گزارش جلسه نهايي شورا ؛ براي انتخاب شهردار شورا چگونه مسلمي را برگزيد؟
گزارش جلسه نهايي شورا ؛ براي انتخاب شهردار شورا چگونه مسلمي را برگزيد؟

  آزاده مهديار- اميرحسين دهنوي/ بدون آن که بتوان همه اين عناوين را بر آن گروه دانست اما با وجود 5 نام حجت اله شريعتمداري، ابوالفضل حسيني قاضي، ثمانه سکاکي، صادق هوشمند و علي صائب نيا در اين ائتلاف و اعلام حمايت آن ها از حسيني قاضي، به نظر مي رسيد که اين گروه شهردار […]

 

1آزاده مهديار- اميرحسين دهنوي/ بدون آن که بتوان همه اين عناوين را بر آن گروه دانست اما با وجود 5 نام حجت اله شريعتمداري، ابوالفضل حسيني قاضي، ثمانه سکاکي، صادق هوشمند و علي صائب نيا در اين ائتلاف و اعلام حمايت آن ها از حسيني قاضي، به نظر مي رسيد که اين گروه شهردار خود را از ميان خودشان برگزيده است: «حسيني قاضي، عضو شوراي شهر». اين گروه همزمان با حسن پارسا، حسن شاملي، سوسن بلالي، محمد صالح آبادي و ليلا کاشفي وارد  مذاکره و حتي معامله شده بود تا با جذب حداقل دو نفر از آن ها و انتخاب حسيني قاضي با 7 راي، آب رفته خود را به جوي شهرداري برگرداند.

افراد باقي مانده يعني احمد همت آبادي، مظاهر اقبالي، محمدکاظم صادقي ظاهرا اوضاع دشوارتري داشتند و حتي در شروع جلسه آخر، نه تنها نياز به 4 راي ديگر داشتند، بلکه گزينه نهايي آن ها براي شهرداري ميان محمدکاظم صادقي و هادي مسلمي در ترديد بود. شنيده ها حاکي از آن بود که با انصراف صادقي، احتمال جذب راي کاشفي و شاملي پايين مي آمد و در صورت انصراف هادي مسلمي، حسن پارسا و صالح آبادي به سختي حاضر بودند به اين ائتلاف بپيوندد. و البته با انصراف يکي از اين دو گزينه، چه صادقي و چه مسلمي، باز هم سبد آراي اين گروه بيش از شش راي قطعي نبود.

در آخرين مذاکرات علني شورا چه گذشت؟

با آغاز جلسه عصر سه شنبه هفتم تيرماه، حساسيت افکار عمومي که حتي به تشکيل کمپين حمايت از شهردار بومي و توانا و نيز نظر سنجي در فضاي مجازي نيز رسيده بود، دو چندان شده بود. حواس همشهريان به سمت اخبار برآمده از اين جلسه متمرکز شده بود و در عين حال حواشي که گاه بر متن جلسه غلبه مي کرد، بر هيجان مي افزود. از جمله درگيري لفظي ميان همت آبادي و شريعتمداري و نيز تاخت و تاز به «خيام نامه».

صدوچهل و سومين جلسه شوراي شهر در حالي در بعدظهر سه شنبه با استقبال خوب خبرنگارن آغاز شد که اين جلسه تحت شعاع انتخاب چهارمين شهردار براي سکان داري شهرداري نيشابور قرار گرفته بود.

پس از اين که در روزهاي شنبه و يکشنبه نامزدهاي سکان داري شهرداري برنامه هاي خود را براي اعضاي شورا قرائت کردند جلسه سه شنبه شورا نيز با دستورقرائت برنامه هاي محمد کاظم صادقي و ابوالفضل حسيني قاضي نامزدهاي باقي مانده از هشت کانديدا و انتخاب شهردار آغاز شد.

در ابتداي جلسه  حسيني قاضي با  اتمام وقت ارائه برنامه هاي به سوال اعضاي شورا پاسخ داد. در پاسخ به پرسش همت آبادي که: «شما که از 26جلسه اخير شورا فقط 15 جلسه حضور داشته ايد و با اين بي  نظمي چطور مي خواهيد شهردار شويد؟» عصبانيت  در همان اولين پرسش بر حسيني قاضي غلبه  کرد و کار به  پاسخ ها تند کشيد:

– «من به شورا و شهرداي نيازي ندارم و فقط احساس تکليف کردم. حسيني ادامه داد: شما ديشب گفته ايد اگر حسيني راي بياورد استعفا مي دهم در صورتي که اين من هستم که بايد به خاطر انتخاب شما به عنوان رييس شورا استعفا بدهم.»

در ادامه کاظم صادقي اخرين کانديد ثبت  نام کننده به ارايه برنامه هاي خود پرداخت

آخرين دفاعيات کانديداها سهم حسيني و صادقي دو عضو شورا بود که در فرصت مقرر به بيان ديدگاه ها و پاسخ به سوالات همکاران خود که قرار بود تا دقايقي ديگر در پروسه راي گيري شرکت کنند، پرداختند.

صادقي ضمن ارائه برنامه هايي کلي، و با بيان اين که دوقطبي بودن فضاي شورا، اعمال سليقه ها، «سياه يا سفيد» نشان دادن فضا از سوي رسانه ها به تعبير وي و «خودزني ها»، اوضاع را به اين جا رسانده است، تصريح کرد: خيام نامه هيچ گاه مصوبات مثبت ما را درج نمي کرد، من قبلا شهردار بوده ام و عقده پُست و مقام ندارم، حدس مي زنم جزو 5 نفر اول شوراي شهر در دوره بعد باشم و با شهردار شدن م اين شانس را از دست مي دهم ولي اعلام آمادگي کردم در عين حال از چند روز پيش عده اي به مخالفت با من پرداخته اند و با ذره بين به دنبال بزرگ نمايي هستند.

شريعتمداري در جايگاه سوال از صادقي برآمد اما صحبت خود را اين گونه آغاز کرد: شما که مي گوييد عده اي به مخالفت با من بلند شده اند، نکند طوري شود که اگر نتوانستيد کار مفيدي انجام دهيد بگوييد «من که گفته بودم مخالف دارم، آنها نگذاشتند.» وي ادامه داد: در مملکت ما هم همين رسم وجود دارد، اگر چنين مخالفان جدي داريد خوب اصلا نياييد! ضمن اين که با چه فرمولي مي گوييد «من جزو 5 نفر اول شوراي بعدي هستم؟»

اين صحبت ها اعضاي شورا را بر آن داشت که بگويند «اين ها که سوال نيست» و شريعتمداري در پاسخ گفت: سوال هاي من اين طور است.

صادقي ادامه داد: من گفتم نشريات مي توانستند اثرگذارتر عمل کنند و بخشي از آسيب ها را کم کنند. در مورد مخالفاني هم که گفتم بايد با متخصص اش(!) صحبت کنم و بعد با اسم به خبرنگاران معرفي کنم.

پس از پايان گرفتن صحبت هاي صادقي که کمتر از مهلت مقرر نيز به دفاع خود پرداخت، رئيس شورا پيشنهاد مهلتي براي شور داخلي ميان اعضا را داد که هوشمند اين طور مخالفت کرد: «هر مِتدي که ديشب پيش گرفته شد امروز هم استفاده شود! همه ما مي دانيم به چه کسي مي خواهيم راي دهيم، هر چه قضيه کِش پيدا کند اتهام زني ها(!) بيشتر مي شود، اگر هيئت رئيسه برنامه اي دارد که انتخابات به دور بعد برسد اعلام کند.» به اين ترتيب به نظر مي رسيد انتخاب کنندگان حسيني قاضي از راي خود مطمئن شده اند.

رايزني در هواي آزاد

در فرصتي که براي شور ميان اعضا مقرر شد، رويدادها جالب توجه بود. از «دلسوزان»ي که در گوشه و کنار درختان باغ ملي با برخي اعضا لابي مي کردند تا صحبت هاي درگوشي هيئت رئيسه با تک تک اعضا، از همت آبادي که دست در دست پارسا به بيرون سالن جلسات رفت و هوشمند را به اين واکنش وا داشت که «کاش ما هم پارسا بوديم»! تا سکاکي و هوشمند که مصرانه بر صندلي تکيه زده بودند و کم کم موج نگراني بر چهره هاي شان هويدا مي شد.

ورق ها برگشت!

زماني که اعضا به سالن جلسه علني بازگشتند، نامه انصراف رضا اسدي و محمد کاظم صادقي از نامزدي قرائت شد.

هوشمند که از ابتداي جلسه چندبار جمله «راي ها که مشخص است» را با لبخند تکرار مي کرد، با نامه انصراف صادقي بهت زده به نظر مي رسيد و خطاب به صادقي گفت: ما اگر مي دانستيم شما انصراف مي دهي طور ديگري تصميم مي گرفتيم و ميان شما و آقاي مسلمي شما را ترجيح مي داديم!

به اين ترتيب سيزده برگه راي ميان اعضا توزيع شد. همزمان رئيس شورا توضيح داد که فردي که حداقل هفت راي کسب کند شهردار است و در صورت کسب زير اين رقم، دو کانديدا با بالاترين راي به دور بعدي انتخابات راه خواهند يافت.

با قرائت آراي اعضا، روند انتخاب باز هم پيچيده تر شد چرا که شش راي به مسلمي و شش راي به حسيني قاضي و يک راي شريعتي انتخاب را به دور دوم کشاند. در حالي که مسلمي و حسيني با اين شش راي برابر به دور بعدي انتخابات راه يافتند همت آبادي، نگران از تکرار راي هاي خنثي گفت: لطفا کسي راي سفيد ندهد تا شهردار معلوم شود و به مشکل برنخوريم.

با قرائت تک تک آرا و قابل پيش بيني نبودن نتيجه نهايي، مي شد حساسيت شرايط و نگراني را در چهره هاي اغلب اعضاي شورا و برخي مهمانان جلسه به روشني مشاهده کرد. اين در حالي بود که تساوي آرا تا قرائت دوازدهمين راي بار ديگر تکرار شده بود و در حالي که در مقابل نام هر دو نامزد شش راي ثبت شده بود، همه نگاه ها به دهان منشي هيات رييسه دوخته شده بود تا راي آخر و سرنوشت ساز را قرائت کند.

در حالي که آفتاب رو به غروب بود و دقايقي به اذان مغرب و زمان افطار باقي مانده بود، طنين نام مسلمي، فضاي سکوت را شکست و در حالي که حضار به نداي رياست شورا صلوات فرستادند، اعضا يکي يکي از روي صندلي هاي خود بر مي خواستند. صادق هوشمند کُت خود را برداشت و ببي معطلي جلسه را ترک کرد.

تحليل اوليه آراء نشان مي دهد که محتمل ترين ترکيب براي هفت راي دهنده به هادي مسلمي عبارتند از همت آبادي، صادقي، اقبالي، شاملي، پارسا، بلالي و کاشفي.

هادي مسلمي متولد 1347، کارشناس عمران، 19 سال سابقه خدمت در شهرداري در پست هايي نظير مديريت مناطق، معاونت شهرسازي، سرپرست شهرداري و معاونت برنامه ريزي که پيش تر به ارائه برنامه هاي خود در صحن شورا پرداخته بود، در گفت گويي کوتاه با خبرنگار ما پرداخت بدهي ها و اعتماد سازي در شهرداري را از اولويت هاي کاري خود عنوان کرده و قسط بندي کردن بدهي هاي مردم در عوارض نوسازي، جذب سرمايه براي پروژه هاي گردشگري، طرح جامع فضاي سبز، تکميل تقاطع امام رضا(ع) و ايجاد پارکينگ طبقاتي در خيابان امام را از اولويت هاي خود اعلام کرد.