وزير بهداشت در سفر به نيشابور عنوان کرد:  کاش امکانات گذشته در اختيار مسئولان فعلي نيشابور بود
وزير بهداشت در سفر به نيشابور عنوان کرد:  کاش امکانات گذشته در اختيار مسئولان فعلي نيشابور بود

  امیر حسین دهنوی/عکس فرشید اصغری/ رفع کمبود تخت ها بيمارستاني و خدمات بهداشتي اولويت ما در نيشابور است. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در اولين بازديد خود از دانشکده علوم پزشکي نيشابور از چندين پروژه ‏ شهرستان بازديد و آن را افتتاح کرد. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در گزارشي که در […]

 

امیر حسین دهنوی/عکس فرشید اصغری/21

رفع کمبود تخت ها بيمارستاني و خدمات بهداشتي اولويت ما در نيشابور است.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در اولين بازديد خود از دانشکده علوم پزشکي نيشابور از چندين پروژه ‏ شهرستان بازديد و آن را افتتاح کرد.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در گزارشي که در سايت رسمي وزارت بهداشت منتشر کرده گفت: در طول دو سال گذشته اقدامات بسيار خوبي در شهرستان نيشابور انجام شده است اما متوسط تعداد تخت کشور به ازاي هر هزار نفر 1.6 است که يکي از اهداف ما رسيدن به شاخص 2.6 تخت به ازاي هر هزار نفر است و در اين زمينه به 100 هزار تخت بيمارستاني در کل کشور نياز داريم اما اين شاخص در نيشابور حدود 0.7 است.

دکتر حسن قاضي زاده هاشمي تصريح کرد: نيشابور با دارا بودن 600 هزار نفر جمعيت، فقط 340 تخت بيمارستاني داشت اما خوشبختانه در حال حاضر ساخت بيمارستان 175 تختخوابي اين شهرستان آغاز شده، تمام تخت هاي بيمارستاني در دو بيمارستان 22 بهمن و حکيم نوسازي و بازسازي شده و بخش هاي آن توسعه پيدا کرده اند.

هاشمي  با اشاره به راه اندازي 14 بلوک زايمان در بيمارستان حکيم نيشابور، گفت: اين واحدهاي زايماني بسيار مدرن و داراي محيطي مناسب براي زايمان هستند که کمک زيادي به مردم اين منطقه از خراسان کرده است.

وي از اتمام کلينيک ويژه شهرستان نيشابور با بيش از 20 مطب پزشک متخصص در آينده اي نزديک خبر داد و از مشارکت بسيار مناسب خيرين نيشابوري در حوزه سلامت تقدير کرد و گفت: در جلسه اي که با حضور خيرين سلامت، مسئولان شهرستان و نمايندگان مردم نيشابور در مجلس داشتيم، خيرين متعهد شدند که حدود 20 ميليارد تومان در حوزه سلامت سرمايه گذاري کنند.

وي ابراز اميدواري کرد که در سفر بعدي خود به نيشابور که در آينده اي نزديک انجام مي شود، شاهد کاهش مشکلات مردم در حوزه بهداشت و درمان باشيم.

وي  ضمن تاکيد بر لزوم ارائه خدمات بهداشتي به حاشيه نيشابور، يادآور شد: ضروري است که در روستاهاي نيشابور نيز اقدامات اثرگذاري در جهت توسعه بخش هاي بهداشتي انجام شود که خوشبختانه تصميمات خوبي در اين زمينه گرفته شد.

وزير بهداشت در ديدار خود با رييسي، توليت آستان قدس و مطرح کردن کمبود مراکز بهداشتي و درماني در نيشابور با وي، از قول مساعد توليت آستان قدس رضوي براي توسعه زيرساخت هاي سلامت در نيشابور با توجه به قرار داشتن در مسير زائران امام رضا(ع) خبر داد.

وي تاکيد کرد: لزوم همکاري هاي بين بخشي به منظور کاهش مشکلات حوزه سلامت: دولت به تنهايي قادر به تامين کمبودها نيست و بايد همه مسئولان از جمله نمايندگان مجلس، فرماندار، شهردار و اعضاي شوراي شهر و البته خيرين حوزه سلامت کمک کنند و به عنوان نمونه بر روي املاک دانشکده علوم پزشکي ارزش افزوده ايجاد کنند.

چه طرح هاي به دست وزير افتتاح شد

وزير بهداشت در سفر يک روزه خود بخش هاي  تازه تاسيس زايمان و مامايي بيمارستان حکيم، توسعه اورژانس بيمارستان 22بهمن و درمانگاه خير ساز امام علي(ع) را افتتاح کرد. قاضي زاده هاشمي همچنين بيمارستان سوم در حال ساخت، دانشکده پيراپزشکي و پرديس دانشکده نيشابور و درمانگاه هاي تخصصي بيمارستان 22 بهمن بازديد کرد و کلنگ فاز دوم توسعه اورژانس اين بيمارستان را بر زمين زد. وي  درحاشيه سفر خود با خانواده مرحوم سيد محمد رضايي ثاني پرستار نيشابوري که به علت ابتلاي به آنفلوآنزا متعاقب تلاش براي نجات بيمار، جان خود را از دست داد، ديدار کرد.

رئيس دانشکده علوم پزشکي نيشابور در باره افتتاح بخش هاي تازه تاسيس بيمارستان حکيم گفت: اين بخش ها در 1400 مترمربع و  با اعتباري بالغ بر 32 ميليارد ريال ساخته شده است.

دکتر عظيمي نژاد با اشاره به  راه اندازي مرکز مجهز بلوک زايمان با 12 اتاق مستقل و با پيشرفته ترين تجهيزات اظهار کرد: استاندارد تعداد عمل در يک اتاق  زايمان در هر شش ساعت  1 يا حداکثر 2 زايمان است در حالي که تا قبل از تاسيس مرکز جديد  با وجود داشتن  دو اتاق عمل روزانه گاهي تا  12 عمل زايمان  انجام مي شد که با ساخت محل جديد اين تعداد به  50 عمل زايمان به صورت روزانه خواهد رسيد.

رئيس دانشکده علوم پزشکي نيشابور گفت: همزمان با افتتاح فاز يک اورژانس توسط وزير بهداشت کلنگ توسعه فاز 2 اورژانس نيز به زمين خورد که ساختمان توسعه فاز دوم اورژانس شامل: بخش هاي بستري اورژانس، آزمايشگاه و راديولوژي، آي سي يو و بخش هاي جراحي تروما خواهد بود.

وي با بيان اينکه بيمارستان آموزشي 175 تختخوابي نيشابور با زير بناي پانزده هزار متر مربع در منطقه شمال شهر نيشابور احداث خواهد شد، افزود: با  ساخت اين بيمارستان شاخص برخورداري از تخت بيمارستاني در نيشابور که در وضعيت فعلي 0.7  تخت به ازاء هر 1000 نفر جمعيت است به  1 تخت خواهد رسيد.

عظيمي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين که همه آيتم هاي تبديل شدن دانشکده به دانشگاه را دارا هستيم گفت: در حال حاضر دانشکده نيشابور قابليت ايجاد سه دانشکده را جهت تبديل شدن به دانشگاه را دارد.

وي با اشاره به تصويب مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي تحت عنوان آمايش سرزميني دانشگاه هاي پزشکي و ابلاغ آن در سال 94 گفت: بر اين اساس  کشور به 9 منطقه آمايشي تقسيم مي‌شود و دانشگاه‌هاي علوم پزشکي با کارکرد ملي در رأس مناطق قرار مي‌گيرند که نيشابور در منطقه 9 اين طرح در کنار شهرهايي مانند  مشهد،‌ بيرجند، بجنورد، سبزوار، گناباد، تربت‌حيدريه قرار دارد.

وي ادامه داد:اگر چه آمايش دانشگاه هاي علوم پزشکي طرح خوبي است  اما مشکلي که براي نيشابور ايجاد کرد وجود ماده اي بود که تشکيل دانشگاه علوم پزشکي را منوط به تشکيل استان جديد  کرده بود که با توجه به مرکزيت مشهد در خراسان رضوي جلوي ارتقا به دانشکده نيشابور گرفته شد.

وزير در شوراي اداري نيشابور

وزير بهداشت در سفر يک روزه خود به نيشابور، که وعده تکرار آن در آينده نزديک را هم داد، در نشست مسئولان نيشابور و فيروزه در شوراي اداري نيز شرکت کرد.

قاضي زاده هاشمي در اين جلسه عنوان کرد: نيشابور نه تنها محروم نيست بلکه بسيار قوي است، هم گذشته آن و هم از نظر تاريخي. به نظر مي‌رسد که داشته‌ها کم نيست ولي انسان چون کمال‌طلب است به آنچه ندارد فکر مي‌کند.

وي ادامه داد: واقعيت اين است که در نيشابور کارهاي بسيار خوبي شده و در زمينه توسعه زيرساخت‌ها نيز تصميمات خوبي را در اين مدت گرفته‌اند، البته اين اتفاقات کمي دير افتاد.

قاضي‌زاده هاشمي در رابطه با درخواست ارتقاء دانشکده علوم پزشکي افزود: آن چه که شما بايد بابت آن متاسف باشيد غفلت‌هايي است که در گذشته صورت گرفته، چون برخي فرصت‌ها تکرار نمي‌شود. در فرمايش هاي دوستان دانشگاه علوم پزشکي بود. اول اين‌که دانشگاه از دانشکده شروع مي‌شود، بنابراين فرصت‌ها از دست رفته ولي فرصت‌هاي زيادي هم پيشِ روست و بايد تلاش کرد و در اين حوزه نيز هرچه به ذهنم مي‌رسيد و تجربه‌ام کمک مي‌کرد به نمايندگان و فرماندار نيز گفتم. فکر مي‌کنم راهي جز اين نيست و فرصت زيادي باقي نمانده که در حوزه آموزش عالي قدم‌هاي موثري برداريد و البته اين مطلب شدني است.

وي تصريح کرد: کاش با امکانات سال هاي گذشته، نيشابور مسئولان امروزش را داشت.

وزير بهداشت اظهار کرد: وضعيت خدمات در شهرتان خوب نيست و تا رسيدن به استانداردها فاصله داريد. يک دليل ش هم مجاورت با مشهد بوده است که مردم وقتي نيازي داشتند فکر مي‌کردند اگر از مشهد سرويس بگيرند بهتر است، البته انصافاً عدالتي هم در توزيع نيروي انساني و متخصص نبوده است.

هاشمي گفت: به نظر مي‌رسد اگر امکانات فراهم شود، مردم بيشتر مايل اند در شهر خود خدمات بگيرند. اميدواريم بيمارستان با سرعت بيشتري تکميل شود و ما هم بتوانيم آن را تجهيز کنيم.

وي بيان کرد: درباره فيروزه هم بايد بررسي شود. اگرهيچ امکاني وجود ندارد، حداقل کاري بايد بکنيم که مرکز درمان‌بستر را احداث و اورژانس جاده‌اي را ايجاد کنيم که مردم دسترسي بيشتري داشته باشند.

وزير بهداشت با بيان اين‌که در اين دولت در نيشابور قدم‌هاي خوبي برداشته شده، افزود: انصافاً آقاي روحاني نه تنها در بحث سلامت بلکه در موضوعات مختلف واقعا همت کردند. مسئولان محلي نيز تلاش کردند و با وحدت و انگيزه‌اي که وجود دارد و از همه مهم تر مردم نيشابور، اميدواريم در سال‌هاي آتي در اين حوزه هم بتوانيد نه تنها در سطح محلي بلکه استاني و حتي کشوري نقش‌آفرين باشيد.

وي در پايان گفت: ما خيلي اهل سخنراني نيستيم و در عمل کمک خواهيم کرد. گرچه محدوديت‌هايي نيز داريم و شما هم ناآشنا نيستيد اما هر کاري از دست ما بر بيايد درباره نيشابور کوتاهي نمي‌کنيم.