و ناگهان طغيان «رود»
و ناگهان طغيان «رود»

و ناگهان طغيان «رود» تلاش براي رفع آلودگي آب و خاک منطقه ادامه دارد الهام صادقی/ مسير رودخانه اي باغرود و روستاي «رود» که يک ماه پيش از اين به همت اداره امور منابع آب و با همکاري شوراي تامين شهرستان از موانع ناشي از دخالت انساني پاکسازي و رفع مخاطره شده بود، در پي […]

و ناگهان طغيان «رود»

تلاش براي رفع آلودگي آب و خاک منطقه ادامه دارد

الهام صادقی/ مسير رودخانه اي باغرود و روستاي «رود» که يک ماه پيش از اين به همت اداره امور منابع آب و با همکاري شوراي تامين شهرستان از موانع ناشي از دخالت انساني پاکسازي و رفع مخاطره شده بود، در پي بارندگي شديد شنبه شب گذشته دچار طغيان شديد شد و علي رغم برخي خسارات مالي، خوشبختانه تلفات جاني نداشت و معدود افراد گرفتار در سيلاب با کمک به موقع نهادهاي امدادي از خطر نجات يافتند.

عصر شنبه گذشته روستاي رود از توابع بخش مرکزي شهرستان نيشابور بر اثر بارش شديد باران شاهد جاري شدن سيل و آب گرفتگي و وارد شدن خساراتي به اين روستا خصوصا در ارتفاعات آن بود.

محمود گياهي رييس اداره عمران فرمانداري در اين رابطه به خيام نامه گفت: پليس شهرستان ضمن هماهنگي با ستاد حوادث غيرمترقبه، هلالاحمر و ستاد بحران شهرستان به محل اعزام و تمهيدات انتظامي با نظارت فرمانده انتظامي نيشابور در محل اتخاذ شد.

عضو ستاد حوادث غيرمترقبه فرمانداري در رابطه با ميزان بارندگي در اين منطقه گفت: ميزان بارش 7/3 ميلي متر بوده که منجر به جاري شدن سيل در روستاي رود شده است و از سال زراعي تا الان ميزان بارندگي 213ميلي متر بوده است که نسبت به سال قبل با 191ميلي متر 12 درصد افزايش بارندگي داشته ايم.

وي ميزان تلفات وارد شده در اثر اين سيل را 200راس گوسفند و خساراتي به باغ ها و درختان دانست و افزود: گل و لاي زيادي وارد باغ ها شده است که امکان ورود انسان و ماشين در آنها نيست به همين دليل فعلا نمي توان ميزان واقعي خسارات را تخمين زد.

وي يکي از اقدامات قابل توجه هلال احمر را امداد رساني به 8نفر از اعضاي يک خانواده که در يک ويلا گرفتار شده بودند عنوان کرد.

گياهي از جمله نگراني هاي ستاد حوادث غير مترقبه فرمانداري را پيدا کردن لاشه ي گوسفندان از بين رفته در سيل بيان داشت و افزود: لاشه ي گوسفندان در گل و لاي مانده است و تا اين لحظه بسياري از آنها هنوز پيدا نشده اند و تلاش براي بيرون کشيدن و معدوم ساختن آنها و ضد عفوني کردن منطقه ادامه دارد.

همچنين نگراني ديگر در رابطه با منابع آبي روستاست که به آب رودخانه متصل است و آلودگي آب متصور است.

وي يکي ازعللي که وقوع سيل را تقويت کرده بود مسائل انساني دانست و تصريح کرد: قطع کردن درختان و ساخت و ساز در حريم رودخانه ها و همچنين چراي حيوانات باعث سست شدن دامنه ها و همچنين سفت شدن خاک و عدم نفوذ آب شده که در نهايت منجر به جاري شدن سيل شده است.

رييس اداره عمران فرمانداري با اشاره به تخريب هاي اخير ساخت و سازهاي غير مجاز در حريم رود افزود: چه بسا اگر اين تخريب ها صورت نمي گرفت تلفات انساني و خسارات جبران ناپذيري را در پي مي داشت.

1 (1)1 (2)

قابل ذکر است که پيش از اين گزارشي تحت عنوان» پايان تجاوز در حريم رود» در شماره ي 242 نشريه خيام نامه در رابطه با ساخت و سازهاي غير مجاز در حريم رود به چاپ رسيده بود که در آن علي پور مدير امور منابع آب شهرستان در آن نسبت به جاري شدن سيل هشدار داده و گفته بود: اغلب رودخانه هاي شهرستان، حوزه آبريز حساسي دارند و مطابق قانون هرگونه ساخت و ساز در بستر و حريم رودخانه ها جرم بوده و مجازات قانوني را در پي دارد. ضمن اينکه وضعيت برخي دره هاي شمال شهرستان و مسير رودخانه هاي جاري در آنها، مانند رود، بوژان ، حصار، طاغان و بار به گونه اي است که در صورت وقوع سيلاب در آنها به سرعت و کمتر از ساعتي مي توان به حد فاجعه برسد.