تجمع ممنوع _ فرمانداري اجازه تجمع روز کارگر را نداد
تجمع ممنوع _ فرمانداري اجازه تجمع روز کارگر را نداد

  روز جهاني کارگر، مناسبتي در تقويم، اما يادآور قشر بزرگي از جامعه که نسبت مستقيمي با رنجِ در عين محروميت دارد. لايه اي از جامعه که هرازگاهي با تجمعات و تومارنويسي صداي حق خواهي خود را و گاه اعتراض به عدم رعايت حقوق شان را بلند کرده اند؛ هرچند با دلي لرزان و نگاهي […]

 

1 (20)روز جهاني کارگر، مناسبتي در تقويم، اما يادآور قشر بزرگي از جامعه که نسبت مستقيمي با رنجِ در عين محروميت دارد. لايه اي از جامعه که هرازگاهي با تجمعات و تومارنويسي صداي حق خواهي خود را و گاه اعتراض به عدم رعايت حقوق شان را بلند کرده اند؛ هرچند با دلي لرزان و نگاهي هراسناک، با اين جمله که «دست مان به جايي بند نيست و ممکن است همين کارمان را از ما بگيرند.»

به بهانه روز کارگر پاي صحبت هاي محمد عمارلو دبير «خانه کارگر»، تشکيلاتي که در نيشابور بيش از 24هزار عضو دارد، نشستيم و وي از مشکلات جامعه کارگري و دغدغه هاي کارگران نيشابوري سخن گفت.

عمارلو با اشاره به اين که خانه کارگر نيشابور در سال 1377 شکل گرفته است، اظهار داشت: ما مجموعه‌اي از کارگران صنفي هستيم که با محوريت اتحاديه تشکيلات «خانه کارگر» ساير شهرها و تهران دست به راه اندازي اين واحد زديم. هدف از شکل گيري چنين مکاني، احقاق حقوق کارگران در هماهنگي با ساير ادارات و سازمان‌هاي مرتبط با کارگر و آشنا کردن آنها با قانون کار و مزايايي است که قانون براي کارگر درنظر گرفته، مي‌باشد.

روزهاي دشوار «خانه کارگر» در دولت نهم

عمارلو گريزي به سال 84 و دولت نهم هم زد و افزود: با ورود احمدي نژاد به رأس کار، وي و جهرمي، وزير کار، با خانه کارگر به مخالفت برخاستند و جلوي فعاليت اين تشکيلات را گرفتند که در آن سال ما به سوي تاسيس دانشگاه هاي علمي-کاربردي رفتيم تا آموزش همزمان با کار را در محور فعاليت هاي خود قرار دهيم. تا آن که در دوره بعد حقانيت ما اثبات شد و به فعاليت اصلي مان بازگشتيم.

تجمع ممنوع!

اين فعال کارگري با اشاره به تاثير تحريم ها در بيکاري بسياري از کارگران و تعطيلي کارخانه ها، برداشتن نگاه امنيتي از تجمعات اين قشر را خواستار شد و گفت: هم اکنون که مقرر شده تقريبا در تمام شهرهاي کشور در روز کارگر تجمعاتي در حمايت از دولت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنين مساله دستمزدها برگزار شود، معاونت سياسي فرمانداري نيشابور و ساير دستگاه هاي امنيتي شهرستان چنين اجازه اي را به ما نمي‌دهند که اين مساله سال هاست که در خراسان رضوي و به خصوص در نيشابور به معضل تبديل شده است و ما بنا داريم در تهران به جمع ديگر کارگران بپيونديم. ناگفته نماند که ضعف قانوني نيز در اين زمينه وجود دارد. در حالي که برگزاري تجمعات کارگري در سراسر دنيا با استقبال و حمايت از سمت مردم، رسانه ها و حتي حکومت ها مواجه مي‌شود در ايران اين کار خلاف قانون تعبير مي شود.

عمارلو در ادامه افزود: ما هم اکنون افرادي را در ميان کارگران داريم که به دليل مطالبه حقوق عقب افتاده‌شان و برپايي تجمع از کار برکنار شده‌اند که از اين موارد زيادند، به عنوان مثال يکي از کارگران «…الکتريک» در دو سال قبل و کارگري ديگر در شرکت …(کشتارگاه).

کارگران دلواپس سلامت شان

محمد عمارلو اشاره اي هم به بحث سلامت کارگران داشت و گفت: هم اکنون خواسته کارگران در حوزه سلامت اين است که بحث بيمه سلامت و ادغام آن با بيمه تامين اجتماعي صورت نگيرد. چون در حال حاضر هر کارگري  9% حق درمان پرداخت مي‌کند و در صورت ادغام، کارگران بايد انتهاي صف سلامت بايستند.

زيرميزي گرفتن از بي کارها!

دبير بزرگ ترين تشکيلات کارگري شهرستان در رابطه با دفاتر کاريابي نيز اشاراتي داشت و عنوان کرد: قبل از دولت نهم، اگر کارگر بيکاري مي‌خواست به سر کار برود مستقيما از طرف اداره کار فرستاده مي شد که خيلي بهتر بود ولي الان دفاتر کاريابي ضمن گرفتن مبالغي به‌عنوان حق ثبت نام (و در مواردي هم دريافت زيرميزي براي در اولويت قرار گرفتن)، مبالغ ديگري هم از جمله 50 درصد حقوق کارگران در صورت استخدام را مطالبه مي‌کنند و کارفرما نيز براي اينکه حقوق کمتري بپردازد در اين مواقع بيشتر به دنبال جذب کارگران زن است.

در ادامه عمارلو به ديگر مشکلات کارگران پرداخت و بيان کرد: از جمله مشکلات کارگران در حال حاضر؛ پرداخت نشدن سنوات کاري به آنها، عقد قراداد سفيد امضاء، ذکر نکردن مدت قرارداد، عدم اجراي قانون کار از سمت کارفرما و عدم بازرسي مناسب توسط اداره کار، مي‌باشد.

وي همچنين از لحاظ پوشش رسانه اي فعاليت هاي خانه کارگر، آن را ضعيف برشمرد و افزود: با وجود ضعف اطلاع رساني، در بعضي مواقع هم که با خبرگزاري کار ايران (ايلنا) مصاحبه داشته ايم با تهديد کارفرما روبرو شده ايم. او در پايان خواستار توجه بيشتر به حقوقکارگر شد، تا آنها بتوانند لااقل با آشنا شدن با حق و حقوقشان، به خواسته خود برسند.

رييس اداره کار: به دنبال سازش هستيم

رييس اداره کار، در پاسخ به پرسش هاي خبرنگار ما در خصوص مشکلات کارگران گفت: يکي از اولويت هاي اين سازمان بحث سازش در شکايات کارگران بود که در سال گذشته حدود 36 درصد از اين پرونده با وساطت اين اداره حل و فصل شد و 64 درصد از اين شکايات منجر به بيکاري فرد از کار شده است.

نبوي نژاد ادامه داد يکي ديگر از درخواست هاي کارگران بازنشستگي از کارهاي سخت و زيان آور است که در سال قبل 279 مورد متقاضي داشتيم که براي آنها پرونده تشکيل و به استان ارسال شده است.

وي با بيان اين که ثبت نام افراد جوياي کار در دفاتر کاريابي انجام مي شود اظهار داشت: چهار دفتر کاريابي در سطح شهر و يک دفتر در بخش زبرخان فعاليت دارند که در سال گذشته تعداد کل ثبت شدگان در اين دفاتر حدود 5586 نفر بوده است که از اين تعداد 2485 نفر به کار گماشده شده اند.

لازم به ذکر است روز جهاني کارگر يادمان شورش کارگران آمريکائي در اول ماه مه 1886 در شيکاگو است که هر سال در بسياري از کشورهاي جهان گرامي داشته مي‌شود.

مناسبت اول مه به عنوان روز کارگر به اين لحاظ بوده است که در چهارم ماه مه سال 1886، و در چهارمين روز اعتصاب و تجمع کارگران آمريکايي در شهر شيکاگو، پليس به روي آنان آتش گشود که شماري کشته، عده‌اي مجروح و بعداً چهارتن نيز اعدام شدند. کارگران اعتصابي خواستار تعديل شرايط کار و کاهش ساعات روزانه کار از ده ساعت به 8 ساعت بودند.

با رسيدن اخبار مربوط به اين تظاهرات، کشتار و اعدام به ساير کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم يادبودي برگزار و هر سال هم تکرار شد که به تدريج اول ماه مه، روز جهاني کارگر عنوان گرفت.

در بسياري از کشورهاي جهان، در اين روز تظاهرات و راهپيمائي‌هاي خياباني برگزار مي‌شود.