نیشابور، نخستین پایتخت ایران پس از اسلام، پایتخت کتاب شد
نیشابور، نخستین پایتخت ایران پس از اسلام، پایتخت کتاب شد

محسن فرجامی پور/امیرحسن دهنوی_ در دومین همایش رقابت شهرهای ایران، که سه شنبه 18 اسفندماه، در تالار وحدت تهران و با حضور معاون اول رییس جمهور و نیز وزیرفرهنگ و ارشاد و جمعی از مقامات کشوری برپا شده بود، نیشابور با شایستگی این عنوان را به خود اختصاص داد. پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی به تبع از […]

Undsdstitledمحسن فرجامی پور/امیرحسن دهنویدر دومین همایش رقابت شهرهای ایران، که سه شنبه 18 اسفندماه، در تالار وحدت تهران و با حضور معاون اول رییس جمهور و نیز وزیرفرهنگ و ارشاد و جمعی از مقامات کشوری برپا شده بود، نیشابور با شایستگی این عنوان را به خود اختصاص داد. پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی به تبع از طرح پایتخت جهانی کتاب است، که طی آن در ایران سالانه یک شهر به عنوان پایتخت کتاب انتخاب می شود.

در مراسم عصر سه شنبه، نیشابوری های حاضر در سالن از همان ابتدا با اعتماد به نفس شروع کردند. اجرای زنده حجت اشرف زاده که با پیانو نوازی زیبایی همراهی می شد، به ویژه آن که از چهار آواز وی تکرار دو آواز که مربوط به نیشابور بود، نیشابوری های حاضر در تالار وحدت را کاملا به انتخاب شدن شهرشان امیدوار کرد. اشرف زاده هم بدون آن که از نتیجه نهایی مطمئن باشد، در پایان اجرا ضمن افتخار به زادگاهش، نیشابور، برای همه ی اقوام ملت ایران آرزوی سربلندی و پایندگی نمود تا پیامی اعتماد به نفسی ویژه به نیشابوری ها و حتی خراسانی های حاضر در سالن بدهد.

از مسئولان کشوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، علی جنتی وزیر ارشاد و و مشاوران و مسئولین امر کتاب و کتابخانه های کشور در سالن نشسته اند و مسئولین شهرستان، که پیش قراولشان غلامحسین مظفری فرماندار است، و در کنار او حمید گرمابی نماینده منتخب نیشابور در مجلس، عباس کرخی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، که چشم انتظار تر از همه است و حسینی شهردار، در تالار وحدت حضور دارند.

تمبک نوازی و آواز دانیال خسرو نژاد هنرمند دیگر نیشابوری ضمن ایجاد حس غرور در میان نیشابوریان حاضر و نیز رنگ پس زمینه فیروزه ای تصاویر به نمایش در آمده همه را تقریبا به انتخاب نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران پیش از اعلام امیدوار نموده بود.

پس از سخنرانی های معاونین وزیر ارشاد و خود وزیر ارشاد در اهمیت کتاب و کتابخوانی و چگونگی مراحل انتخاب پایتخت کتاب ابتدا برندگان نهایی امر کتاب و کتا بخانه روستاها و عشایر ایران برای دریافت لوح تقدیر و جوایز خود روی صحنه رفتند.

برنامه ی بعدی اعلام برنده ی نهایی دومین پایتخت کتاب ایران بود. مجری پس از ارایه مختصر چگونگی انتخاب پایتخت کتاب ایران اسامی دو شهر شیراز و بوشهر را به عنوان مقام های سوم و دوم این رقابت اعلام نمود و و پس از آن نیشابور را به عنوان پایتخت کتاب ایران ذکر کرد. اعلام این خبر سبب شد همه ی نیشابوری های حاضر در سالن دقایقی چند ایستاده به ابراز شادمانی با کف زدن ممتد بپردازند. مسئولین

محلی شهر شامل فرماندار، شهردار و ریاست ارشاد برای دریافت لوح تقدیر و یادمان پایتختی کتاب ایران از دست مسئولین کشوری روی صحنه رفتند. آن چه به اهمیت این انتخاب بیش از پیش می افزاید رقابت نیشابور با شهرهایی بود که عمدتا مراکز استان بودند. در این بین تنها نیشابور به عنوان شهری غیر مرکزی موفق به راهیابی به مرحله ی نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران شد.

اعتبار 20 میلیارد ریالی استاندار برای نیشابور

فرماندار نیشابور، که به همراه جمعی از مدیران شهر و همشهریان در مراسم معرفی پایتخت کتاب ایران در تهران حضور یافته بود، فردای این انتخاب به خبرنگاران گفت: نیشابور در رقابت با 99 شهر دیگر که متقاضی کسب این افتخار شده بودند، توانست در نهایت به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود.

مظفری ادامه داد: برای کسب این عنوان برنامه ای دو ساله ریخته شده است که با توجه به علمی و اجرایی بودن برنامه نیشابور توانستیم این افتخار را برای این شهر کسب نماییم. فرماندار تصریح کرد: اصلی ترین کار و زحمت را برای کسب این عنوان بخش غیر دولتی و خصوصی و سمن ها کشیده اند که از حامیان اصلی کتاب در شهرستان هستند.

وی با اشاره به این که برای توسعه سیاسی باید به توسعه فرهنگی توجه شود، تاکید کرد: برای توسعه فرهنگی باید به اصل فرهنگ که همانا کتاب است، توجه کرد. معاون استاندار و فرماندار نیشابور اعلام کرد: استاندار محترم خراسان رضوی نیز اعتبار 20 میلیارد ریالی را به شهر نیشابور با هدف گسترش منابع کتابخانه ای اعطا کرده است.

کرخی: می توانیم پایتخت کتاب جهان باشیم

در مراسمی که برای پاسداشت انتخاب نیشابور در روز چهارشنبه، 19 اسفندماه، در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، رییس فرهنگ شهرستان، که حالا یکی از مهم ترین برنامه هایی که در مدت ریاست ش بر اداره فرهنگ و ارشاد نیشابور پیگیری نموده است،

به شایستگی به ثمر نشسته، در اظهاراتی بیان کرد: باید نیشابور را به عنوان ققنوس کتاب ایران معرفی کنیم. عباس کرخی در حاشیه انتخاب نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران تصریح کرد: در این طر حها دستگاه های دولتی فقط ناظر هستند و اصل مردم هستند که باید این طرح ها را اجرا کنند.

وی ادامه داد: به دانش آموزان و بانوان در طرح های ما توجه ویژه ای شده است. سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد نیشابور با تاکید بر این که باید کتاب را در سبد خانوار قرار دهیم، ادامه داد: باید این امر را از شعار خارج کنیم و واقعا به این فرهنگ در نیشابور برسیم. کرخی گفت: پایتخت کتاب ایران اولین قدم است و باید با همدلی و آشتی با یار مهربان، نیشابور را که امروز به عنوان ققنوس کتاب ایران می شناسند، به عنوان ققنوس کتاب جهان معرفی کنیم.

آن چه کرخی می گوید، تنها باور خودش نیست، مدیر کل ارشاد خراسان رضوی هم اعتقاد دارد: ثبت عنوان پایتخت کتاب جهان برای پایتخت کتاب ایران، نیشابور دور از دسترس نخواهد بود. مدیرکل ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در پی کسب عنوان پایتخت کتاب ایران توسط نیشابور در پیامی ضمن تبر کی به مردم نیشابور گفت: شهر شعر و ادب، علم و هنر و تمدن فروزان اسامی که همواره بر فراز فرهنگ ایران عزیز خوش درخشیده است، فرنام پایتخت کتاب ایران را به نام خود مهر نمود.

سیدسعید سرابی افزوده: این افتخار جز با همدلی، سعی ساعی، تدبیر و نیک اندیشی مردم و مسئولان حاصل نمی شد. وی  تصریح کرده که با حسن نیت،خردمندی و حمایت استاندار محترم زمینه تحقق ثبت عنوان پایتخت کتاب جهان برای پایتخت کتاب ایران, نیشابور دور از دسترس نخواهد بود. شهردار نیشابور هم در سخنانی در همین رابطه با وعده این که کتابخانه ای با گنجایش دوهزار نفر خواهیم ساخت، افزود: این انتخاب وظیفه ما را سنگین کرده است. باید در کنار هم تلاش کنیم که اعتبارات بیشتری را کسب کنبم و با قرار دادن فرهنگ کتابخوانی در اولویت های بالا در جهت گسترش این امر تلاش کنیم.

سیدعباس حسینی با اشاره به دستاوردهای مهم امسال نیشابور در حوزه های علمی فرهنگی و تاریخی از جمله انتخاب نیشابور به عنوان یکی از سه شهر پایدار ایران و پنجمین شهر تاریخی کشور و صد و هشتمین عضو انجمن شهرهای تاریخی جهان، عضویت نیشابور در فهرست میراث ناملموس جهانی، کسب عنوان پایتختی کتاب ایران را مهم ترین اتفاق فرهنگی نیشابور در سال جاری دانست. وی ادامه داد: باید لیاقت کسب این عنوان را به همه نشان دهیم و در اولین گام طرح تاسیس کتاب خانه ای با گنجایش دوهزار نفر که در سطح کشور نمونه و دارای تمام استاندارد های لازم برای کتاب خوانی باشد، در دستور خواهیم گذاشت.