اجماع شوراي شهر عليه شهردار, حسيني در آستانه استيضاح قرار گرفت  رئيس شورا: حتي يک روز حضور حسيني در شهرداري به ضرر شهر است
اجماع شوراي شهر عليه شهردار, حسيني در آستانه استيضاح قرار گرفت  رئيس شورا: حتي يک روز حضور حسيني در شهرداري به ضرر شهر است

  آزاده مهديار– جلسات شوراي شهر در هفته هاي اخير و در پي تخلفات مطرح شده توسط شهردار و نيز عزل و نصب هاي پي در پي و خلاف موارد قانوني از سوي وي، به کارزار انتقادات گسترده در مورد عملکرد سيد عباس حسيني تبديل شده بود و خيام نامه نيز که با انعکاس بي […]

 

shahrdarآزاده مهديار– جلسات شوراي شهر در هفته هاي اخير و در پي تخلفات مطرح شده توسط شهردار و نيز عزل و نصب هاي پي در پي و خلاف موارد قانوني از سوي وي، به کارزار انتقادات گسترده در مورد عملکرد سيد عباس حسيني تبديل شده بود و خيام نامه نيز که با انعکاس بي کم و کاست و بي پرده آن چه در اين جلسات مي گذشت، به رسالت خويش عمل کرده بود، از سوي شهردار دروغ گو خوانده شده بود.

شهردار حتي اشتراک «خيام نامه» در شهرداري و چاپ آگهي هاي شهرداري در اين نشريه را ممنوع اعلام کرده و در نشست هاي خبري از خبرنگار خيام نامه دعوت نمي کرد. حسيني اخيرا در سخناني در نماز جمعه نيز از مردم خواسته بود به آنچه در برخي نشريات منعکس مي شود، توجه نکنند چرا که به گفته وي هدف آنان مسموم سازي فضا و بر هم زدن آرامش است. سخناني که گويا قصد القاي اين نکته به مخاطب را داشت که آن چه در مورد سيدعباس حسيني مطرح مي شود، تنها يک فضاسازي رسانه اي است.

اما سخنان صريح رئيس شوراي شهر در نطق پيش از دستور جلسه علني اخير شورا، به اضافه موضع گيري برخي اعضاي شورا در مورد شهردار، مشخص کرد که خيام نامه در اين زمينه تنها به رسالت اطلاع رساني خود عمل کرده و مساله شهردار نيشابور عميق تر از ان است که تنها جوسازي رسانه اي قلمداد گردد.

احمد همت آبادي، در جلسه علني روز سه شنبه، 11 اسفندماه، پس از برشمردن مجدد تخلف هاي شخص شهردار، عملکرد وي را همچون «استخواني در گلو» توصيف و حضور وي در شهرداري نيشابور را حتي به مدت يک روز، به ضرر شهر اعلام کرد.

در جلسه يازدهم اسفندماه شوراي شهر، رئيس شورا به تصميمات گذشته شهردار، به عنوان نمونه به  ابلاغ حکم معاونت اقتصادي براي علي جدي اشاره کرد که پس از اندک زماني و با تذکر شورا، اين حکم به «مشاور اقتصادي» تغيير کرد.

همت آبادي اين تصميم را نشان از تزلزل سيد عباس حسيني در تصميمات توصيف کرد و با برشمردن تصميماتِ، به گفته وي خلق الساعه بعدي شهردار، همچون جابه جايي هاي مکرر بتويي، زماني، سيرجاني و فقيه، عدم شناخت کافي شهردار از اوضاع نيشابور خانه تصميمات وي را از پاي بست و ويران اعلام کرد.

همت آبادي افزود: من به شهردار گفتم چرا با آبروي اين افراد بازي مي کني؟! اگر لياقت دارند؛ چرا جابه جا مي شوند و اگر ندارند چرا مجدد پُست ديگري مي گيرند؟ ايشان صبح از خواب بر مي خيزد و دستور مي دهد فلاني بايد جابه جا شود!

رئيس شورا با بيان اين که آقاي حسيني در برداشت هاي خود از حساب شهرداري اشتهاي زيادي دارد، بار ديگر به حقوق مصوب 8 ميليون توماني شهردار اشاره کرد که قبل از آن برداشتي شهردار 60 ميليون تومان بدون مصوبه شورا بوده است و نيز برداشت هاي غير قانوني وي تحت عنوان اضافه کار و پاداش را به باد انتقاد گرفت.

همت آبادي از برخورد تُند و رفتار نامناسب شهردار با کارکنان شهرداري و ارباب رجوع نيز گله کرد و گفت: نيروي انساني سرمايه شهرداري است و بايد انگيزه داشته باشد. ولي آقاي حسيني با تندخويي و بداخلاقي انگيزه کار را از کارکنان گرفته است. بيشترين اعتراضات مردم به فرمانداري در مورد وضعيت شهردار و شهرداري است.

وي از ديگر اقدام شهردار که خلاف مصالح شهر در حال انجام بود سخن گفت و تصريح کرد: شورا براي خريد کارخانه آسفالت مصوب کرده بود که اگر ارائه تسهيلات آن را وزارت کشور تقبل مي کند و با رعايت قوانين مالي شهرداري صورت گيرد. ولي ناگهان در پايان ساعت اداري روز سه شنبه گذشته خبردار شدم که شهردار براي خود و سه تن از کارکنان بليط هواپيما به مقصد تهران گرفته است که براي خريد کارخانه آن هم با هزينه 2 ميليارد و هشتصد ميليون تومان اقدام کنند. بدون اين که به مصوبه شورا اعتنايي کند و منبع تأمين هزينه معين و ساير مراحل آن طي شود. بلافاصله به دفتر شهرداري فکس فرستادم که حق نداريد خلاف مصوبه شورا عمل کنيد و خطر رفع شد.

وي ادامه داد: ما دائم بايد بالاي سر شهردار باشيم و مراقب باشيم خطايي از وي سر نزند، کار ما فقط معطوف شده است به اين که به خاطر کارهاي خلاف قانون اين آقا دائما با سازمان بازرسي مکاتبه داشته باشيم.

همت آبادي از علت عزل علي مختاري، معاون اداري مالي پس از گذشت تنها 40 روز از قرار گرفتن وي در اين سِمت، پرده برداشت و گفت: شهردار به آقاي مختاري معترض شده است که چرا خبرهاي شهرداري را به همت آبادي مي رساني؟! و سپس وي را عزل کرده است. رئيس شورا با صدايي حزن انگيز افزود: اين چه دليلي است که شهردار بيان کرده است؟ چرا نبايد خبرهاي شهرداري به گوش ما برسد؟

همت آبادي با بيان اين که شهردار پيراهن نيست که فورا عوض ش کنيم، از تذکرهاي مداوم حضوري، تلفني و کتبي شوراي شهر به شهردار گفت و اظهار کرد: متاسفانه از دو ماه پيش، ديگر نا اميد شده ام و اين فرد را اصلاح پذير نمي بينم اما به دليل نزديکي به موعد انتخابات و براي اين که شهر دچار تنش نشود، تا به حال صبر کردم. اما تحمل اين قانون گريزي ها را ديگر به صلاح نمي دانم و از نظر من شهردار فعلي شايسته نيشابور نيست و صلاح نيست حتي يک روز در شهرداري بماند. وي خطاب به ساير اعضاي شورا گفت: ما با مردم پيمان بسته ايم و بايد بر عهد خود پايبند باشيم. حتي سازمان بازرسي و استانداري هم مي گويند شهردار را استيضاح کنيم. تا کي دندان بر سر جگر بگذاريم؟ بياييد اين شهر مغول زده را در يابيم تا بيشتر از اين آبروي کارکنان شهرداري و منافع مردم بازيچه هواهاي نفساني اين فرد قرار نگرفته است.

وي با بيان اين که مردم در اين انتخابات نشان دادند که هوشيارند و نشريات هم نشان دادند که چشم بيناي مردم اند و تمام اعمال مسئولين رصد مي شود، چنين آينده نگري کرد که «اگر هم مي خواهيم کاري انجام دهيم نبايد از چاله به درون چاه بيفتيم، بلکه بايد پيش از آن به فکر فردي شايسته و اصلح براي شهرداري نيشابور باشيم.» همت آبادي افزود: شوراي فعلي به سومين سال خدمت رساني خود رسيده است و بايد به اين بلوغ رسيده باشد که ديگر تصميم اشتباهي نگيرد.

رئيس شورا در پايان نطق خود نامه سفيد امضاي 11 عضو شورا را به خبرنگاران نشان داد که مويد اعتماد اين اعضا به رئيس شورا در اقدام به استيضاح شهردار است و گفت: به هر حال هر تصميمي که شورا بگيرد، من تا به آخر پيگير تخلفات آقاي حسيني هستم.

در ادامه شريعتمداري که همواره يد طولايي در انتقاد از شهردار داشت، بيان کرد: ما چندين ماه پيش فرياد زديم و گلوي برخي از اعضا پاره شد و در نشريات هم منعکس شد که چرا شورا اقدام عملي نمي کند؟ وي عملکرد شهردار را بي ارتباط به اقدامات شوراي شهر ندانست و تصريح کرد: آن زمان که براي شهردار حقوق ماهيانه غير قانوني تصويب کرديم، آن موقع که اولين مدير را خلاف قانون جابه جا کرد و حرفي نزديم به دليل اين که فلاني دوست مان است، وقتي سرپرست سازمان فرهنگي ورزشي را خلاف قانون نصب کرد و همه ما به خاطر اين که خواهر زاده فلاني است و به فلان مقام شهر متصل است سکوت کرديم، خودمان به اين بي قانوني دامن زديم.

شريعتمداري به اتفاق نظر اعضا مبني بر تغيير شهردار صحه گذاشت اما گفت: پارسال هم که دقيقا همين موقع موضوع استيضاح آقاي زرندي مطرح شد با استدلال هايي مثل خدمات ويژه پايان سال به مردم و مسافرين پذيرفتيم به فروردين ماه موکول شود، با روحيه اي هم که در شهردار سراغ داريم مي دانيم که وي سوالات ما را به معاونين خود حواله مي دهد و همين «نيمچه» کاري هم در شهرداري انجام مي شود براي پاسخ به سوالات ما معطل مي ماند، بنابر اين اين تصميم را به فروردين ماه واگذار کنيم.

همت آبادي اما که در تصميم خود بسيار مصمم نشان مي داد گفت: اگر اين آقا در شهرداري نباشد، معاونين به تنهايي کارها را بهتر به پيش مي برند. اقبالي نيز تأکيد کرد: حضور اين فرد در شهرداري حکم ترمز را دارد و راندمان را متوقف مي کند.

با آرام تر شدن فضا و تأييد ضمني ساير اعضا نسبت به سخنان رئيس شورا، ناگهان هوشمند سخني متفاوت را به ميان کشيد و در ميان تعجب اعضا گفت: وقتي شبهاتي در صحن مطرح مي شود بايد به فرد مقابل هم حق دفاع داده شود. که اين سخن همت آبادي را به اين واکنش وا داشت که «اين ها شبهه نيست، من براي تمام اين ها سند دارم و امضاي اعضاي شورا را نيز دارم.» هوشمند، که در هفته هاي گذشته، بيش تر ايام را در همراهي با کمپين تبليغاتي حسين سبحاني نيا سپري کرده است، پاسخ داد: «من که امضا نکرده ام و در اين مدت هم درگير انتخابات بوده ام ولي استيضاح را به صلاح نمي دانم.» همت آبادي در پاسخ گفت: « شما يک ماه است که درگير انتخابات هستيد، جلسات کميسيون ها را هم شرکت نکرده ايد.»

صادق هوشمند که از بيان اين سخنان رئيس شورا برآشفته بود،  وارد جدال لفظي با احمد همت آبادي شد که متن اظهارات رد و بدل شده ميان او و رييس شورا به اين شرح است:

-هوشمند: «اگر هدف قرار بگيرم، شما را هدف قرار مي دهم.»

-همت آبادي: «بگوييد»

-هوشمند:«چرا اين موارد را خارج از مصوبه شورا پيگير بوده ايد، اين ها اصلا وظيفه شورا نيست.»

-همت آبادي: «هيچ کدام خارج از مصوبه شورا نبوده است.» وي سپس تمام نامه هاي مکتوب و مصوبات مرتبط شورا در موارد ذکر شده را نشان داد.

محمد کاظم صادقي، ديگر عضو شورا که قرار بود نطقي در همين رابطه داشته باشد، به دليل حادثه اي که براي يکي از نزديکان وي رخ داده بود نتوانست در شورا حضور يابد، اما نطق خود را به خبرنگار خيام نامه رساند که بر عزل و نصب هاي احساسي شهردار، رواج بي اخلاقي و برخورد ديکتاتور مآبانه با نيروها و عدم شفافيت، رواج دروغ، عدم دقت در انعقاد قراردادهاي عمراني و نظارت در اجراي پروژه ها، تلاش براي جذب پرسنل با پرداخت اضافه کار به جاي تکريم و احترام، عدم اجراي پروژه هاي مصوب و اجراي پروژه هاي غير مصوب، عدم تفويض اختيار به مديران مناطق، به هم ريختگي ساختاري در سازمان ها و عدم حضور به مدت دو ماه در مجموع در شهرداري در مدت کوتاه تصدي گري، تأکيد داشت.

اين عضو شورا خطاب به همکاران خود افزود: عمر شوراي چهارم و فرصت خدمت گزاري به مردم و عمل به عهدي که با راي دهندگان مان بسته ايم، يک سال و چند ماه بيش فرصت باقي نمانده است. و به فرموده اميرمومنان، فرصت ها چون ابر مي گذرند و و ما بايد حساب اين مدت را به مردم و آيندگان، همسايه ها، فرزندان، دوستان و همشهريان مان، پس بدهيم.

وي با بيان اين که اختلاف نظر، طبيعت کار مشورتي است و بحث هاي زيادي در شورا در مورد مهم ترين مسايل شهري درگرفته و مردم از طريق رسانه ها در جريان اين مباحث قرار گرفته اند، به «خيام نامه» اظهار داشت:  مردم قاضيان عملکرد ما هستند و از لابه لاي مباحث عيار صداقت و امانتداري ما را مي سنجند و در باره ميزان پرهيز ما از  منفعت طلبي حزبي و گروهي و دلسوزي ما براي بيت المال و در نظر گرفتن مصلحت شهر و دغدغه توسعه و آبادي و داشتن شهري زيبا و بانشاط به جاي امتيازخواهي و فرصت طلبي قضاوت مي کنند.

صادقي افزود: البته مي دانم که همه اعضاي شورا، به قدر توان خود در اين راه کوشيده اند و بعيد مي دانم در ميان ما 13 نفر کسي باشد که بين نفع خودش و نفع شهر و مردم اولي را انتخاب کند.اما شايد ويترين فعاليت ها و دلسوزي ها و خلاصه و فشرده کار شورا را، مردم به درستي در انتخاب مدير شهر و عملکرد شهردار مي بينند. يک شهردار توانمند، دلسوز، کاردان، پاکدست و آينده نگر که اداره شهر را به خوبي بداند و اجرا کند، در مرحله اول باعث آبرو و اعتبار براي کساني مي شود که او را براي مديريت شهر برگزيده اند.

در عوض شهرداري که تصميمات آني و لحظه اي و بدون کار کارشناسي، عزل و نصب هاي بي برنامه و بعضا جناحي و وارد کردن تنش به بدنه شهر و شهرداري، نداشتن برنامه بلند مدت و ميان مدت و اجراي سليقه اي برنامه ها و عدم وفاداري به چارچوب بودجه و برنامه و ساير مصوبات شورا را روش خود قرار دهد، نه تنها به اعتبار شورا و شورائيان لطمه مي زند، بلکه باعث حرکت بدون قطب نماي شهر و بلکه حتي دور شدن شهر از مسير رشد و توسعه همه جانبه مي شود.

حال که اغلب شهروندان و اکثراعضاي شورا، در انتخاب و ادامه کار آقاي حسيني، ملاک ها لازم را نمي بينند، لازم است که شورا به وظيفه ي نظارتي خود عمل کند و يک بار براي همه عمر  باقي مانده شورا، به روش هاي نادرست و ناکارآمدي و سوءمديريت پايان دهيم.

گفتني است در پايان اين جلسه، اعضاي شورا براي شور داخلي و تصميم در رابطه با موارد مطروحه، از خبرنگاران خواستند صحن را ترک کنند. اطلاعات بعدي رسيده به خبرنگار «خيام نامه» حاکي از آن است که نتيجه مشورت اعضا، دال بر «طرح سوال از شهردار» بوده است تا در صورت عدم اقناع اعضا، که در صورت عدم چرخش و تغيير مواضع آن ها در روز هاي آتي، امري بسيار محتمل است، استيضاح سيدعباس حسيني، در مهلت قانوني کليد بخورد.