خبرنگاران نيشابور صاحب تشکل صنفي شدند ( انتخاب پنج عضو هيأت مديره انجمن خبرنگاران )
خبرنگاران نيشابور صاحب تشکل صنفي شدند ( انتخاب پنج عضو هيأت مديره انجمن خبرنگاران )

  سرپرست فرمانداري: نهراسيد از اين که به مسايل سياسي بپردازيد اين انجمن به تحقق دموکراسي، آزادي، جامعه مدني و بهبود حيات مادي و معنوي خبرنگاران کمک مي کند گرمابي در جمع خبرنگاران: مقابله با فساد با آزادي رسانه ها ميسر مي شود آزاده مهديار/ نخستين مجمع عمومي موسس انجمن توانمند سازي خبرنگاران نيشابور با […]

 

14سرپرست فرمانداري:

نهراسيد از اين که به مسايل سياسي بپردازيد

اين انجمن به تحقق دموکراسي، آزادي، جامعه مدني و بهبود حيات مادي و معنوي خبرنگاران کمک مي کند

گرمابي در جمع خبرنگاران:

مقابله با فساد با آزادي رسانه ها ميسر مي شود

آزاده مهديار/ نخستين مجمع عمومي موسس انجمن توانمند سازي خبرنگاران نيشابور با هدف فراهم کردن مقدمه انتخاب هيأت مديره اين تشکل مدني با شرکت 76 خبرنگار رسانه هاي محلي و سراسري در نيشابور برگزار شد و در پايان اعضاي هيات مديره اين انجمن با راي خبرنگاران نيشابور مشخص شدند.

در اين جلسه که خبرنگاران فارغ از اختلاف سليقه و ديدگاه سياسي، روز پنج شنبه 13 آبان در محل سالن اديب اداره فرهنگ و ارشاد نيشابور دور هم جمع شده بودند، اعضاي موسس انجمن در يک انتخابات دموکراتيک جاي خود را به اعضاي جديد دادند تا 5 عضو نخستين هيات مديره انجمن براي مدت دو سال انتخاب شوند.

پيش از شروع راي گيري نماينده مردم نيشابور در مجلس خطاب به خبرنگاران با بيان اين که شما چشم و گوش مردم و ما مسئوين هستيد، تصريح کرد: اگر شما بتوانيد بدون مشکل وظيفه خبررساني را انجام دهيد، آگاهي مردم و مسئولين هم بهتر و بيشتر مي شود.

حميد گرمابي با اشاره به افشاي فسادهاي مالي اخير از سوي رسانه ها، بيان کرد: اگر رسانه ها بتوانند با آزادي کامل حرف شان را بزنند مشکلات کمتري خواهيم داشت و نظارت مطبوعات بر امور، که بهترين راه مقابله با فساد است، بايد روز به روز بيشتر شود.

گرمابي تشکيل انجمن خبرنگاران را اتفاق مبارکي براي شهرستان توصيف کرد و افزود: اميدوارم اين انجمن به گونه اي کار کند که به تدريج همه روي حرف ش حساب کنند و اين اتحاد خبرنگاران نقش شان را موثرتر خواهد کرد.

وي از برگزاري نشست خبري و ارائه گزارش کار به رسانه ها توسط هر دو نماينده شهرستان در آينده اي نزديک خبر داد.

سرپرست فرمانداري:

در ادامه سرپرست فرمانداري، وجود مطبوعات آزاد و منصف و پيگير مشکلات مردم را ايجاد کننده اميد و انگيزه در ميان مردم دانست و تصريح کرد: شما هم صاحب انديشه ايد و هم صاحب قلم، انديشه اي که نوشته مي شود، اشکالات ش برطرف مي شود و به اين ترتيب پايدار مي ماند و از طرفي به دليل اين که فاکتور «اعتراض» همواره در کار رسانه وجود دارد، برشي از روشنفکري است و اين نقد واعتراض يک واکنش روشنگري فعال است.

شيباني با بيان اين که جامعه بدون آگاهي قطعا از پايداري برخوردار نيست، اظهار داشت: مخاطب با مراجعه به نوشتار شما از حوزه هاي مختلف به آگاهي نسبي دست مي يابد وبه تبع آن موجب اجتماعي شدن افراد مي شود. در نتيجه مخاطب به حقوق خود آگاه مي شود و در تصميم گيري ها مشارکت مي کند و اين مشارکت از ارکان دموکراسي است، دموکراسي نه گُنگ است و نه نامفهوم و دنيا به آن رسيده است و بيش از پيش نيز خواهد رسيد.

نماينده دولت در شهرستان دموکراسي را بهترين روش حکمراني خواند و بيان داشت: اين شيوه اگر ده تا حُسن داشته باشد، عيب هم دارد اما نبايد به خاطر عيوب ش از آن فاصله گرفت، اگر تحقق دموکراسي مطالبه عمومي باشد نقاط قوت آن نيز پُررنگ مي شود.

شيباني يکي از جلوه هاي دموکراسي را برگزاري انتخابات دانست و افزود: مشارکت و وزين شدن رأي مردم نياز به آگاهي، بلوغ سياسي و کرامت انساني دارد که اين موضوع باز به نقش رسانه ها در جامعه برمي گردد، هر چه اين آگاهي بخشي بيشتر باشد، منتخبين مردم فرهيخته تر و شايسته ترند. اين که مردم اهميت رأي شان را بدانند بر دوش شما است.

وي در ادامه تشريح روند دموکراسي تصريح کرد: مسير خروج از قدرت هم طراحي شده است و نکته مهم اين است که چگونه مي توان با مکانيزم دموکراسي از قدرت پياده شد. اين مکانيزم هم به مردم برمي گردد، مردم تصميم مي گيرند منتخب خود را تقويت کنند يا فرد ديگري را برگزينند.

شيباني انتخابات سال آينده رياست جمهوري و شوراي شهر را تمريني براي اين مکانيزم دانست و با اشاره به نقش مطبوعات در اين زمينه اظهار کرد: درج اخبار سياسي در مطبوعات نيز انتظار مخاطب شما است چراکه انسان ذاتا علاقه مند به قدرت است که يا خودش در قدرت باشد بر آن تاثيرگذار باشد و يا منويات خود را از طريق قدرت اعمال کند.

وي با مخاطب قرار دادن اصحاب رسانه افزود: نهراسيد از اين که «سياست» محور اخبار شما و انتظار مردم باشد. اين تصور که سياست خوب نيست را کاهش دهيد زيرا که سياست هم مي تواند رفتاري بر مبناي فضيلت باشد. مردم در گذشته زماني که منافع خودشان را در تقابل با منافع عمومي مي ديدند به جنگ مي پرداختند اما به مرور جنگ و خشونت به حاشيه رانده شد و پايان جنگ آغاز سياست بود، گفت و گو، استدلال و انديشه نيز به کمک آمد.

شيباني با اين توصيه که منافع ملي را بر پايه خير عمومي جست و جو کنيد، افزود: باورهاي متفاوت را نقد کنيد، راه زيست مسالمت آميز با وجود اين باورهاي متفاوت نشان داده مي شود، اگر درک و احترام متقابل باشد همراه با اطلاعاتي که شما منتشر مي کنيد، قطعا خير عمومي حاصل مي شود.

وي افزود: اميدوارم انجمن شما در اين سپهر سياسي، به تحقق دموکراسي، آزادي، جامعه مدني و حيات مادي و معنوي کمک کند.

پس از اين سخنان انتخابات انجمن توانمند سازي خبرنگاران برگزار شد،با نامزدي يازده نفر براي عضويت در هيأت موسس جديد و انتخاب هيات مديره 5 نفره و همچنين بازرس اين نهاد برگزار شد.

در پي اين راي گيري، 5 عضوي که بالاترين آراي همکاران خود را در نيشابور کسب کرده بودند، توسط هيات موسس به عضويت  هيات مديره درآمدند.

به اين ترتيب پنج عضو نخستين هيئت مديره انجمن خبرنگاران نيشابور عبارت اند از: احسان اسحاقي (سردبير خيام نامه با 46 راي)، پدرام حصارکوشکي (روزنامه همشهري با 44 راي)، مجيد غرويان (سردبير صبح نيشابور با 39 راي)، سودابه جعفري (سردبير خاتون شرق با 36 راي) و حسين بزرگي (خبرنگارفضل نامه با 34 راي) که براي مدت دو سال انتخاب شدند. محمد اميني (مديرمسئول نداي نيشابور) و صادق هوشمند(سردبير نسيم نيشابور) نيز دو عضو علي البدل اين هيأت هستند. سجاد سليمي (از خبرگزاري فارس) نيز به عنوان بازرس انجمن برگزيده شد و رضا قادري (از نشريه فرسيمرغ) به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شد.