بازگشت داستان لغو کنسرت ها به نيشابور
بازگشت داستان لغو کنسرت ها به نيشابور

دادستان: عوامل بازداشت مي شوند/ فرزندان شاهد: با شادي مردم مخالف نيستيم/ رويه لغو كنسرت‌ها در شهرستان‌ که به نظر مي رسيد در دولت جديد و با جابه جايي آخرين فرماندار احمدي نژاد و آمدن مردي از جنس دولت تدبير و اميد قطع شده است، حالا بار ديگر حلقه تازه اي يافته است.  حالا که […]

دادستان: عوامل بازداشت مي شوند/

فرزندان شاهد: با شادي مردم مخالف نيستيم/

2رويه لغو كنسرت‌ها در شهرستان‌ که به نظر مي رسيد در دولت جديد و با جابه جايي آخرين فرماندار احمدي نژاد و آمدن مردي از جنس دولت تدبير و اميد قطع شده است، حالا بار ديگر حلقه تازه اي يافته است.  حالا که در شوراي تامين و اداره فرهنگ و ارشاد از بهانه جويي براي لغو کنسرت ها خبري نيست و حتي نيشابور در فاصله کم تر از يک سال شاهد دو بار اجراي شهرام ناظري در فضاي باز آرامگاه خيام شده، اين بار دادستان نيشابور نخواست كه نواي موسيقي در آن طنين‌انداز شود.  او با نوشتن نامه اي به اداره ارشاد از آنان خواست که اين برنامه فرهنگي را، به سبب آن چه درخواست خانواده شهدا ناميده، لغو کنند تا آهنگساز و نوازنده اصيل حتي پايش به نيشابور هم نرسد. ‌در فرودگاه به او و گروهش تنها با يك تلفن اعلام كردند كه كنسرت‌شان لغو شده است. گرچه آنها تمام مراحل صدور مجوز را براي اين كنسرت طي كرده بودند.

 

نامه هنرمندان و فرزندان شاهد نيشابوري به رييسجمهور

بعد از انتشار خبر لغو كنسرت كيهان كلهر در شهر نيشابور، بيش از دويست نفر از هنرمندان شهر در نامه‌اي به حسن روحاني، از لغو پي‌درپي برنامه‌هاي فرهنگي و اعمال سليقه‌هاي شخصي در اين شهر گلايه كردند. آنها در اين نامه نوشته‌اند كه لغو نخستين اجراي مهم‌ترين چهر‌ه بين‌المللي موسيقي ايران كيهان كلهر اتفاقي عجيب است. در اين نامه آمده است: «شگفت‌انگيز مي‌نمايد كه اين گروه معتبر، پس از اخذ مجوزهاي لازم از وزارت ارشاد، شوراي تامين استان و شهرستان و تمهيد هرآنچه در اين‌باره لازم است و پس از خريداري تمامي بليت‌‌ها توسط علاقه‌مندان پرشمار خراساني، صرفا به دليل نظر دادستان محترم از اجرا باز بماند. پذيرفتني نيست كه با وجود اصول و مواد پرشمار در قانون اساسي و قوانين مرتبط در راستاي حفاظت از حقوق شهروندي و استقرار حاكميت قانون، نظاره‌گر چنين رفتارهايي باشيم. مگر نه اينكه مطابق اصل 37، 20 و 22 قانون اساسي، اصل بر برائت افراد بوده و همگان حق دارند در پرتو امنيت قانون زندگي كرده و شغل‌شان از تعرض مصون بماند؟ چگونه است كه «قانون احترام به آزادي‌هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي» و «بخشنامه حقوق شهروندي» صادره رياست محترم وقت قوه قضاييه زير پا گذاشته شده و ناديده گرفته مي‌شود؟»

در بخش ديگر اين نامه همچنين خطاب به رييس‌جمهور آمده است: «راي به شما، راي به بازگشت حاكميت قانون بود. لغو پي در پي برنامه‌هاي پربار فرهنگي، انبوهي از اندوه را بر شانه‌هاي خسته جماعتي آوار كرده كه دغدغه‌اي جز تعالي و پيشرفت كشورشان ندارند. عمق اين جراحت زماني بيشتر مي‌شود كه برنامه‌هاي مزبور، داراي مجوزهاي گوناگوني بوده كه پس از سختگيري‌هاي فراوان و طاقت‌فرسا و اعمال سليقه‌هاي شخصي صادر شده‌اند.»

هنرمندان همشهري در اين نامه به استناد اصل 113 قانون اساسي خواستار شده‌اند كه نهادهاي مسوول در برابر اين بي‌قانوني پاسخگو باشند و «يك بار براي هميشه به اين رويه نامبارك پايان بخشيده اجازه ندهند قانون اساسي كه عالي‌ترين ميثاق ملي و ثمره‌ جان و مال و ناموس هزاران جان بر كف است، زير بار چنين انحراف‌هايي خميده شود.»

واكنش كانون همبستگي فرزندان شاهد نيشابور

علاوه بر هنرمندان نيشابوري و با وجود اينكه دادستان نيشابور دليل لغو كنسرت را اعتراض فرزندان شهدا و جانبازان اعلام كرده بود، «كانون همبستگي فرزندان شاهد نيشابور» درباره لغو كنسرت موسيقي با درخواست خانواده شهداي اين شهر نيز بيانيه‌اي را صادر كرد. در بيانيه فرزندان شاهد نيشابور که چهارشنبه، روز بعد از لغو کنسرت، ابتدا در فضاي مجازي و سپس در روزنامه هاي کشوري منتشر شد، آمده:

«به استحضار مي‌رسانيم ما فرزندان شهدا با اجراي برنامه‌هايي كه موجب شادي و نشاط مردم عزيز در چارچوب قانون و اصول فقهي مقام معظم رهبري باشد مخالفتي نداشته و هيج درخواستي از طرف خانواده شهدا در اعتراض به برگزاري كنسرت فوق‌الذكر در نيشابور به اين كانون نداشته‌ايم. به همين منظور حق اين كانون مي‌دانيم به مسوول محترمي كه اين مطلب را بيان داشته‌اند اعلام كنيم تا از شأن و جايگاه خانواده شهدا در بيان تصميمات‌شان استفاده نكرده ونگاه مثبت مردم شريف را نسبت به خادمين ولايت و ملت منفي نكنند.»

تهديد به بازداشت دست اندرکاران

روزنامه هاي «اعتماد» و «وقايع اتفاقيه» نوشتند: گروه هيچ اعلان مكتوبي براي لغو كنسرت دريافت نكرده‌اند‌. حتي مديركل ارشاد اصرار كرده‌ كه اين كنسرت برگزار شود اما دادستان گفته است كه اگر كنسرت برگزار شود، تمامي عوامل و برگزاركنندگان كنسرت را بازداشت خواهند كرد.

در حالي که كنسرت هفته قبل شهرام ناظري هم بدون محدوديت برگزار نشده بود و اجازه اجراي شهرام ناظري هم در شهر  بدون حضور نوازندگان زن داده شد.

درحالي مسئولان صادر کننده مجوز، از جمله فرمانداري و شوراي تامين نيشابور و اداره ارشاد حاضر نشده اند پاي مجوزي که صادر کرده بودند، بايستند که در اتفاقي مشابه چند روز پيش با نامه رسمي رييس پليس اطلاعات و امنيت عمومي فرماندهي انتظامي استان البرز تمام كنسرت‌هاي پاپ در اين شهر تا اطلاع ثانوي لغو شد. هفته گذشته، دقايقي پيش از شروع كنسرت حميد عسكري كه در سالن سينما – تئاتر ارشاد در بوستان دكتر چمران كرج و با مجوز رسمي اداره كل ارشاد استان البرز برگزار مي‌شد جمعيتي 50 نفري تجمع كرده و خواستار لغو كنسرت شدند. اما بلافاصله مديركل ارشاد و رييس حراست در محل حاضر شدند و اعلام كردند مجوزهاي قانوني صادر شده و ضوابط رعايت مي‌شود و دولت و مردم نمي‌توانند خود را با سليقه آنان هماهنگ كنند.

لغو كنسرت كيهان كلهر بي سلبقه نبوده است. سال قبل به خاطر همراهي نوازندگان خارجي با او، يکي از كنسرت هايش لغو شده بود.  اين بار هم در آخرين دقايق در حالي كه تمامي اعضاي گروه در فرودگاه عازم شهر نيشابور بودند، طي تماسي كوتاه اعلام شد كه كنسرت لغو شده است.

بنا به اطلاعات کسب شده توسط «خيام نامه» تمامي مجوزهاي لازم براي برگزاري اين كنسرت اعم از مجوز شوراي تامين استان، اداره اماكن و وزارت ارشاد اخذ شده بود و صورتجلسه شوراي تامين مبني بر موافقت با برگزاري اين كنسرت به رويت اعضاي گروه رسيده بود، اما شنيده‌ها حاكي از آن است كه دادستان نيشابور شخصا تصميم گرفتند كه اين كنسرت برگزار نشود. شنيده ها حاکي است که حتي طي تماسي كه مديركل ارشاد استان با دادستان داشته، اکبري مقدم حاضر نشده‌ اين تصميم را به صورت مكتوب اعلام كند.

اختلاف دستگاه هاي حاکميت در اجراي قانون

سال 93 صحبت از تصويب شيوه‌نامه‌اي مشترك ميان وزارت كشور، ارشاد و نيروي انتظامي شد؛ شيوه‌نامه‌اي كه به گفته پيروز ارجمند، رييس سابق دفتر موسيقي منتظر ابلاغ از سوي معاونت هنري و به گفته فرزاد طالبي، مديركل دفتر موسيقي منتظر تصويب است.

پيروز ارجمند در گفت‌وگو با «اعتماد» از اين شيوه‌نامه‌ حرف مي‌زند كه سال 93 در مورد برگزاري كنسرت‌ها با همكاري وزارت كشور، ‌دفتر موسيقي و نيروي انتظامي تدوين و نهايي شده و قرار بود خردادماه همان سال ابلاغ شود، اما اين اتفاق تاكنون نيفتاده است.

او مي‌گويد: «در شيوه‌نامه‌اي كه از سوي دفتر موسيقي با همكاري و مشورت نهادهاي ديگر تدوين شد، ‌تمام مشكلاتي كه در كنسرت‌ها مشاهده مي‌شد مورد بررسي قرار گرفت.» رييس سابق دفتر موسيقي اين شيوه‌نامه را نتيجه هشت ماه كار كارشناسي مي‌داند كه حاصل آن امضاي تفاهمنامه‌اي ميان وزارت كشور، نيروي انتظامي و دفتر موسيقي با شخص وزير بود. او تاكيد دارد كه اين شيوه‌نامه آماده و قرار بود از سوي معاونت هنري ارشاد ابلاغ شود اما اين اتفاق تا امروز نيفتاده است.  به اعتقاد ارجمند اگر اين شيوه‌نامه ابلاغ مي‌شد ما كمتر شاهد لغو كنسرت‌ها مي‌بوديم.

به گفته او بر اساس اين شيوه‌نامه ورود دادستان براي لغو كنسرت بايد مبناي قانوني داشته باشد و بدون دليل ديگر او نمي‌تواند كنسرتي را لغو كند و از سوي ديگر تمام نهادهاي مرتبط با ارشاد هم موظف به رعايت مجوز صادر شده بودند.

سوال اساسي ارجمند اين است كه چرا ابلاغ اين شيوه‌نامه اينقدر طولاني شده است؛ در حالي كه پيش‌تر ميان وزارت كشور، ‌نيروي انتظامي و دفتر موسيقي در اين مورد تفاهمنامه‌اي امضا شده بود.

به گفته او در شيوه‌نامه يادشده نقش و وظايف تمام كساني كه در برگزاري يك كنسرت نقش دارند، ديده شده بود؛ از گروه برگزار‌كننده، حراست وزارت ارشاد، ‌نيروي انتظامي تا اماكن و سالن. «اگر در هر كدام ناهنجاري به وجود مي‌آمد بايد پاسخگو مي‌بودند و آن‌وقت كسي نمي‌توانست مسووليت را به گردن نهاد ديگري بيندازد.» به باور ارجمند تاخير در ابلاغ اين شيوه‌نامه باعث مي‌شود كه ما همچنان شاهد لغو كنسرت‌ها باشيم.

اما فرزاد طالبي، مديركل دفتر موسيقي حرف ديگري دارد: «شيوه‌نامه‌اي كه از آن حرف مي‌زنيم هنوز تصويب نشده است. در صورتي كه اين شيوه‌نامه تدوين قطعي شود آن وقت ابلاغ خواهد شد.»

او البته درباره لغو كنسرت‌ها مي‌گويد: «لغو كنسرت‌ها اتفاق محدودي است و چيزي نيست كه گسترده باشد. البته كه قطعي شدن شيوه‌نامه مي‌تواند كمك‌كننده باشد.» هرچند با آيين‌نامه موجود هم همه دستگاه‌ها مكلفند براساس مجوز صادره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عمل كنند.» طالبي تاكيد دارد كه شيونامه متكي بر آيين‌نامه اجرايي مصوب دولت است كه اين آيين‌نامه اجرايي اكنون در حال تغييراتي است و بعد از آن بايد به تاييد دولت برسد.  مديركل دفتر موسيقي درباره حرف‌هاي ارجمند مي‌گويد كه اين حرفي كه شيوه‌نامه منتظر ابلاغ معاونت هنري است غيركارشناسي است.

خبرنگاران بعد از اين‌ حرف‌ها دوباره با پيروز ارجمند تماس گرفته تا نظرش را درباره حرف‌هاي مديركل موسيقي مبني بر عدم تصويب اين شيوه‌نامه جويا شوند. او مي‌گويد: «شيوه‌نامه‌اي كه از آن صحبت كردم حاصل هشت ماه تلاش و كار كارشناسي دست‌اندركاران موسيقي است و اگر اشكالاتي داشته چقدر رفع آنها طول مي‌كشد؟ اين شيوه‌نامه اوايل سال 93 آماده و قرار بود ارديبهشت يا خرداد ابلاغ شود، به نظرم كه تاخير معاونت هنري در ابلاغ شيوه‌نامه توجيهي ندارد و من دليل اين وقت‌كشي را نمي‌دانم.»

ارجمند مي‌گويد: «بحث عدم امنيت در برگزاري كنسرت‌ها به طور واقعي وجود ندارد، ‌اما عدم امنيت و احساس آن باعث شده اين مسائل بغرنج و آزار‌دهنده شود، كه هم موسيقي، هم تماشاگران و هم بدنه دولت از آن متضرر مي‌شوند.»

او تاكيد دارد كه «تدوين اين شيوه‌نامه نبايد اينقدر طول بكشد، شيوه‌نامه‌اي كه كارشناسي شده، اگر تغييري بايد در آن صورت گيرد بايد در چند روز اين كار انجام شود، نه اينكه چند سال. به نظرم در اين مورد شخص وزير ديگر بايد وارد شود.»

همه اين بگومگوها در حالي است كه كيهان كلهر و تيم همراه او با اميد اينكه متوليان موسيقي مساله را حل كنند و از لغو كنسرت‌هاي بعدي جلوگيري كنند، از هرگونه گفت‌وگو درباره لغو كنسرت نيشابور خود پرهيز دارند.