یک نیشابوری رئیس دستگاه قضایی نیشابور شد .
یک نیشابوری رئیس دستگاه قضایی نیشابور شد .

رفسنجانی معاون دادگستری استان شد. سحر سوقندي– مراسم تکريم از رييس پيشين دادگستري نيشابور و معارفه رييس جديد اين حوزه قضايي هفته گذشته برگزار شد. دوشنبه گذشته 109 ماه فعاليت قضايي و مديريت محمود رفسنجاني، رئيس سابق دادگستري در نيشابور پايان يافت تا با معارفه غلامحسين حکمتي فر، رئيس جديد دادگستري، يکي از پايدارترين دوره […]

1-1رفسنجانی معاون دادگستری استان شد.

سحر سوقندي مراسم تکريم از رييس پيشين دادگستري نيشابور و معارفه رييس جديد اين حوزه قضايي هفته گذشته برگزار شد.

دوشنبه گذشته 109 ماه فعاليت قضايي و مديريت محمود رفسنجاني، رئيس سابق دادگستري در نيشابور پايان يافت تا با معارفه غلامحسين حکمتي فر، رئيس جديد دادگستري، يکي از پايدارترين دوره هاي مديريتي روساي ادارات در نيشابور، پايان يابد و تشکيلات دادگستري شهرستان به يک روحاني نيشابوري سپرده شود.

دوشنبه سوم آبان 95 ، فرهنگسراي سيمرغ نيشابور شاهد گرد آمدن جمعيتي بود که در برنامه هاي توديع و معارفه روساي ادارات، کم تر اتفاق مي افتد. مراسمي که در آن اعلام شد رفسنجاني با ارتقاي سِمت به دادگستري کل استان منتقل مي شود و حکمتي فر، روحاني ميان سال نيشابوري، که تا پيش از اين رياست يکي از مجتمع هاي قضايي مشهد را بر عهده داشته است، از اين پس مديريت حوزه قضايي شهرستان را بر عهده مي گيرد.

در اين مراسم که در ميانه هاي آن نه تنها صندلي هاي سالن فرهنگسراي سيمرغ کاملا پر شده بود، بلکه ده ها تن از حاضران ايستاده برنامه را دنبال مي کردند، مظفري، رئيس کل دادگستري استان، يعقوبي امام جمعه نيشابور، شيباني سرپرست فرمانداري نيشابور، اعضاي شوراي تامين شهرستان، اعضاي شوراي حل اختلاف شهرستان، روساي برخي ادارات و نيز تعدادي از مردم نيشابور، حضور داشتند.

1-2رئيس کل دادگستري استان: هميشه کساني از اجراي قانون ناراحت اند

رييس کل دادگستري استان در اين مراسم با بيان اين که اولويت اصلي دستگاه قضائي، اجراي قانون به نحو احسن است، افزود: بايد همواره عدالت و اجراي صحيح قانون را مد نظر داشته باشيم.

مظفري با اشاره به وظيفه حساس و خطير قضاوت ، توجه حاضرين در جلسه را به دو‌نکته جلب نمود.

وي ابتدا با خطاب قرار دادن رئيس جديد دادگستري نيشابور و همکاران ش گفت: در اجراي قانون، همواره مخالفاني وجود دارند که مايل به اجراي درست قانون نيستند و اين افراد قبل از همه قاضي را هدف مي گيرند.

وي با اشاره به ارزشمندي و حساسيت شغل «قضا» گفت: حساسيت اين شغل به اندازه اي است که ممکن است به خطر يا حتي شهادت مسئولين رسيدگي به يک پرونده منجر شود، اما باتمام اين موارد وظيفه دستگاه قضائي اجراي قانون به نحو احسن است.

مظفري در دومين نکته سخنان اش به سلامت مالي کارکنان دستگاه اشاره کرد و گفت: پرونده حقوق هاي نجومي ‌برخي از کارمندان دستگاه ها، اخيرا سروصداي زيادي را بين مردم ايجاد کرده است ولي خرسنديم که دراين ميان حتي يک مورد از اين حقوق هاي نجومي مربوط به دستگاه قضائي و کارکنان اين دستگاه نبوده است. چراکه شرايط پرداخت حقوق در دستگاه قضائي بسيار منظم و‌قانونمند است.

به جاي گزارش نوشتن با زمين خواري مقابله کنيد

رييس کل دادگستري استان با اشاره به ناکارآمدي برخي از مسئولين در برخي از سازمان هاي استان گفت: اخيرا افرادي در پست هاي مديريتي قرار گرفته اند که برخي از آنها در ايفاي مسئوليت جدي نبوده اند.

وي در تاييد اين سخن خود به تصرف غيرقانوني اراضي منابع طبيعي اشاره کرد و با بيان اين که حقوق عامه مردم در اين مساله مخدوش مي شود، هشدار داد: مسئولان بدانند که اگر تخلفي صورت بگيرد، ابتدا مدير مربوطه را مورد سوال قرار خواهيم داد.

مظفري افزود: قانون به تمامي نهادها اختيار و قدرت داده است تا خود مانع تصرفات شوند نه اين که به ارائه گزارش از تخلفات اکتفا کرده و مسئوليت رسيدگي را به گردن دستگاه قضا انداخته و خود را کنار بکشند.

وي در پايان سخنان خود، رئيس پيشين دادگستري نيشابور را فردي، وظيفه شناس، شجاع و ملتزم به احکام دين و قانون دانست و با تبريک‌ قرارگرفتن محمود رفسنجاني در پست معاونت دادگستري کل استان، از زحمات او در مدت خدمت  در جايگاه رياست دادگستري نيشابور تشکر کرد.

رييس کل دادگستري استان، همچنين با تبريک به رئيس جديد دادگستري نيشابور، براي حجت الاسلام حکمتي فر آرزوي توفيق روز افزون کرد.

رييس پيشين دادگستري نيشابور در مراسم تکريم خود پس از خيرمقدم به مهمانان، گفت: بنده و تمام همکاران در تمامي حوزه ها در اين کشور، نهايت تلاش خود را به کار خواهيم گرفت تا نشان دهيم شايستگي مسئوليتي را که به عهده مان گذاشته شده است داريم.

وي با ابراز خرسندي از اين که بيش از 9 سال از مدت خدمت خود را در نيشابور گذرانده است، از همياري همکاران خود در دادگستري شهرستان نيشابور ونهادهاي مربوط به خصوص اعضاي شوراي تأمين شهرستان قدرداني کرد.

وي تعداد پرونده هاي وارده به محاکم ودادسراي حوزه قضائي نيشابور در مدت 9 سال خدمت خود را 152398 فقره برشمرد که  150022 فقره از اين تعداد مختومه شده است.

رفسنجاني از ورود 115106 پرونده به دادسرا و مختومه شدن 112561 فقره از آن ها خبر داد و افزود: پرونده هاي وارده به شوراي حل اختلاف شهرستان نيز 142634 فقره بوده که 141969 فقره از آن ها مختومه شده است.

وي با اشاره به آمار خوب صلح و سازش در شهرستان، تعداد پرونده هاي مصالحه شده را  19708 فقره عنوان کرد که 21٪ کل پرونده هاي وارده را تشکيل مي دهد و يادآور شد: ميانگين صلح و سازش کشوري 14٪ مي باشد که اين ميزان در نيشابور با اختلاف 7٪ نشان از جايگاه موفقيت دادگستري شهرستان دراين بخش و فرهنگ صلح و سازش مردم دارد.

رييس پيشين حوزه قضايي شهرستان نيشابور، با اشاره به کاهش اطاله دادرسي و تسريع در رسيدگي به پرونده هاي قضائي گفت: اين مورد را از محبت و‌توجه رئيس کل دادگستري استان مي دانم که با اضافه کردن 2 شعبه محاکم قضائي و 1 شعبه محاکم کيفري درنيشابور، موافقت کردند.

وي از کاهش پرونده هاي وارده به محاکم دادگستري هم خبر داد که به گفته وي از تعداد ميانگين 232 فقره در سال 90 به تعداد 153 فقره در سال 94 کاهش يافته است و خاطرنشان ساخت: ميانگين وقت رسيدگي به پرونده از 93 روز در سال 90 به 65 روز در سال 94 تقليل يافته است .

رفع تصرف ها از اراضي منابع طبيعي

محمود رفسنجاني همچنين رفع تصرف از 30 هزار هکتار از اراضي ملي و 160 هزار مترمربع از اراضي بستر و حريم رودخانه ها در سال 94 را از جمله اقدامات تاثير گذاري دانست که از در پيشگيري از تکرار اين جرائم نقش موثري داشته است.

وي با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ميان دادگستري با مديريت آموزش و پرورش شهرستان در جهت اجراي برنامه هاي پيشگيرانه و ارتقاي سلامت روان و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، به ويژه سوء مصرف مواد مخدر و رفتارهاي پرخطر دربين دانش آموزان شهرستان را از اقدامات مهم خود در اين دوران دانست.

به گفته وي دادگستري نيشابور همچنين، هم زمان با مرکز استان شوراي پيشگيري از وقوع جرم را در 5 کارگروه «قضايي»، «امنيتي-انتظامي»، «آموزش و تحقيقات»، «رسانه و مطبوعات»  و «فرهنگي-اجتماعي-مذهبي» تشکيل داده است که درعين برگزاري جلسات متعدد به موضوعات مختلفي دراين زمينه ها پرداخته شده است.

وي با اشاره به حمايت رئيس کل دادگستري استان، تأسيس دادگستري شهرفيروزه و ارتقا دادگاه بخش زبرخان به دادگستري (که قبل ازاين جلسه معارفه، با معرفي دادستان رسما صورت پذيرفت) را از اقدامات دوران مديريت خود برشمرد.

رفسنجاني به آخرين پرونده مهم دوران مديريت خود هم اشاره کرد و با بيان اين که رسيدگي سريع به پرونده ها همواره مد نظر بوده است ، گفت: مردم نيشابور نيز شاهد اين مورد در اجراي حکم اعدام متهم پرونده کودک 6ساله،کيانا سادات حسيني ظرف دو هفته بودند که اين موضوع  نشان از اقتدار دستگاه قضا دارد.

وي ايجاد واحد صلح و سازش خانواده، ايجاد و استقرار نهاد داوري درنيشابور، ايجاد کميسيون حمايت قضائي از سرمايه گذاري و‌حمايت از صنعت و صنعتگران، بازسازي ساختمان شوراي حل اختلاف، ساخت 12 واحد مسکوني با زيربناي 1200 مترمربع جهت سکونت پرسنل اداري و قضائي دادگستري و همچنين تحويل 60 واحد مسکن مهر به همکاران اداري و قضائي، احداث ساختمان پزشکي قانوني در جوار ساختمان دادگستري، استقرار کانون کارشناسان رسمي دادگستري و… را از ديگر اقدامات دوران مسئوليت خود برشمرد.

درخواست اجرا نشده از رييس

دادگستري استان

وي پس از بيان کارنامه خدمت خود در نيشابور يک مورد اجرا نشده از درخواست ها را نيز به رئيس کل دادگستري استان اعلام کرد و آن اجرا نشدن مجوز تأسيس و راه اندازي «دادگاه انقلاب» در شهرستان نيشابور علي رغم توجه خاص رييس کل دادگستري استان بوده است، که باعث بروز مشکلاتي در شهرستان شده است و مظفري براي عملياتي شدن اين خواسته براي دادگستري نيشابور، درخواست نمود.

محمود رفسنجاني در پايان، از  تمام کساني که در مدت خدمتش با وي همکاري کرده اند و همچنين از حضور مردم و ميهمانان در جلسه تکريم ومعارفه تشکر کرد و ازهمه طلب حلاليت و دعاي خير نمود.

امام جمعه: عزت مردم را حفظ کنيد

امام جمعه نيشابور در اين جلسه با بيان اين که عزت مردم از نکات مهم در جامعه اسلامي است گفت: هيچ کس نبايد با احساس ذلت و حقارت از اداره اي خارج شود .

يعقوبي افزود: اگر شخص بداند که قانون اورا محکوم کرده، ممکن است ناراحت شود اما هرگز نبايد با احساس حقارت روبرو شود. لذا اين وظيفه سازمان هاست که با قانونمندي و احترام ،عزت مردم را حفظ کنند.

امام جمعه نيشابور با خطاب قراردادن رئيس پيشين دادگستري نيشابور، با بيان اين موضوع که گرچه مدت کمي است که در خدمت مردم نيشابور هستم،گفت : دراين مدت کم،آقاي رفسنجاني را قاضي توانا، حکيم و ثابت قدم ديده ام و از زحمات صادقانه ايشان تشکر مي کنم و براي رياست جديد دادگستري، آقاي حکمتي فر هم آرزوي توفيق و موفقيت دارم.

مفهوم آزادي وعدالت همزاد بشر هستند

سرپرست فرمانداري نيشابور نيز در اين مراسم با اشاره به اين که آزادي، اراده و اختيار است که خداوند در وجود بشر قرار داده است، گفت: هنگامي که جامعه از يک نفر بيشتر مي شود، عدالت الزام مي يابد و اين عدالت نيز با حاکميت قانون امکان پذير است.

وي همچنين اصلاح قوانين، اصلاح شرايط اقتصادي و بهبود  شرايط اجتماعي را در کاهش جرائم و تخلفات بسيار موثر دانست .

شيباني با تقدير از خدمات ارزنده رئيس اسبق دادگستري نيشابور، تصدي اين سمت را به رئيس جديد تبريک‌گفت و براي هردو آرزوي موفقيت نمود.

پس از سخنان رئيس کل دادگستري استان ، مجري اسامي سازمان ها و شرکت هايي را که با هديه اي از زحمات رئيس اسبق دادگستري نيشابور تشکر کرده بودند، قرائت کرد.

فرمانداري نيشابور، فرمانداري فيروزه، مجموعه شرکت هاي شهرک صنعتي نيشابور، اداره بنياد شهيد نيشابور، تيپ 21زرهي امام رضا(ع) نيشابور، شوراي حل اختلاف، بانک ملي و بانک صادرات، اتاق اصناف، دانشگاه آزاد اسلامي، فرماندهي نيروي انتظامي، اداره زندان ها، اداره آموزش و‌پرورش، انجمن حمل و نقل داخلي کالا، شهرداري، کارکنان اداري دادگستري، امور آب، اداره صنعت، معدن و تجارت، کانون همبستگي فرزندان شاهد، اعضاي شوراي حل اختلاف فيروزه، شرکت فولاد و اداره پزشکي قانوني نيشابور سازمان هايي بودند که اسامي آن ها به عنوان تکريم کنندگان محمود رفسنجاني و اهدا کنندگان هداياي توديع خوانده شد.

همچنين رييس کل دادگستري خراسان رضوي، با اهداي لوح‌ از رئيس سابق دادگستري، دادستان اکبري مقدم، بازپرس دادسراي عموي و انقلاب احمديان سلامي و رئيس شعبه دوم دادگاه کيفري 2 نيشابور و مستشار شعبه 4 دادگاه کيفري 1 استان، قاضي غفورنيا تقدير به عمل آورد.

از قاضي‌ موسوي فر و مشاور قضايي دادگاه خانواده نيشابور، خانم سليماني نيز با اهداي لوح، تقدير به عمل آمد.

رييس جديد دادگستري: به دنبال پيوند دادگستري با علم خواهم بود

در بخش پاياني مراسم، حکمتي فر رئيس جديد دادگستري نيشابور،  با بيان اين که آن چه در  24 سال خدمت خود همواره سرلوحه کار قرار داده ام، انجام کار در حد توانم بوده، از رئيس کل دادگستري استان، به دليل انتخاب براي اين مسئوليت سنگين تشکر کرد و ازتمام همکاران خود خواست که اورا دراين راه ياري کنند.

حکمتي فر که پيش از اين مسئوليت هايي همچون رياست دادگستري راور در استان کرمان، رياست دادگستري چناران و‌سرپرستي مجتمع قضائي شهيد مطهري مشهد را به عهده داشته است، مهم ترين چيزي که به او انرژي مي دهد دوستي و‌محبت همکاران خويش را دانست.

او در پايان قرارگرفتن رفسنجاني در سمت جديد را به وي تبريک‌گفت و براي وي  آرزوي توفيق و خدمتگزاري کرد.

همچنين از اينکه قاضي موسوي فر با صلاحديد خود از ادامه کار قضاوت کناره گيري کرده است، بسيار ابراز تاسف کرد و براي او نيز در عرصه علم آرزوي موفقيت و بهروزي نمود .

رئيس جديد دادگستري نيشابور  افزود: آن چه  را تاکنون در دادگستري نيشابور به انجام رسيده است پاس خواهم داشت و با برنامه ريزي و پيوند دادگستري با حوزه علميه و دانشگاه هاي سطح شهرستان، به اغناي کار قضائي و‌اجراي عدالت خواهيم پرداخت.