دو وعده معاون رييس جمهور براي محيط زيست نيشابور
دو وعده معاون رييس جمهور براي محيط زيست نيشابور

  «رئيسي» پارک ملي خواهد شد/ اميرحسين دهنوي- معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در سفر نوروزي خود به خراسان رضوي از منطقه حفاظت شده رئيسي نيشابور و برخي از جاذبه هاي طبيعت گردي و تاريخي نيشابور بازديد کرد. معصومه ابتکار با استقبال مظفري معاون استاندار و فرماندار شهرستان نيشابور، کارکنان اداره […]

 

«رئيسي» پارک ملي خواهد شد/

IMAGE635204593691718750اميرحسين دهنوي- معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در سفر نوروزي خود به خراسان رضوي از منطقه حفاظت شده رئيسي نيشابور و برخي از جاذبه هاي طبيعت گردي و تاريخي نيشابور بازديد کرد.

معصومه ابتکار با استقبال مظفري معاون استاندار و فرماندار شهرستان نيشابور، کارکنان اداره حفاظت محيط زيست نيشابور، اعضاي شوراي اسلامي و شهردار شهر گردشگري درود وارد اين شهر شد و ضمن بازديد از اين شهر گردشگري، با تعدادي از اعضاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد حوزه محيط زيست و حاميان طبيعت سبز درود ديدار کرد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در حاشيه اين بازديد اعلام کرد: منطقه حفاظت شده رئيسي در صورت کسب شرايط لازم به لحاظ جمعيت گونه هاي جانوري و برخورداري از برخي امکانات در آينده ارتقا خواهد يافت و تبديل به پارک ملي خواهد شد.

منطقه حفاظت شده رئيسي نيشابور، داراي تنوع زيستي بي نظيري بوده و يکي از بهترين زيستگاه هاي آهوي ايراني در کشور محسوب مي شود.

تاغ زارها احيا مي شود

معاون رييس جمهور همچنينن با ابراز تاسف از نابودي و تصرف غير قانوني تاغ زارها در محدوده شهرستان هاي نيشابور و سبزوار اظهار داشت: دولت تلاش مي کند با تصويب قوانين مناسب تاغ زارها را حفظ و احيا کند.

در حاشيه اين بازديد، مظفري  فرماندار نيشابور  اسلحه شکاري خود را که سال‌ها قبل به او هديه شده بود، تحويل سازمان حفاظت محيط زيست داد و معصومه ابتکار نيز با اهداي يک دستگاه دوچرخه و لوح تقدير از اين حرکت فرماندار نيشابور قدرداني کرد.

کاشت درخت در پاسگاه محيط باني رئيسي بازديد از وضعيت پاسگاههاي محيط زيست اين منطقه و بررسي مشکلات محيط بانان و نيروهاي شاغل در اين منطقه از ديگر برنامه‌هاي سفر يک‌روزه ابتکار به نيشابور بود.

ابتکار در پايان اين سفر از مجموعه تاريخي فرهنگي رباط شاه عباسي نيشابور بازديد و با اعضاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد زيست ‌محيطي از جمله «حاميان طبيعت» نيشابور و بينالود و «انجمن جوانان حامي طبيعت خراسان» اين شهرستان ديدار کرد.

گفتني است منطقه حفاظت شده رئيسي با وسعت حدود 50 هزار هکتار، در دشت نيشابور و شرق جاده نيشابور -کاشمر واقع شده است.

اين محدوده، منطقه اي کويري با ترکيبي از دشت، تپه ماهور و مسيل هاي پراکنده است که کال شور نيشابور، از شمال آن مي گذرد و اين عامل بر تنوع زيستي منطقه افزوده است. پوشش گياهي منطقه داراي تنوع زياد بوده و در آن گياهاني چون ورک، درمنه، گل گندم، پيچک و کما مشاهده مي شود.

قسمت هايي از منطقه را جنگل هاي تاغ پوشانده و حيات وحش منطقه نيز شامل آهو، گرگ، روباه، کفتار، گربه وحشي، خرگوش، تشي (بزون غوره)، انواع خزندگان، نظير انواع مارها، مارمولک، لاک پشت و انواع پرندگان بومي از قبيل شاهين، بالابان، عقاب، قرقي، شابوف، کبک، تيهو، کوک، باقرقره و هوبره مي باشد.