توان گردشگري نيشابور و ايران تنها با کار علمي اثبات مي شود
توان گردشگري نيشابور و ايران تنها با کار علمي اثبات مي شود

مريم عارفي پور-  اگر بخواهيد به کشورهاي مختلف جهان سفر کنيد، نيازمند کسب اطلاعات دقيق در مورد وضعيت گردشگري و امکانات تفريحي و رفاهي از کشور مورد نظر هستيد. تا کنون به اين موضوع انديشيده ايد که با گسترش فناوري، از چه راهي مي توان اين اطلاعات مفيد را کسب کرد؟ پيشرفت تکنولوژي و استفاده […]

15مريم عارفي پور-  اگر بخواهيد به کشورهاي مختلف جهان سفر کنيد، نيازمند کسب اطلاعات دقيق در مورد وضعيت گردشگري و امکانات تفريحي و رفاهي از کشور مورد نظر هستيد. تا کنون به اين موضوع انديشيده ايد که با گسترش فناوري، از چه راهي مي توان اين اطلاعات مفيد را کسب کرد؟

پيشرفت تکنولوژي و استفاده ي گسترده ي جهانيان از اينترنت، جهان را به سمتي حرکت مي دهد که براي رفع نيازهاي همه جانبه ي خود به سراغ شبکه ي گسترده ي جهاني بروند و در چشم به هم زدني از اوضاع سياسي، اجتماعي و گردشگري خود و ديگر ساکنان کره ي زمين اطلاعات کسب کنند.

براي حرکت در مسير جهاني و همسو شدن با کشورهاي ديگر، توجه به صنعت توريسم يکي از اساسي ترين مباحثي است که در سطح جهاني مطرح است و بسياري از کشورها با پيشرفت در اين بخش، نام خود را بر زبان همگان جاري کرده اند.

سعي دارم چهره ي واقعي ايران را به نمايش بگذارم

گوکل اسکولار سايت جهاني است که مقالات و کتب مختلفي با موضوعات متفاوت از متخصصين جهاني منتشر مي کند. زبان اين مقالات و کتب انگليسي است و همه ي مردم جهان مي توانند با پرداخت هزينه به آن دسترسي پيدا کنند.

ربابه سادات حسيني مقاله ي خود را در کتاب  مديريت کسب و کار، به چاپ رسانده و در حال حاضر بر روي سايت گوگل اسکولار موجود است.

حسيني در خصوص رونمايي از اثر پژوهشي اش گفت: اولين پژوهش علمي و تخصصي ام در کتابي تحت عنوان مسايل جاري درصنعت هتلداري و گردشگري درسال 2012 به چاپ رسيد و بعد ازآن تلاش کردم درنسخه هاي بعدي اين سري ازکتاب ها، که روندي نسبتا طولاني وپرهزينه اززمان ثبت نام تا پذيرش و شرکت درکنفرانس و چاپ اثر و… دارد مقالاتي داشته باشم چنانکه ازسال قبل به عضويت افتخاري بعضي ازاين سايت ها درآمده ام.

وي همچنين گفت: آخرين اثرعلمي و پژوهشي بنده درکتابي تحت عنوان مديريت بيزينس است که 57 فصل درموضوعات مختلف به قلم اساتيد مطرح جهاني به چاپ رسيده است که فصل 36 اين اثر درمورد تاثيرغيرمستقيم تجربه مشتريان هتل ها و انجمن هاي برند و ميزان وفاداري آنها به برندها درصنعت توريسم ايران به قلم بنده مي باشد.

حسيني هدف خود را از اين کار، معرفي صنعت توريسم ايران دانست و گفت: تا سال ها پيش هيچ گونه اطلاعات جامع و کاملي درباره گردشگري ايران براي مطالعه مردم جهان و به زبان انگليسي موجود نبود و اين موضوع باعث مي شد تا تصور مردم جهان درباره ايران و مردمش نادرست باشد و ايران را کشوري جنگي و خشن بدانند. من سعي کردم با انتشار اين اثر چهره ي واقعي ايران را به نمايش بگذارم و به اين وسيله گردشگري ايران را معرفي نمايم.

حسيني در مورد نحوه ي گردآوري اين اثر گفت: حدود يک سال براي گردآوري اين اثر زمان صرف کردم. ثبت اثر در سايت جهاني گوگل اسکولار سلسله مراتب خاصي دارد و به راحتي نمي توان مقاله اي چاپ نمود و بايد کاملا علمي باشد و هيچ شک و شبهه اي در مورد آن وجود نداشته باشد.

وي که بنا به گفته خودش، نخستين دکتراي هتلداري و توريسم در ايران است، مي گويد: بنده براي اولين بار اين کار را براي کشورم انجام دادم. متاسفانه کار مثبت در جهت بهبود وضعيت گردشگري کم تر انجام مي شود، در حالي که ما مدعي هستيم که کشوري توريستي داريم. من سعي کرده ام وضعيت گردشگري، سياسي، فرهنگي، مذهبي و خدماتي ايران را در اين مقاله ذکر کنم چرا که زمان آن گذشته که براي سفر به کشورهاي مختلف به صورت کلامي اطلاعات گردشگري آن را بدست آورد و مردم جهان براي کسب اين اطلاعات به سراغ اينترنت مي روند و به راحتي در منزل خود با فشردن چند دکمه اطلاعات مورد نظر خود را دريافت مي کنند.

حسيني گفت: دربحث ارائه خدمات گردشگري، ايران با اينکه هتل هايي با برند جهاني ندارد اما هتل هاي معتبر با برندهاي ايراني داراست که مي تواند خدمات ارزشمندي به گردشگران داخلي و خارجي ارائه کند.

اعتبار و آبروي جهاني در توجه به صنعت گردشگري

نيشابور با ظرفيت گردشگري بالاي خود، توانايي حضور در عرصه هاي جهاني را داراست. اينکه تا کنون چقدر در اين زمينه فعاليت مثبت انجام شده موضوع مهمي است که نياز اين روزهاي شهرستان است.

توانايي هاي بالفعل نيشابور بر همگان آشکار است. وجود دشت هاي سرسبز، روستاهاي ييلاقي بي نظير، آبشارهاي طبيعي و… بخشي از توانمندي هاي نيشابور براي جذب توريست است.

اما بحث اصلي توانايي هاي بالقوه ي شهرستان براي جذب توريست و صنعت گردشگري است. يافتن راه هايي براي معرفي نيشابور و جذب گردشگر از سراسر جهان، موضوعي است که مي تواند علاوه بر معرفي نيشابور به جهان، گردشگران مختلفي جذب و به نوعي به وضعيت اقتصادي شهرستان کمک کند.

ربابه حسيني در مورد فعاليتش در حوزه گردشگري نيشابور گفت: سال 2013 در کنفرانسي که در شهر قونيه ي ترکيه برگزار شد به صورت اختصاصي نيشابور را معرفي کردم.

وي افزود: ما در کشوري زندگي مي کنيم که به همه ي مسائل بها داده مي شود و براي هر چيزي ارزش قائليم به غير از صنعت توريسم. در سال هاي گذشته از سوي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري نيشابور و فرمانداري شهرستان شاهد اقدامات موثري بوديم اما شهر ما توانايي هاي گردشگري زيادي دارد که نيازمند توجه و صرف زمان و هزينه است.

حسيني همچنين گفت: در کشورهاي مختلف در کنفرانس هاي علمي شرکت داشته ام و هر بار حسرت برگزاري کنفرانس هاي علمي در شهرم را مي خوردم و خوشحالم از اينکه در سال جاري کنفرانس اوج انسان برگزار شد و اميدوارم برگزاري چنين همايش هايي تداوم يابد چراکه صنعت گردشگري اين توانايي را دارد که اعتبار و آبروي جهاني را به شهر و کشورمان ببخشد.