حمايت تمام قد شهردار و شورا از نمايشگاه کتاب در نيشابور
حمايت تمام قد شهردار و شورا از نمايشگاه کتاب در نيشابور

تحقيق و تفحص از مشکلات  فضاي سبز نيشابور در آغاز فصل زرد! درآمد طرح تخفيف بدهي شهروندان چقدر بود و چگونه هزينه شد؟ نوسازي شبکه آب شهري؛ مشترکان ماهانه 2500 تومان مي پردازند. آزاده مهديار/ سه شنبه اي که گذشت سرپرست اداره ارشاد در شوراي شهر حضور يافت تا پيگير تخصيص صد ميليون تومان جهت […]

تحقيق و تفحص از مشکلات  فضاي سبز نيشابور در آغاز فصل زرد!

درآمد طرح تخفيف بدهي شهروندان چقدر بود و چگونه هزينه شد؟

نوسازي شبکه آب شهري؛ مشترکان ماهانه 2500 تومان مي پردازند.

shuraآزاده مهديار/ سه شنبه اي که گذشت سرپرست اداره ارشاد در شوراي شهر حضور يافت تا پيگير تخصيص صد ميليون تومان جهت تجهيز نمايشگاه ملي کتاب در نيشابور باشد. درخواستي که صحن علني را محل فريادهاي معترضانه از سويي و دفاعيات مستدل از ديگر سو تبديل کرد.

از طرفي ديگر دعوت از شهردار در صحن علني براي پاره اي توضيحات در سال پاياني از عمر شوراي چهارم، نشان از حساسيت هيئت رئيسه و برخي اعضا بر روي مسائلي است که پيش از اين و به خصوص زمان شهردار پيشين، کمتر محل اعتناي اين اعضا بود.

در پي طرح اين درخواست و اعلام موافقت شهرداري با پرداخت اين مبلغ، هوشمند با بيان اينکه مبلغ پرداختي شورا قرار است صرف تجهيز نمايشگاه و فعاليت هاي عمراني آن شود، اظهار داشت: من پيشنهاد مي کنم اين پول صرف خريد بُن خريد کتاب شود تا ماندگار باشد، از طرفي ساز و کار ده درصد امکان تخفيفي که براي ناشر در نظر گرفته مشخص نيست. شايد ناشر کتاب را با ده درصد تخفيف عرضه کند بعد ببينيم کتاب فروش در همين شهر خودمان حاضر به ارائه کتاب با پنجاه درصد تخفيف بوده است.

به دنبال آن شريعتمداري معترضانه ادامه داد: آيا ما شرعا و عرفا مجاز ايم پول جيب مردم نيشابور را خرج کنيم ولي مردم از شهرهاي ديگر بيايند و استفاده کنند؟ چرا در نمايشگاهي که اين قدر سر و صدا به پا کرده، سهم پرداختي وزارت ارشاد تنها هشتاد ميليون است بعد شهرداري نيشابور صد ميليون بدهد؟ اگر اين طور است وزارتخانه به ازاي 16 شهر استان 16 تا صد ميليون پرداخت کند تا ما هم اين مبلغ را بدهيم.

وي با پيش کشيدن بحث بدهي هاي عمراني شهرداري گفت: بگذاريد من با پيمانکاران طلب کار تماس بگيرم تا همين جا صداي گريه شان را بشنويد، اگر وضع مالي شهرداري ما اينقدر عالي است به ما هم بگوييد و همين الان تکليف طلبکاران معلوم شود.

در حالي که اعضا بر تفکيک اين دو مسئله عمراني و فرهنگي تاکيد داشتند و با بيان اين که تا فرهنگ درست نشود بقيه مسائل درست نمي شود، همت آبادي بيان کرد: کميته تصميم گير امور اين نمايشگاه شامل سازمان تبليغات، اصناف، صنعت و معدن، اداره ارشاد، بسيج و تيپ 21 است و بايد ديد بقيه ارگان ها هم سهمي در پرداخت دارند يا خير؟ از طرفي به خاطر 5 ميليون بدهي شهرداري به تامين اجتماعي چک پيمانکار برگشت خورده، چرا بايد صد ميليون تومان در اين شرايط پرداخت کنيم؟

صادقي اما با اشاره به حمايت استاندار از برگزاري اين نمايشگاه در نيشابور و قول مساعدت رئيس شورا در جلسه با استاندار و نيز بُعد گسترده خبري آن براي مطرح شدن نيشابور با پرداخت مبلغ موافق بود.

شهردار اما با تاکيد بر اين که از دويست ميليون مبلغ درخواستي، با صد ميليون تومان آن موافقت کرده ام، ادامه داد: ادعا ندارم که وضع مالي شهرداري عالي است اما در اين موضوع نيشابور در مرکز توجه است و اگر مساعدت نشود، حرف هايي که ديگر شهرها در رابطه با کيفيت پايين برگزاري نمايشگاه عنوان مي کردند تاييد مي شود و ديگر چنين فرصتي به نيشابور داده نمي شود.

پارسا نيز در موافقت با پرداخت، گفت: بودجه اختصاص يافته به سازمان فرهنگي شهرداري 3 ميليارد تومان است که اين صد ميليون در برابر آن رقمي نيست، اتفاقا ما بايد شهردار را موظف کنيم اين مبلغ را پرداخت کند، خود شهردار مي گويد من مي توانم پرداخت کنم بعد ما به خاطر صد ميليون خودمان را زير سوال ببريم؟

سکاکي نيز اشاره کرد: اين هزينه نيست بلکه سرمايه گذاري است. مهمانان زيادي به نيشابور دعوت مي شوند و از اين طريق به توسعه گردشگري کمک مي شود.

شريعتمداري مجددا در حالي که صدايش هر لحظه بلند تر مي شد گفت: شما اشتباه مي کنيد خانم سکاکي! شهرهاي ديگر مجبورند خودشان را بزک کنند تا گردشگر جذب کنند ولي ما اين همه مشاهير داريم، شما انگار نيشابور را بياباني فرض کرده ايد که اگر اين نمايشگاه نباشد هيچ چيز ندارد! چرا نهاد کتابخانه ها از بودجه اش کمکي به اين کار نمي کند؟

در ادامه رئيس اداره ارشاد که اين سخنان را مي شنيد، اظهار داشت: نهاد کتابخانه ها از سال 82 مستقل شده است و براي من جاي سوال بسيار دارد که کسي که مدرک دکترا دارد اين را نمي داند و با صورت برافروخته چنين مي گويد. آقاي شريعتمداري! رسانه ها حضرت عالي را بهتر معرفي خواهند کرد.

شريعتمداري که تاب اين گفته هاي را نياورد با فرياد گفت: من را تهديد مي کنيد؟! برويد هر کاري که انجام نداده ايد، انجام دهيد، به من اَنگ ضد فرهنگ و ضد کتابخواني و هرچه مي خواهيد بزنيد. من از بيت المال دفاع مي کنم، همان بچه هايي که قرار است کتابخوان شوند تا زانو در لجن زندگي مي کنند و کوچه هاي شان آسفالت نيست.

کرخي ادامه داد: اگر مراجعان به اين نمايشگاه هر کدام فقط يک ليوان آب خريداري کنند، جدا از پرداختي هاي شان بابت اسکان و غذا و سوغات، اين پول به جيب مردم نيشابور برمي گردد. ما با صنايع هم ديدار داشته ايم و از همه مساعدت مي طلبيم. قرار است شش شب فرهنگي در اين نمايشگاه برگزار شود و من به جاي اين که دغدغه ام چگونگي برگزاري اين شبهاي فرهنگي باشد، بايد به دنبال دريافت اين پول اين قدر بحث کنم.

با طولاني شدن بحث بر سر اين موضوع، همت آبادي به رئيس شورا تذکر داد که جاي اين صحبت ها در کميسيون فرهنگي است. چرا وقت شورا اين قدر گرفته مي شود در حالي که ما هنوز نمي دانيم اين صد ميليون قرار است صرف چه چيزي شود؟ وي خطاب به صائب نيا، رئيس کميسيون فرهنگي گفت: اين صحبت ها بايد در کميسيون پخته مي شد بعد به صحن مي آمد. و خطاب به سکاکي گفت: شما چرا از طرف شورا قول کمک داده ايد، مگر با ما مشورت کرديد؟

سکاکي با بيان اين که حرمت اعضا را نگه داريد، گفت: من قول «ريالي» ندادم. کميسيون هم تشکيل شده اما اعضايي که در آنجا نظر داده اند الان جلو خبرنگاران مباحث متفاوتي عنوان مي کنند.

در ادامه پارسا با اين بيان که هزينه کرد بيت المال دغدغه همه ماست، افزود: همين شوراي شهر جان فشاني هايي کرده که از نظرها پنهان است. در حالي که اين سخن خنده اعضا را به همراه داشت، شريعتمداري با بيان اين که «دو نمونه از اين جان فشاني ها را بگوييد ما هم بدانيم»، موجب بالا گرفتن خنده حضار شد.

کرخي، سرپرست فرهنگ و ارشاد، از شريعتمداري در پايان بحث ها عذرخواهي کرد و گفت: در مرام من نيست کسي را تهديد کنم. پس از خروج سرپرست ارشاد از صحن، موضوع کمک به نمايشگاه به راي گذاشته شد و پرداخت صد ميليون تومان با هشت راي از سيزده راي تصويب شد.

نوسازي شبکه آب، مشترکان ماهانه 2500 تومان مي پردازند

شبکه فرسوده انتقال آب شرب در نيشابور و هدر رفت زياد آب در اين شبکه فرسوده موضوعي بود که شورا  را به درخواست اداره آب، به چاره انديشي واداشت.

درخواست اداره آب و فاضلاب درج مبلغ ماهانه 2500 تومان براي نوسازي شبکه در قبوض آب مشترکان بود تا عوايد حاصل از آن، که سالانه به حدود 3 ميليارد تومان مي شرد، به منظور نوسازي شبکه انتقال آب به کار گرفته شود.

صادق هوشمند در موافقت با اين افزايش صحبت کرد که واکنش صائب نيا را به دنبال داشت. صائب نيا، خطاب به هوشمند گفت: شما که هميشه داد مردم مستضعف را مي زنيد، چه طور موافقيد؟

شريعتمداري هم در مخالفت با اين موضوع، به ضعف مديريت در اين حوزه اشاره کرد.

شهردار اما اشاره به فرسودگي شبکه، گفت: طولاني شدن روند پروژه نوسازي در اين حوزه را منجر به هزينه کرد مضاعف براي شهر و مردم مي شود.

در حالي که جمع مبلغ حاصله از اين افزايش در نيشابور، در مجموع به سه ميليارد تومان مي رسد، موضوع اخذ ماهانه 2500 تومان از مشترکان براي نوسازي شبکه آب شهري به تصويب رسيد. البته اعضاي شورا براي اداره آب و فاضلاب شرطي را هم مقرر کردند: وجوه دريافتي از اين محل به همراه ريز گزارش مالي اجراي پروژه نوسازي شبکه  و صورت حساب هزينه هاي صورت گرفته، به شورا ارائه گردد. اين پيشنهاد با هشت راي تصويب شد.

تحقيق و تفحص از فضاي سبز در

 فصل زرد!

موضوع صد و پنجاه اصله درخت کهنسال خشک شده به دليل عدم آبياري مناسب و 13 هزار نهالي که توسط سازمان پارک ها خريداري شده اما به دليل تعلل در کاشت خشک شده و همان جا روي آن خاک ريخته شده، بحث بعدي جلسه علني شورا بود. در اين زمينه اعضاي شورا مقرر کردند که کميته تحقيق و تفحصي در اين زمينه تشکيل و به شورا گزارش ارائه گردد.

پاسخ هاي شهردار به ابهامات شورا

پرسش اعضاي شورا از شهردار در مورد قرارداد با مشاور در رابطه با آسفالت مسير 45 متري کارخانه آسفالت  موضوع بعدي جلسه شوراي شهر بود.

شهردار در پاسخ به اين سوال شريعتمداري که آيا اين مشاور با آقاي گلستاني (حوزه عمران شهرداري) نسبتي دارد، گفت: خير، هيچ نسبتي و ادامه داد: اين نقطه نياز به طرح و نقشه دارد و ايشان هم مهندس نقشه بردار هستند و به مشاوره وي احتياج بود که اين سخنان اعضا را قانع کرد.

دليل درخواست ترک تشريفات براي شرکت «دل حفره» که برنده آخرين مناقصه شهرداري بوده، سوال بعدي اعضا از شهردار بود. ابهام شورائيان اين بود که که چرا مبلغ مناقصه کمتر از فهرست بها نيست. شهردار پاسخ داد: مناقصه يعني کسي که کمترين قيمت را پيشنهاد مي دهد برنده خواهد بود، ضمن اين که اين شرکت از مبلغ مناقصه هم به ما تخفيف داده و در حالي که مناقصه با سي درصد به پايان رسيده بود، با بيست درصد بالاي فهرست بها موافقت کرده است. همچنين اين شرکت مساعدت زيادي با شهرداري داشته و گاه پرداختي به اين پيمانکار تا شش ماه به طول انجاميده است. شهردار افزود: از طرفي با نزديک شدن به فصل سرما بهتر است سريع تر آسفالت معابر توسط شرکت انجام گيرد. با اين توضيحات قرارداد مناقصه به تصويب اعضا رسيد.

مساعدت 15 ميليون توماني شورا به دفتر صدا و سيما براي خريد يک دستگاه دوربين در حالي تصويب شد که هوشمند گفت: 4 سال است که دفتر در اختيارشان است و از شهرداري حقوق مي گيرند ولي هيچ کاري براي شورا و شهرداري انجام نداده اند.

در پايان نيز شهردار در رابطه با درآمد کسب شده از محل وصولي عوارض و بدهي هاي شهروندان در نتيجه تخفيف بدهي ها مورد سوال قرار گرفت.

هادي مسلمي، شهردار، گفت: وصولي منطقه يک از اين محل دو ميليارد و سيصد و شصت ميليون تومان و منطقه دو هفت ميليارد و سيصد ميليون تومان بوده است. يعني در مجموع 9 ميليارد و هفتصد ميليون تومان که طبق مصوبه شورا 40 درصد آن صرف امور جاري شهرداري شد، هفتصد ميليون تومان صرف تقاطع غير هم سطح براي بهره برداري، يک ميليارد تعهدات مردمي، سيصد و سي ميليون تومان صرف پرداخت بدهي مشاورين شد. در پايان مقرر شد جزئيات اين وصولي و نحوه هزينه کَرد به کميسيون مالي شورا ارائه گردد.