نرخ هاي بانکي، ايجاد کننده بيش از 90 درصد مشکلات بخش صنعت است
نرخ هاي بانکي، ايجاد کننده بيش از 90 درصد مشکلات بخش صنعت است

رئيس خانه صنعت و معدن: نرخ هاي بانکي، ايجاد کننده بيش از 90 درصد مشکلات بخش صنعت استرئيس خانه صنعت و معدن کمبود نقدينگي را يکي از چالش هاي بخش صنعت اعلام کرد و علت اصلي آن را افزايش قيمت مواد اوليه طي سال هاي گذشته دانست به طوري که به گفته وي واحدهاي توليدي […]

رئيس خانه صنعت و معدن:

نرخ هاي بانکي، ايجاد کننده بيش از 90 درصد مشکلات بخش صنعت استرئيس خانه صنعت و معدن کمبود نقدينگي را يکي از چالش هاي بخش صنعت اعلام کرد و علت اصلي آن را افزايش قيمت مواد اوليه طي سال هاي گذشته دانست به طوري که به گفته وي واحدهاي توليدي ناچار با ظرفيت پايين تري توليد مي کنند.

ناصر کرباسي ضمن بيان اينکه در مکاتبات واحدهاي صنعتي با اين تشکل، بيش از 90 درصد مشکلات بخش صنعت را بانک ها اعلام کرده اند، نرخ بالاي سود تسهيلات بانکي و عدم تعامل بانک ها با واحد توليدي را محور مشکلات بخش صنعت خواند.

وي با اين توضيح که سال گذشته به دليل بدهي معوق واحدهاي توليدي به بانک ها، فقط تعداد 5 واحد توليدي موفق به دريافت تسهيلات بانکي شده اند افزود: تغيير نرخ تاخير بدهي از 6 به 24 درصد و بالا رفتن اين درصد به صورت تصاعدي که بانک ها اسم آن را گذاشته اند وجه التزام، يکي از مشکلاتي است که بانک ها براي ما ايجاد کرده اند.

وي با اين پرسش که آيا اين تغيير نرخ قانوني است؟ اظهار داشت: با اين رويه بانک ها، واحدهاي توليدي چطور مي توانند به فعاليت خود ادامه دهند؟! اکثر واحدهاي ما با ظرفيت پايين کار مي کنند و زيان ده هستند و آنقدر که واحدها در گير جابه جايي تسهيلات بانکي و.. هستند به فکر کيفيت محصولات و به روز رساني آن نمي توانند باشند.

وي با ابراز تاسف اينکه بانکها با اين اقدامات زمينه بيکاري تعداد زيادي کارگر را ايجاد کرده اند تصريح کرد: آيا بانک ها به تبعات آن فکر کرده اند؟! آيا با تمديد رهن واحد ملکي به پول خود رسيده اند؟ آيا بهتر نبود به واحد توليدي تسهيلات بدهند تا بتوانند از راه افزايش توليد اقساط خود را بپردازد ؟ وي همچنين بيان داشت: بارها در جلسات شوراي صنعت و معدن مصوب شده است که قبل از قطع شدن برق و گاز، به واحدهاي توليدي اخطار داده شود ولي متاسفانه اداره ها اقدام به قطع واحدهاي توليدي بدون اخطارمي کنند به عنوان مثال در صنايع غذايي.