هم نشيني خانواده بزرگ خيام نامه , خيام نامه سکوت نمي کند , ضريب نقدپذيري را بالا ببريم
هم نشيني خانواده بزرگ خيام نامه , خيام نامه سکوت نمي کند , ضريب نقدپذيري را بالا ببريم

عکس مهدی دشتی/ آزاده مهديار/ خانواده بزرگ خيام نامه هر سال به بهانه روز خبرنگار، گرد هم مي آيند تا به مبارکي يک سال همت و استواري و بردباري، پيروزي شان را جشن بگيرند، سالي که با همه فراز و فرودهاي ش از انتخابات مجلس شوراي اسلامي تا عزل شهردار و انواع خبرهاي تلخ و […]

عکس مهدی دشتی/

آزاده مهديار/

خانواده بزرگ خيام نامه هر سال به بهانه روز خبرنگار، گرد هم مي آيند تا به مبارکي يک سال همت و استواري و بردباري، پيروزي شان را جشن بگيرند، سالي که با همه فراز و فرودهاي ش از انتخابات مجلس شوراي اسلامي تا عزل شهردار و انواع خبرهاي تلخ و شيرين، تلاش کرده از مسير آگاهي بخشي همراه با اخلاق، انصاف و بي طرفي خارج نشود و گوهر قيمتي اعتماد مردم را همچنان در خزانه غنايم خود حفظ کند.18

در نشست صميمي امسال خانواده خيام نامه که روز پنجشنبه چهارم شهريور ماه برگزار شد، در کنار سخنراني عبدالله عمراني، صاحب امتياز نشريه که اساس اين نشريه را بنا نهاد، نعمت الله صادقي مسئول شوراي سياست گذاري نشريه ضمن خوش آمدگويي به مهمانان بر لزوم روشن نگه داشتن «چراغ راه» نشريه به همت صاحبان قلم و انديشه سخن گفت. خاطراتي هم از زبان مدير مسئول، سردبير و خبرنگاران خيام نامه هم نقل شد که به فضا صميميت بيشتري بخشيد.

پنل تخصصي در ميانه نشست خانوادگي

اين نشست همراه با پنل سه نفره از فعالين سياسي مرتبط با نشريه و وکيل هفته نامه هم بود که هر کدام از زاويه اي قابل تامل و درس آموز توصيه هايي هم براي خيام نامه اي هاداشتند.

رضايي، وکيل مدافع نشريه، در اين نشست تخصصي از آفتي به نام «تعصب» سخن گفت و تصريح کرد: همواره نظرات مخالف و متفاوت را پذيرا باشيم و دانش مان را ارتقا دهيم و تلاش کنيم هر آنچه مطرح مي کنيم فتح بابي باشد براي تبادل نظر و گفتمان. وي ادامه داد: وقتي در بحث و مناقشه بسته شود، دقيقا از همان جا ديکتاتوري آغاز مي شود.

وي برخي مطبوعات را از آن جهت محبوب دانست که در پي رسيدن به قدرت نيستند و هيچگاه از نقد قدرت دست برنمي دارند و در محافل شان هم خبري از حضور مسئولين نيست و افزود: اين نشان مي دهد که از بطن مردم برخاسته اند و اهل تملق و تعلق نيستند، مطبوعات بايد تريبون مردم باشند نه مسئولين.

رضايي با اشاره به اين که مطبوعات مکتوب که جنبه آرشيوي هم دارند، به اين دليل از ارکان دموکراسي هستند که از بدنه مردم برخاسته اند، تصريح کرد: اگر خيام نامه از مجلس يا وزارت ارشاد يا هر سازمان ديگري بودجه دريافت مي کرد به همان ميزان پايگاه مردمي خود را از دست مي داد. خيام نامه به دليل همين عدم وابستگي سکوت نمي کند و اين مبارک است و مي توان با مباهات گفت که آنچه در خيام نامه درج مي شود تا سال ها ماندگار خواهد شد.

حميد حسامي، کارشناس سياسي و فعال مطالعات رسانه ها، ضمن خداقوت به خيام نامه اي ها، بيان داشت: از اين که هر روز که مي گذرد غرور و اعتماد به نفس فعالين اين نشريه را در شهر جاري مي بينم، به تلاش هاي سال ها پيش مان براي راه اندازي اين هفته نامه افتخار مي کنم و خوشحال م که حال خيام نامه پايگاه اميدي براي مردم و بيان خواسته هاشان شده است.

وي با بيان اين که از زمان انتشار اولين نشريه در ايران، 190 سال مي گذرد، تصريح کرد: از آن زمان که روزنامه نگاري پديده اي ناملموس بود و گاه رويکردي دولتي به خود مي گرفت تا زماني که مطبوعات مستقل، روزهاي سختي را گذراندند، روزنامه نگاران و خبرنگاران زيادي را ديده ايم که نام شان جاويد مانده است.

حسامي در ادامه سوالي را مطرح کرد که: «آيا رسالت يک روزنامه نگار انتشار اصل يک خبر است يا دخيل کردن تحليل و نظر شخصي خود در انعکاس آن؟» وي با اين توضيح که تحليل وقايع و اخبار با گروه ها، احزاب و NGO ها و تشکل هاست، انعکاس اصل يک خبر بي کم و کاست را رسالت اصلي يک روزنامه نگار خواند. وي با بيان اين که تازماني که ديالوگ و زبان ارتباط با همه اقشار جامعه را پيدا نکنيم، مشکلات پاربرجا خواهد بود، از لزوم يادگيري زبان ارتباط با توده مردم توسط روزنامه نگاران سخن گفت.

در ادامه پنل، هادي بکائيان، دکتراي تاريخ و نويسنده، ضمن آن که از تاريخچه مطبوعات ايران را شرح مختصري داد، نقش مطبوعات در تحولات سياسي-اجتماعي کشور را پُررنگ دانست. وي دوران مشروطه  را دوره طلايي مطبوعات ايران و ناشي از سقوط ديکتاتوري رضاخان توصيف کرد و نيز ملي شدن صنعت نفت را عصر دموکراسي و آزادي مطبوعات خواند و سال هاي ابتدايي پس از انقلاب اسلامي ايران را نيز دوره اي دانست که دست مطبوعات و رسانه ها را در انتشار مطالب کاملا آزاد بود.

اين پژوهش گر تاريخ ايران تصريح کرد: آزادي مطبوعات در ايران درست در زمان هايي بيشتر نمود داشته که همراه با تب و تاب سياسي- اجتماعي بوده است و بافروکش اين تب و تاب، قدرت مطبوعات نيز از آنان بازپس گرفته شده است. وي افزود: بايد به سويي تلاش کنيم که رسانه ها در فضايي به دور از تب و تاب سياسي هم به راحتي قلم بزنند و ضريب نقدپذيري در جامعه را بالا ببريم.

پس از پنل، رضا مهرداد، مدير مسئول خيام نامه و احسان اسحاقي سردبير، خاطراتي از روزهاي خوب و پُرخطر گفتند و دورهمي خيام نامه اي ها با گرفتن عکس يادگاري دسته جمعي و شامي که همان جا و توسط بچه هاي نشريه تهيه شده بود، به پايان رسيد تا در اين شب آغازين شهريور و در هواي مطبوع و کمي خنک دشت نيشابور که ميزباني محمود دشتي، همراه صميمي نشريه در باغ سرسبز و پربارش به آن گرمي و صفا بخشيده بود، خانواده همدل «خيام نامه» بار ديگر براي قلم زدن در مسير اصلاح و آگاهي رساني صادقانه، مسئولانه و حرفه اي پيمان خود را يادآوري کردند.