راهکارهاي کاهش آثار و عوارض ناشي از طلاق
راهکارهاي کاهش آثار و عوارض ناشي از طلاق

طلاق قسمت دوم: راهکارهاي کاهش آثار و عوارض ناشي از طلاق در حالت کلي طلاق را يک بحران مي دانيم که براي طي شدن اين بحران تا کسب حالت مطلوب بايد اقدامات زير صورت بگيرد: 1- اجازه دادن به فرد براي غصه خوردن و زاري کردن خيلي وقت ها، افراد از احساسات ناراحت کننده مثل […]

طلاق

قسمت دوم:

راهکارهاي کاهش آثار و عوارض ناشي از طلاق

در حالت کلي طلاق را يک بحران مي دانيم که براي طي شدن اين بحران تا کسب حالت مطلوب بايد اقدامات زير صورت بگيرد:

1- اجازه دادن به فرد براي غصه خوردن و زاري کردن

خيلي وقت ها، افراد از احساسات ناراحت کننده مثل افسردگي، غصه، عصبانيت، و امثال آن وحشت دارند. شدت اين احساسات آنقدر زياد هست که مي تواند تا آخر عمر فرد را اسير کند. بااينکه اين احساسات خيلي قوي هستند اما براي هميشه ماندگار نيستند. خيلي وقت ها اگر اجازه بدهيم که اين احساسات را تجربه کنيم، احساس خيلي خيلي بهتري پيدا مي کنيم.

2- فکر کردن به آينده اي که آن رابطه قبلي ممکن بود داشته باشد، و الان ديگر نخواهد داشت.

وقتي ازدواج مي کنيم، اميدها و آرزوهاي زيادي داريم. از دست دادن و فراموش کردن اين اميدها و آرزوها کار ساده اي نيست چون از آنها بعنوان راهنمايي براي حرکت به سوي آينده استفاده مي کنيم.در اينجا بايد اميدها و آرزوهاي ازدواج را پيدا کرد. بعد جداگانه براي هرکدام غضه خورد و ناراحت شد.

3-پيدا کردن کساني که در طول زندگي مي دانستند چطور با عشق و علاقه به احساساس آن افراد توجه کنند.

بايد کسي را پيدا کرد که فقط به حرفهاي فرد گوش کند، حرفهايش را قطع نکند و سعي هم نکند که نصيحت کند. حرف زدن بهترين راهي است که حال فرد را بهتر مي کند

4-انديشيدن به اين که چه اتفاقي براي رابطه افتاد

در اين قسمت از کار بايد فرد واقعاً با خود صادق باشد و ديگران را متهم نکند.

5-انديشيدن به دلايل انتخاب همسر سابق

افراد روابط مختلف را بنا به دلايل مختلف شروع مي کنند که متداولترين آن «عشق» است و بايد در اين مرحله خوب به فرد گفته شود تا دلايل انتخاب همسر خود را بيان کند.

6-بخشيدن همسر سابق

درک اين که فرد و همسرش هر چه از دستشان برمي آمد براي حفظ رابطه انجام دادند و راهي جز طلاق نبوده است اکنون نوبت بخشش هست تا فرد به آرامش برسد

7-انداختن فاصله بين خود و همسر سابق

سه تا شش ماه هيچ نوع رابطه اي با همسر سابق نداشته باشد. اين به فرد اين فرصت را مي دهد تا درباره خود بينديشد و اتفاقي که افتاده است را بپذيرد.

8-پيدا کردن افراد حمايتگر

9-ترسيم اهداف جديد بجاي فکر کردن به ناکامي هاي گذشته

10- مراجعه به روانشناس و مشاور کارآزموده براي دريافت راهکارهاي مناسب با شرايط موجود خود براي عبور از بحران و رسيدن به حالت مطلوب

راهکارهاي کاهش آسيب براي کودکان

پيش از زمان جدايي، متناسب با سن كودك با آنها صحبت كنيد تا آنها بتوانند با واقعيت موجود خود را تطبيق دهند .

با زباني ساده و قابل فهم براي كودك علت و دلايل تصميم به جدايي را براي او بيان كنيد .

به كودكان فرصت بدهيد ناراحتي ترس و خشم خودشان را از اين تصميم با بيان آزادانه هيجانات ابراز نمايند .

به كودكان اطمينان دهيد كه بعد از جدايي از او مراقبت كرده محبت خود را از وي دريغ نمي كنيد .

بعد از جدايي از كودك در خصوص زندگي يكديگر از او پرس و جو نكنيد چون ممكن است تصور كند هدف شما مراقبت از او نيست بلكه كنترل و كسب خبر در مورد ديگري است .

تاكيد كند كه طلاق و جدايي شما تصميم هميشگي شما است زيرا كودكان تصور مي كنند كه پيوند دوباره اي بين آنها ايجاد خواهد شد و از اين بابت هميشه آسيب خواهند ديد .

اگر يكي از والدين مشكل شديدي مانند اعتياد دارد رابطه كودك را با وي ممنوع نكنيد بلكه امكان ملاقات كنترل شده را براي او فراهم كنيد.در صورت تماس با يكديگر در حضور كودكان دعوا نكنيد زيرا در گيري هاي شديد بعد از طلاق به كودكان آسيب فراوان مي زند .

در خصوص تغييراتي كه در زندگي كودكتان بعد از طلاق روي خواهد داد با او صحبت كنيد و تا حد امكان از بروز تغييرات شديد جلوگيري كنيد .

فرزند را براي طرفداري از خودتان و يا تحت فشار قرار دادن ديگري تشويق و ترغيب نكنيد .

مسائل مربوط به خود را با بزرگسالان در ميان بگذاريد و با كودك در دل نكنيد و سعي كنيد به درد دل فرزندتان گوش دهيد .

مفاهيم مربوط به طلاق را براي كودكان توضيح دهيد.

مهارت حل مسائل اجتماعي را به كودكانتان آموزش دهيد

راهكارهاى پيشگيرى از طلاق

راهکارهاي که افراد، خانواده ها، اجتماع و مسئولين مي توانند انجام دهند شامل دقت در انتخاب همسر مناسب با شناخت متقابل و هم کفو و همسان بودن از نظر باطن و ظاهر، ايجاد بستر مناسب خانواده براي آشنايي مناسب دختر و پسر، جلوگيرى از ازدواج در سنين پايين، رفع اختلافات از طريق بزرگان فاميل، عدم دخالت هاي بي مورد و نداشتن توقع بى جاى ازيکديگر، ايجاد فرهنگ ازدواج آسان، برگزارى دوره هاى مناسب آموزش قبل و حين و بعد از ازدواج و توجه مسولين به ازدواج، ايجاد تسهيلات و رفع موانع ازدواج را مي توان از جمله راهکارهاي قابل اجرا دانست.

محمدرضا برزنونی و فائقه غنمی