دانش روز حسین انجیدنی جستجوهاي پيشرفته در گوگل ( قسمت اول ) با گسترش وب و سرويس هاي مبتني بر آن، نياز به طراحي بانکهاي اطلاعاتي با مديريت بهتر در اينترنت بيش از پيش احساس مي شود. موتورهاي جستجو از ملزومات غيرقابل انكار در جستجوي اطلاعات در اينترنت مي باشند كه با بانك هاي اطلاعاتي […]

دانش روز

حسین انجیدنی

جستجوهاي پيشرفته در گوگل

( قسمت اول )

با گسترش وب و سرويس هاي مبتني بر آن، نياز به طراحي بانکهاي اطلاعاتي با مديريت بهتر در اينترنت بيش از پيش احساس مي شود. موتورهاي جستجو از ملزومات غيرقابل انكار در جستجوي اطلاعات در اينترنت مي باشند كه با بانك هاي اطلاعاتي درسرويس دهندگان ارتباط برقرار مي كنند و نتيجه را در قالب لينك هايي در اختيار كاربران قرار مي دهند. اگر اين جستجو به نحو زيرکانه صورت بگيرد، اين امكان را در اختيار هكرها يا نفوذگران اينترنتي قرار مي دهد كه از اطلاعات به دست آمده در جهت نفوذ به سرويس دهندگان يا دسترسي به اطلاعات شخصي كاربران استفاده كنند كه اصطلاحا به اين مقوله، نفوذگري در وب با استفاده از موتورجستجوي گوگل يا Google Hacking  گويند.

هنگامي كه جهت جستجو از موتور جستجوي گوگل استفاده ميكنيد، دسترسي سريع به داده هاي مورد خواسته، يكي از مهمترين اولويتها ميباشد. لذا براي رسيدن به چنين هدفي نيازمند دانستن تكنيكهايي در جستجو مي باشيد. در موتور جستجوي گوگل اين عمليات با استفاده از عملگرهايي  (Operators) صورت ميپذيرد . يكي از خصوصيات ويژه سايت گوگل جهت جستجو، بهره گيري از عملگرها است. كاربران با استفاده از اين ويژگي   مي توانند جستجو را محدود كنند و سريع تر به هدف خود نائل آيند.

انواع عملگرها

عملگر ’+‘: هنگامي كه در گوگل از چندين كلمه براي جستجو استفاده ميكنيد، گوگل براي هر لغت يك فهرست از صفحات مربوط به تك تك لغات به شما نمايش ميدهد. در بعضي از موتورهاي جستجو به جاي استفاده از كلمه  AND ميتوان از علامت جمع (+)استفاده نمود. اگر در گوگل بين دو كلمه از اين علامت استفاده نماييد به مفهوم AND ميباشد.

عملگر ’-‘: اين عملگر به معني محروم كردن يك لغت براي جستجو ميباشد. مثلا ميخواهيد به دنبال سايتهايي بگرديد كه كلمه Microsoft را داشته باشند، ولي كلمه Windows در آن صفحات نباشد. پس در گوگل عبارت زير را براي انجام اين عمل تايپ كنيد:

Microsoft –Windows

عملگر ’ ” “ ‘ :  براي جستجوي يك عبارت، آن عبارت را بين علامت نقل قول قرار دهيد به نحوي كه دقيقا عبارت نوشته شده بين اين دو علامت قرار گرفته شود. مثال: “Social Engineering”

عملگرهاي پيشرفته در گوگل

گوگل به شما اجازه ميدهد كه براي محدود كردن جستجو، از عملگرهاي از پيش تعريف شده اي استفاده نماييد كه قالب كلي آن به صورت

زير است:

Operator:search_term

در جلسات بعدي به ذکر مثال هايي از اين دست مي پردازيم.