چگونه به سؤالات جنسي کودکانمان پاسخ دهيم؟
چگونه به سؤالات جنسي کودکانمان پاسخ دهيم؟

چگونه به سؤالات جنسي کودکانمان پاسخ دهيم؟ بخش اول دوستان خوبم، سلام. يکي از مواردي که من در بين مراجعينم مشاهده مي‌کنم، والديني هستند که در مقابل سؤالات جنسي کودکانشان احساس نگراني مي‌کنند و هميشه اين موضوع براي آن‌ها مشکل‌ساز بوده که اگر بچه‌هايمان از ما سوال پرسيدند چگونه به آن‌ها جواب بدهيم و دستپاچه […]

چگونه به سؤالات جنسي کودکانمان پاسخ دهيم؟

بخش اول

دوستان خوبم، سلام. يکي از مواردي که من در بين مراجعينم مشاهده مي‌کنم، والديني هستند که در مقابل سؤالات جنسي کودکانشان احساس نگراني مي‌کنند و هميشه اين موضوع براي آن‌ها مشکل‌ساز بوده که اگر بچه‌هايمان از ما سوال پرسيدند چگونه به آن‌ها جواب بدهيم و دستپاچه نشويم. مسلما اگر والدين به دلايل مختلف مثل نداشتن اطلاعات و علم کافي درباره‌ي مسائل جنسي يا به دليل شرم و حيا اطلاعات درست و صحيح، راجع به مسائل جنسي را در محيطي امن و آرام به فرزندشان آموزش ندهند، کودکان براي اقناع و اشباع حس کنجکاوي خود، جواب سؤالات خود را از رسانه‌هاي مختلف مثل اينترنت، بلوتوث‌هاي تصويري و ماهواره که پخش مي‌شود، مي‌گيرند. معمولا اين اطلاعات به‌صورت نادرست، مخفيانه، تحريک‌آميز و هيجاني و در محيطي نامطلوب و ناامن، از دوستان، هم‌سالان و هم‌کلاسي‌ها دريافت مي‌شود.

کودکان در سير تکامل جنسي خود با سؤالات و ابهامات فراواني مواجه مي‌شوند، ازجملهاين‌که بچه چگونه خلق مي‌شود؟ بچه چگونه به دنيا مي‌آيد؟ تفاوت دختر و پسر چيست؟ والدين با پاسخ به‌موقع، قابل‌فهم و مطابق سن فرزندشان، بين خود و فرزندشان اعتماد ايجاد مي‌کنند که اولاً اگر فرزندشان با سؤالات و تجربيات جديدي در رابطه با مسائل جنسي مواجه شد، بدون احساس ترس و گناه و قبل از آن‌که دچار مشکل و خطري شود، سؤالات خود را با والدين مطرح و با آن‌ها مشورت مي‌کند؛ ثانياً اگر هرگونه اطلاعاتي از دوستان، هم‌کلاسي‌ها يا با ديدن فيلم به دست آورده باشد، مي‌تواند به‌ راحتي با والدين مطرح کندتا چنان چه اطلاعات نادرست و خلاف باشد، توسط والدين تصحيح و جلو انحرافات آنان گرفته شود.

پاسخ دادن به سؤالات جنسي کودکان بهتر است از چه سني شروع شود؟

روان شناسان سن 5/2 تا 4 سالگي را سن کنجکاوي مي‌نامند. سني که کودکان براي برقراري ارتباط با جهان اطراف خود، سؤالات بي‌شماري از آسمان‌وريسمان و زمين و آسمان از والدين خود مي‌پرسند. کودکان با آبشاري از سؤالات و پرسش‌هاي گوناگون در ذهن خود، به استقبال جهان مي‌روند تا بدين‌وسيله خود و جهان پيرامون خود را بشناسند. اين سن دوران کنجکاوي و بيداري جنسي است، در اين سنين در ذهن کودکان سؤالاتبي‌شماري راجع به خلق بچه، تفاوت دختروپسرو به دنيا آمدن آن‌ها ايجادميشود. اکثر محققان معتقدند که بهترين سن پاسخ به سؤالات جنسي کودکان، زماني است که کودک شروع به پرسيدن سؤالات جنسي از والدين مي‌کند که حدود3 تا 4 سالگي است. لزومي ندارد که والدين في‌البداهه و قبل از اين‌که فرزندشان راجع به اين مسئله سؤالي داشته باشد، شروع به صحبت راجع به مسائل جنسي با فرزندشان بکنند.

همان‌گونه که والدين غذا و آب را کم‌کم و جرعه‌جرعه به کودکشان مي‌خورانند، در پاسخ به سؤالات جنسي کودکان در اين سن، نبايد وسوسه شوند و همه‌ي مطالب را يکجا به فرزندشان آموزش بدهند. بسته به پرسش‌هاي مختلف کودکان، در زمان‌ها و موقعيت‌هاي مختلف، راجع به مسائل جنسي، والدين بايد پاسخ‌هاي خيلي کوتاه و مختصر، در حد يک يا دو جمله به آن‌ها بدهند و از توضيحات اضافه و گزافه‌گويي پرهيز کنند؛ يعني دادن اطلاعات راجع به مسائل جنسي بايد خيلي کوتاه، صادقانه و در زمان‌هاي طولاني انجام داده شود، نه اين‌که در زمان کوتاهي، آموزش‌هاي خيلي زياد بدهيم؛ کهنه‌تنها مفيد فايده نخواهد بود، بلکه ممکن است سبب گيجي و سردرگمي کودکان را فراهم آورد. به‌طورکلي هدف از آموزش جنسي کودکان، توضيح مفصل و شرح کامل و جزءبه‌جزء مسائل و روابط جنسي نيست، بلکه هدف رفع ابهامات و پاسخ به سؤالاتي است که ذهن کودکان را به خود مشغول کرده است.

بهتر است والدين و خصوصاً مادران پاسخ گوي سؤال‌هاي کودکان در اين زمينه باشند، چون بيش‌تر با کودکان ارتباط دارند و بيش‌تر با سؤالات فرزندانشان راجع به مسائل جنسي مواجه مي‌شوند. والدين نقش اساسي و مهمي در تربيت و آموزش جنسي و پاسخ به سؤالات کودکان دارند. لذا مهم‌ترين منبع اطلاعاتي جهت رفع ابهام‌هاي جنسي و ارائه‌ي اطلاعات درست و مناسب سن کودکان در دوران کودکي، خانواده‌ها هستند. به والدين و خصوصاً مادران توصيه مي‌شود که اطلاعات درست و مناسب و نحوه‌ي آموزش صحيح و پاسخ به سؤالات کودکان را از منابع موثق آموزشي مثل کتب آموزشي، شرکت در جلسات آموزشي، مراجعه به مشاوران و متخصصان روانشناسي کسب کنند.

ادامه دارد

نویسنده :علیرضا حدادی