش حمايت لازم را به عمل خواهد آورد که کسي از گردونه آموزش خارج نماند.

ماجراي لباس هاي فرم دانش آموزان

اين مقام مسئول در پاسخ به نارضايتي والدين دانش آموزان از لباس هاي فرم اظهار داشت: بنا بود امسال 2000 لباس فرم با طرح کارورزي، ارزان قيمت و با کيفيت بالا توسط دانش آموزان هنرستاني، با نظارت استاد دوخته شود که متاسفانه با شکايت اتحاديه خياطان پلمپ شد. وي اين شکايت را در تناقض جدي با قوانين دانست و افزود: ما بر کارورزي هاي هنرستان ها نظارت مي کنيم ولي متاسفانه جنبه ديگري به آن دادند و درسي شد که در سال هاي ديگر به گونه اي ديگر عمل کنيم و براي سال ديگر سياست گذاري ديگري در پيش گرفته ايم که اينجا اعلام نمي کنم.

وي در اين خصوص تصريح کرد: بخش ديگر دوخت لباس ها تعهد خياطان بوده است که مراجعاتي مبني بر عدم کيفيت و هزينه لباس فرم داشتيم؛ که اين ها را به فرمانداري و مسئولين ذي ربط گزارش داده ايم البته اين که اگر خياطي، گران فروشي مي کند در حوزه آموزش و پرورش نيست و حوزه هاي مسئول بايد نظارت کنند و پاسخگو باشند. وي افزود: اگر در اين مورد مديران تخلفي داشتند حتما برخورد مي کنيم حتي اگر کار تمام شده باشد. وي با بيا اين که گردش مالي سرويس ها بيشتر از لباس فرم است؛ به همين دليل کارگروه سرويس مدارس شکل گرفته و با حدود 15 شرکت قرارداد بسته شده است که خارج از اين کارگروه، مديران مدارس مسئولند.

سالن ورزشي فرهنگيان ساخته
مي شود

قوامي نژاد در ادامه در رابطه با سالن ورزشي دانش آموزان و فرهنگيان با بيان اينکه ارديبهشت 92 مهندس وکيلي اعلام آمادگي کرد که سالن ورزشي براي دانش آموزان بسازد ولي متاسفانه در آن سال زميني براي اين کار خير تعلق نگرفت، اظهار داشت: در ارديبهشت امسال زميني به وسعت 7000 متر، به همراه 500 ميليون تومان اعتبار نوسازي، رو به روي دانشگاه آزاد براي اين امر اختصاص داده شده است که در حال حاضر مسير ساخت خود را طي مي کند. وي با بيان اينکه بايد خيرين را در لحظه هايي که انگيزه مشارکت دارند جذب کنيم، ابراز تاسف کرد که: اگر از همان ارديبهشت 92 اين زمين در اختيار قرار داده مي شد، براي سالني که ميشد با يک ميليارد تومان ساخته شود؛ الان مجبور نبوديم يک و نيم ميليارد هزينه کنيم و فرصتي بود که از دست رفت!

در ادامه معاون پژوهشي آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر چگونگي برنامه هاي جديد پژوهشي و استعداد يابي دانش آموزان در مدارس و همچنين رويکرد بحث، گفت و گو و پرسش و پاسخ کلاسي و همچنين وجود تشکل هاي دانش آموزي اظهار داشت: به دنبال تاکيد دولت بر ضرورت پژوهش در مدارس، کتابهايي تحت عنوان «فکر پژوهش» از پايه ششم در راستاي نهادينه کردن تفکر و پژوهش در دانش آموزان تدوين شده است.

وي از آغاز المپيادهاي درون مدرسه اي از 26 مهر ماه خبر داد که در اوقات غير آموزشي و روزهاي پنج شنبه و جمعه با مشارکت اوليا انجام خواهد شد.

همچنين خبرنگار ما با اشاره به هدف اعلام شده از سوي رياست اداره مبني بر «قرار گرفتن آموزش و پرورش نيشابور ميان ده آموزش و پرورش برتر کشور تا دو سال آينده» جايگاه فعلي نيشابور و ميزان فاصله تا اين هدف را جويا شد که قوامي نژاد پاسخ داد: هنوز شاخص هاي اين هدف، کاملا تعيين نشده است!

وي افزود: هدف، رشد بدنه دانش آموزان است که از نخبه گرايي به توده گرايي برسيم. وي ادامه داد: «طرح شهاب» به معناي حفظ دانش آموزان نخبه در مدارس عادي که باعث کيفيت بخشي کل کلاس مي شود در همين راستا است.

پيشي گرفتن خيرين از دولت در هوشمندسازي مدارس

وي همچنين در خصوص هوشمند سازي مدارس تصريح کرد: اين امر در دوبخش سخت افزاري و نرم افزاري شامل ديتا، لب تاپ، تجهيزات کلاسي و آموزش نيروي انساني که بتواند از اين تجهيزات استفاده کند، راه اندازي شده است و در حال حاضر 250 کلاس هوشمند در نيشابور داريم که به 50 کلاس ديگر هم اعتبار اختصاص داده شده که تا مهر تکميل خواهد شد؛ 100 ميليون تومان از طرف مهندس وکيلي و 20 ميليون تومان نيز از طريق سيستم اداري آموزش و پرورش اختصاص داده شده است..

قوامي نژاد همچنين در رابطه با رسيدگي به دانش آموزان محروم با بيان اينکه بيش از 325 ميليون تومان به اين امر اختصاص داده شده است، چنين توضيح داد که به جز جشن عاطفه ها، دختران دانش آموز بي سرپرست يا بد سرپرست در خوابگاهي که به کمک خيرين از سال 79 راه اندازي شد، اسکان داده شده اند. وي افزود: ولي دغدغه اصلي آموزش پرورش نبايد پول لباس و لوازم دانش آموزان باشد بلکه نهادهاي ديگر بايد کمک کنند.

در پايان قوامي نژاد در رابطه با فعاليت هاي اداره آموزش و پرورش با بيان اينکه اين اداره، در سال گذشته، رتبه اول کميته برنامه ريزي استان را کسب کرده است، افزود: در جهت ارتقا مديريت آموزشگاهي و تمرکز زدايي، 21 مدير جديد اتخاب شده است ومديران 22 آموزشگاه نيز توسط معلمين انتخاب شده اند که بيشترين آمار در سطح استان است.

آزاده مهدیار