همه نامزدهاي فرمانداري نيشابور
همه نامزدهاي فرمانداري نيشابور

به اعتقاد برخي تحليل گران، عدم دورانديشي دستگاه سياسي استان و فقدان تعامل ميان بدنه اجتماعي حاميان دولت در شهرستان و فرماندار پيشين از سويي و پيش بردن موازي گزينه هايي از ميان حاميان معتدل دولت که پيش از اين امکان هماهنگي و اجماع حول آن ها وجود داشت، از طرف فرماندار سابق و حاميان […]

entekhab-farman-darبه اعتقاد برخي تحليل گران، عدم دورانديشي دستگاه سياسي استان و فقدان تعامل ميان بدنه اجتماعي حاميان دولت در شهرستان و فرماندار پيشين از سويي و پيش بردن موازي گزينه هايي از ميان حاميان معتدل دولت که پيش از اين امکان هماهنگي و اجماع حول آن ها وجود داشت، از طرف فرماندار سابق و حاميان دولت و نيروهاي سياسي در شهرستان از سوي ديگر، تنها ثمره اش تعدد غيرضروري نامزدهاي اين سمت است. تا جايي که حتي هواداران احمدي نژاد هم، که اين روزها به دنبال دعوت از رييس دولت سابق براي حضور در نيشابور هستند، به دنبال صيد ماهي مقصود از اين فضا بوده و بازي دوگانه يکي از نمايندگان مجلس را هم براي تکميل راهکار خود مورد استفاده قرار مي دهند.

 

نامزدهاي فرمانداري چه کساني هستند؟

حاميان آن ها کيستند؟

در روزهاي گذشته دست کم هشت نام براي تصدي سمت فرمانداري نيشابور در فضاي عمومي شهر دهان به دهان مي گردند. رضا غرويان، عليرضا صانعي، محمود رضائيان، محمد مهدي مروج الشريعه، احسان ارکاني، علي دشتي و حسين عابدي هشت گزينه اي هستند که يا رسما براي اين سمت معرفي شده و در حال طي کردن مراحل تاييد خود هستند يا از سوي افراد و گروه هاي سياسي با اهداف مختلف مطرح شده و بر سر زبان ها افتاده اند.

در مورد سوابق و گرايش هاي سياسي اين افراد نيز مطالب ضد و نقيض و گاه توام با مطالب کذب در کانال هاي اطلاع رساني مجازي منتشر شده است. اما واقعا گزينه هاي فرمانداري نيشابور چه کساني هستند و از سوي چه افراد يا گروه هايي حمايت مي شوند؟ اين سوالي است که خيام نامه مي کوشد تا آن جا که به اطلاعات مطمئن دسترسي دارد، به آن پاسخ دهد.

در يک هفته اي که از اعلام رفتن فرماندار مظفري مي گذرد، گروه هاي مختلفي وارد رايزني در خصوص جانشين او شده اند. مظفري، خود، دست کم سه گزينه را براي فرمانداري معرفي کرده است. گفته مي شود محمود رضاييان، رضا غرويان و حسين عابدي از اولويت هاي اعلامي از سوي فرماندار سابق هستند و شواهد حاکي از آن است که پرونده اين سه تن زودتر از ديگران در وزارت کشور به جريان افتاده است. از سوي ديگر حاميان دولت در نيشابور هم اگر چه اين گزينه ها را رد نمي کنند اما خود نيز مستقلا وارد رايزني با برخي افراد شده اند. مروج الشريعه و صانعي از گزينه هاي با سابقه بالاي اجرايي هستند که همزمان از سوي اين گروه مورد گفت و گو قرار گرفته اند. آن طور که گزارش هاي رسيده به خيام نامه حاکي است، حاميان دولت از انتصاب شيباني به عنوان سرپرست فرمانداري استقبال کرده و به انتصاب او به عنوان فرماندار هم ابراز تمايل کرده اند.

از سوي ديگر يکي از دو نماينده نيشابور در مجلس هم، با وجود اين که قبلا هر دو نماينده اعلام کرده بودند که گزينه معرفي نخواهند کرد و تنها به اعلام ملاک ها اکتفا مي کنند، به دنبال معرفي گزينه خود است. برخي از حاميان چناراني در دررود و بخش زبرخان از حمايت وي از علي دشتي، عضو هيات رسيدگي به تخلفات اداري وزارت کشور خبر داده اند و برخي حاميان دولت سابق در نيشابور و هوادار جبهه پايداري هم مدعي شده اند که گزينه مطلوب آنان، يعني احسان ارکاني، از حمايت اين نماينده مجلس برخوردار است.

حميد گرمابي ديگر نماينده نيشابور اما خود مستقيما از گزينه اي اعلام حمايت نکرده اما نزديکان او مي گويند که اين نماينده مجلس معتقد است گزينه توانمند و ترجيحا بومي که مورد قبول جريان هاي معتدل و حامي دولت در نيشابور باشد، در شرايط فعلي براي نيشابور به ترين انتخاب ممکن است.

برخي منابع آگاه هم از رايزني هاي منتقدان دولت با مروي براي حمايت او از گزينه اصولگرا خبر مي دهند. اين گفته ها با توجه به قرابت سببي اين نماينده سابق نيشابور در مجلس با وزير کشور دور از واقعيت به نظر نمي رسد.

سوابق نامزدها چيست؟

رضا غرويان: حاميان دولت با فرماندار پيشين در دو نقطه به اشتراک مي رسند. يکي از آن ها رضا غرويان است. برادر سه شهيد و پزشکي که در کارنامه اش مديريت بهداشت و درمان نيشابور و معاونت پشتيباني دانشگاه علوم پزشکي مشهد هم به چشم مي خورد. او متخصص بيهوشي است و براي انتخابات گذشته مجلس نيز از سوي حاميان دولت براي نامزدي در انتخابات مورد رايزني قرار گرفت که نهايتا ورود به اين عرصه را به خاطر ملاحظات شخصي نپذيرفت. غرويان در حال حاضر به کار طبابت مشغول است.

عليرضا صانعي: او را انتخاب نخست حاميان دولت در نيشابور عنوان کرده اند. صانعي که مهندس شيمي است، سال ها در سمت هاي اجرايي متعدد از جمله معاون سازمان جهاد کشاورزي استان فعاليت کرده است. او شهردار نيشابور در سال هاي ابتدايي دهه هشتاد بوده و کارنامه موفق او در آن دوران باعث شده است، هر بار که مساله انتخاب شهردار نيشابور مطرح مي شود، نامي از او هم بر سر زبان ها بيفتد. او نيز عضو خانواده شهدا و خود داراي سوابق ايثارگري است. ميان او و غرويان مناسبات دوستانه قديمي وجود دارد.

سعيد شيباني: معاون فرماندار نيشابور و سرپرست فعلي فرمانداري است که نظر مثبتي در ميان حاميان دولت به او وجود دارد. او از زمان دولت اصلاحات، بخشدار و نيروي وزارت کشور بوده اما در دوران فرمانداري هاشمي در دولت احمدي نژاد به حاشيه رانده شده بود. شيباني کارشناس ارشد علوم سياسي است.

محمد مهدي مروج الشريعه: حاميان دولت پيش از ديگران به سراغ او رفتند ولي گويا وي افراد ديگري را به آن ها پيشنهاد کرده و از جمله حمايت خود را از صانعي اعلام کرده است. مروج الشريعه که پيش از اين مدير منطقه ويژه سرخس بوده است، در حال حاضر معاون استاندار خراسان رضوي است. وي در انتخابات دوره هاي چهارم و پنجم نيز براي نمايندگي مجلس از حوزه انتخابيه نيشابور نامزد شده بود.

محمود رضاييان: آخرين فرماندار دولت خاتمي در نيشابور که در سال نخست دولت احمدي نژاد هم در اين سمت بود اما پس از آن جاي خود را به رشيد اعرابي داد تا به تهران باز گردد. او در زمان مديرعاملي مظفري در بانک شهر، معاونت او را بر عهده گرفت و يکي از گزينه هايي است که از سوي مظفري براي سمت فرمانداري معرفي شده است. رضاييان در انتخابات مجلس هشتم و پس از ان که ستاد او رسما فعال شده و صلاحيت او هم مورد تاييد قرار گرفته شده بود، در هفته آخر از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت شد و سبحاني نيا براي ورود به مجلس هشتم يکي از رقيبان اصلي خود را از سر راه برداشت.

علي دشتي: او اگر چه به اصلاح طلبان نزديک ارزيابي مي شود، اما اخيرا زمزمه هايي در خصوص اعلام نام او از سوي هاجر چناراني براي اين سمت شنيده مي شود. دشتي دانش آموخته  دکتراي حقوق عمومي از دانشگاه اي شهيد بهشتي و علامه طباطبايي تهران است و يکي از کساني بود که در هيات رسيدگي به تخلفات اداري وزارت کشور راي به برکناري شهردار پيشين نيشابور از سمت ش داد. او اصالتا دررودي است.

احسان ارکاني: حاميان احمدي نژاد نام او را مطرح کرده اند و حتي مدعي شده اند هاجر چناراني در خارج از شهرستان پيگير کار اوست. ارکاني که در دولت احمدي نژاد معاونت استانداري خراسان رضوي را هم تجربه کرده است، در حال حاضر مدير نمايشگاه مشهد است. گفته مي شود وي مناسبات نزديکي با حاميان جبهه پايداري در مشهد دارد و از اين رو مورد حمايت هواداران تندروها در نيشابور هم قرار گرفته است. اگر چه حمايت چناراني از او را برخي تحليل گران در راستاي حفظ پايگاه راي چناراني در ميان دوستان سياسي سابق اش ارزيابي مي کنند تا گزينه اي جدي براي فرماندار شدن.

حسين عابدي: او نيز از گزينه هاي مورد تاييد فرماندار پيشين بوده است. اما گفته مي شود با مطرح شدن نامزدهايي مانند صانعي و غرويان، خود نيز متمايل به حمايت از اين دو است که اگر چه به لحاظ سياسي مواضع متفاوتي با آنان دارد، اما به سبب ارتباطات ديرين با اين دو نامزد حاميان دولت احتمال انتصاب او اگر نه منتفي، دست کم کمرنگ شده است. حسين عابدي برادر شهيدان عابدي است.

در نهايت بايد گفت، اگر چه دولت تصميم آخر و حرف نهايي را براي انتصاب فرماندار شهرستان مي زند، اما حساسيت هاي سياسي خاص در نيشابور از سويي و انتظار نيروهاي سياسي از دولت براي تعامل بيش تر با هم فکران ش، آن هم در سال آخر دولت يازدهم، موضوع اين انتصاب را از فضاي اداري صرف خارج کرده است. تاثيرات شخص فرماندار بر فضاي مديريتي و سياسي شهرستان موضوعي است که باعث مي شود همواره انتصاب به اين سمت مورد توجه و دقت فعالان سياسي باشد. بايد ديد دود سفيد از ساختمان فرمانداري نيشابور به هوا مي رود يا ساختمان سفيد استنانداري در مشهد که اين روزها رفت و آمد ها به آن زياد شده است؟ شايد هم معادلات دور از همه اين بازي ها در تهران و در محافلي رقم بخورد که کم تر خبري از آن به رسانه ها و افکار عمومي درز مي کند.