ياد يغما در بيست و هشتمين سال درگذشت او
ياد يغما در بيست و هشتمين سال درگذشت او

سيد باقر مير علمدار- حيدر يغما شاعر خشتمال نيشابوري  در سال 1302 در قريه صومعه از روستاهاي  بخش مرکزي نيشابور ديده به جهان گشود  و دوران کودکي خود را در اين روستا سپري کرد. او سواد خواندن و نوشتن نداشت  و در جواني کارگري را پيشه ي خود کرد. سپس به خشتمالي مشغول شد. يغما […]

IMAGE634652971922802296سيد باقر مير علمدار- حيدر يغما شاعر خشتمال نيشابوري  در سال 1302 در قريه صومعه از روستاهاي  بخش مرکزي نيشابور ديده به جهان گشود  و دوران کودکي خود را در اين روستا سپري کرد. او سواد خواندن و نوشتن نداشت  و در جواني کارگري را پيشه ي خود کرد. سپس به خشتمالي مشغول شد.

يغما در سن 34 سالگي صفورا معشوق خويش را برگزيد و با وي  ازدواج کرد.

مرد خشت مال پس از مدتي تصميم به سواد آموزي گرفت  و ابتدا قرآن را آموخت. زيرا معتقد بود که فارسي را از کتاب اکابر شروع کرده است و تخته سياهش تابلو مغازه ها بود. در خواندن قرآن به درجه اي رسيد که مجمع قرائت قرآن را تشکيل داد  و شاگردان زيادي را در اين راه تربيت کرد.

يغما از سال 1342 و در سن 40 سالگي اولين ابيات ش را سرود، که درون مايه ي اصلي اشعار نخست وي را مضامين مذهبي و حکايات و روايات ديني تشکيل مي داد.  او در سال 1347 اولين مجموعه شعر خود را با عنوان (اشک عاشورا) به زيور چاپ آراست  و در سال 1350 موفق گرديد با وجود مشکلات فراوان زندگي، رباعياتش را به چاپ برساند.

در سال 1355 نيز نخستين مجموعه غزليات ش را با همياري يکي از دوستان متمکن خويش در تهران به چاپ رساند.

پس از ان ده سال زمان لازم بود تا شاعر خوش قريحه نيشابوري در سال 1365 شاهد انتشار مجموعه «سيري در غزليات يغما» باشد. مجموعه اي که به همت چند تن از دوستان وي به چاپ رسيد.

يغما در طول 24 سال دوران شاعري خويش بيش از 40 هزار بيت شعر در قالب هاي غزل، قصيده، مثنوي، ترکيب بند، شعر محلي و رباعي سرود که آخرين شعر وي  سه روز قبل از وفاتش سروده شد.

دوم اسفنده ماه 1366 پايان زندگي پرماجراي حيدر بود، که حالا بيش از خشت مالي به شاعري شهره بود.

يغما روز دوم اسفند چشم از جهان فرو بست و اهالي فرهنگ دوست و شاعر پرور نيشابور وي را طي مراسمي با شکوه تشييع نموده و در مکاني ميان آرامگاه خيام و عطار به خاک سپردند.

پس از درگذشت وي در سال  1373 گزيده ي آثار و اشعار حيدر يغما توسط جواد محقق نيشابوري گردآوري و در مجموعه ي (شاعر خشتمال) به چاپ رسيد و در سال 1377، «ديوان  حيدر يغما» به  اهتمام  زنده ياد سعيد کاوياني، سردبير نشريه صبح نيشابور، به زيور طبع آراسته شد و در سال 1385 نيز نسخه ي ديگر از کتاب «ديوان حيدر يغما» با تغييراتي توسط فرزندش ابوالفضل يغما  و در سال 1392 ديوان كامل حيدر يغما توسط مهدي نوروز و جواد محقق نيشابوري به دوستداران  فرهنگ و ادب ارائه شد.