گفت و گوي اختصاصي خيام نامه با فرماندار:  ناگفته هاي مظفري از کنسرت ها تا علويه
گفت و گوي اختصاصي خيام نامه با فرماندار:  ناگفته هاي مظفري از کنسرت ها تا علويه

  * با آقاي استاندار در موضوع کنسرت ها هم نظر هستيم *دادستان نيشابور نسبت به اصل برگزاري کنسرت نظر منفي ندارند *بايد افراد مشکل دار را حذف کرد نه کنسرت را *ملاک ما تعقل، تدبير و قانون است *در مورد «علويه» فراتر از وظيفه اداري وظيفه اخلاقي و انساني را انجام مي دهيم آزاده […]

 

25* با آقاي استاندار در موضوع کنسرت ها هم نظر هستيم

*دادستان نيشابور نسبت به اصل برگزاري کنسرت نظر منفي ندارند

*بايد افراد مشکل دار را حذف کرد نه کنسرت را

*ملاک ما تعقل، تدبير و قانون است

*در مورد «علويه» فراتر از وظيفه اداري وظيفه اخلاقي و انساني را انجام مي دهيم

آزاده مهديار/ فرماندار ويژه شهرستان در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار خيام نامه در رابطه با دو رويداد مهم شهرستان که متن و حاشيه پُررنگي داشت و حتي در خارج از شهرستان بازتاب گسترده اي يافت، يعني جريان لغو کنسرت هاي موسيقي و ماجراي اعتراضات سپرده گذاران علويه اظهار نظر کرد و به تفصيل به سوالات ما پاسخ داد.

مظفري در ابتداي اين گفت و گو به خبرنگار «خيام نامه» گفت: در بحث برگزاري کنسرت، که باعث حواشي و ابهامات زيادي شد، به دلايل مختلف تا به حال مصاحبه نکردم و اين اولين مصاحبه من است، چرا که بحث و جدل ها تا حدي فروکش کرده است. يکي از مهم ترين دلايل سکوت م هم اين بود که نمي خواستم فضا دو قطبي شود.

وي در رابطه با لغو کنسرت کيهان کلهر تصريح کرد: نامه آقاي دادستان براي لغو کنسرت آقاي کلهر به اين اشاره داشت که سابقا کنسرت هايي برگزار شده که مشکلاتي داشته، من هم عنوان کردم که هيچ کس نمي خواهد کنسرتي برگزار شود که در آن فسق و فجور يا به تعبير آقاي دادستان مطربي باشد يا اگر بوده متوليان امر بايد برخورد کنند. از طرفي متولياني چنين برنامه هايي را برگزار کنند که فضاي فرهنگي نيشابور براي شان مهم باشد. برگزاري کنسرت هاي رسمي به مراتب بهتر از فضاهاي غير رسمي است که مردم متاسفانه در غياب اين فضاهاي رسمي به سراغ آنها مي روند.

فرماندار با بيان اين مثال که مراسم روز خيام و عطار که همه خانواده ها حضور داشتند و لذت بردند فضاي بسيار مناسب تري بود تا اين که فرزندان يک خانواده به تنهايي به دنبال تفريح خود بروند، اظهار داشت: فضاي بسته تري که کنسرت در آن برگزار مي شود را بهتر هم مي توان مديريت کرد. مي شود به معدود افراد مشکل داري که شئونات را رعايت نمي کنند، تذکر داد و اگر حل نشد حذف شان کرد نه اين که کنسرت را تعطيل کنيم. اگر چند نفر با برنامه قبلي آمدند که بلوا به پا کنند يا افساد کنند، بايد با اينها برخورد شود و هيچ کس مخالف برخورد با معدود افراد متخلف نيست. اما نه اين که امکان استفاده از يک برنامه فرهنگي و اين تفريحات سالم را از مردم بگيريم.

مسئول اجرايي شهرستان در رابطه با چهره بين المللي موسيقي ايران گفت: آقاي کلهر نماد موسيقي سنتي ايران در دنيا و مروج موسيقي اصيل ما است و به تعبير من، اين هنرمندان در فرهنگ غرب نفوذ مي کند، چرا بايد اين نعمت و فرصت را از خود دريغ کنيم. ما بايد به دنبال صحنه هاي زيبا و کم نظيري باشيم که اتفاق مي افتد. مانند صحنه اي که استاد فرشچيان در روز ملي خيام بعد از پخش اذان روي زمين به نماز ايستاد، چرا ما اين ها را برجسته نکنيم؟

مظفري در خصوص خبر لغو کنسرت شهرام ناظري نيز چنين گفت: قرار بود طوري مديريت شود که کنسرت آقاي ناظري به بعد از ماه رمضان موکول شود و من از خبر کنسل شدن آن تعجب کردم؛ اصرار من اين بود که ترجيحا برگزارکنندگان نيشابوري باشند. به دليل اين که با فضاي نيشابور آشنا هستند. همه ما با برگزاري کنسرت در نيشابور موافق ايم و حرف هاي مسئولين ما هم اين نبوده که با برگزاري کنسرت مخالف باشند ولي بحث بر سر نحوه برگزاري بوده است. آن هم شايد بر اساس اطلاعات غلطي بوده که به برخي مسئولين داده اند.

مظفري البته از يک نگراني مشترک با مخالفان کنسرت هم سخن گفت. «آن چه براي خود ما هم جاي نگراني داشت، اين بود که برخي برگزارکنندگاني بودند به خاطر اندک سود اقتصادي که از برگزاري کنسرت مي خواستند به دست آورند همه را گرفتار کردند. هم شأن آقاي ناظري را رعايت نمي کردند، هم شأن سيستمي که مي خواست به برگزاري کمک کند از جمله نيروي انتظامي و من همين جا اعلام مي کنم که ما حاضريم در فرصتي با اين ها مذاکره کنيم. اين شرکت ها توصيه ها را هم گوش نمي کردند که وقتي برنامه ريزي شده که در موقعيت مناسب تري برگزار شود و همه به توافق رسيده بودند يک مرتبه اعلام مي کنند که کنسل شده، در حالي که اصلا قرار نبوده که در اين زمان برگزار شود که بعد کنسل شود.»

شوراي تامين و مجوز کنسرت ها

فرماندار در رابطه با روند مجوز کنسرت هم اظهار کرد: وقتي مجوز صادر مي شود ما هم اصرار بر برگزاري داريم، برگزاري کنسرت نه مصوبه شوراي تأمين مي خواهد و نه شوراي فرهنگ عمومي، مجوز را فقط اداره ارشاد صادر مي کند و نيروي انتظامي امنيت برگزاري آن را تأمين مي کند. در موارد خاصي هم که لازم است بررسي صورت گيرد، به طور طبيعي اين سيستم مي توانند نظرات مشورتي بدهند. دادستان نيز به عنوان اختيار قانوني خود اگر تشخيص دهد برنامه اي مشکل دارد مي تواند آن را لغو کند، ولي شوراي تأمين و شوراي فرهنگ عمومي اصلا مجوز ورود به اين مباحث را ندارند. طبق آيين نامه مجوز کنسرت کمتر از 200 شرکت کننده را اداره ارشاد نيشابور و بالاي 200 نفر را اداره ارشاد استان صادر مي کند و همه جوانب را نيز مي سنجند.

مظفري نظر نهايي خود در مورد تکليف کنسرت ها در نيشابور را چنين بيان کرد: اصرار من بر اين که برگزار کنندگان شرکت هاي شناسنامه دار ترجيحا نيشابوري باشند به اين دليل است که ما بدانيم اين ها چه کساني هستند و صرف اين که مجوز هم داشته باشند، نمي توانيم با اطمينان خاطر بگوييم اينها صرفا براي سود اقتصادي فعاليت مي کنند يا فرهنگ شهر را در نظر مي گيرند. شأن استاد ناظري يا کلهر يا مدير برنامه هاي اين ها را نمي خواهم وارد اين بحث ها کنم. من به جرات مي گويم که اين شرکت ها گاهي اين شأن را رعايت نمي کنند و به دنبال منافع اقتصادي هستند.

وي افزود: الان هم که فضا ملتهب شده و برخي که نبايد ورود پيدا کنند وارد شده و اطلاعات ناقص هم دارند. برخي هم معتقدند کلا در خراسان نبايد کنسرت برگزار شود، اين حرف منطقي نيست. با صحبتي هم که با استاندار داشتم اشتراک نظر داشتيم که برگزاري کنسرت در هيچ شهري از خراسان و در مشهد نيز منع قانوني ندارد. قانون بايد ملاک باشد و برداشت هاي شخصي و اين که من خوشم مي آيد يا بدم مي آيد نبايد ملاک باشد. اگر اشکالي هست بايد ايراد برطرف شود.

مظفري ادامه داد: من به همه موافقين و مخالفين مي گويم که مسائل را با هم قاطي نکنيم و فضا را سياه و سفيد نبينيم و از فرصت ها براي مردم استفاده کنيم. نظرات همه محترم است ولي ملاک ما تعقل، تدبير و قانون است، وقتي قانوني که در جمهوري اسلامي نوشته شده تمام جوانب شرعي و عرفي و اخلاقي آندر نظر گرفته شده، مردم هم با حضور در چنين مراسمي امنيت و آرامش مي خواهند.

وي در رابطه با کنسرت هاي برگزار شده پيشين گفت: کنسرت هايي که من سال قبل تعدادي از آنها را شرکت کردم فضاي فوق العاده مناسب و معنوي بود و مردمي که شرکت نکردند حتما بروند و استفاده کنند. در کنسرتي که از 500 هزار نفر جمعيت مردم امکان حضور بيش از 500 نفر نيست، اگر فضا به درستي منتقل نشود بقيه مردم تصور بدي پيدا مي کنند و نگران مي شوند.

به ارايه کنندگان اطلاعات غلط اجازه سو استفاده ندهيم

وي در صحبت هاي پاياني خود اظهار داشت: ما در نيشابور نيازمند فضاي منطقي، آرام و معقول هستيم و همه به خصوص نشريات و رسانه ها بايد کمک کنند چراکه فضاي ملتهب به نفع هيچ کسي نيست و هيچ کس به دنبال اين نيست که فرهنگ شهر با ارزش هايي که براي همه ما مهم است دچار تضاد باشد. اين طور نيست که طيفي احساس خطر کنند که ارزش ها دچار خطر شده و بايد به افرادي که اطلاعات غلط مي دهند برخورد جدي شود و بدانند در اين سيستم جايي ندارند؛ بايد با فراهم کردن اين فضاي آرام در آينده هزينه اضافي پرداخت نکنيم و مردمي که به دنبال شادي هاي مشروع هستند را محروم نکنيم. آقاي دادستان هم مشکلي با برگزاري کنسرت از سوي گروه ها و يا شرکت هاي نيشابوري ندارد، ما هم معتقديم نيشابوريان در استفاده از اين امکانات فرهنگي در اولويت هستند.

در موضوع علويه مديريت خوبي شد

فرماندار در بخش دوم مصاحبه که در رابطه با صندوق علويه و اعتراضات سپرده گذاران بود، با اشاره به نتايج آخرين جلسه مسئولين با استاندار بيان کرد:  در مورد صندوق علويه مردم شکايت کرده اند و سيستم قضايي هم پيگير است. دولت و مجموعه اداري با توجه به تجربه اي که در ميزان و ثامن الحجج داشتند، از موسسات و بانک هايي بهره گرفتند که به پشتوانه املاک اين موسسات قضيه را مديريت کردند و مشکلات تا حدي حل شد.

در مورد علويه هم 80 ميليارد تومان بدهي اوليه الان به 35 ميليارد تومان رسيده يعني بيش از 50 درصد آن وصول شد و من از آقاي دادستان متشکرم که تامل کرد و خيلي از سختي ها را تحمل کرد که بسياري از مردم طلب خود را دريافت کردند. مديريت اين قضيه خيلي بهتر از اتفاقات مشابه در بسياري از جاهاي کشور بود چراکه در بسياري از اين موارد هيچ پولي وصول نشد.

فرماندار با بيان اين که طبق اطلاعات به دست آمده، مسئولين علويه املاکي دارند که مي تواند اين بدهي را پرداخت کند افزود: حتما آقاي دادستان پيگير است که اين املاک به فروش برسد و طبق آخرين نتيجه اي که از جلسه استانداري روز يکشنبه دريافت شد تلاش ها نيز در اين راستا است که يک مجموعه بانکي اين موسسه را بپذيرد و تعهدات و املاک براي مديريت به آنها واگذار شود.

من به سپرده گذاران مي گويم که گرفتاري آنها را مي دانيم که فردي براي عمل قلب خود روي اين سپرده خود حساب کرده بود و يا فردي پول گذاشته براي جهيزيه دخترش، مي دانيم اينها افرادي نيستند که پول اضافي داشته باشند و اگر سودي هم دريافت مي کردند براي گذران زندگي شان بوده است.

مظفري اين سخن را حل و فصل ماجراي علويه به حوزه فرمانداري سپرده شده را رد کرد و افزود: فرمانداري مجموعه فرابخشي است و هماهنگ کننده دستگاه ها است. ولي همواره پيگير هستيم و از نمايندگان سپرده گذاران خواستيم که در جلسات استانداري شرکت کنند. من معتقدم اينها بايد خيلي شفاف و روشن در جريان پيگيري قضيه باشند ولي بايد مراقب بود از اين قضيه سوءاستفاده نشود و اين طور نشود که چند نفر به اين ها بپيوندند که اصلا سپرده گذار هم نيستند و جاده را ببندند. اگر چنين مسائلي پيش بيايد ديگر نوع رفتار متفاوت مي شود و ديگر به عنوان سپرده گذار به اينها نگاه نمي شود. بلکه به عنوان جمعي اخلال گر تصور مي شود.

وي در پايان بيان کرد: من به اطمينان مي گويم هر کاري از ما ساخته باشد حتي فراتر از وظيفه اداري بلکه به عنوان وظيفه اخلاقي و انساني انجام مي دهيم.