در مورد مينو خالقي مانند نماينده نيشابور عمل شود  تکرار سرنوشت پس از سه دهه
در مورد مينو خالقي مانند نماينده نيشابور عمل شود  تکرار سرنوشت پس از سه دهه

  گفت و گو با نماينده نيشابور در دوره سوم درباره ردصلاحيت پس از پيروزي/ شايد آن روزها خود محمد اکبرزاده هم فکر نمي کرد که اتفاقي که در مورد تاييد و رد صلاحيت او و بررسي اعتبارنامه اش رخ داد سه دهه بعد به عنوان يک رويه حقوقي براي نماينده ديگري مورد استناد قرار […]

 

گفت و گو با نماينده نيشابور در دوره سوم درباره ردصلاحيت پس از پيروزي/

13شايد آن روزها خود محمد اکبرزاده هم فکر نمي کرد که اتفاقي که در مورد تاييد و رد صلاحيت او و بررسي اعتبارنامه اش رخ داد
سه دهه بعد به عنوان يک رويه حقوقي براي نماينده ديگري مورد استناد قرار گيرد.

مينو خالقي نماينده منتخب اصفهان در مجلس شوراي اسلامي که بنا بر اعلام نظر هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات براي نامزدي در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه اصفهان تاييد صلاحيت شد، توانست آراي لازم را براي ورود به مجلس کسب کند؛ اما شوراي نگهبان همزمان با تأييد انتخابات حوزه انتخابيه اصفهان، آراي خالقي را باطل اعلام کرد.

اين موضوع که در کشاکش صدور اعتبارنامه وي از سوي وزارت کشور به مجلس مانده است، اعتراض چند باره علي مطهري نماينده مجلس، با نامه اي خطاب به رييس جمهوري همراه شد که در متن نامه از احتمال استيضاح وزير کشور نيز، در صورت عدم صدور اعتبارنامه مينو خالقي، سخن به ميان آمده است.

نماينده تهران اين اقدام شوراي نگهبان را بي‌سابقه نمي‌داند و به يک ماجراي مشابه در انتخابات دوره سوم مجلس شوراي اسلامي اشاره مي‌کند که اين شورا بعد از برگزاري انتخابات آراي محمد اکبرزاده، منتخب مردم نيشابور را ابطال کرد ولي با پيگيري و حمايت وزير کشور دولت دوم موسوي، سيدعلي‌اکبر محتشمي‌پور، اعتبارنامه وي از سوي وزارت کشور صادر شد.

بر اين اساس به گفت و گو با محمد اکبرزاده نماينده مردم نيشابور در سومين دوره مجلس شوراي اسلامي مي نشينيم تا هم از ماجراي انتخاباتي 28 سال پيش بپرسيم و هم نظر وي را در مورد اعتبارنامه مينو خالقي جويا شويم.

در مورد اتفاقي که در انتخابات دوره سوم مجلس شوراي اسلامي در مورد آراي شما افتاد بگوييد.

اين اتفاق، که «بي سابقه» هم بود، مربوط به زمان تبليغات و يکي دو روز قبل از انتخابات بود که طبق نامه شوراي نگهبان آراء من باطل اعلام شد. طبق قوانين جاري، چنين اعمال محدوديتي بايد در زمان تاييد و رد صلاحيت کانديداها صورت مي گرفت و يا کل انتخابات شهر ابطال مي گرديد، به همين دليل وزارت کشور وقت اين ابطال را نپذيرفت و اعتبار نامه من به مجلس رفت تا نمايندگان مردم در مورد آن تصميم بگيرند.

دلايل شوراي نگهبان براي ابطال آراي شما چه بود؟

وضعيت نظام وظيفه من مطرح بود و اين که اعتبار نامه امضاي هيئت نظارت را ندارد و همچنين شبهاتي در رابطه با ثبت نام براي کانديداتوري خارج از وقت مقرر، که هيچ کدام از اين موارد درست نبود يا اصلا منع قانوني نداشت.

 ترکيب مجلس آن زمان به لحاظ سياسي چه طور بوده است؟

اکثريت نمايندگان مجلس يعني نزديک به دو سوم را جناح چپ آن زمان تشکيل مي دادند.

در مجلس چه اتفاقي افتاد؟

در آن زمان بعد از انتخابات، اعتبارنامه تمام نمايندگان منتخب به صحن مجلس مي آمد تا در شعبه ها بررسي و به شکايات رسيدگي شود. اگر اعتراضي صورت نمي گرفت اعتبارنامه تاييد و اگر دلايلي بر رد اعتبار نامه وجود داشت به کميسيون تحقيق مي رفت و پس از بررسي در اين کميسيون گزارش به مجلس ارائه مي شد تا رأي گيري شود. در مورد من موضوع به رأي گيري علني رسيد و پس از صحبت هاي مخالف و موافق و دفاعيات خودم و با 140 رأي از 210 نمايندگان حاضر، اعتبارنامه من به عنوان نماينده مردم نيشابور تأييد شد.

نظرتان در مورد وضعيت اعتبارنامه مينو خالقي، با توجه به شباهت هايي که با موارد ذکر شده در مورد خودتان دارد چيست؟

وضعيت ايشان هم به لحاظ ساختاري شباهت زيادي با مورد من دارد. طبق قانون پس از تأييد صحت انتخابات، وزارت کشور موظف است اعتبارنامه ها را براي بررسي نهايي به مجلس ارسال کند، يکي از اصلي ترين کارهاي مجلس همين بررسي ها است و در تاريخ مجلس شوراي اسلامي مواردي وجود داشته که اعتبارنامه افرادي رد شده است و مجلس براي رد اعتبار نامه مصاديق قانوني لازم را بررسي مي کند.

مجلس اعتبار خود را دارد و بررسي نمايندگان جدي و قانوني است و در اين مورد هم بايد طبق قانون عمل شود.