نيشابور بار ديگر نامزد نهايي پايتخت کتاب ايران شد   
نيشابور بار ديگر نامزد نهايي پايتخت کتاب ايران شد   

  سيدباقرميرعلمدار– نيشابور  نامزد نهايي  پايتخت کتاب ايران شد. اين خبر بهانه اي مي شود که در  گپ وگفتي با سرپرست  اداره فرهنگ وارشاد اسلامي نيشابور ومسئول پيگيري نامزدي نيشابور در بحث پايتختي کتاب، از فعاليت هايي بشنويم که او مدت هاست به اتفاق تيمي از همکاران، نخبگان وفرهيختگان  نيشابور پيگير آن هستند. عباس کرخي […]

 

314203_origسيدباقرميرعلمدار– نيشابور  نامزد نهايي  پايتخت کتاب ايران شد. اين خبر بهانه اي مي شود که در  گپ وگفتي با سرپرست  اداره فرهنگ وارشاد اسلامي نيشابور ومسئول پيگيري نامزدي نيشابور در بحث پايتختي کتاب، از فعاليت هايي بشنويم که او مدت هاست به اتفاق تيمي از همکاران، نخبگان وفرهيختگان  نيشابور پيگير آن هستند.

عباس کرخي با اشاره به چگونگي شکل گيري بحث پايتختي کتاب جهان و ايران گفت: پايتخت جهاني کتاب، عنواني است که هر ساله از سوي يونسکو به شهري که جهت تقويت جايگاه کتاب و ترويج کتابخواني کوشش چشم گيري کرده باشد اعطا مي‌شود. و ما هم به منظور توسعه فرهنگي و ترويج کتابخواني و با هدف حمايت از اقدامات انجام شده، پيشنهادهاي نو و ابتکاري و برنامه‌هاي جذاب و مردمي در موضوع کتاب و کتابخواني، رادر طرح «پايتخت کتاب ايران» براي  معرفي  نيشابور جهت کسب عنوان  پايتخت کتاب ايران آماده كرديم .

وي در خصوص اين که نيشابور چگونه وارد رقابت براي کسب اين عنوان گرديد، مي گويد:  نيشابور درسال 1393 به عنوان نامزد نهايي پايتختي کتاب ايران مطرح شد و در رقابتي بسيار نزديک، از کسب عنوان پايتختي کتاب بازماند و اهوازي ها توانستند اوّلين پايتخت کتاب ايران لقب بگيرند. درتماسي که آبان 1394، ازدبيرخانه طرح پايتختي کتاب با بنده گرفتند، خواستند نقطه نظرات نيشابور را در باره ي طرح انتخاب پايتختي کتاب ايران بدانند. بر اين اساس کارگروهي در اداره تشکيل شد و نقاط قوت وضعفي را که به ذهن مان رسيد ارسال کرديم و درنهايت همان کارگروه تصميم گرفتند که امسال نيز باجدّيت دراين مسابقه ي فرهنگي شرکت کنيم.

کرخي با اشاره به توانايي هاي نيشابور در حوزه کتاب و کتاب خواني مي گويد: نيشابور در بحث کارگروه هاي مردم نهاد، انجمن مؤلّفان، تعداد مؤلّف، پيشنهاد برنامه هايي براساس توانمندي هاي بومي، برنامه هايي براساس روزهاي ملّي و… همچنين برنامه هايي درسطح منطقه اي، استاني، ملّي و بين المللي ارايه کرده است که اميدواريم بتوانيم آن ها را اجرا کنيم. جالب است بدانيد که ما جزو معدود شهرهايي بوده ايم که درسال 1394 بيشترين برنامه را در راستاي کتاب وکتاب خواني اجرايي کرده ايم، که جا دارد درهمين جا از فرمانداري، شهرداري، آموزش و پرورش، ميراث فرهنگي و دستگاه هاي اداري و بخش خصوصي و تشکل هاي مردم نهاد تشکرکنيم و سپاس ويژه نيز از همکاران سخت کوش مان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي داشته باشيم.

وي با تاکيد بر اين که  براي هيأت داوران، به استناد موارد ارسالي مسجّل شده است که برنامه هاي پيشنهادي ما، ضمانت اجرايي نيزدارد و هياتي از معاونت فرهنگي  وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي  از توانمنديهاي نيشابور بازديد داشته اند، افزود: در بين شهرهاي متقاضي پايتختي، وضعيّت خيلي خوبي داريم. ما روز دوشنبه26 بهمن ماه در خانه ي کتاب تهران با 14شهر ديگر از برنامه هاي خود، دفاع کرديم. طوري که فضا راديدم، به نظرم جايگاه خيلي خوبي خواهيم داشت.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اشاره به اين که به شهر منتخب علاوه بر لوح تقدير مقامات عالي‌ رتبه کشوري، اعتبارات و منابع فرهنگي تخصيص خواهد يافت، افزود: نيشابور با عنايت به غناي فرهنگي شايستگي انتخاب پايتخت کتاب ايران را دارد و با تشکيل ستادي منسجم  اعم از افراد حقيقي وحقوقي کارگروه ويژه اي  براي  کسب عنوان پايتخت کتاب ايران با قوت تشكيل داده است و آن  گونه که در جلسه ي تهران عنوان شد،بانک ملّت به عنوان حامي بخش کتاب، وارد ميدان شده است.

وي ابراز اميدواري کرد که نيشابور بتواند جزو سه شهر نهايي شود تا از اين  فرصت به دست آمده براي تجهيز زيرساخت هاي کتاب در نيشابور استفاده کنيم.

7- چرا در بحث روستاي نمونه از نيشابور کانديدا نداريم ؟

دربرنامه هاي پيشنهادي سال 1395روستاها، نيزکانون توجّه قرار گرفته اند چراکه اگر از روستاها غافل شويم زيان جبران ناپذيري خواهيم ديد ،من اطمينان دارم درسال آينده در بخش روستاهاي دوستدار کتاب نماينده اي ويژه ازنيشابورخواهيم داشت

کرخي خاطرنشان کرد: نيشابور در وضع برنامه هاي ترويج کتاب خوب ظاهر شده است، ولي با آن چه بايد باشيم بسيار فاصله داريم.