گفت وگو با عباس کرخي رياست اداره ارشاد اسلامي شهرستان نیشابور
گفت وگو با عباس کرخي رياست اداره ارشاد اسلامي شهرستان نیشابور

گفت وگو با عباس کرخي ، شاعروکارشناس ارشد ادبيات فارسي ورياست اداره ارشاد اسلامي باز هم بايد زيست بن مايه ي فرهنگ ايراني را مي توان در تشکيل امپراطوري هخامنشيان ، شاهنشاهي ساسانيان، سلطه اعراب ، حمله مغول و دوران صفويه جستجو نمود ، اما عناصر اصلي فرهنگ ايراني عبارتند از: زبان فارسي و زبان […]

گفت وگو با عباس کرخي ، شاعروکارشناس ارشد ادبيات فارسي ورياست اداره ارشاد اسلامي

باز هم بايد زيست

بن مايه ي فرهنگ ايراني را مي توان در تشکيل امپراطوري هخامنشيان ، شاهنشاهي ساسانيان، سلطه اعراب ، حمله مغول و دوران صفويه جستجو نمود ، اما عناصر اصلي فرهنگ ايراني عبارتند از:

زبان فارسي و زبان هاي وابسته به آن ،اعياد ملي مثل نوروز، تقويم هجري شمسي ، دين زرتشتي ، دين اسلام وبه ويژه مذهب تشييع ، هنر ايراني: شعر،ادبيات ،معماري غذاي ايراني ، آداب ورسوم اقوام ايراني و…

براي آشنايي بيشتربا فعاليت هاي حوزه فرهنگ و هنرنيشابور، به سراغ عباس کرخي کارشناس ارشد ادبيات ، شاعر و رياست محترم اداره ارشاد اسلامي شهرمان رفتيم .گفتگوي زير دست آورد اين ديدار است.

الا يا ايها الساقي ادر کاسا و ناولها

که عشق آسان نمود اول ولي افتاد مشکلها

لطفا مشکلات و معضلات اصلي بر سرراه مديريت فعاليتهاي فرهنگي و هنري در شهرستان نيشابور را نام ببريد؟

با توجه به پيشينه ي غني فرهنگي و تاريخ درخشان اين ابر شهر کهن، طبيعي است که توقع و نيازمردمان اين ديارازامکانات موجود اداره ازشاد اسلامي بسيار بالاتر باشد و از طرفي وجود هنرمندان بنام و اقشار حامي فرهنگ و هنرو ادب دراين شهر،فعاليت هاي حوزه فرهنگ و هنر را بسيار پيچيده و دشوار نموده است. طبق آخرين آمار هم اکنون در شهر ما 145کانون فرهنگي و هنري 30آموزشگاه آزاد هنري «سينمايي و گريم – 11 انجمن فرهنگي «ادبي «هنري 10 موسسه فرهنگي وهنري وسه موسسه قرآني در حال فعاليت هستند و از طرفي كمبود بودجه هاي موجود نيز مزيد بر علت شده. بنابر اين ملاحظه مي فرماييد کار در حوزه فرهنگ و هنر در اين شهر اگر مشکل تر از شهرهاي بزرگ نباشد دست کمي ازآن ندارد .(با اين تفاوت که در شهرهاي بزرگ امکانات و بودجه کافي وجود دارد و در اين جا…)

با اين همه دشواري ها و وضعيت پيچيده موجود علت پذيرفتن سمت رياست اين اداره از طرف شما چه بوده است؟

من قبل از پذيرفتن پست مديريت اداره ارشاد کما بيش با فضاي موجود آشنا بودم ليکن باعلاقه به زادگاه و تاريخ گذشته ي شهرم و سابقه فعاليت در انجمنهاي فرهنگي و ادبي اين آمادگي و احساس تکليف را در خود ديدم که وارد اين فضا شوم و اميدوارم با تاييدات خداوند متعال و همکاري مردم هنردوست شهرم بتوانم گامي هرچند کوچک در حهت پيش برد هنر و فرهنگ شهرم بر دارم.ضمنا همين جا لازم است از مدير کل محترم و مسئولين شهري کمال تشکر را بنمايم که مرا لايق دانسته و فرصت خدمت رساني را به اين جانب داده اند .

آيا راه برون رفت و تحرکات مثبتي از اين گذرگاه پر خطر وپيچيده وجود دارد؟

بله با همدلي و همکاري دوست داران هنر و فرهنگ و ادب و مسئولين دل سوز مي توان به نقطه ي مطلوب و ايده آل نزديک شد .شهر ما مفتخر به حديثي از جنس طلاست(سلسله الذّهب) که مانند گردنبندي، حلقه به حلقه به سرچشمه ي هستي و قادر متعال متصل مي باشد .بنا بر اين شايسته ترين خاکي است که مي تواند سخن از فرهنگ و ادب بزند .

امسال روزهاي ملي ورود امام رضا عليه السلام به شهرمان ، بزرگ داشت خيام، عطار و روز خبرنگار از حال و هواي ديگري برخوردار بود دليل آن چه بود؟

در سالهاي قبل نيز مراسم ارزشمندي برگزار مي شد اما باحضور فرماندار وي‍‍ژه ي شهرستان مطالبات مردمي بالا رفت وتصميم گرفته شد با تشکيل کميته هاي تخصصي وهمدلي وهمراهي دستگاههاي اداري وامنيتي، نمايشي در خور مردم اين ديار فرهنگ پرور،ارايه کنيم.هرچند رسيدن به آن چه شايسته ي مردم اين دياراست،كاري دشواراست.همين جا لازم است ازمردم بزرگوار، شوراي تامين شهرستان و کليه ي ادارات و نهادهاي ذيربط نير تشکر نمايم.

از اجراي زنده موسيقي استاد شهرام ناظري بگوييد چگونه اين کار انجام شد؟

اين اجرا تجربه ي ارزنده اي براي استان و شهرستان بود و نمايشي بود از هماهنگي بين نيشابوري ها و هنرمندان بنام اين سرزمين و در مقياسي بالاتر، نمايشي ازهمدلي دولت و ملت

لطفا بفرماييد براي اجراي زنده موسيقي چه مراحلي بايد طي شود؟

از نظر قانون اجراهاي زير دويست نفر با مجوز اداره شهرستان و با نظارت فرمانداري و دستگاههاي امنيتي برگزارمي شود .اجراي موسيقي بالاي دويست نفر تا پانصد نفر با مجوز اداره کل و اجراهاي بالاي پانصد نفر با مجوز وزارت خانه و ديگر دستگاه هاي ذيربط برگزار مي شود .

آيا برنامه خاصي براي فعاليتهاي هنري و فرهنگي بانوان تدارک ديده ايد؟

دربيشتر فعاليتهاي فرهنگي و هنري تفکيک جنسيتي وجود ندارد اما انجمنهاي خاص جهت فعاليت بانوان فعال هستند مانند انجمن شعر رابعه و انجمن هنرهاي تجسمي بانوان.

از اقامت و سفر به کشور امارات بگوييد و آيا تفاوت فرهنگي خاصي بين ما و آنها وجود دارد؟

در سال 88 جهت ماموريت اداري و تدريس در مدرسه ايرانيان العين عازم کشور امارات شدم چيزي که در آنجا کاملا مشهود است کشوري است مصرف کننده حتي در کالا ها و توليدات فرهنگي و هنري . اما نکته جالب همزيستي مسالمت آميز   فرهنگها ي مختلف از جمله هندي «پاکستاني «فيليپيني»اروپايي وغيره در کنار هم مي باشد.

با اين همه مشغله با دنياي مورد علاقه خود، شعر و شاعري، چه مي کنيد؟

زيبايي شعر در تعريف ناپذيري و رازناکي اين هنر آسماني مي باشد لذا با تمامي گرفتاري ها و مشغله ي کاري از هر فرصتي براي حاضر شدن در انجمن هاي شعر و ديدار با شاعران گرامي استفاده مي کنم .

يکي از مشکلا ت اصلي هنرمندان اين شهر مساله فروش محصولات فرهنگي و هنري است آيا براي اين معضل چاره اي انديشيده ايد؟

بازار هنر و فروش توليدات هنرمندان اين شهر يکي از دغدغه هاي اصلي من بوده است با کمک اهالي هنر برنامه هايي در دست اجراست که به محض عملياتي شدن اعلام خواهد شد .

از خانه ي هنرمندان چه خبر؟

راه اندازي خانه ي هنرمندان فر ايند اجرايي پيچيده اي دارد اما قول راه اندازي شعبه اي از کانون هنرمندان استان را در نيشابور گرفته ايم و اميدواريم با همدلي هنرمندان عزيز و مسئولين اين امر هر چه زودتر عملي شود .

پروژه شهرک سينمايي سيمرغ در چه مرحله اي است؟

در جلسه بزرگ داشت کارگردان نامي نيشابور ابوالحسن داوودي و به پيشنهاد فرماندار محترم ،اين مسئله مطرح شد ويكي ازنيك انديشان زمين اين مجموعه را متقبّل شدند.اكنون در حال گرفتن مجوزيم وبه اميد خدا درآينده اي نزديك، گزارش كارهاي اجراشده را ارايه خواهيم كرد.

در حال حاضر چه برنامه هاي فرهنگي و هنري در دست اقدام داريد؟

شهريور امسال براي نيشابور،ازنظرفرهنگي و هنري پر ثمر است است چون قرار است برنامه هاي ذيل اجرا شود:

1- بيست و دومين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان کشور(16 -20 شهريور)

2- جشنواره منطقه اي فيلم و عکس سينماي جوان ( 27- 24 شهريور)

3- گرد هم آيي سراسري مداحان کشوري(23تا27شهريور)

و بالاخره کنگره ي ملي فضل بن شاذان به همت دانشگاه پيام نور و ديگر دستگاه هاي اجرايي استاني و شهرستان در اواخر آذرماه

و سخن پاياني:

زندگي مي گويد اما باز هم بايد زيست «بايد زيست « بايد زيست.