رييس دادگستري شهرستان در گفت و گوي اختصاصي با «خيام نامه»:  در جلسه دادگاه قاتل کيانا چه گذشت؟
رييس دادگستري شهرستان در گفت و گوي اختصاصي با «خيام نامه»:  در جلسه دادگاه قاتل کيانا چه گذشت؟

  سحر سوقندي- با پيگيري مجدانه مسئولين و قضات دادگستري نيشابور، پرونده قتل کيانا، دختر معصوم و بي دفاعي که قرباني شرارت يکي از بستگان خود شده بود، به صدور حکم محکوميت قاتل انجاميد. قاضي رفسنجاني (رئيس دادگستري) و قاضي غفورنيا، دو تن از دادرسان باتجربه و زبردست شهرستان، که مسئوليت قضاوت اين پرونده حساس […]

 

1سحر سوقندي- با پيگيري مجدانه مسئولين و قضات دادگستري نيشابور، پرونده قتل کيانا، دختر معصوم و بي دفاعي که قرباني شرارت يکي از بستگان خود شده بود، به صدور حکم محکوميت قاتل انجاميد.

قاضي رفسنجاني (رئيس دادگستري) و قاضي غفورنيا، دو تن از دادرسان باتجربه و زبردست شهرستان، که مسئوليت قضاوت اين پرونده حساس را به عنوان قضات دادگاه کيفري 1 استان در نيشابور بر عهده داشتند،  قاتل را به جرم آدم ربايي، تجاوز و قتل به دو بار اعدام (يک بار به عنوان قصاص نفس و يک بار از باب جرم تجاوز) و پانزده سال حبس تعزيري محکوم نمودند.

پرونده قاتل کيانا، که آن را مي توان هم به لحاظ کيفيت وقوع جرم و هم حساسيت افکار عمومي در نوع خود کم نظير (و در نيشابور، نادر) دانست، پرسش هاي زيادي را در باره شخصيت قاتل، واکنش هاي او پس از دستگيري، نحوه رسيدگي به جرم و… در افکار عمومي برانگيخته است. پرسش هايي که پاسخ به آن ها بيش از هر کس در صلاحيت دادرسان پرونده است که از نزديک در جريان جزييات مهم اين پرونده هستند. خوشبختانه رييس دادگستري شهرستان و مستشار دادگاه، قاضي غفورنيا، به درخواست خيام نامه براي گفت و گو در اين باره پاسخ مثبت دادند و هفته گذشته فرصتي را در اختيار خبرنگار ما قرار دادند تا با آن ها به گفت و گو بپردازيم. اين گزارش محصول اين گفت و گوست که تقديم شما خوانندگان گرامي مي گردد.

در شب حادثه دقيقا چه گذشت؟

رييس دادگستري شهرستان درباره شروع تعقيب اين پرونده جنايي به «خيام نامه» گفت: همان طور که مردم مستحضر هستند دو هفته پيش، آگهي مفقود شدن دختر هفت ساله اي بنام کيانا سادات حسيني منتشر گرديد که پليس شهرستان سريعا اقدام به اعزام نيرو جهت پيدا کردن اين گم شده کرد. در ادامه اتفاقاتي رخ داد که پس از 48 ساعت به دستگيري متهم و بازداشت او انجاميد.

قاضي محمود رفسنجاني از شب آن اتفاق شوم مي گويد: بر اساس اقرار صريح متهم، که نحوه وقوع جرم را بيان کرده است؛ ساعت 12:30  شب حادثه، وي محل کار خود را، که يک  مغازه کبابي است ترک کرده به منزل خود مراجعه مي کند. اما متوجه مي شود که همسر و فرزندان ش‌ در منزل پدر خانم او هستند.

در اقارير قاتل آمده: به در منزل آن ها رفتم و در زدم، اما ديروقت بود و کسي در را باز نکرد. دوباره به منزل خود  برگشتم، نيم ساعتي دراز کشيدم اما مجددا به منزل پدرخانم م برگشتم. در بسته بود و کليد نداشتم. و موتورم بيرون بود و از درخت کنار منزل بالا رفتم‌، داخل حياط شدم.

ديدم همه خواب هستند، نگاه م به چهره ي مادر خانم م افتاد. يک کينه قديمي دوباره در ذهنم تداعي شد، نفرت تمام وجود مرا گرفت، تصميم به انتقام گرفتم. کيانا را که گوشه اي آرام خوابيده بود، برداشتم و در چادري که کنارش بود پيچيدم، از خانه خارج شده، اورا  جلو موتور سوارکردم و به سمت منزل خودم رفتم.

قاتل: به مقتول گفتم پيش پدرت مي رويم

وقتي رسيديم بيدار شد و پرسيد: عمو! کجا مي رويم، گفتم پيش بابا جواد! او را به داخل منزل بردم و در اتاقي خواباندم.

در فکر اين بودم که چه مي شود، اما نمي دانم چه شد که به سمت کيانا رفتم، وقتي به خود آمدم فهميدم مرتکب چه عمل زشت و نابخشودني اي شده ام.

قاتل چگونه دستگير شد؟

به گفته قاضي رفسنجاني قاتل بعد از عمل زشت تجاوز، بند لباسي را  دور گردن کودک پيچيده و تحت  فشار، کودک را خفه مي کند. سپس جسد کودک را در چادر پيچيده جلو موتور سوار مي کند و همان شب به باغ پدر مقتول منتقل مي کند و آنجا زير بلوکه هاي سيماني پنهان مي کند.

صبح که مي شود به منزل پدرخانم ش رفته و وقتي متوجه گريه و اضطراب خانواده مي شود، ابتدا طوري وانمود مي کند که اصلا از اين جريان اطلاع ندارد و همراه با پدر و مادر مقتول‌ به  مراجع انتظامي مراجعه کرده و پيگير ماجرا مي شود.

قاتل اظهار مي دارد:  بعد از 24 ساعت، چنان اضطراب و وحشتي داشتم که نمي توانستم  يک جا ثابت باشم، بيقرار بودم. از مغازه به  منزل مادرم  رفتم اما  آنجا هم بي قرار بودم. بعد به محل کار قبلي ام رفتم با برادرم  تماس گرفته  و ماجراي قتل را بيان کردم.

عمل انساني برادر قاتل

به گفته رييس دادگستري شهرستان، برادر قاتل که جا دارد اينجا از اين عمل انساني او که شايد از هرکسي بر نيايد، تشکر کنيم، بلافاصله موضوع را  به خانواده مقتول و نيروي انتظامي اعلام مي کند. ماموران متهم را به سرعت دستگير مي کنند. وي ابتدا منکر عمل آدم ربايي و قتل مي شود اما  همين که با برادرش رو در رو‌ مي شود زبان به اعتراف باز مي کند و تمام ماجرا را توضيح مي دهد.

قاتل در ملا عام اعدام خواهد شد

از آنجايي که متهم مرتکب انجام سه جرم سنگين شده است، پرونده ها چگونه بررسي شد؟ و مجازات هرکدام چيست؟

رفسنجاني د راين باره اظهار داشت: متهم سه عمل غيرانساني آدم ربايي، تجاوز و قتل را مرتکب شده است که پرونده آدم ربايي و قتل در داسرا و پرونده تجاوز در دادگاه کيفري1 بررسي شده است.

با توجه به جرم سنگين متهم، پيگيري و تلاش قضات محترم و همچنين اقرار صريح متهم به جرم خود، هم زمان پرونده ها خارج از نوبت بررسي و قرار کيفرخواست صادر شد و براي هر پرونده وکيل تسخيري تعيين گرديد.

رييس دادگستري نيشابور افزود: براي جرم اول که آدم ربايي با وسيله نقليه است، حداکثر مجازات، يعني 15 سال حبس، در نظرگرفته شده است.

براي جرم دوم که تجاوز مي باشد در دادگاه کيفري حکم به اعدام صادر گرديد و و براي جرم سوم که قتل عمد مي باشد،‌ حکم به قصاص متهم داده شد.

وي درباره اجراي علني حکم قاتل افزود: با توجه به انعکاس نامطلوب موضوع در جامعه و جريحه دارشدن احساسات و عواطف عمومي، حکم اعدام در ملاعام اجرا خواهد شد. درصدد هستيم پس از استيذان (کسب اذن) رياست قوه قضائيه، در همين چند روز آينده و قبل از ماه محرم، حکم اعدام را به اجرا درآوريم.

متهم درخواست وکيل نکرد

قاضي اصلي اين پرونده مي گويد: با توجه به اين که اگر متهم، خودش اقدام به تعيين وکيل نکند، دادگاه مکلف به تعيين وکيل تسخيري از جانب مرجع قضايي است، دو وکيل براي اين شخص در نظر گرفته شد.

وي درباره سابقه کيفري و موضوع اعتياد متهم به مواد مخدر نيز اظهار داشت: باتوجه به بررسي سوابق متهم، اين شخص هيچگونه سابقه کيفري نداشته است. همچنين با توجه به اظهارات پزشکي قانوني سلامت رواني متهم تاييد شده، اما اعتياد به مواد مخدر او در زمان دستگيري از سوي پزشک قانوني تاييد نشده است.

رفسنجاني در مورد کالبدشکافي جسد مقتول نيز گفت: تجاوز و خفگي با جسم رشته اي (که منطبق بر اظهارات قاتل بوده است) تاييد شده است.

قاتل و خانواده مقتول در دادگاه هم رو در رو نشدند

جلسات رسيدگي به اتهامات قاتل با حضور قضات پرونده و همچنين شخص دادستان، به عنوان مدعي العموم برگزار شد. قاتل به علت پشيماني زياد از عمل ارتکابي و شرمندگي فراوان نسبت به خانواده مقتول، که نسبت فاميلي نيز با هم داشتند، از دادگاه تقاضا کرده بود که با خانواده مقتول رو در رو نشود.

متهم در صحبت هاي خود با اشاره به نام پدر مقتول  مي گويد: اين مرد در حق من و خانواده ام بسيار خوبي کرده است. بارها براي فرزندانم هدايايي تهيه مي کرد و به من هم بسيار کمک و مهرباني کرده است. توان روبه رو شدن با او را ندارم.

به اين ترتيب دادگاه  نيز تصميم گرفت جلسات را به طور جداگانه برگزار کرده و اظهارات هر دو طرف را دريافت نمايد.

ريشه و انگيزه اين قتل چه بوده است؟

رفسنجاني به «خيام نامه» گفت: بر اساس اظهارات شخص قاتل، چندي پيش مادر همسرش به خاطر مفقود شدن اموالي در خانه اش اتهامي به او مي زند که در فاميل براي ش گران تمام مي شود. قاتل اين موضوع را سبب ساز کينه عميقي عنوان مي کند که باعث مي شود او درصدد انتقام برآيد.

اما اين که چرا با وجود کينه نسبت به مادر همسرش، ‌دختر برادر زن ش را به قتل رسانده، مي گويد: از قبل تصميمي براي انتخاب کيانا نداشتم و آن شب ناگهان او را برداشتم و در چادر پيچيدم، نمي دانم ‌چه شد که اين کار را کردم.

قاتل به حکم اعتراض نکرد و تقاضي تجديد نظر هم ندارد

به گفته قاضي پرونده، قاتل با توجه به  عذاب وجدان شديد، نه تنها به هيچ عنوان اعتراضي به حکم نداشته بلکه از وکلاي خود نيز خواسته است که هيچ گونه درخواست تجديد نظري را به دادگاه ارايه نکنند. وي اصرار دارد که هرچه زودتر حکم به اجرا درآيد.

قاتل در جلسه دادگاه مي گويد: من را روي ريل قطار بگذاريد تا تمام واگن هاي آن از روي بدن م رد شود، سرم از تنم جدا شود، و بعد از اين که جان دادم تنم را پيش حيوانات درنده بيندازيد. من لايق اعدام معمولي هم نيستم.

مرا دفن نکنيد!

وي از دادگاه خواست که به خانواده اش بگويند: مرا دفن نکنيد، من لايق خاک هم نيستم.

به گفته قاضي رفسنجاني اين شخص جزو متهمين انگشت شماري است که اين گونه از زنده بودن خود بي زار است و اصرار مي کند که هرچه زودتر زندگي اش پايان يابد.

رئيس شعبه کيفري رسيدگي کننده به پرونده در باره سرعت رسيدگي به پرونده چنين توضيح داد:  مي توانم به جرات بگويم که در سطح کشور اين  اولين پرونده اي است که با اين سرعت و ضمن رعايت همه جوانب و بادقت ظرف 10 روز بررسي و ‌حکم آن  صادر شده است.  آن هم با رعايت تمام مسايل قانوني و جوانب ‌شرعي.

خانواده ها کودکان را به صحنه اجراي

حکم نبرند

با توجه به اين که اعدام متهم در ملا عام انجام مي شود، نظر رييس دادگستري شهرستان را درباره اين موضوع و بازتاب ها و تاثيرات منفي احتمالي آن بر جامعه پرسيديم.

رفسنجاني معتقد است: اين که اعدام در ملاعام انجام مي شود مطمئنا درکنار اثرات خوب و ضروري آن، اثر منفي هم دارد.

اما از آنجا که اين مطالبه مردم از دستگه قضا مي باشد و نيز درس عبرتي است براي کساني است که کوچک ترين فکري درباره ارتکاب اين گونه جنايات در ذهن خود پرورانده اند، به نظرم اثرات مثبت آن بيشتر است.

وي در عين حال از خانواده ها تقاضا مي کند که در روز مقرر، که اعلام خواهد شد، از آوردن کودکان و نوجوانان خود به اين صحنه جلوگيري کنند. چرا که بار رواني موضوع براي کودکان و افراد کم سال خوشايند نخواهد بود و اين مسئوليت متوجه والدين است. ما در قبال مردم مسئول هستيم و مردم در قبال فرزندان خويش.

رفسنجاني از اطلاع رساني رسانه ها در اين پرونده قدرداني کرد و خطاب به خبرنگار خيام نامه گفت: از شما و ‌همکاران تان که سعي در روشن شدن ابهامات اين اتفاقات داريد، سپاس گزارم. چرا که ايفاي درست رسالت رسانه اي باعث مي شود که از انتشار شايعات بي اساس جلوگيري شود.

درخواست از مردم براي رعايت اخلاق اسلامي نسبت به خانواده قاتل

رئيس دادگستر شهرستان اظهار داشت:  باتوجه به اين که مردمي آگاه و متدين داريم انتظار مي رود که پس از اين خانواده متهم را، که هيچ ‌گونه گناهي را دررابطه با اين قتل نداشته اند، در اجتماع به راحتي بپذيرند، و همه بکوشيم با ارتباط محکم معنوي و دقت در رفتار و تربيت فرزندان خود جامعه اي در صلح و آرامش را مهيا سازيم.

قاضي ديگر پرونده:

در اتاق غفورنيا، قاضي کيفري شهرستان و از قضات رسيدگي کننده به اين پرونده، ازدحام اي پرونده هاي روي ميز و کثرت مراجعه کنندگاني که بيرون ايستاده اند، حاکي از حجم زياد پرونده هاست.

با اين همه قاضي پرونده، با احترام و سعه صدر به سوالات ما پاسخ مي دهد و من نيز سعي در رعايت حال ارباب رجوع ها و کوتاه کردن زمان مصاحبه دارم.

غفورنيا، در مورد ويژگي هاي اين پرونده و سرعت رسيدگي مي گويد: اين گونه جرايم آن قدر زشت و سنگين هستند که هم مردم و هم ما و همکاران مان در جايگاه قضاوت، تلاش و خواست مان رسيدگي هرچه زودتر نسبت به موضوع در عين رعايت دقت و جوانب قانوني است تا آرامش برهم زده شده در اجتماع و اين جو حاکم، دوباره جاي خود را به آرامش و احساس امنيت بدهد.

اين پرونده از آنجايي که سه جرم را دربرداشت، با سرعت هرچه تمام تر و در کمال دقت بررسي و حکم صادر گرديد. اکنون هم به محض کسب استيذان از رياست قوه قضائيه به سرعت اجرا خواهد شد.

وي درباره اجراي حکم مي گويد:  از آنجا که نشست دادستان هاي کل کشور با حضور رييس قوه قضاييه در اين چند روزه در مشهد در حال برگزاري است، روال تاييد و کسب اذن براي اجراي حکم به لطف خداوند زودتر انجام شده و حکم به اجرا مي رسد.

قصاص و اعدام هردو اجرا مي شوند

غفورنيا مي گويد: با توجه به اين که خانواده مقتول بر هرچه سريع تر  اجراشدن حکم اصرار دارند، به شرط انجام اعدام (از جنبه غير از قتل) در همين مدت کوتاه پيش رو، از قصاص گذشته و فقط تقاضاي اعدام دارند.

درباره اظهار پشيماني فراوان متهم و اصرار او به اجراي سريع حکم و ميزان واقعي بودن اين پشيماني عقيده قاضي را جويا شديم.

به عقيده قاضي غفورنيا اين اظهار پشيماني ها 100٪ واقعي است و قاتل با تمام وجود از عمل زشت  خود پشيمان و تحت تاثير عذاب وجدان شديد است. پشيماني اي که متاسفانه هيچ زخمي را مرهم نمي‌گذارد و کيانا زنده نخواهد شد.

غفورنيا بر اساس آن چه در دادگاه از متهم دريافته، مي افزايد: اين شخص درابتدا فقط قصد آدم ربايي آن هم به مدت چند روز و ترساندن خانواده و بي کفايت نشان دادن مادر همسرش در نگهداري از امانت پسرش را داشته است. اما همان لحظه کذايي که با مقتول تنها مي شود احساسات شيطاني بر او‌ غلبه کرده و مرتکب اين خبط بزرگ مي شود.

وي مي افزايد: کاش اين يک لحظه ها را سهل نشماريم و يادمان بماند که درهمين لحظات کوتاه اگر شخص خود را کنترل نکند مي تواند فاجعه اي به بار آورد که تا مدت ها کانون خانواده ها و ذهن جامعه را آشفته سازد.

غفورنيا توصيه هايي هم براي والدين دارد:

از والدين تقاضا داريم راحت اعتماد نکنند. تا حد امکان فرزندان شان را با خود همراه ببرند و اگر امکان اين امر نبود به کساني که اطمينان کامل  از جهت توانايي نگهداري و مسئوليت پذيري دارند، بسپارند. پرونده هاي زيادي وارد دادگاه کيفري شهرستان مي شود که در آن آدم ربائي اتفاق افتاده است، مخصوصا در پارک ها و هنگام بازي کودکان.

از والدين مي خواهيم کودکان خود را به هيچ ‌وجه تنها به بيرون از منزل نفرستند، افرادي هستند که يا به لحاظ کينه يا به لحاظ بيماري هاي رواني در کمين اين کودکانِ تنها هستند. و اتفاق دريک لحظه رخ مي دهد.

قاضي پرونده که خود نيز روزهاي سنگين و دشواري را پشت سر گذاشته، از  همکاران ما  سپاس گزاري مي کند و يادآور مي شود که رسانه ها نيز مسئوليت حساس و عمده اي از لحاظ فرهنگي و آگاه سازي خانواده ها در اجتماع به عهده دارند. وي با اين  اميدواري گفت و گو را تمام مي کند که ديگر شاهد اين چنين اتفاقاتي در هيچ جاي کشور و دنيا و مخصوصا شهرمان نباشيم.

1