آموزش همگاني و پليس، لازمه پيشگيري
آموزش همگاني و پليس، لازمه پيشگيري

آموزش همگاني و پليس، لازمه پيشگيري طلا جزو گران بهاترين فلزاتي است که بشر از دير باز براي به دست آوردن اش خود را به آب و آتش زده است! وجويندگان آن براي در آغوش کشيدن اين معشوق دل انگيز، علاوه بر تجارت به مهاجرت، جابجايي، جنگ و خونريزي دست يازيده اند. به جرات مي […]

آموزش همگاني و پليس، لازمه پيشگيري

طلا جزو گران بهاترين فلزاتي است که بشر از دير باز براي به دست آوردن اش خود را به آب و آتش زده است! وجويندگان آن براي در آغوش کشيدن اين معشوق دل انگيز، علاوه بر تجارت به مهاجرت، جابجايي، جنگ و خونريزي دست يازيده اند. به جرات مي توان ادعا نمود که ريشه ي بسياري از اختلافات، درگيري ها، کشورگشايي ها و کينه جويي ها را بايد در تلاش بشر براي به دست آوردن بيشتر ثروت و از جمله طلا دانست. چنان که بايد گفت: هميشه پاي طلا در ميان بوده و خواهد بود.

در شهر نيشابور هم ، شهرونداني که عصرگاه يک روز ميانه هفته در ميانه تابستان، به قصد برآوردن مايحتاج و يا خيابان گردي با خيال راحت مسير خيابان امام را طي مي کردند، گمان هم نمي کردند که لحظاتي بعد سرنشينان بي پرواي يکي از ده ها خودرو پژو پارس مشغول تردد در خيابان، در همان نزديکي به دنبال گنج آمده و در پي آن هستند تا براي رسيدن به مقصد، کوتاه ترين مسير را   انتخاب کنند.

اين خودرو مقابل بناي کوتاه شده ي ده طبقه توقف کرد، دو تن از سرنشينان خودرو سرقتي با سرعت و دقت از آن پياده و به سمت هدف خود حرکت کردند. باقي ماجرا را هم لابد مي دانيد: درگيري، زخمي شدن يک مامور و چند شهروند و متواري شدن دزدان با طلاهاي سرقتي…

يک حادثه و چند نکته:

به نظر مي رسد براي آسيب شناسي اين حادثه و حوادث مشابه و جلوگيري از وارد آمدن زيان هاي مالي و جاني بيشتر لازم است از چند زاويه به اين موضوع پرداخته شود:

الف:مديران اجرايي و قانون گذاري

بدون شک بررسي اين جرايم بدون توجه به شرايط کلي کشور و وضع اقتصادي و حتي فرهنگي، کار شايسته اي نمي تواند باشد. بايد پذيرفت شرايط امروز ما و برخي ناامني ها محصول همه ي سياست ها و روش هايي است که در گذشته و امروز به کار گرفته شده يا مي شود. تاثير و تاثر سياست ،اقتصاد و فرهنگ بر يکديگر را بايد پذيرفت و تلاش کرد با زدودن چهره ي زشت فقر فرهنگي، سياسي و اقتصادي، راه را بر پرورش انسان هايي شايسته و با اخلاق باز کرد.

ب:نيروي انتظامي

هر چند نيروي انتظامي در ساليان اخير توسعه ي کمي قابل توجهي پيدا نموده است، اما از نگاه نويسنده ي اين يادداشت، به نظر مي رسد لازم است براي مقابله با اين جرايم:

1-آموزش هاي تخصصي لازم و مفيد ارايه شود تا ماموران در زمان وقوع اين جرايم توانايي مديريت بحران را داشته باشند و تحت تاثير احساسات قرار نگيرند و از نقطه نظر شناخت پديده ي جرم نيز از مجرمان جلوتر باشند. در اين رويدادتلخ اتفاقا پليس به موقع در صحنه ي وقوع جرم حاضر شده است اما به نظر مي رسد برنامه و پلن مشخصي براي مقابله وتعقيب خاطيان و نيز کنترل و هدايت مردم نداشته و در عين دادن تلفات ، سارقان موفق به فرار شده اند.اين امر حکايت از وجود کاستي هاي فراوان دارد.

2- با کاسته شدن از ماموريت هاي غير ضرور نيروي انتظامي، آمادگي روحي و رواني لازم براي انجام اين ماموريت ها فراهم شود.

3-به آمادگي جسماني نيروها توجه جدي شود.

4-اجراي سريع و دقيق طرح مهار و کنترل تمامي مبادي ورودي و خروجي مي تواند نقش مهمي در برخورد با اين جرايم داشته باشد.

5-شناخت حفره هاي امنيتي شهر با استفاده از تجارب قبلي و پوشش آنها و توجيه عوامل، بررسي علت يا علل عدم کشف سرقت مسلحانه ي سال 90 نيشابور به اين امر کمک شاياني مي کند.

6-اطلاع رساني به موقع و شفاف مي تواند زمينه ساز اعتماد بيشتر مردم به نيرو و منابع رسمي باشد و ديگر براي ارضاي حس کنجکاوي نيازي به تجمع و تهيه فيلم و عکس ندارند. از طرف ديگر بايد امکان تهيه ي سريع خبر از منابع رسمي و حادثه ديدگان فراهم شود تا زمينه ي شايعات از بين برود.

7-لزوم تهيه ي برخي تجهيزات ابتدايي براي حفظ صحنه ي وقوع جرم و رد يابي متهمان. در حادثه ي اخير عدم وجود و پيش بيني اين امکانات سبب ازدحام مردم و بروز برخي تنش ها بين مردم و مامورين شد.

8-توجه جدي به آموزشهاي همگاني در هنگام وقوع حوادث گوناگون از جمله سرقتهاي مسلحانه و جدي گرفتن نقش رسانه ها در اين خصوص.

9-تعامل بهتر پليس با مردم و جلب اعتماد بيشتر آنان.لازمه ي اين مهم توجه جدي به باز تعريف ماموريت هاي پليس و پرهيز از پرداختن به رفتارهاي حاشيه اي است.

ج:د ستگاه قضايي

دستگاه قضايي با فيصله دادن سريع به اين پرونده ها مي تواند نقش بازدارنده در اين جرايم داشته باشد. البته اين قوه بايد به بحث پيشگيري   با تکيه بر ديدگاههاي علمي و استفاده از نظرات اهل فن توجه جدي داشته باشد.

د:مردم

مردم بايد در هنگام وقوع حوادث گونا گون، ضمن همکاري با پليس، از تجمع بي مورد بپرهيزند تا هم دچار مخاطره نشوند و هم امکان رسيگي و برخورد با خاطيان فراهم شود. بهتر است به جاي کنجکاوي در صحنه، کسب اطلاع از جزييات حادثه را به دنبال کردن اخبار از رسانه هاي رسمي موکول کنيم. در اين زمينه البته همان طور که گفته شد، اطلاع رساني به موقع و شفاف مي تواند زمينه ساز اعتماد بيشتر مردم به پليس و منابع رسمي باشد.

همه بايد يادمان باشد براي داشتن جامعه اي سالم نيازمند کسب دانش و مهارتهاي لازم هستيم .ما ديگر فرصتي براي اشتباه و آزمون و خطا نداريم.شايد فردا خيلي دير باشد…..