مادر نيشابوري فرشته نجات 6 بيمار شد
مادر نيشابوري فرشته نجات 6 بيمار شد

مادر نيشابوري فرشته نجات 6 بيمار شد در آستانه برگزاري يازدهمين سال جشن نفس که در 13 شهريور ماه به منظور تقدير از خانواده‌هاي اهدا کننده اعضاي مرگ مغزي و با هدف ارتقاي فرهنگ اهداي عضو در کشور برگزار مي‌شود، در همين نزديکي خودمان، خانواده اي با روحي بزرگ، اعضاي بدن مادرشان را پس از […]

مادر نيشابوري فرشته نجات 6 بيمار شد

در آستانه برگزاري يازدهمين سال جشن نفس که در 13 شهريور ماه به منظور تقدير از خانواده‌هاي اهدا کننده اعضاي مرگ مغزي و با هدف ارتقاي فرهنگ اهداي عضو در کشور برگزار مي‌شود، در همين نزديکي خودمان، خانواده اي با روحي بزرگ، اعضاي بدن مادرشان را پس از مرگ مغزي به بيماران نيازمند پيوند اهدا کردند.

فرشته اي در همين نزديکي ها

اعضاي بدن صغري عمارلو 54ساله ، ساکن نيشابور که پس از عمل جراحي بر روي کمرش، در21 مرداد ماه به تشخيص پزشکان به مرگ مغزي دچار شده بود، در 27مرداد، با رضايت خانواده اش و در حالي که در سالهاي اخير، خود مرحومه در زمان حيات، به همراه همسرش کارت اهداي عضو را دريافت کرده بود، در بيمارستان منتصريه ي مشهد به 6بيمار نيازمند اهدا شد.

اين مادر دچار مرگ مغزي که ديگر اميدي به زنده ماندن او نبود، فرشته نجات چند انسان ديگر شد و اهداي اعضاي بدن او تسکيني شد بر درد فقدان او و اينک خانواده داغدارش از اين که که عزيزشان باعث نجات انسان هايي ديگر شده و تپش دوباره قلب مادر خانواده، آهنگ اميد به ادامه زندگي همنوعان شان است، تسلي مي يابند.

همسر مرحومه صغري عمارلو در اين زمينه گفت: همسرم يک سال و نيم قبل از من درخواست کرد که داوطلب اهداي عضو شويم و به من گفت: اگر در آينده براي من اتفاقي افتاد مايلم که اعضاي بدنم را اهدا کنيد. من نيز براي شما چنين مي کنم. بعد از تشخيص مرگ مغزي همسرم، به مسئولين بيمارستان موضوع داشتن کارت اهداي عضو را گفتم که مورد استقبال مسئولين بيمارستان واقع شد.

به مادرمان افتخار مي کنيم

آقاي عمارلو در ادامه مي گويد:وقتي موضوع را با چهار فرزندم در ميان گذاشتم، آنها نيز با آغوش باز از اين مسأله استقبال کردند. آنها گفتند ما موافق اهداي اعضاي بدن مادرمان هستيم و به داشتن چنين مادري افتخار مي کنيم. من هم به خاطر داشتن چنين همسر مهرباني افتخار مي کنم و در عين حال که غم از دست دادن مادر خانواده براي مان سخت است ولي از اينکه بيماران چشم انتظار پيوند، بخاطر او جاني تازه گرفتند، بسيار خوشحاليم.

چه کسي مي تواند پس از مرگ به مرگ مغزي، اهداء کننده عضو باشد ؟

هر کسي درهر سني مي تواند در صورت بروز مرگ مغزي با وصيت و دريافت کارت اهداء عضو و رضايت بستگان در زمان مرگ، اهداء کننده عضو باشد. شرايط پزشکي فرد در زمان مرگ مغزي تعيين کننده قابليت وي براي اهداء عضو خواهد بود. اگر شخص درزمان حيات با تکميل فرم اهداء عضو رضايت به اين کار داده باشد مسلما خانواده ها در اين تصميم گيري قاطعانه و راحت تر تصميم مي گيرند.

اهداء عضو از نظر قانوني چه حکمي دارد ؟

اهداء عضو بر اساس قانون، بيماراني که مرگ مغزي انان مسلم است مصوب 17 فروردين 1379 مجلس شوراي اسلامي، امري قانوني است.

بسـياري مراجع تقليد شيعه و سني نيز اهداء عضو به بيماران نيازمند اعضاء را جايز شمرده اند.

طبق آمارهاي ارائه شده از سوي سازمان اهداي عضو در کشور سالانه حدود 6 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزي مي‌شوند.

آمار متفاوت و متضادي در مورد اهداي عضو در ايران منتشر شده است. دکتر کتايون نجفي زاده فوق تخصص بيماري هاي ريوي به نقل از آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرده است سالانه حدود سه تا شش هزار نفر در ايران مرگ مغزي مي شوند که از اين تعداد در سال گذشته اعضاي 400 بيمار مرگ مغزي به بيماران نيازمند عضو اهدا شد.

براساس اين آمار هم اکنون اعضاي پنج نفر در هر يک ميليون نفر، از مرگ مغزي ها در ايران اهدا مي شود.

اين در حالي است که تير ماه سال گذشته رييس وقت دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي اعلام کرده بود ايران رتبه سوم جهان در زمينه اهداي عضو را کسب کرده و در زمينه رضايت گيري از خانواده ها جهت اهدا عضو نيز رتبه نخست جهاني را از آن خود کرده است اما آمار جهاني گوياي اهداي اعضاي بيماران مرگ مغزي 20 نفر در يک ميليون نفر است که اين رقم در اسپانيا نزديک به 34 نفر در يک ميليون است.

الهام صادقی ـ خبرنگار