در جلسه شوراي شهر عنوان شد:  آتش ساختمان هاي سه طبقه به بالا در نيشابور خاموش نمي شود
در جلسه شوراي شهر عنوان شد:  آتش ساختمان هاي سه طبقه به بالا در نيشابور خاموش نمي شود

  آسمان نماي نيشابور تا پايان عمر شوراي چهارم به بهره برداري مي رسد تيپ زرهي امام رضا از پرداخت دو و نيم ميليارد تومان معاف شد شورا در دو هفته مجزا به تعطيلات تابستاني مي رود/ آزاده مهديار/ آخرين جلسه شوراي شهر پيش از تعطيلات تابستاني شورا به درازا کشيد تا تمامي نامه ها […]

 

wsxc

آسمان نماي نيشابور تا پايان عمر شوراي چهارم به بهره برداري مي رسد

تيپ زرهي امام رضا از پرداخت دو و نيم ميليارد تومان معاف شد

شورا در دو هفته مجزا به تعطيلات تابستاني مي رود/

آزاده مهديار/ آخرين جلسه شوراي شهر پيش از تعطيلات تابستاني شورا به درازا کشيد تا تمامي نامه ها و مصوبات کميسيون ها بررسي شود. تصويب هر کدام از لوايح و نامه ها بحث هايي در پي داشت، از معافيت مالي ميلياردي سپاه براي احداث درمانگاه تا هشدار مستهلک بودن تجهيزات آتش نشاني نيشابور به دنبال خبر آتش سوزي برج سلمان در مشهد.

شهرداري به ضرر خود عمل مي کند؟

درخواست موافقت شورا با فروش مَمر متروکه واقع در شمال پارک سرو به قيمت متري 600 تومان از سوي شهرداري مخالفت اعضا را با اين استدلال که قيمت ناچيزي تعيين شده، به همراه داشت.

رئيس کميسيون عمران با بيان اين که وقت فروش قيمت ها پايين مي آيد و وقتي مي خواهيم زميني را تملک کنيم، قيمت ها دو برابر تعيين مي شود، تصريح کرد: شهرداري گاهي به ضرر خود عمل مي کند، خلاف تر از آن اين که سه کارشناس دادگستري بايد بر تعيين قيمت ها نظارت داشته باشند و اين کارشناسان به شوراي انتظامي پاسخگو باشند اما گاه مي بينيم کارشناسان شهرداري آنقدر اثر گذارند اين نظارت ها زير سوال مي رود، اين که ارزيابي شهرداري پايه قيمت گذاري شود قانوني نيست.

اين گفته ها شورا را بر آن داشت با فروش اين ممر با اين قيمت مخالفت کند تا کارشناس رسمي اعلام نظر کند.

معافيت مالي و صدور پروانه رايگان براي تيپ زرهي امام رضا(ع)

دو درخواست از تيپ 21 امام رضا هم بحث هايي در پي داشت، «تغيير کاربري زمين واقع در بلوار جانبازان و نيز درخواست صدور پروانه رايگان احداث درمانگاه سپاه به ارزش دو ميليارد و ششصد و نود ميليون تومان» با وجود مخالفت کميسيون با اين دو درخواست، هوشمند با پُررنگ کردن بحث درماني و بهداشتي اين درخواست با بيان اين که «به جاي اين که دولت هزينه کند يک نهاد نظامي مي خواهد اين کار را انجام دهد.» از اين درخواست دفاع کرد. موافقت اقبالي نيز با اين بيان که «به اسم ارگان ها کاري نداشته باشيم، دراين مورد بحث سرانه بهداشت مردم مطرح است» و نيز موافقت رئيس شورا با اين استدلال که براي احداث اين درمانگاه نيروي زميني نيز مبلغي به نيشابور اختصاص داده که اگر با اين درخواست مخالفت شود اين مبلغ نيز از دست خارج مي شود، ضمن اين که اين درمانگاه به همه مردم خدمات خواهد داد.» منجر به تصويب اين دو درخواست شد.

به دنبال آن با معافيت مالي 44 ميليون توماني صدور پروانه خيريه امام علي(ع)، خوابگاه پسران بد سرپرست و بي سرپرست که اهداي زمين و احداث بناي آن از سوي شهرواندان نيکوکار انجام مي شود، موافقت شد.

اختصاص سيزده و نيم ميليون تومان به آسمان نما

موضوعي که از مصوبات کميسيون مالي مطرح شد، اختصاص سيزده ميليون و پانصد هزار تومان جهت طراحي تاسيسات و وسايل الکتريکي ساختمان جانبي آسمان نما بود که تعلق به شهرداري دارد. هوشمند به مخالفت با آن با بيان اين که اين مبلغ در بودجه لحاظ نشده، افزود: اول هزينه طرح را مي خواهند بعد هم هزينه اجرا. اما همت آبادي با اين استدلال خواست با اين اختصاص مبلغ مخالفت نشود که «قرار است آسمان نما تا پايان عمر شوراي چهارم به بهره برداري برسد، بخشي از هزينه آن از سوي خيرين پرداخت شده و ضمن اين که بعد کل پروژه دو دستي تقديم شهرداري و آورده آن نصيب شهرداري مي شود. بر بودجه هم مي توان اصلاحيه زد.»

در نهايت اختصاص اين مبلغ به تجهيز آسمان نما به تصويب اعضا رسيد.

بحث خطاي چند متري در تکميل بلوار جهاد (سروستان) نيز بحث هايي در پي داشت. حسيني که اين خطا را منشاء به گفته وي صدها خطاي ديگر توصيف کرد، درخواست بازديد اعضاي کميسيون عمران و ارائه گزارش به شورا را ارائه داد که موافقت شد.

با به ميان آمدن بحث آتش سوزي برج سلمان مشهد، سکاکي نماينده شورا در سازمان آتش نشاني به منقضي و مستهلک شدن تجهيزات آتش نشاني نيشابور اشاره کرد و اين که مبلغ در نظر گرفته شده در بودجه به اين بخش اختصاص نيافته و نيشابور توان خاموش کردن آتش ساختمان هاي سه طبقه به بالا را ندارد.

مورد جالب ديگري که در شورا مطرح شد، مبلغ 250 ميليون توماني بود که آقاي رباطي سال گذشته در قالب قرارداد دِين در اختيار شهرداري گذاشته بود و الان مطالبه کرده است. همت آبادي بيان کرد: من به ايشان گفتم اگر اين مبلغ را بدهيد بعيد است ديگر به شما برگردد ولي ايشان لطف کردند و پول را دادند، حالا هم پول شان را مي خواهند. باز پس دادن اين مبلغ نيز مصوب شد.

نصب دکل يک شرکت مخابراتي وسط ميدان جهاد نيز بحث هايي را در پي داشت. به دليل مصوبه قبلي شورا مبني بر اين که پيش از نصب دکل بايد به تاييد کارشناسان شهرداري مي رسيد، ولي اينها خودسرانه اقدام کردند و روي جانمايي و مبالغ بحث وجود دارد، با نصب سه دکل ديگر مخالفت و مقرر شد نظر کارشناسي آن به صحن بيايد و اگر تخلفي صورت گرفته، با متخلف برخورد شود.

شورا به دومين تعطيلي سالانه خود در دو هفته مجزا راي داد، از بيست و ششم تير تا دوم مرداد و از سي مرداد تا ششم شهريور.

لازم به ذکر است شريعتمداري، صادقي و پارسا غايبين اين جلسه شورا بودند و صائب نيا نيز با يک ساعت و نيم تاخير به صحن آمد به نحوي که در ساعات ابتدايي جلسه به محض خروج يک عضو از جلسه، شورا از رسميت مي افتاد.

 

جوابيه نمايندگي ولي فقيه در تيپ 21 امام رضا (ع) و توضيح خيام نامه

در شماره 289 هفته نامه خبر معافيت مالي و صدور پروانه رايگان براي درمانگاه تيپ زرهي امام رضا(ع) در گزارش جلسه علني شوراي شهر کار شده بود که در آن به درخواست صدور پروانه رايگان احداث درمانگاه سپاه تيپ 21 و بحث هاي متعاقب آن اشاره شده درخواست موافقت شورا با حذف حقوق شهرداري به ارزش دو ميليارد و ششصد و نود ميليون ريال ذکر شده بود. در حروفچيني اين گزارش مبلغ مذکور اشتباها واژه «تومان» به جاي «ريال» به کار رفته بود که در شماره بعد اين موضوع در همان صفحه اصلاح و از خوانندگان پوزش خواسته شد.

متعاقب اين اصلاحيه و علي رغم توجه نشريه نسبت به اين موضوع، دفتر نمايندگي ولي فقيه در يگان مذکور (سه روز پس از درج اصلاحيه خيام نامه) با ارسال نامه اي خواستار درج توضيحات مفصل ارسالي خود و «عذرخواهي» نشريه از سازمان سپاه (بر اساس قانون مطبوعات؟) گرديد.

با توجه به آن که پاسخ ارسالي دفتر نمايندگي ولي فقيه در تيپ، فاقد الزامات قانوني و تکليف آور قانون مطبوعات بوده و از جمله از «حداکثر دو برابر بودن متن جوابيه» تجاوز نموده بود و بخش هايي از آن نيز اساسا ارتباط موضوعي با اشتباه خيام نامه نداشت، نشريه از درج آن جوابيه امتناع نمود.

با اين وجود، گويا در پي تقاضاي تيپ 21، دادستان محترم شهرستان در اجراي ماده 23 قانون مطبوعات و تبصره 3 آن کتبا از نشريه خواسته اند که پاسخ تيپ 21 در «خيام نامه» درج گردد.

«خيام نامه» جهت رعايت احترام دستور کتبي دادستان محترم و نيز اثبات حُسن نظر خود نسبت به نهادهاي قانوني، از جمله سپاه پاسداران، علي رغم عدم رعايت الزامات قانوني ماده 23 قانون مطبوعات در جوابيه تيپ مستقل زرهي 21 امام رضا(ع)، روال طي شده مکاتبات و از جمله جوابيه آن نهاد را به طور کامل درج مي نمايد.

توضيح اين نکته نيز ضروري است که بر اساس نصّ قانون مطبوعات مصوب 1379، تکليف نشريه به «عذرخواهي از سازمان سپاه» فاقد وجاهت قانوني بوده و عذرخواهي از خوانندگان نيز بر اساس اصل «مسئوليت در برابر مخاطب» صورت گرفته است.

متن دستور دادستان محترم شهرستان:

«سر دبير محترم هفته نامه خيام نامه نيشابور

سلام عليکم

با احترام، با توجه به درج مطلبي تحت عنوان معافيت دو ونيم ميليارد توماني تيپ 21 امام رضا (ع)و متعاقب آن، پاسخ توضيحي آن فرماندهي طي نامه شماره 437 مورخ  06/05/1395 جهت درج در آن هفته نامه و امتناع از درج آن در هفته نامه، لذا مراتب در اجراي ماده 23 قانون مطبوعات و تبصره 3 ذيل آن جهت اقدام  قانوني  به حضور اعلام مي گردد .لذا اقدام و نتيجه را به اين دادسرا اعلام نماييد .

غلامرضا اکبري مقدم

دادستان عمومي و انقلاب شهرستان نيشابور»

متن نامه دفتر نمايندگي تيپ 21:

«به: مدير مسئول محترم هفته نامه خيام نامه

از: دفتر نمايندگي ولي فقيه در تيپ زرهي 21 امام رضا (ع) روابط عمومي

موضوع : اصلاح خبر

سلام عليکم

با صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام ، از آنجا که در صفحات اول و دوم هفته نامه شماره 289 مورخه 26/4/95 اين نشريه خبري مبني بر تخفيف ميلياردي شوراي شهر در خصوص احداث درمانگاه اين تيپ، درج و اشتباها به جاي واژه  ريال از واژه تومان استفاده و منجر به تشويش اذهان عمومي گرديده بود و در نشريه شماره 290  مورخه 2/5/95 اين موضوع «فقط در صفحه دوم ، درج و صرفا از خوانندگان عذر خواهي شده بود» لذا طبق قانون مطبوعات، اين تيپ اين حق را براي خود محفوظ مي داند که آن نشريه ضمن اصلاح خبر فوق در صفحه اول و عذر خواهي از سازمان سپاه، مطالب ارائه شده پيوست را نيز در جهت تنوير افکار عمومي در شماره بعدي چاپ و اطلاع رساني نمايد.»

متن جوابيه پيوست:

«تاريخچه تاسيس درمانگاه امام رضا(عليه السلام) به زمان تشکيل تيپ زرهي 21 امام رضا (ع) در سال 1360 برمي گردد که در طول 8 سال دفاع مقدس خدمات شايان ذکري را به رزمندگان و مجروحان جنگ تحميلي و خانواده محترم آنان ارائه داد و در اين راه 38 نفر از سفيد پوشان امدادگر و پرستار و 30 فرمانده دلاور اين درمانگاه جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و به خيل عظيم شهدا پيوستند. روح شان شاد و راهشان پر رهرو باد.

پس از پايان جنگ اين درمانگاه  در خيابان فضل و سپس طبقه فوقاني پاساژ شهرداري در خيابان امام خميني (رحمه ا… عليه) جهت خدمات رساني به خانواده شهدا، جانبازان، ايثارگران و عموم مردم شهيد پرور نيشابور و بيش از 4000 خانواده پرسنل نيروي نظامي و انتظامي و بازنشستگان لشکري به کار خود ادامه داد .

با توجه به عدم وجود فضاي مناسب در محل استقرار درمانگاه تصميم بر آن شد که مکان مناسبي براي درمانگاه امام رضا(ع) در نظر گرفته شود. به همين منظور چندين مکان در مرکز شهر از جمله خيابان عطار پيشنهاد شد ولي با توجه به لزوم پراکندگي مراکز درماني در سطح شهر و بالطبع خدمات رساني به کارکنان و عموم مردم، درمانگاه امام رضا(ع) در سال 74 در خيابان 17 شهريور با فضاي درماني 1200 متر مربع و فضاي اداري 600 متر و متوسط مراجعه کننده بيش از 200 هزار نفر در سال با رتبه درجه يک بهداشتي به همت فرماندهان و مسئولين تيپ زرهي 21 امام رضا(ع) در مکان فعلي استقرار يافت. که هم اکنون بخشهاي فعال در مانگاه شامل کلينيک عمومي، تخصصي، آزمايشگاه، راديو لوژي، داروخانه، اورژانس، دندان پزشکي و بخشهاي پاراکلينيک  شامل مامايي، گفتار درماني، کاردرماني، بينايي سنجي و مشاوره مي باشد.

اين درمانگاه  بر اساس تعرفه وزارت بهداشت بايد به صورت درمانگاه خصوصي به مردم خدمت رساني کند که با توجه به مسئوليت مردم ياري سپاه و نگاه خاص مسئولين و فرماندهان اين يگان تعرفه هاي اين درمانگاه حتي از درمانگاه هاي دولتي هم پايين تر محاسبه مي شود که در اين راستا با توجه به مراجعات اقشار مختلف مردم از محل کسر تعرفه خدمات درماني در ماه حدود 120 ميليون تومان يارانه به مردم تعلق مي گيرد. قابل ذکر است ماهانه در حدود 3 ميليون تومان جهت خدمات رايگان افراد بي بضاعت علاوه بر مبلغ فوق به گروه هاي آسيب پذير جامعه خدمات ارائه مي شود.

با توجه به فرسوده بودن ساختمان و کمبود فضا جهت ارائه خدمات درماني متنوع به مراجعين و از طرفي عدم امکان توسعه فيزيکي درمانگاه فعلي، بعد از پيشنهاد چندين مکان و با در نظر گرفتن کمبود مراکز درماني در شهرک ها محل جديد اين درمانگاه واقع در بلوار جانبازان روبه روي دادگستري در نظر گرفته شده است که کارهاي مقدماتي آن در حال انجام مي باشد.

بعد از تصويب اين طرح در هيئت رئيسه تيپ پيشنهاد اجراي طرح به بهداري نيروي زميني سپاه ارائه گرديد. با توجه به کمبود منابع مالي دولتي، نيروي زميني سپاه با پيشنهاد اين طرح به شرط همکاري شهرستان و منابع داخلي تيپ موافقت نمود. لذا مکاتبات  لازم با شهرداري انجام و اين موضوع در شوراي شهرستان مطرح و نهايتا اعضاي محترم شورا با هدف افزايش سرانه مراکز بهداشتي شهرستان با اعطاي مجوز رايگان اجراي اين پروژه به تيپ زرهي 21 امام رضا (ع) موافقت نمودند. هزينه اجرايي اين پروژه از محل بودجه نيروي زميني سپاه و آورده تيپ تامين خواهد شد و تخفيف عوارض اين پروژه که با عنايت و موافقت اعضاي محترم شهرستان  مصوب گرديده است، مبلغ دويست و پنجاه ميليون تومان است که متاسفانه در نشريه خيام نامه دو ميلياردو پانصد ميليون تومان اعلام شده است.

لذا از آنجا که سپاه يک سازمان مردمي بوده و در کنار وظايف و ماموريت ها ، ارائه خدمات به مردم خصوصا اقشار ضعيف جامعه را در دستور کار خود دارد  از دوستان روزنامه نگار و رسانه انتظار و توقع اين است تا صادقانه واقعيات را منعکس نمايند  تا مردم خود قضاوت نمايند.