گفتگو با رضا مظلوم بازيگر نقش هاي طنز شهرمان
گفتگو با رضا مظلوم بازيگر نقش هاي طنز شهرمان

خنده ي مردوم مو رَ بَ همه چيز رُسُوند تآتر واژه اي يوناني است که در فارسي به آن نمايش مي کويند در اصل تعريف دقيق تاترعبارت است از بيان مشکلات مردم و مسايل اجتماعي و فرهنگي يک جامعه به زبان نمايش. و مهمترين فني که در آن به کار مي رود فن بيان است.اين […]

خنده ي مردوم مو رَ بَ همه چيز رُسُوند

تآتر واژه اي يوناني است که در فارسي به آن نمايش مي کويند در اصل تعريف دقيق تاترعبارت است از بيان مشکلات مردم و مسايل اجتماعي و فرهنگي يک جامعه به زبان نمايش. و مهمترين فني که در آن به کار مي رود فن بيان است.اين کار توسط يک يا چند بازيگر و در فضاي باز (سن) اجرا شده و به وسيله کارگردان هدايت مي شود .يکي از شاخه هاي تآتر نمايش کمدي يا طنز مي باشد .چارلي چاپلين نابغه نقشهاي کمدي مي گويد اگر زندگي صد دليل براي گريه کردن به تو نشان مي دهد توهزار دليل براي خنديدن به او نشان بده گفتگوي ما در اين شماره نشريه با رضا مظلوم بازيگر تواناي نقشهاي طنز شهرمان و دارنده مقام اول کشوري در اين رشته مي باشد.

اولين آشنايي شما با بازيگري کي و کجا صورت گرفت؟

در مهد کودک با ديدن يک نمايش کمدي به اين رشته علاقمند شدم و اولين بار در سن هفت سالگي در يک نمايش در نقش يک درخت ظاهر شدم

يک درخت ؟چطوري؟

بله به علت علاقه شديد به بازيگري و سن کم در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان يک نقش به من دادند که گفتار درآن نبود به من کارگردان(اثني عشري) گفته بود تو درختي و تا باد نيامده نبايد تکان بخوري و من که فکر مي کردم بايد استعداد بازيگري خود را به دوستانم نشان بدهم به هر بهانه اي حرکت مي کردم و کار گردان را عصباني مي کردم.در ضمن هيچ استرسي از روي سن رفتن به من دست نداددر نتيجه ادامه کار برايم لذت بخش شد.

لطفا درباره پيشينه هنري خود بيشتر توضيح بدهيد؟

بله اولين اجراي حرفه ايم نمايش کرم کلوچه ا ي به کارگرداني حسين مير موسوي بود که در آن زمان به مقام اول استان و منطقه رسيد و همچنين مقام اول کشور را کسب کرد.نقش اول نمايش را بنده اجرا مي کردم و عرامل ديگر تاتز عبارت بودند از استاد فضلي (گريمور) شادکاني شاه جعفري تلافيان رضوي شهيد اخباري(مصطفي) که بازيگزان اين نمايش بودند. در همين زمان بود که به کمک جناب مير موسوي استعداد و علاقه بازيگري را در خود کشف کردم. در آن زمان در دوره تحصيلي راهنمايي درس مي خواندم.

آيا مربي و استاد خاصي هم داشتيد؟

همانطور که گفتم مشوق و مربي اصلي من جناب مير موسوي بود تا اينکه در سال 63 بازي در نمايش (زار- باد بلوچ)کار مشترک حميد کريمي و حسين لطف آبادي ما را تا سطح جشنواره بين المللي فجر بالا برد آنجا بود که من بازي در مقابل بازيگران مطرح کشوري را تجربه کردم .

کار طنز را از چه زماني شروع کرديد؟

اولين بار طنز را با نمايش دو دوست ( کارمشترک من و مظفري ) شروع کرديم اين اثر هم بعد از استان به جشنواره کشوري راه يافت و استقبال فراوان تماشاگردر من احساس تازه اي را زنده کرد. گمشده خود را يافتم کمدي و کار طنز علاقه و استعدادواقعي من بود ه است و تا کنون نيز ادامه دارد در نهايت بازيگري در نقشهاي طنز و بداهه مرا به مقام نخست کشور در اجراي نقشهاي بداهه رساند. در آن زمان بازيگراني همچون آتيلا پسياني و شهره لرستاني هم حضور داشتند.ضمنا در آن زمان آثاري با عبدالرضا کاهاني اجرا کرديم.

پس از بازگشت از تهران چه فعاليتي را ادامه داديد؟

پس از بازگشت از جشنواره گروه طنز فيروزه را تشکيل داديم و حدود پنج سال نمايشهاي کمدي اجرا مي کرديم اين گروه از افرادي همچون طاهري استيلايي راد نژاد و فرشيدفر تشکيل سده بود

پس زوج هنري خود را در اينجا پيدا کرديد؟

بله زوج هنري موفقي که هم اکنون هم نيز به فعاليت خو دادامه مي دهد زوج کمدي مظلوم – فرشيدفر

از رجب چه خبر؟

در سال 83 بود که دست به قلم بردم و کاراکتر رجب را با الهام از يک شخصيت واقعي خلق کردم . بچه يک تازه به دوران رسيده نوکيسه و لوس .اولين اجرا با نام (چو چني مني رجب با گويش نيشابوري ) با استقبال زيادي روبرو شد ( اجراي حدود بيست شب) و ما را به ادامه کار تشويق کرد.

جريان سي دي شدن رجب چه بود ؟

در سال 92 به پيشنهاد دوست گرامي و فيلم سازم جناب ابوالفضل شکيبا قرارشد يک نسخه نلويزيوني از نمايش رجب تهيه شود اين کا ر با همکاري شهرداري نيشابور انجام شد و دوباره با استقبال زياد مردم روبرو گرديد. البته رجب شهري مي شود تفاوتهاي زيادي با نمايشهاي رجب دارد و اشتباه من اين بوده است که از نام رجب استفاده کرده ام. در هر صورت هدف از خلق اين شخصيت حفظ اصالت ها و گويش شيرين نيشابوري بوده و تجربه نشان داد اثر موفقي بوده است.کساني که مرا در نسخه تلويزيوني رجب ياري کردند عبارتند از:ابوالفضل شکيبا (کارگردان )علي شورورزي (تصويربردار)هاشم کراني(صدابردار ) رضايي خانم سحر زعفرانيه و بلوکي به عنوان بازيگر

در حال حاضر چه چيز در دست تهيه داريد؟

در حال حاضر نمايشهاي رجب رابا گويش نيشابوري در سراسر شهرهاي کشور همچون کيش «تهران «مشهد و … اجرامي کنيم که با استقبال خوبي هم روبروست. ضمنا قسمت بعدي آن حدود يکماه ديگر آماده اجرا در نيشابور
مي باشد.

آيا دليل خاصي براي استفاده از گويش نيشابوري دراين نمايشها وجود دارد؟

بله هدف اصلي من همانطور که گفتم حفظ لهجه شيرين نيشابوري است که از اصيل ترين لهجه هاي زبان فارسي دري مي باش.دضمنا در شاد کردن نمايش هم تاثير زيادي دارد

با تشکر از شما اگر سخني نگفته مانده مي شنويم

در پايان خداوند را شاکرم که به من استعداد خنداندن بندگانش را عطا فرمود و زماني که قادر به خنداندن مردم باشم از بهترين لحظات عمر من محسوب مي شود .بعد از آن تشکر ويژه از جناب کرخي رياست محترم اداره ارشاد شهرمان دارم که کمک فراواني نمودند. يس از آن استاد محمود عطار که غنيمتي است براي بچه هاي تاتر زادگاهمان .و با قدر داني از پدر «مادر و همسر مهربانم به قول رجب (اول کار لخ و پخي م کيدم تا ب خش و پشي برسم، اما خنده ي مردوم مو ر ب همه چيز رسوند)

هاشم مداح