گفتگو با علی دربهشتی سرپرست انجمن خوشنویسان نیشابور
گفتگو با علی دربهشتی سرپرست انجمن خوشنویسان نیشابور

گفتگو با علی دربهشتی سرپرست انجمن خوشنویسان نیشابور شخصیت آرام خوشنویسان موید تاثیر آموزه های اخلاقی و انسانی این هنراست ازگذشته های دور خوش نویسی محور هنرهای بصری مردمان این سرزمین قرار داشته و از طرفی مسلمانان هم خط را تجسم کلام وحی می دانند، به همین دلیل در گذشته این هنر جایگاه ویژه ای […]

گفتگو با علی دربهشتی سرپرست انجمن خوشنویسان نیشابور

شخصیت آرام خوشنویسان موید تاثیر آموزه های اخلاقی و انسانی این هنراست

ازگذشته های دور خوش نویسی محور هنرهای بصری مردمان این سرزمین قرار داشته و از طرفی مسلمانان هم خط را تجسم کلام وحی می دانند، به همین دلیل در گذشته این هنر جایگاه ویژه ای در فرهنگ ما داشته واز آن در کتابت و معماری به وفور استفاده می شد ه است ؛اما هم اکنون این هنر در چه وضعیتی به سر می برد و آیا قدر و منزلت گذشته خود را باز یا فته است . برای آشنایی با خوشنویسی به سراغ انجمن خوشنویسان نیشابور و سرپرست آن آقای علی دربهشتی رفته ایم،گفتنی است که ایشان متولد سال 46 13می باشند و مدرک فوق ممتاز دراین رشته رادارند ، و حدود بیست و پنج سال است که به آموزش این هنر به علاقه مندان خوشنویسی مشغول می باشند.

از کی و کجا با هنر خوشنویسی آشنا شدید؟

در دوره تحصیلی راهنمایی و با تشویق معلم هنرم (جناب حامدی) جذب این هنر شدم و در انجمن خوشنویسان ایران شعبه ی نیشابور ثبت نام کردم و پس از حدود چهار سال آموزش در محضر استاد ابوالقاسم دانشجو موفق به کسب درجه ممتاز در این رشته شدم.

استادان شما چه کسانی بوده اند؟

همانطور که گفتم اولین استاد و مشوقم جناب حامدی بودند و پس از ایشان استاد دانشجو و استاد ساسانی (از شاگردان ارشد استادامیرخانی و ساکن تهران ) تاثیر زیادی بر خوش نویسی من داشته اند .قابل ذکر است که خط نستعلیق را میرعلی تبریزی به وجود آورده و میر عماد در دوره صفوی آن را به زیبایی و کمال خود رسانده است .از استادان فعلی نیز استاد میرخانی که ادامه دهنده ی شیوه ی میرعماد است شهرت خاصی دارد .

در کدام جشنواره ها و نمایشگاههای مهم کشوری شرکت داشته اید ؟

از زمان قبول سرپرستی انجمن شعبه نیشابور توسط این جانب در سال 90هر سال دست کم سه نمایشگاه برای دوست داران این هنر ملی و اصیل در شهرمان داشته ایم و ضمنا هرسال در نمایشگاه های مهم ملی شرکت داشته ایم مانند جشنواره رضوی – قربان تا غدیر (بیرجند) – دوسالانه ی (قزوین) – میم خاتم (مشهد) – طلیعه ی ظهور (قم) – مشق عشق (قزوین) – و جشنواره امام علی (تهران) که در این جشنواره یکی از آثارم به مقام برگزیده کشوری دست یافت.و در موزه ای به همین نام به نمایش درآمده است .ضمنا در سال 78 نمایشگاهی از اشعار شاعر گرانمایه یغمای نیشابوری در محل نگارخانه کمال الملک برگزار کردم که قرار بود در موزه ای به نام ایشان نگهداری شود.

لطفا برای آشنایی علاقه مندان به خوشنویسی مدارج مختلف این هنر ملی را شرح دهید؟

برای کسانی که می خواهند در این رشته فعالیت کنند مراحلی به این شرح طی می شود

ابتدا آزمون مقدماتی (خط نستعلیق) – مرحله متوسط (نستعلیق) – خوش( نستعلیق) – عالی (نستعلیق – چلیپا – کتابت – نثر ) و خط دوم شامل نسخ – ثلث – شکسته نستعلیق که از این خطوط یکی از طرف هنرجو انتخاب می شود – مرحله ی ممتاز که شبیه مرحله ی قبل می باشد و فوق ممتاز که شامل خط های چلیپا – کتابت – سیاه مشق قطعه – آزاد می باشد .

از انجمن خوشنویسان ایران شعبه ی نیشابور چه خبر؟

خوشبختانه هم اکنون با استقبال نسبتا خوبی از طرف هنرجویان روبه رو هستیم و فقط کمبود مکان برای ما مساله ساز شده و همین جا از مسئولین اداره ارشاد تقاضا داریم به ما کمک کنند و جای مناسبی را جهت برگزاری کلاس و آزمون ها به این هنر اصیل و ملی اختصاص بدهند .

بله هرساله آزمون در سطوح های مختلف در شهرستان همزمان با دیگر نقاط کشور برگزارمی گردد و مدارک هنرجویان به آن ها اعطا می شود .

خوشبختانه از امسال قرار است که آزمون فوق ممتاز هم در شهرمان برگزار شود .ضمنا مدرسین فعلی انجمن عبارتند از :استادان: دانشجو ،محمد سادات شرفی ،احسان شورورزی و بنده .

با توجه به پیشینه ی درخشان این هنر در کشور ما هم اکنون نسل جوان امروزی آیاکششی به این هنراصیل و فاخر دارد؟

متاسفانه بر اثر عدم آشنایی نسل جوان و همراهی ضعیف مسئولین از این رشته هنری خوش نویسی جایگاه واقعی خود را باز نیافته است .امیدواریم با یک عزم ملی و همکاری جمعی کلیه هنرمندان این رشته در سطح کشور،باردیگر خوشنویسی قدر و منزلت واقعی خود را بیابد و جوان امروزی با فرهنگ و هنر و ادبیات درخشان این سرزمین آشنایی دوباره پیدا کند .

کار برد فعلی خوشنویسی در کشور ما چیست ؟

با توچه به نیاز مردم به تکنولوژی جدید هنر خوشنویسی توسط نرم افزار های جدید کاربرد وسیعی پیدا کرده و خوشنویسی بر خلاف نظر برخی که می گفتند در حال اضمحلال است حیاتی دوباره یافته است اما اگر این فعالیت ها توسط استادان این رشته اداره شود نتیجه ي بسیار درخشان تر خواهد بود و دیر نیست که شکوفایی دوباره این هنر راشاهد باشیم به امید آن روز .

خوش نویسی چه اثر خاصی روی شخصیت شما داشته است ؟

اولین تمرین این رشته هنری سرمشق نام دارد و استاد از گام های اول آموزش ؛ شما را با اشعار بزرگان این سرزمین آشنا می کند و ناخودآگاه هنرجو را با ادبیات غنی و انسانی این مرز و بوم آشنا می کند ضمنا کلمات قصار بزرگان نیز همیشه در این هنر کاربرد داشته است .لذا طبیعی است که هنر جو ضمن آموزش از نظر فکری تحت تاثیر وتربیت اموزه های اخلاقی و انسانی قرار می گیرد و در طول زمان ضمن یاد گیری هنر خوش نویسی مفاهیم نیک انسانی را نیز آموزش می بیند .و شخصیت آرام بیشتر خوش نویسان موید این نظریه می باشد.

در حال حاضر چه فعالیت هنری را دنبال می کنید؟

در حال حاضر به آموزش خوشنویسی در انجمن خوشنویسان و دیگر آموزشگاه های آزاد هنری مشغولم و خوشحالم که عمرم را در آموزش هنر به نسل جوان و آینده ساز سپری کرده ام

و سخن آخر :

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است                 دوران هیچ منزلتی پایدار نیست