شور نمايشگاه ملي در پايتخت کتاب ايران ( استقبال کم نظير مردم نيشابور از نمايشگاه ناشران کتاب ايران )
شور نمايشگاه ملي در پايتخت کتاب ايران ( استقبال کم نظير مردم نيشابور از نمايشگاه ناشران کتاب ايران )

  سحر سوقندي– هجدهمين نمايشگاه ناشران کتاب ايران که برگزاري آن پس از کشمکش هاي فراوان به نيشابور رسيده بود، با استقبال کم نظير مردم نيشابور، شهرهاي مختلف استان و کشور و نيز ناشران همراه بود. به گزارش خيام نامه، اين دوره از نمايشگاه کتاب ناشران ايران در در حالي در نيشابور برگزار شد که  […]

 

1-1سحر سوقندي– هجدهمين نمايشگاه ناشران کتاب ايران که برگزاري آن پس از کشمکش هاي فراوان به نيشابور رسيده بود، با استقبال کم نظير مردم نيشابور، شهرهاي مختلف استان و کشور و نيز ناشران همراه بود.

به گزارش خيام نامه، اين دوره از نمايشگاه کتاب ناشران ايران در در حالي در نيشابور برگزار شد که  حضور 240 ناشر کشوري و استقبال پرشور مردم نيشابور و شهرهاي اطراف، نگاه کتاب دوستان را به نيشابور دوخته بود.

در حالي که برخي رسانه ها و نيز نمايندگان مشهد در مجلس از زمان اعلام برگزاري اين نمايشگاه ملي در نيشابور (پايتخت کتاب ايران) به موضع گيري مخالف با برگزاري اين نمايشگاه، که براياولين بار در شهر غير از مرکز استان برگزاري مي شد، پرداخته  بودند و حتي احتمال استقبال کم مردم و ناشران را پيش بيني مي کردند، نيشابوري ها با استقبال گسترده  از اين نمايشگاه صحنه اي متفاوت را رقم زدند.

سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامي نيشابور در اين باره مي گويد: نيشابور در سال جاري پرچمدار پايتختي کتاب ايران است که همين مساله باعث مطرح شدن ايده برگزاري هجدهين نمايشگاه ناشران کتاب ايران در نيشابور بود.

عباس کرخي افزود: پس از مصوب شدن اين طرح توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، رسانه هاي استاني بدون در نظر گرفتن ظرفيت هاي بالاي نيشابور، لب به انتقاد گشودند اما با پيگيري هاي انجام شده و همکاري اداره کل ارشاد توانستيم بزرگترين رويداد فرهنگي سال را در نيشابور به انجام برسانيم.

وي درخصوص استقبال ناشران و مردم از نمايشگاه تصريح کرد: در وهله نخست 150 ناشر براي حضور در نمايشگاه اعلام آمادگي کرده بودند اما در روزهاي منتهي به افتتاحيه شاهد حضور 240 ناشر برتر کشور در نمايشگاه بوديم. استقبال پرشور مردم از نمايشگاه براي ما غيرقابل پيش بيني بود اما با همکاري تمام ادارات و نهاد هاي مربوط توانستيم اين ازدحام مثبت مردم را به طور مطلوبي مديريت کنيم.

گفته هاي مسئولين استاني و شهرستاني در خصوص برگزاري نمايشگاه کتاب ايران در نيشابورنيز درخور توجه بود.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار خراسان رضوي در آيين گشايش نمايشگاه گفت: نيشابور به‌عنوان پايتخت کتاب ايران توانايي اين را دارد که به‌عنوان پايتخت جهاني کتاب معرفي شود و مجموعه کشور و استان براي اين موضوع تمام تلاش خود را انجام خواهند داد.

جواد حسيني خاطرنشان کرد: در هجدهمين نمايشگاه ناشران کتاب ايران 240 ناشر با  20 هزار عنوان کتاب، به عرضه کتاب‌هاي خود پرداخته‌اند که نيمي از اين ناشران از استان خراسان رضوي هستند.

وي ضمن قدرداني از مسئولان نيشابور اظهار داشت: سايت نمايشگاه نيشابور، بزرگترين سالن مسقف بعد از مشهد در استان است که داراي امکانات رفاهي و اقامتي مناسب نيز هست.

برگزاري نمايشگاه در سال هاي بعد

 در نيشابور

مديرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز در يان باره گفت: هجدهمين نمايشگاه کتاب ناشران ايران به‌ واسطه انتخاب اين ابر شهر تاريخي به ‌عنوان پايتخت کتاب ايران به نيشابور رسيده است.

سعيد سرابي افزود: مايه افتخار است که نيشابور در رقابتي تنگاتنگ با 300 شهر کشور ازجمله 31 مرکز استان توانست اين عنوان را کسب کند.

سرابي با اشاره به استقبال خوب مردم از اين نمايشگاه، تاکيد کرد: درسال هاي آينده ديگر بحث انتقال نمايشگاه کتاب مطرح نيست و اميدواريم که دوره هاي بعدي نمايشگاه ناشران کتاب ايران در نيشابور برگزار شود.

1-2حضور چهره ها در نمايشگاه کتاب

 ناشران ايران

حضور اميرحسين صديق ، بازيگر نيشابوري سينما و تلوزيون، در سايت نمايشگاهي، استقبال جمع کثيري از مردم نيشابور را به وجود آورده بود. صديق که خود مجري برنامه تلوزيوني «کتاب باز» در شبکه نسيم است از حضور در نمايشگاه ابراز خرسندي کرده و اذعان کرد: من از دوراني که عضو کانون پرورش فکري کودک و نوجوان نيشابور بودم، کتابخواني را شروع کردم و اين موضوع سرمنشا پيدايش علاقه و کتاب دوستي من بوده است.


اميرحسين صديق: رسانه ملي به نيشابور کم لطفي کرد

وي با انتقاد از عدم پوشش اخبار پايتخت کتاب در صدا و سيما اظهار کرد: پرسشي که بايد از رسانه ملي پرسيد اين است که چرا به معرفي پايتخت کتاب ايران و نمايشگاه کتاب ناشران ايران کم پرداخته اند و به نظر من در حق نيشابور که امسال به پايتختي کتاب ايران را کسب کرده است،کم لطفي شده است.

صديق تاکيد کرد: من يک سکانس از برنامه  کتاب باز را به پايتختي کتاب ايران اختصاص مي دهم. اين کاري است که از من براي رسانه اي کردن پايتختي کتاب ايران ساخته است.

قهرمانان جهان و المپيک در

 نمايشگاه نيشابور

برگزاري هجدهمين نمايشگاه کتاب ناشران ايران مصادف شد با نايب قهرماني امير فضلي، ووشو کار شايسته نيشابوري  در مسابقات جام جهاني ساندا.

حضور يوسف کرمي،کاپيتان اسبق تيم ملي تکواندو و مدال آور جهان و المپيک در مراسم تجليل از امير فضلي مقدمه حضور اين دو رزمي کار ملي پوش در نمايشگاه کتاب شد. اين دو قهرمان ملي و سرشناس پس از برنامه تجليل از امير فضلي، به اتفاق اميرحسين صديق به سايت نمايشگاهي آمدند. حضور اين چهره هاي مطرح، با استقبال همشهريان و حاضران در نمايشگاه روبه رو شد.

نيشابور الگويي براي شهرهاي ايران

يک نويسنده نام آشناي کودک و نوجوان در هجدهمين نمايشگاه ناشران کتاب ايران گفت: نيشابور به عنوان پايتخت کتاب ايران نيازمند پيوند بخش خصوصي و دولتي است. نيشابور پيشينه تاريخي قوي دارد و تحولات فرهنگي بسيار زيادي در دل اين شهر رخ داده است.

محسن هجري افزود: هنگامي که نام نيشابور مي آيد ناخودآگاه پيشنيه تاريخي نيشابور در عرصه فرهنگي به ياد مي آيد. در حال حاضر شهرهاي ايران بايد نيشابور را به عنوان الگوي خود قرار دهند.

در حاشيه نمايشگاه کتاب

همزمان با برپايي هجدهمين نمايشگاه ناشران کتاب ايران برگزاري شب هاي فرهنگي، تجليل از خانواده شهدا، نشست‌هاي فرهنگي، رونمايي کتاب و مجموعه برنامه هاي متنوعي تدارک ديده شده بود که با استقبال مردم همراه بود.