مديرعامل فولاد خراسان در نشست با خبرنگاران و مديران مطبوعات شهرستان: نيشابور به باشگاه توليدکنندگان ميليوني فولاد پيوست
مديرعامل فولاد خراسان در نشست با خبرنگاران و مديران مطبوعات شهرستان: نيشابور به باشگاه توليدکنندگان ميليوني فولاد پيوست

مديرعامل فولاد خراسان در نشست با خبرنگاران/ جايگاه  نيشابور و خراسان را در فولاد کشور حفظ کرديم مديرعامل فولاد خراسان، در دومين نشست خود با خبرنگاران در سه ماه گذشته، افتتاح رسمي پروژه فولادسازي شماره 2 در اين مجتمع در هفته هاي آتي و افزايش سالانه 700 هزار تن به ظرفيت توليد فولاد خام در […]

مديرعامل فولاد خراسان در نشست با خبرنگاران/

1جايگاه  نيشابور و خراسان را در فولاد کشور حفظ کرديم

مديرعامل فولاد خراسان، در دومين نشست خود با خبرنگاران در سه ماه گذشته، افتتاح رسمي پروژه فولادسازي شماره 2 در اين مجتمع در هفته هاي آتي و افزايش سالانه 700 هزار تن به ظرفيت توليد فولاد خام در نيشابور را مظهر اقدام و عمل در راستاي اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: با افزوده شدن کارخانه «گندله سازي» در بهار سال آينده، نيشابور زنجيره ي توليد فولاد از سنگ آهن تا محصول نهايي را به طور کامل در مجموعه ي توليد فولاد خود تکميل خواهد کرد.

سيدحسين احمدي سليماني روز چهارشنبه، سوم آذرماه در نشست با اصحاب رسانه و مديران مطبوعات نيشابور، با بيان اين که براي راه اندازي دومين واحد فولادسازي در سايت مجتمع فولاد خراسان، بيش از 700ميليارد تومان سرمايه گذاري در شهرستان اتفاق افتاده است، افزود: تلاش ما اين بوده است که نيشابور را در جايگاه سومين قطب توليد فولاد کشور حفظ کنيم که با افزايش ظرفيت صورت گرفته در مجتمع فولاد خراسان اين اتفاق هم اکنون محقق شده است.

اتکا به توان داخلي براي راه اندازي کارخانه

مديرعامل فولاد خراسان با اشاره به حجم عظيم عمليات صورت گرفته در طرح توسعه فولادسازي اين شرکت، از جمله بيش از 100هزار متر مکعب خاک برداري، اجراي 80 هزار تن بتن ريزي، نصب بيش از 30هزار تن قطعات و ماشين آلات داخلي و خارجي و اجراي 27 هزار تن اسکلت فلزي ،افزود: ظرفيت زيرساخت هايي از قبيل آب و گاز و برق تا دو برابر در فولاد خراسان افزايش يافته است و به اين ترتيب نيشابور همه ي زيرساخت هاي لازم براي توليد سالانه بيش از دوميليون تن فولاد را آماده کرده است.

وي با بيان اين که پروژه هاي قبلي شرکت عمدتا توسط شرکت هاي خارجي انجام مي شده است، ادامه داد: در دو پروژه فعلي، که واحد فولادسازي آن ظرف هفته هاي آينده رسما به بهره برداري مي رسد، پيمانکاران داخلي نقش محوري داشته و بيش از دوسوم حجم ماشين آلات و قطعات توسط شرکت هاي داخلي اجرا شده است.

حفظ جايگاه نيشابور به عنوان قطب سوم فولاد کشور

احمدي سليماني خاطرنشان ساخت: فولاد خراسان در مجتمع عظيم سنگ آهن خواف (سنگان) با اين هدف سرمايه گذاري نموده است که سنگ اهن موجود در منطقه خراسان، در اين استان مورد استفاده قرار گيرد تا ارزش افزوده آن نصيب مردم منطقه شود. از جمله اقدامات صورت گرفته در اين مسير راه اندازي گندله سازي در نيشابور است تا ضمن تکميل زنجيره توليد، هزينه هاي تمام شده محصول نهايي، از جمله با کاهش هزينه هاي حمل و نقل مواد اوليه کاهش يابد. اين انتظار هم از فولاد خراسان وجود داشته که ضمن حفظ جايگاه نيشابور به عنوان يکي از قطب هاي اصلي توليد فولاد کشور، در استفاده از مواد اوليه و منابع موجود در داخل استان، از جمله سنگ آهن سنگان شرايط لازم را فراهم آورد.

گشايش در صنعت با تغيير فضاي ديپلماسي

مديرعامل فولاد خراسان با بيان اين که مهم ترين تاثير توافق برجام را بر صنايع داخلي مي توان راحت تر شدن دسترسي به فناوري روز دنيا دانست ، افزود: مهم ترين اثر تحريم، عدم دسترسي به فناوري هاي روز دنيا بود. امروز شرکت هاي اصلي اروپايي، خود وارد مذاکره شده اند و قراردادهاي خوبي براي نوسازي و به روزسازي برخي تجهيزات بسته شده است.

وي تاثير ديگر رفع تحريم ها را چالاک تر شدن صنايع در بازار رقابتي موجود دانست و افزود: با به روز سازي صنعت شاهد کاهش هزينه هاي توليد و افزايش رقابت پذيري خواهيم بود و به اين ترتيب امکان رقابت بهتر در بازارهاي صادراتي نيز براي ما فراهم مي شود.

وي ادامه داد: يکي از اقدامات مهم در يک سال گذشته در صنايع فولاد کشور، افزايش صادرات بوده است و فولاد خراسان نيز با صدور 60 هزار تن محصول در سال جاري به کشورهاي عراق، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان در مسير افزايش صادرات و تحقق اقتصاد مقاومتي با حفظ توان توليد خود گام برداشته است.

احمدي اضافه کرد: خوشحال ايم که مي توانيم اعلام کنيم يک چهارم از محصولات صادراتي ما به عراق و براي بازسازي عتبات صورت گرفته است.

وي افزود: با توجه به چشم انداز در نظر گرفته شده براي توليد فولاد در کشور در سال 1404، افزايش مزيت هاي رقابتي در بازارهاي هدف صادراتي و توسعه بازارهاي صادرات بايستي يکي از استراتژي هاي شرکت هاي فولادي باشد و با همين هدف فولاد خراسان در حال برنامه ريزي براي صدور محصولات خود به بازارهاي خارج از منطقه است.

نقش فولاد خراسان در توسعه منطقه و اقتصاد کشور

احمدي سليماني که خود زماني سکان هدايت صنعت استان را در سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي برعهده داشته است، با بيان اين که فولاد يک صنعت مادر و استراتژيک در تمام دنياست ، افزود: سرريزهاي توسعه اي فولاد نقش مهمي در اقتصاد کشور و مناطق استقرار اين صنعت دارد.

مدير عامل فولاد خراسان در تشريح اين اظهار نظر گفت: به عنوان نمونه مجتمع فولاد خراسان در 5سال اخير 1280 ميليارد تومان در قالب عوارض، ماليات و… پرداختي به امور مالياتي، شبکه حمل و نقل ريلي، نيروگاه برق، تامين اجتماعي، شبکه بانکي و ساير پرداخت ها داشته است. علاوه بر اين ها سرمايه گذاري چندين ميليارد توماني اين شرکت در احداث و تکميل سد بار و يا اقداماتي نظير تفاهم براي ايجاد تقاطع غير همسطح در جاده نيشابور-فيروزه و مواردي از اين دست از تاثيرات جانبي فعاليت فولاد در نيشابور است.

وي با بيان اين که در فولاد، بر اساس آمارهاي کارشناسان، به ازاي هر شغل مستقيم، حدود 20 شغل غير مستقيم ايجاد مي شود، افزود: موضوع اشتغال يکي از مهم ترين نيازهاي امروز کشور است و تلاش همه دست اندرکاران اجرايي ايجاد شرايط اشتغال براي نيروي فعال و جوان کشور است و اين يکي از دلايلي است که به توسعه فولاد در کشور توجه شده است.

احمدي افزود: يکي از شاخص هاي مهم براي ارزيابي رشد اقتصادي هر کشور اندازه گيري سرانه مصرف فولاد در آن کشور است. به طوري که سرانه مصرف در شرايط مناسب رشد اقتصادي، حدود 300 کيلوگرم است و اين رقم در کشور ما 220 کيلوگرم در سال است. به عبارتي در صورت تحقق رشد بالاي اقتصادي، اين رقم سرانه بايد افزايش يابد.

وي با اظهار اين نکته که افزايش سرانه مصرف فولاد، نياز به افزايش ظرفيت توليد در کشور را پديد مي آورد، يادآور شد: ما در نيشابور تلاش مي کنيم که همواره 10 درصد توليد فولاد خام کشور در اينجا اتفاق بيفتد تا جايگاه اين منطقه در فولاد کشور حفظ شود.

فولاد خراسان و محيط زيست نيشابور

مديرعامل فولاد خراسان در پاسخ به پرسش يکي از خبرنگاران درباره تاثيرات و تبعات زيست محيطي اين مجتمع صنعتي در شهرستان گفت: اين يک واقعيت است که هر صنعتي، آلايندگي هاي مخصوص به خود را دارد و نمي توان هم صنعت و رشد منطقه و ايجاد اشتغال را خواست و هم از عوارض آن پرهيز کرد. اما در مورد فولاد خراسان يک نکته را بايد به افکار عمومي منتقل کرد و آن اين است که در فولاد خراسان، که مرتبا و بسياري از اوقات به صورت سرزده مورد بازديد مسئولان و بازرسان محيط زيست قرار مي گيرد، از استانداردهاي موجود در کشور در سطح بالاتري هستيم و فرايندهاي مرتبط با کاهش آلايندگي و کنترل مخاطرات زيست محيطي به خوبي مديريت مي شود به طوري که در سال 1392 اين مجتمع به عنوان «واحد نمونه کشور» از سوي سازمان محيط زيست  کشور انتخاب شد. اين انتخاب مسئوليت اجتماعي ما را دو چندان کرده و از اين جهت، فولاد کوشيده است که شان و جايگاه اين عنوان را براي خود حفظ کند.

احمدي خاطرنشان ساخت: در مورد کنترل گازهاي خروجي نه تنها استانداردها را به طور کامل رعايت مي کنيم، بلکه با نصب سيستم کنترل آنلاين آلاينده ها، اطلاعات مربوط به جنبه هاي زيست محيطي مان به طور مرتب از سوي سازمان محيط زيست رصد مي شود.

وي توسعه فضاي سبز در يک سال اخير از 110 به 240 هکتار را از دستاوردها و اقدامات زيست محيطي اين شرکت دانست و افزود: فولاد از جمله صنايعي است که آلايندگي آب و توليد پساب صنعتي ندارد و با چرخه بازيافت آب مصرفي و بازگرداندن آن به مدار توليد، حد اکثر استفاده را از آب موجود به عمل مي آورد.

صنعت فولاد و مسئله آب در دشت نيشابور

احمدي در پاسخ به پرسش ديگري در رابطه با بحران آب در دشت نيشابور و تاثير وجود کارخانه فولاد بر اين بحران گفت: متاسفانه در دشت نيشابور 900 حلقه چاه عميق وجود دارد و برداشت بي رويه از منابع آبي زيرزميني دشت نيشابور را با بحران مواجه ساخته است اما آن چه که به افکار عمومي در مورد مصرف آب در فولاد منتقل شده صحيح نيست.

وي تصريح کرد: از 900 حلقه چاه موجود در نيشابور، تنها 3 حلقه متعلق به فولاد است و در اين مورد بزرگ نمايي شده است. تازه اين در شرايطي است که فولاد در احداث سد «بار» چندين ميليارد تومان سرمايه گذاري کرده است که با رعايت قانون توزيع عادلانه آب و رعايت حقوق کشاورزان منطقه، دوسوم آب ذخيره شده به آن ها و نيز براي تامين آب شرب شهرستان هاي فيروزه و نيشابور اختصاص يافته است. يک سوم از ذخيره سد هم متعلق به فولاد است که با بهره برداري از آن، از همان سه حلقه چاه موجود، دو حلقه را بسته ايم و اين هم يکي از اقدامات زيربنايي ما در حوزه محيط زيست بوده است.

وي افزود: آن چه شايسته ي تحقيق و بررسي است اين است که «مابه ازا»ي مصرف اين مقدارآب در بخش صنعت و از جمله فولاد چه ميزان اشتغال ايجاد شده است و راندمان ساير بخش ها از جمله بخش کشاورزي با توجه به سهم آن در توليد و اشتغال چگونه است؟

اشتغال زايي بومي

در پي طرح موضوع اشتغال در صنعت فولاد، مدير يکي از نشريات حاضر در جلسه از ميزان اشتغال در فولاد خراسان و سهم نيروهاي بومي در اين مجموعه پرسيد و مديرعامل فولاد پاسخ داد: در فولاد خراسان اکنون 1066 نفر کارکنان طرف قرارداد مستقيم شرکت و 650 نفر نيروهاي مشغول در پيمانکاري ها هستند. حدود هزار نفر هم در طرح هاي توسعه در زمان اجراي پروژه ها مشغول به کار بوده اند. اين جدا از اشتغال غير مستقيمي است که در صنعت فولاد به ازاي هر شغل مستقيم حدود 20 شغل غيرمستقيم برآورد مي شود.

وي تصريح کرد: بيش از 90 درصد نيروهاي تحت  پيمان بومي منطقه هستند و در جذب کارکنان خود شرکت هم سياست بومي گزيني اجرا شده است و به طور مثال 100درصد نيروهاي ديپلمه بومي نيشابورند. در مقطع فوق ديپلم هم جذب نيروي بومي در سطح استان بوده که عملا اکثريت نيروها بومي نيشابور هستند. به طور کلي بالغ بر 80 درصد پرسنل فولاد خراسان نيشابوري اند.

ضمن آن که در ايجاد اشتغال غير مستقيم هم سهم اصلي را نيشابوري ها دارند؛ مثلا در بخش حمل و نقل واقعيت اقتصادي ايجاب مي کند که حمل بار از نيشابور  توسط باربري نيشابوري صورت گيرد تا مقرون به صرفه باشد.

فولاد در آستانه خروج از بحران

احمدي، که عضو هيات مديره انجمن توليد آهن و فولاد کشور نيز هست، درباره ي وضعيت رکود بازار محصولات فولادي گفت: اين رکود يک مساله جهاني است و چين که 60درصد فولاد جهان را توليد مي کند، در سال هاي اخير با کندي رشد اقتصادي مواجه شد، که اين مساله تاثير عميقي بر اقتصاد جهان به جا گذاشت.

وي با بيان اين که تاثير کاهش قيمت نفت بر صنايع داخلي کشور ما متفاوت از ديگر کشورهاي صنعتي است، گفت: در همه جاي دنيا با کاهش قيمت انرژي، قيمت تمام شده محصولات هم پايين مي آيد، چرا که هزينه ي مصارف انرژي کم مي شود، اما در کشور ما به علت آن که در فرايند هدفمندي يارانه ها قرار گرفته ايم، به عنوان نمونه سال گذشته علي رغم کاهش قيمت نفت، قيمت برق صنايع را افزايش دادند.

مديرعامل و عضو هيات مديره فولاد خراسان در عين حال افزود: بر اساس پيش بيني هاي جهاني، سال 2017 شاهد خروج بازار فولاد جهاني از رکود خواهيم بود و در حال حاضرنشانه هايي از اين موضوع مشاهده مي شود. وي ابراز اميدواري کرد که با اجراي سياست هايي از سوي دولت براي خروج از رکود و تحقق رشد اقتصادي، شاهد رونق بازار فولاد داخل هم باشيم.

در فولاد حقوق نجومي نداريم

يکي از حاضران در جلسه هم از مسئله فيش هاي نجومي پرسيد و از اين که آيا اين مساله در فولاد خراسان هم وجود دارد، که احمدي پاسخ داد: در فولاد خراسان مسئله پرداخت ها کاملا شفاف است و سازمان بازرسي هم اطلاعات مربوط به فيش هاي حقوقي را دريافت و آن را بررسي نموده است و اعلام نموده که هيچ پرداختي غيرمتعارفي نداشته ايم.