تازه های کتاب
تازه های کتاب

دستم را باز بگذاريد مي خواهم بنويسم آغوش! سلام! به کلبه کتاب خوش آمديد. همين چند روز پيش خانمي با پسربچه ي خردسالش آمده بود کتاب فروشي ما و دنبال کتاب هاي کمک درسي سال دوم ابتدايي بود. کنجکاو که شدم گفت مي خواهد تابستان با پسرش که امسال کلاس اولي بود کار کند. گفتم […]

دستم را باز بگذاريد مي خواهم بنويسم آغوش!

سلام! به کلبه کتاب خوش آمديد. همين چند روز پيش خانمي با پسربچه ي خردسالش آمده بود کتاب فروشي ما و دنبال کتاب هاي کمک درسي سال دوم ابتدايي بود. کنجکاو که شدم گفت مي خواهد تابستان با پسرش که امسال کلاس اولي بود کار کند. گفتم تازه از دست مدرسه راحت شده شما مي خواهيد فضاي خانه را هم مثل مدرسه کنيد و اين چند ماه تعطيلي را به کامش تلخ! گفت خب چيکار کنم؟ گفتم کتاب داستان براش بگيرين، بفرستينش کلاس موسيقي، بفرستينش باشگاه ورزشي… گفت نه اينجوري پيشرفت نمي کنه. و بعد هم با چهره اي ناراضي کلبه ي ما را ترک کرد! حالا تا اين خانم در جستجوي راهکارهاي پيشرفت فرزندش است برويم و دو تا کتاب از مولفين نيشابوري را ورقي بزنيم:

عاشقِ شقايق ونانِ برشته

«من عاشقِ شقايق ونانِ برشته ام» اولين کتابِ شعرِ «قاسم رضادوست» است که توسط انتشارات «مايا» به چاپ رسيده و در نمايشگاه اخير کتاب تهران رونمايي شده است. رضادوست در اين کتاب، مجموعه اي از غزل هاي خود را به چاپ رسانده است. در گفتگوي کوتاهي که با اين شاعر نيشابوري داشتم ايشان يادآور شد علاقمندان به فرهنگ اسطوره پيوند ابر شهر نيشابور، تابلوهاي جديدي از اين اقليم را در گوشه گوشه ي اين کتاب به تماشا خواهند نشست. همچنين جدا از شعرهاي اجتماعي و انتقادي مي توان به موتيف اصلي اشعار اين مجموعه که شادي و روشنايي هاي وجودي است اشاره کرد. بد نيست گفته شود انتشارات مايا با همکاري نشر نيماژ تقريبا همزمان با نمايشگاه کتاب تهران، انتشار تخصصي شعر را در دستور کار خود قرار داد. «من عاشقِ شقايق ونانِ برشته ام» در 82 صفحه ي قطع رقعي و با قيمت 7000 تومان منتشر شده است. غزلي از اين کتاب را مي خوانيم:

بيرون فقط صداي سياهي و جنگ بود/ همخوابگي مرد کنار تفنگ بود

مانند کوه شد همه ي خاطرات من/ از بس به دست کودک همسايه سنگ بود

تهمينه رد شد از بغل نانجيب من/ خروارها سر و بدنش زير رنگ بود

يک عده از اهالي آنسوي پنجره/ دنياي بي نهايتشان در سرنگ بود

سهراب هم فقط سخن عاشقانه گفت/ اما درون خالي حوضش نهنگ بود

گل کاشتم مگر سرقبرت بياورم/ گل کاشتم ولي گل سرخم فشنگ بود

تابوت شد تمام زمين در نگاه من/ اما به قامتم تن تابوت تنگ بود

دنيا سياه بود شبيه دو چشم تو/ دنيا به اين دليل برايم قشنگ بود.

سنايي و ابوالعتاهيه

«سنايي و ابوالعتاهيه» با عنوان فرعي «بررسي تطبيقي اشعار زاهدانه» عنوان کتابي است که خانم اشرف کوثري تاليف نموده است. سنايي غزنوي شاعر فارسي زبان قرن هاي 5 و 6 و ابوالعتاهيه شاعر عرب در قرن دوم هجري قمري است. مولف در مقدمه ي کتاب توضيح داده است که سنايي از تجارب روحاني عارفان و زاهدان قرن هاي دوم تا پنجم براي تحول ساختار سنتي شعر فارسي کمک گرفت و چامه ي «زهد و مثل» را بوجود آورد. همچنين در زبان عربي شعر زهد در قرن دوم به اوج کمال خود رسيد و نماينده ي ممتاز اين نوع از شعر ابوالعتاهيه است. اين کتاب در واقع خلاصه اي از پايان نامه ي خانم کوثري در مقطع کارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي است که با راهنمايي دکتر سيدحسين سيدي و مشاوره ي دکتر فرزاد عباسي در سال 1388 ارائه شده است و در اواخر سال 1393 به چاپ رسيده است. انتشارات مشق نيکو، اين کتاب را در 124 صفحه ي قطع رقعي و با قيمت 5000 تومان منتشر کرده است.

تازه ها

مجموعه تازه اي از ترانه هاي کامران رسول زاده با عنوان «دستم را باز بگذاريد مي خواهم بنويسم آغوش» را نشر مرواريد منتشر کرده است. قاسم صنعوي، نمايشنامه اي را با عنوان «کين» از ژان پل سارتر ترجمه کرده است. مسعود خيام، شاهنامه را در سه جلد به نثر در آورده و عنوانش را هم گذاشته «شاهنامه براي جوانان» که انتشارات نگاه اين سه جلد را با قيمت 55هزار تومان عرضه کرده است. فرهنگسراي ميردشتي براي علاقمندان هنر عکاسي، کتابي را با عنوان «کتاب جامع عکاسي» منتشر کرده که تاليف بن لانگ و ترجمه ي داريوش اسماعيلي است و قيمتش هم 140هزار تومان است. «ادبيات مانوي»، عنوان کتابي است تاليف مهرداد بهار و ابوالقاسم اسماعيل پور که نشر کارنامه با قيمت 65هزار تومان منتشر کرده است. مشيت علائي کتابي را با عنوان طولاني «جستارهايي در زيباشناسي: مقالاتي در زيبايي شناسي، هرمنوتيک و ساختارشکني» توسط نشر اختران راهي کتاب فروشي ها کرده است. انتشارات ديبايه در ادامه کتاب هاي سينمايي خود دو کتاب تازه اش را به مارتين اسکورسيزي و آندري تارکوفسکي اختصاص داده است. و سرانجام اين که «مثل خون در رگ هاي من» نامه هاي احمد شاملو به آيدا را نشر چشمه منتشر کرده است. اين کتاب 172 صفحه دارد و با جلد زرکوب به قيمت 22هزار تومان در دسترس علاقمندان است. قسمت هايي از اين کتاب را مي توانيد در سايت کلبه کتاب کليدر بخوانيد. براي اطلاع روزانه از کتاب هاي تازه مي توانيد برنامه ي «تلگرام» را بر روي گوشي تلفن همراه خود نصب کنيد و با فرستادن کلمه ي کتاب به شماره 09362002120 به گروه کليدر بپيونديد. همچنين مي توانيد در سايت klidar.ir هر روز گزيده اي از يک کتاب جديد و تازه ترين خبرهاي ادبي را دنبال کنيد. تا ديداري ديگر شاد باشيد و خوانا!