سرسبزترين شهر استان، در حال تبديل شدن به دشت مرده است
سرسبزترين شهر استان، در حال تبديل شدن به دشت مرده است

دبير خانه کشاورز : سرسبزترين شهر استان، در حال تبديل شدن به دشت مرده است دبير خانه کشاورز ضمن بيان اينکه من به نمايندگي از 45 هزار بهره بردار بخش کشاورزي، گوشه اي از مشکلات اين بخش را مطرح مي کنم اظهار داشت: بيش از 90 درصد آب در بخش کشاورزي مصرف مي شود و […]

دبير خانه کشاورز :

سرسبزترين شهر استان، در حال تبديل شدن به دشت مرده است

دبير خانه کشاورز ضمن بيان اينکه من به نمايندگي از 45 هزار بهره بردار بخش کشاورزي، گوشه اي از مشکلات اين بخش را مطرح مي کنم اظهار داشت: بيش از 90 درصد آب در بخش کشاورزي مصرف مي شود و از اين ميزان، بيش از 60 درصد به علت آماده نبودن زيرساخت هاي بخش کشاورزي از دسترس خارج مي شود.

ابوالفضل کرباسي با اين توضيح که در سال 64، دشت نيشابور را به لحاظ برداشت آب، دشت ممنوع اعلام کردند، تصريح کرد: اما متاسفانه بعد از آن نزديک به 60 حلقه چاه در آن حفر شد؛ در سي سال گذشته بين 40 تا 50 سانتي متر افت آب در دشت نيشابور داشته و شکاف هاي 16 تا 36 کيلومتري به علت افت آب ايجاد شده است.

وي با اين بيان که سرسبزترين شهر استان با 18 هزار هکتار باغ و اراضي گسترده زراعي در حال حاضر از بحران عبور کرده و به صورت دشت مرده مي رود افزود: در طول سي سال گذشته بخش کشاورزي در نظارت و کنترل آب هيچ نقشي نداشته ولي طي يک سال گذشته با همکاري امور آب با نگاه ويژه نماينده عالي دولت در شهرستان کارهاي بزرگي انجام شده که براي بهاي اين کارها نياز به اعتبارات ويژه است.

وي نيشابور را به لحاظ مسئله آب، بحراني ترين شهر خراسان رضوي خواند و تاکيد کرد آب خانه را بايد حفظ کرد.

وي با بيان اينکه ما اول در خواست نکرديم تا بعدا کار کنيم؛ بلکه اول کار کرديم و امروز درخواست داريم در رابطه با فعاليت هاي انجام شده اظهار داشت: از 352 حلقه چاه غير مجاز در سال گذشته نزديک به 200 حلقه مسدود شده و با همکاري کشاورزان قريب به 2000 ليتر مصرف در ثانيه برداشت از دشت پيشگيري شده است و با کاهش دبي چاه ها نزديک به 3000 ليتر در مصرف آب صرفه جويي شده است يعني در مجموع 5000 ليتر صرفه جويي که بر اساس نظر کارشناسان آب خراسان، اگر اين روند ادامه پيدا کند در 5 سال آينده دشت را به تعادل مي رسانيم. وي چنين وعده داد که همين جا اعلام مي کنم اگر اعتبارات لازم اختصاص داده شود ظرف سه سال آينده و نه پنج سال، اين تعادل را ايجاد مي کنيم چراکه اين صرفه جويي ها، جدا از آن 60 درصدي است که به هدر مي رود و همچنين به اين صورت مي توانيم 3 برابر توليد فعلي را در بخش کشاورزي داشته باشيم. وي افزود: ارزش هر ليتر 200 ميليون تومان است يعني هزار ميليارد تومان به بخش آب کمک شده است.

وي ضمن بيان اينکه تفاوت قيمت محصولات کشاورزي با خدمات اين بخش اصلا قابل قياس نيست تصريح کرد: بعد از هدفمندي هاي يارانه ها تراکتور 20 ميليوني را بايد 80 ميليون تومان بخريم؛ براي خريد کمباين 60 ميليوني را امروز 600 ميليون پرداخت مي کنيم؛ در حاليکه افزايش قيمت گندم و ساير محصولات کشاورزي رقم بسيار ناچيزي است. از نزديک به 300 هزار فردي که در بخش کشاورزي مشغول به کارند 50 درصدشان ساکن روستا هستند و اگر به اين بخش توجه نکنيم، در آينده مشکلات شهر بيشتر خواهد شد و در حاشيه شهرها و امنيت غذايي دچار مشکل مي شويم.

وي در خصوص تجميع بخش کشاورزي اظهار داشت: در زمين 20 هکتاري 20 تا 30 قطعه زمين است که اينها بايد تبديل به 10 قطعه شود. وي با بيان اينکه با ساخت استخر و لوله گذاري، مي توان 50 درصد آب را صرفه جويي کرد، افزود: در کرمان 80 هزار هکتار باغ پسته به خاطر بحران آب ازدست رفته است در نتيجه در آينده نيشابور يکي از قطب هاي پسته و زعفران خواهد بود و اگر کمک نکنيم ما هم به سرنوشت اين شهر دچار مي شويم.