اخراج شعرهای شاد از نمایشگاه کتاب!
اخراج شعرهای شاد از نمایشگاه کتاب!

  سلام به کلبه کتاب خوش آمدید. الان که من دارم این مطلب را می نویسم هنوز اندکی از نمایشگاه کتاب تهران باقی است اما وقتی که شما این نوشته را می خوانید بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم تمام شده و رفته پی کارش! امسال هم مثل چند سال اخیر فرصت […]

 

سلام به کلبه کتاب خوش آمدید. الان که من دارم این مطلب را می نویسم هنوز اندکی از نمایشگاه کتاب تهران باقی است اما وقتی که شما این نوشته را می خوانید بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم تمام شده و رفته پی کارش! امسال هم مثل چند سال اخیر فرصت نشد سری به نمایشگاه بزنم اما آخرین خاطره ای که از راهروهای تنگ و فشرده ی نمایشگاه کتاب به خاطر دارم انبوه ناشران یک جور و یک شکل بود با کتاب هایی شبیه هم که همینجوری فکر می کردم این ها اصلا در حال و هوای کتاب به معنای واقعی آن نیستند بلکه از یک جاهایی حمایت می شوند که یک چیزهایی چاپ کنند و یک کسانی آن ها را بخرند و از این طریق، یک پول هایی کاسب شوند. همین! توضیح بیشتر هم نمی دهم. برویم و از طریق اخبار رسانه ها، گشتی در راهروهای نمایشگاه بزنیم ببینیم روزهای آخر چه خبر بوده است.

 

امان از دست خوانندگان خارج از کشور!

 

خبر داده اند که کتابی از شعرهای «فاطمه اختصاری» با عنوان «منتخبی از شعرهای شاد» را از نمایشگاه جمع آوری کرده اند. دلیلش را همایون امیرزاده رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران اینگونه توضیح داده است: «تعدادی از شعرهای موجود در این کتاب از سوی برخی خوانندگان خارج از کشور خوانده شده است و لذا کمیته در این زمینه، تخلف را محرز دانسته است.» راستش الان که دارم به حرف های ایشان فکر می کنم خیلی دوست دارم بدانم خب شعرهای حافظ و سعدی و خیام و مولانا را هم برخی خوانندگان خارج از کشور خوانده اند، آیا این کتاب ها هم ممکن است با همین استدلال در سال های بعد از نمایشگاه جمع آوری شوند؟! که کشند عاشقی را که تو عاشقم چرایی؟!

 

چشم چرانی در نمایشگاه کتاب

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه کتاب، بدحجابی غرفه‌داران خانم نمایشگاه کتاب را از نقاط ضعف نمایشگاه عنوان کرد. حجت الاسلام سید علی طاهری خاطرنشان کرد:‌ «مسئولان برگزاری نمایشگاه در سال‌های گذشته درباره بدحجابی مراجعین می گفتند که نمی‌توان مراجعه کننده را کنترل کرد، در حالی که ما امسال در اکثر غرفه‌ها شاهد پوشش‌های بد خانم‌های غرفه‌دار بودیم.»

 

کتاب های ضدانقلاب ها

 

سخن‌گوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «مداخله مستقیم نهادهایی غیر از وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب را مناسب نمی‌دانیم و هیچ نهادی حق جمع‌آوری کتاب‌ها را ندارد.» نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا آثار ضدانقلاب‌ها هم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند مجوز بگیرند اظهار کرد: «دین ما می‌گوید ببینید “چه” گفته می‌شود نه این‌که “چه کسی” می‌گوید. بر همین مبنا افرادی ممکن است افکارشان با سیاست‌ها و ارزش‌های جمهوری اسلامی مطابقت نداشته باشد اما آثار هنری که تولید می‌کنند ضرری برای جامعه نداشته باشد و آثاری هنری تولید کرده باشند که مخل سیاست‌های جمهوری اسلامی و جامعه نباشد. ممکن است این آثار مجوز عرضه هم پیدا کنند. ما باید این دو را از همدیگر جدا کنیم و اقدامات ما در این زمینه هم در همین راستا بوده است.

 

محمدعلی سپانلو

 

تو ساعتی تو چراغی تو بستری تو سکوتی/چگونه می توانم/که غایبت بدانم/مگر که خفته باشی در اندوه هایت/تو واژه ای تو کلامی/ تو بوسه ای تو سلامی/چگونه می توانم که غایبت بدانم/مگر که مرده باشی در نامه هایت/تو یادگاری تو وسوسه ای تو گفت و گوی درونی/چگونه می توانی که غایبم بدانی/مگر که مرده باشم من/ در حافظه ات/بهانه ها را مرور کردم/گذشته را به آفتاب سپردم/به عشق مرده/رضایت دادم/یعنی/همین که تو در دوردست زنده ای/به سرنوشت رضایت دادم.

 

تازه ها

 

*زنی با زنبیل/ فرخنده آقائی / نشانه/ 9000 تومان

*شب های روشن/ فئودور میخائیلوویچ داستایوفسکی/ سروش حبیبی / ماهی / 10000 تومان

*گورستان پراگ/  اومبرتو اکو/  فریبا ارجمند / روزنه /34500 تومان

*نامم چارلز ساعتچی است و یک خوره ی هنر هستم/ چارلز ناتان/ گلی امامی / حرفه هنرمند /15000 تومان

*درویش و بیگانه/ مارک تواین/ سعید بافندی/ مصدق / مجموعه داستان / 12500 تومان

*مهتاب عشق/ رومن گاری/محمود سلطانیه / جامی /8000 تومان

*خیابان میگل/ و.س.نایپل/ مهدی غبرایی / نیماژ/12900 تومان

*شهر فرنگ اروپا (چکیده ای از پیدا و پنهان تاریخ قرن بیستم)/ پاتریک اوئورژدنیک/ خشایار دیهیمی/ ماهی/9500تومان

*دایره المعارف مصور نمادها و نشانه ها/ میتفورد میراندا بوروس/ معصومه انصاری،حبیب بشیرپور/ سایان/ 42000تومان

*تجربه و هنر زندگی15 (اعتقاد بدون تعصب)/ پیتر برگر،آنتون زایدرولد/ محمود حبیبی/ گمان/ 11500تومان

*برگ اضافی (یادداشت هایی از شرق تا غرب)/ منصور ضابطیان/ مثلث/ 16000تومان

*آدام هابربرگ/ یاسمینا رضا/ آرزو فکری ارشاد/ 9000تومان

*کاپوچینو،کیک پنیر/ محمد صالح علا/ پوینده/ 10000تومان

*پرده را کنار بزن؛در پایان عشق پیروز است/ علی صالحی/ نگاه/ 10000تومان

*عهد عتیق (قصه ی زندگی و باور یک قوم)،(4جلدی)/ جرالد لارو، اصغر رستگار/ نگاه/ 170000تومان

*در خلوت غزل (گزیده ی هزار سال غزل پارسی)/ رضا شیرزادی/ نگاه/ 39000تومان

*قرآن کریم مصحف کعبه/ پیام عدالت/ عثمان طه. مهدی الهی قمشه ای (قیمت این چاپ از قرآن با جلد چرم و صفحات معطر، یک میلیون تومان است)