همزمان برگزاری مراسم روز فرهنگی خانلق
همزمان برگزاری مراسم روز فرهنگی خانلق

«سرو آزاد» در خانلق کاشته شد فرماندار: روستاهای نیشابور محور توسعه می شود گردشگری در روستاها چگونه توسعه می یابد؟! آزاده مهدیار/ در مراسم روز فرهنگی روستای خانلق، مجموعه برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برای مردم این روستا و روستاهای همجوار و مهمانانی از نقاط مختلف شهرستان با حضور فرماندار و سایرمسوولین اجرا گردید […]

«سرو آزاد» در خانلق کاشته شد

فرماندار: روستاهای نیشابور محور توسعه می شود

گردشگری در روستاها چگونه توسعه می یابد؟!

آزاده مهدیار/ در مراسم روز فرهنگی روستای خانلق، مجموعه برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برای مردم این روستا و روستاهای همجوار و مهمانانی از نقاط مختلف شهرستان با حضور فرماندار و سایرمسوولین اجرا گردید و اهدای جایزه «سرو آزاد موسیقی» به نام پرویز مشکاتیان، همه ساله در روستای خانلق توسط فرماندار تصویب شد.

در این مراسم که بیستم اردیبهشت ماه برگزار شد، فرماندار با ابراز امیدواری از این که این مراسم الگویی شود تا در دیگر روستاها نیز چنین برنامه هایی برگزار گردد، افزود: روستاهای نیشابور ظرفیت هایی دارد که اگر هر کدام از اینها در یک استان بود محل توسعه آن استان می گردید، اما ما بعضی اوقات قدر این نعمت ها را نمی دانیم.

مظفری با اشاره به اینکه تمام روستاهای ما این استعداد را دارند که مراسمی فرهنگی و خوب برگزار کنند تا برای مردم نشاط و شادمانی به ارمغان آورند، تصریح کرد: باید این سنت های حسنه را سالانه برگزار کرد تا سال های سال باعث پیوند مردم و حکومت شود.

وی سد بار را یک فرصت برای منطقه خواند و طبیعت زیبا و آب هوای خوب خانلق را با 1200 هکتار زمین کشاورزی و 500 هکتار باغات خودش آن هم در منطقه ای خشک، غنیمتی برای جذب توریست دانست.

مظفری با اشاره به دیدار خود با معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری، از پرسش آنها از تعداد تختی که نیشابور برای گردشگر دارد، گفت و ادامه داد: من جوابی برای آنها نداشتم اما می دانم کارهای جدی می توان در این زمینه انجام داد.

وی افزود: در روستاهای ما خانه هایی هستند که می توان یک اتاق آن را به گردشگران اختصاص داد، فضاها تجهیز شوند و تسهیلاتی هم ما بدهیم.

مظفری ادامه داد: با وجود واحد های اقامتی، بانوان ما در روستاها با گرفتن گواهی آشپزی از سازمان آموزش فنی حرفه ای، غذاهای سنتی ارائه دهند و یکی از بازارهای فروش صنایع دستی نیشابور می تواند همین خانه ها باشد و به این ترتیب خلاء جدی کمبود اقامتگاه گردشگری در کوتاه مدت جبران شود.

دبیراجرایی این برنامه با بیان اینکه برگزار کننده این مراسم مردم هستند هدف از برگزاری چنین مراسمی را انسجام اجتماعی مردم عنوان کرد و افزود: ما به دنبال مهاجرت معکوس مردم هستیم.

عبدالرضا قندهاری با اشاره به اینکه باید از پتانسیل سرمایه اجتماعی و فکری روستاها استفاده کرد، خواستار ثبت «روز خانلق» در تقویم رسمی شد. وی با بیان اینکه خانلق به «انبار غله نیشابور» معروف است، از کلنگ زنی مجتمع فرهنگی خانلق به نام رضا شاکری خبر داد.

وی احداث سد بار را از جهتی نگران کننده توصیف کرد که ممکن است باعث خشک شدن روستای خانلق شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد نیز با بیان اینکه یک فیروزه با ارزش در این روستا گوهر افشانی می کند و جذبه ای دارد که همه را به سمت خود می کشاند، خاطر نشان کرد: چندین سال است که روستای خانلق با ابتکار برگزاری روز فرهنگی، اهالی فرهنگ و هنر را به سمت خود می کشاند و باید خوراک فرهنگی را به اقصی نقاط نیشابور ببریم تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

کرخی با یاد کردن از پرویز مشکاتیان از جمع حاضر خواست تا به احترام وی به پاخیزند و از فرماندار خواست تا این امکان را فراهم آورد تا هرساله جایزه ای به نام استاد مشکاتیان و به افتخار استاد شاکری از هنرمندان روستای خانلق، تقدیم هنرمندان نیشابور شود که این پیشنهاد با استقبال مظفری روبه رو شد و فرماندار دستور داد جایزه «سرو آزاد موسیقی» همه ساله با برگزاری مراسمی در روستای خانلق که زادگاه رضا شاکری است، به هنرمندان موسیقی اهدا گردد.

مراسم روز فرهنگی خانلق با اجرای مکرر موسیقی سنتی توسط اهالی روستا با مدیریت رضا شاکری و نیز شعرخوانی شاعران نیشابور که بعضا با گویش محلی به هنرنمایی پرداختند، حال و هوای دل انگیزی یافت و مظفری با حمایت از چنین برنامه هایی برای پسر بچه ای که همراه گروه به آوازخوانی پرداخت جایزه ای درنظر گرفت و به تبع آن شورای شهر اهدای لباس و توپ ورزشی به این کودک را اعلام کرد.