حضور وزير آموزش و پرورش برای  افتتاح مدارس وکيلي در نيشابور
حضور وزير آموزش و پرورش برای  افتتاح مدارس وکيلي در نيشابور

پيشي گرفتن کمک هاي خيرين مدرسه ساز از اعتبارات دولتي پاسخ وزير به فرهنگي معترض آزاده مهديار/ افتتاح 4 آموزشگاه وکيلي در نيشابور با حضور وزير آموزش و پرورش و نيز مدير کل آموزش و پرورش و نمايندگان نيشابور در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. مراسمي که با حاشيه هايي نيز همراه بود از قطعي […]

24

پيشي گرفتن کمک هاي خيرين مدرسه ساز از اعتبارات دولتي

پاسخ وزير به فرهنگي معترض

آزاده مهديار/ افتتاح 4 آموزشگاه وکيلي در نيشابور با حضور وزير آموزش و پرورش و نيز مدير کل آموزش و پرورش و نمايندگان نيشابور در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. مراسمي که با حاشيه هايي نيز همراه بود از قطعي پانزده دقيقه اي برق سالن در ميانه صحبت هاي فرماندار تا فرياد اعتراض يکي از فرهنگيان حاضر در سالن و نيز پاسخ عجيب وزير به سوال خبرنگار خيام نامه

در اين مراسم که روز پنجشنبه نهم مهرماه در محل فرهنگسراي نيشابور برگزار شد وزير آموزش و پرورش با تسليت جان باختن  هم ميهنان و به خصوص نيشابوريان در فاجعه منا، مقصود از سفر خود به نيشابور را تقدير از مهندس وکيلي که به گفته وي پيشتاز خيرين مدرسه ساز استان خراسان است و نيز تقدير از تلاش همه معلمين استان اعلام کرد.

فاني با اشاره به وجود 520هزار کلاس درس در کشور تصريح کرد: بيش از 20 درصد اين مدارس توسط خيرين ساخته شده است و بيش از 2 ميليون و صد هزار دانش آموز در مدارسي تحصيل مي کنند که به دست خيرين ساخته شده است. از بين همين دانش آموزان افرادي رشد خواهند کرد که امور آينده کشور را اداره کنند و هر کار خيري که اين دانش آموزان انجام دهند آثار آن به اين خيرين خواهد رسيد.

فاني با تبريک به مهندس وکيلي که اين مسير را براي کار خير انتخاب کرده است، افزود:  در شش ماهه اول امسال 1300 مدرسه با 8 هزار کلاس درس آماده کرده ايم و از اين تعداد بيش از 20 درصد توسط خيرين مدرسه ساز ساخته شده است.

وي همچنين اظهار داشت: 800 ميليارد تومان هم تعهد مدرسه سازي داشته ايم و اين در حالي است که بودجه دولتي ما 1340 ميليارد تومان است و با اين رقم اخير پيش بيني مي کنيم مشارکت خيرين از اعتبارات دولتي پيشي يگيرد.

فاني با پيش بيني  پيوستن 700 مدرسه ديگر به اين 1300 مدرسه خيرساز در سال آينده، از آن با عنوان يک رکورد ياد کرد. وي يکي از سياست هاي وزارت متبوع ش را توسعه مشارکت خواند و افزود: آموزش و پرورش توسط يک وزارت اداره نمي شود و نياز به حضور همه دارد تا بتوانيم اين رسالت سنگين را به نتيجه برسانيم.

فاني ادامه داد: در اين دو سالي که از عمر دولت آقاي روحاني مي گذرد زيرساخت هاي خوبي را فراهم کرده ايم و براي من که تمام عمرم در آموزش و پرورش بوده است اقبال عمومي و مشاکت استانداران، فرمانداران و حتي فرماندهان نيروي نظامي در بازگشايي مدارس امسال را بي سابقه ديدم.

فاني در رابطه با درخواست فرماندار نيشابور براي احياي اردوگاه سابق شهيد هاشمي نژاد با بيان اينکه من در جريان آن هستم و در مذاکرات باز پس گيري اين زمين از سپاه پاسداران حضور داشتم، تصريح کرد: تيمي را مامور کرديم تا جهت بهره وري بيشتر و بهتر از اردوگاه مطالعات لازم را انجام دهد.

در دقايق پاياني سخنان وزير آموزش و پرورش و در حالي که جمع زيادي از شرکت کنندگان فرهنگيان، نيشابوري بودند و شايد انتظار اختصاص بخشي از سخنان وزير به مسائل فرهنگيان را داشتند، يکي از فرهنگيان از ميان جمع حاضر به پاخاست و درخواست وقتي براي صحبت کرد و وزير او را به جايگاه سخنراني فراخواند.

وي از سينه پُر درد معلمان خبر داد و با بيان مشکل پُررنگ کمبود معلم در مقطع ابتدايي اظهار داشت: همکار من با فوق ليسانس شيمي در کلاس درس مقطع ابتدايي به عنوان مثال آهن را Fe مي خواند و مي گويد من به اين روش عادت کرده ام و نمي توانم به دانش آموزان اين مقطع درس دهم که اين سخنان وي با تشويق حضار و فرهنگيان رو به رو شد.

اين فرهنگي معترض با انتقاد از طرح رتبه بندي معلمان، افزود: معلمان در هراس از اينکه اين کار را انجام ندهم تا رتبه ام پايين نيايد به سر مي برند و اين گونه با آبروي معلم بازي شده است. وي در پايان گفت: آقاي وزير! ما مدير خوب مي خواهيم. و با تشويق مکرر حضار جاي خود را براي پاسخگويي به وزير داد.

وزير آموزش و پرورش نيز با بيان اينکه چه خوب است که اين دولت شرايطي را فراهم آورد که همکار عزيز فرهنگي ما صحبت ش را بکند، افزود:خوشبختانه اين زمينه براي همه مردم فراهم است. به عنوان يک همکار به ايشان مي گويم من همه اينها را مطلع ام اما قبل از استقرار اين دولت يعني 4 سال پيش کلاس ششم ابتدايي اضافه شد و اين موج الان به متوسطه رسيده است و نمي توان اين موج را متوقف کرد.

فاني با بيان اين که دوره متوسطه از اين به بعد سه پايه خواهد شد، تصريح کرد: يعني دهم و يازدهم و دوازدهم به جاي اول تا سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي اين يعني براي يک چهارم نيروي انساني مازاد بايد فکري کرد، يا بايد بيکار شوند يا بايد مخاطب خود و دانش آموزان خود را بشناسند.

در اين لحظه يکي ديگر از فرهنگيان گفت: بايد براي معلمان دوره هاي آموزشي گذاشته مي شد که اين مشکلات پيش نيايد و وزير پاسخ داد: 50 درصد همکاران ما دوره آموزشي را طي کردند و تعدادي هم در طي سال دوره مي گذرانند. فاني ادامه داد: آيا اين مشکلات اين دو سال ايجاد  شده است يا از قبل ايجاد شده و الان فضاي باز براي مطرح کردن آن فراهم شده است؟

وي در رابطه با رتبه بندي هم با موثر خواندن اين طرح اظهار کرد: آموزش و پرورش1350 ميليارد تومان علاوه بر 25 ميليارد تومان اعتبار اصلي آموزش و پرورش به رتبه بندي اختصاص داده شده است و اميدواريم قدم به قدم مشکلات را حل کنيم. فاني در پايان اظهار کرد: من وظيفه خود مي دانم که نماينده معلمين در دولت باشم.

در خلال مراسم فرماندار نيز در ابتداي سخنان خود ضمن تسليت فاجعه منا از بيش از 50 جان باخته و مفقود همشهري دراين فاجعه خبر داد و براي آنان آرزوي رحمت از درگاه خداوند و براي بازماندگان آنان صبر مسئلت داشت.

مظفري در ادامه بااشاره به اينکه نيشابور از قبل از اسلام يکي از تاثير بزرگي بر تمدن بشريت داشته است، تصريح کرد: نيشابور اولين پايتخت ايران بعد از اسلام بوده است و تا قرون هفتم و هشتم يکي از تاثيرگذار ترين مناطق در تاريخ تمدن اسلامي بوده است.

مظفري محور اين مراسم را مهندس وکيلي معرفي کرد و افزود: اين مرد پاک باخته ديار نيشابور، که تاثير زيادي بر توسعه فرهنگي نيشابور داشته است.

فرماندار با معرفي اردوگاه بين المللي شهيد هاشمي نژاد با فضايي به مساحت1150 هکتار و 5 هزار ظرفيت اسکان که به گفته وي به ضرورت جنگ در اختيار سپاه پاسداران قرار گرفته بود، اشاره کرد و ادامه داد: حال با پيگيري اداره آموزش و پرورش به اين اداره تعلق گرفته است از لزوم همکاري وزارت براي انجام پروژه اي بزرگ در اين فضا سخن گفت.

مظفري همچنين از راه اندازي قطار جديد و دو طبقه مشهد- نيشابور از هفته آينده خبر داد و نيز برنامه راه اندازي قطار سريع السير مشهد-نيشابور را که فاصله زماني اين دو شهر را به 25 دقيقه کاهش خواهد داد گفت.

در ادامه مراسم از مهندس وکيلي، نيکوکار نيک انديش همشهري مان تقدير به عمل آمد و مسئولين و خبرنگاران براي افتتاح مدرسه قاسم سالاري روانه اين آموزشگاه تازه ساز شدند تا پس از آن با بازديد از خيام عطار  و صرف نهار برنامه حضور وزير در نيشابور به پايان رسيد.

در حاشيه:

– علي رغم تأکيد وزير آموزش و پرورش بر ايجاد فضاي باز در دولت روحاني، وي تنها با خبرنگار صدا و سيما مصاحبه کرد و در مقابل اصرار خبرنگار ما براي پاسخ به پرسش هاي ش گفت بايد از قبل هماهنگ مي شد و خبرنگار ما در ميان ساير مسئولين و خبرنگاران به وزير گفت: چطور شما از پاسخگويي دولت آقاي روحاني مي گوييد آن وقت حاضر به پاسخگويي نيستيد؟! گفت: يک چيزي ياد گرفته ايد همان را دائم مي گوييد! و به راه خود ادامه داد.

– قطع نزديک به پانزده دقيقه اي برق فرهنگسرا در ميانه صحبت هاي فرماندار از ديگر حاشيه هاي اين مراسم بود و دقايقي مسئولين و مردم در تاريکي کامل به سر بردند. اين موضوع باعث شد تا فرماندار، نيمه شوخي و نيمه جدي، بگويد: اين اتفاق باعث شد تا از مهندس وکيلي بخواهيم يک فرهنگسراي مجهز براي نيشابور بسازد، که برق آن قطع نشود!