با شفيعي کدکني و محمود دولت آبادي در نمايشگاه کتاب تهران
با شفيعي کدکني و محمود دولت آبادي در نمايشگاه کتاب تهران

با شفيعي کدکني و محمود دولت آبادي در نمايشگاه کتاب تهران درود! به کلبه کتاب خوش آمديد! اين هفته با يک کتاب تازه از دکتر شفيعي کدکني آغاز مي کنيم که البته هنوز به دستمان نرسيده است و انتشارات سخن قرار است در نمايشگاه کتاب تهران رونمايي اش کند. نمايشگاه امسال از 16 تا 26 […]

با شفيعي کدکني و محمود دولت آبادي در نمايشگاه کتاب تهران

درود! به کلبه کتاب خوش آمديد! اين هفته با يک کتاب تازه از دکتر شفيعي کدکني آغاز مي کنيم که البته هنوز به دستمان نرسيده است و انتشارات سخن قرار است در نمايشگاه کتاب تهران رونمايي اش کند. نمايشگاه امسال از 16 تا 26 ارديبهشت در مصلاي تهران برگزار مي شود و اگر نتوانستيد راهي پايتخت شويد نگران نباشيد! قرارمان اين است که در روزهاي نمايشگاه مرتبا خبرهاي تازه ي کتاب را در وبسايت klidar.ir و در گروه تلگرام کلبه کتاب درج کنيم و تازه ترين کتاب هاي نمايشگاه کتاب را هم به نيشابور بياوريم. اکنون اما برويم و ببينيم خبرگزاري مهر درباره ي اثر تازه ي استاد شفيعي چه نوشته است:

در هرگز و هميشة انسان

1 (3)

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا شفيعي کدکني در تازه ترين اثر خود با عنوان «در هرگز و هميشة انسان» به بحث در مورد ميراث عرفاني خواجه عبدالله انصاري پرداخته است. آنچه از آثار فارسي خواجه عبدالله تاکنون نشر يافته است، به جز کتاب طبقات الصوفيه و صد ميدان او همگي آثاري هستند که به لحاظ مسائل سبک‌شناسي و نسخه شناسي بسيار جديدند و قديمي ترين نمونه‌هايي که تاکنون به نام آثار فارسي خواجه عبدالله انتشار يافته، به لحاظ نسخه‌شناسي، با روزگار او فاصله‌اي چهارصد پانصد ساله دارند و از منظر مسائل سبک شناسي و تاريخ زبان نيز داراي کمترين نشانه‌هايي از قدمت هستند در حالي که شفيعي در اين کتاب متوني بر خلاف اين متون کلاسيک را از خواجه عبدالله منتشر کرده است. «در هرگز و هميشة انسان» را انتشارات سخن در 545 صفحه و با شمارگان 2200 نسخه منتشر کرده است.

محمود دولتآبادي و سر زلف عروس

اما خبر ديگري که از نمايشگاه کتاب تهران به دستمان رسيده است انتشار کتابي تازه از خالق «کليدر» است که خب براي ما که کلبه مان هم به اين نام مزين است اهميت ويژه اي دارد! بله محمود دولت‌آبادي که هنوز از کلنل ايشان در کتاب فروشي هاي ايران خبري نيست با سرِ زُلفِ عروسانِ سخن به نمايشگاه کتاب تهران مي آيد. اين کتاب، گزيده‌اي از شاهکارهاي نثر کلاسيک فارسي است. دولت‌آبادي در اين کتاب تکه‌هايي از آثاري مانند «تاريخِ بلعمي»، «تاريخِ طبري»، «نوروزنامه»، «تاريخِ بيهقي»، «سياست‌نامه»، «گلستان سعدي»، «هزارويک‌شب» و… را کنار هم آورده است؛ متوني که در سال‌هاي نويسندگي‌اش بيش از همه با آن‌ها حشرونشر داشته‌ است. «تا سر زُلف عروسان سخن» را نشر چشمه در روزهاي نمايشگاه کتاب تهران به همراه برخي ديگر از آثار تجديدچاپ‌شده دولت آبادي عرضه خواهد کرد. آخرين تجربه ي محمود دولت آبادي در سال هاي اخير، داستان «حسنک وزير» با حاشيه نويسي و صداي او بوده که مدتي‌ است به چاپ دوم رسيده است.

يک نقطه از ارديبهشت

کتاب تازه اي که از مولفين نيشابور در اين هفته به دستمان رسيده است، «يک نقطه از ارديبهشت» نام دارد که تاليف خانم فرشته رفيقيان است. البته هفته ي پيش در همين نشريه، يادداشتي از حجت حسن ناظر درباره اين کتاب آمده بود. فرشته رفيقيان در اين کتاب، مجموعه اي از سروده هاي خود را در 190 صفحه ي قطع رقعي توسط انتشارات بدخشان مشهد راهي کتاب فروشي ها کرده است. بيشتر شعرهاي اين کتاب در قالب غزل و مثنوي هستند و در بخش پاياني کتاب، اشعاري در قالب هاي ديگر هم آمده اند. يک غزل از اين کتاب را با هم مي خوانيم:

گفته هاي پاک و بي منظور عشق/ ريخت در انديشه هايم شور عشق

بسته ام در روي تاريکي شهر/ تا بجوشد از وجودم نور عشق

بارها صيد از پس صياد رفت/ بارها افتاد دل در تور عشق

بارها پنهان شدم در خلوتم/ تا به روي خود زنم هاشور عشق

اصل نارنجي است رنگ شعله ام/ تا نباشم يک نفس مستور عشق

گاه روي صحنه ام ديوانه وار/ گاه تابم مي دهد تنبور عشق

دل اگر داغ است معذور است چون/ هست نيشابوري و مامور عشق

شعر من در موج ها پنهان شده/ صيد خواهد شد فقط با تور عشق

1 (1)

علاج گدايي

هفته ي گذشته در يزد، همايش ملي بزرگداشت «مهدي آذريزدي»، نويسنده فقيد «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب»، برگزار شد. چندي قبل هم در نشريه ي فرسيمرغ، آقاي محمد کاوياني زحمت کشيده بودند و متن داستاني از اين نويسنده را که بازنويسي داستاني از عطار خودمان بود آورده بودند. داستان زيبايي که ماجرايش در فضاي آرمان شهرِ نيشابور مي گذرد و با استقبال خوبي هم روبرو شد. اگر اين داستان را نخوانده ايد سري به وبسايت کليدر بزنيد. تا ديداري ديگر شاد باشيد و کتاب خوان!