افزايش آگاهي هاي مردم در باره ي پول هاي کثيف چاره ساز است؟!
افزايش آگاهي هاي مردم در باره ي پول هاي کثيف چاره ساز است؟!

«نه» به پول هايِ سياه در انتخابات آتي مجلس موضوع پول هاي سياه يا کثيف و تاثيرشان بر انتخابات 94 در چند ماه اخير بحث داغ رسانه هاي کشور بوده است. هر از چند گاهي يکي از مسئولين دولتي نکاتي را دراين باره مطرح مي کنند و موافقان و مخالفان در مجلس شوراي اسلامي و […]

«نه» به پول هايِ سياه در انتخابات آتي مجلس

موضوع پول هاي سياه يا کثيف و تاثيرشان بر انتخابات 94 در چند ماه اخير بحث داغ رسانه هاي کشور بوده است. هر از چند گاهي يکي از مسئولين دولتي نکاتي را دراين باره مطرح مي کنند و موافقان و مخالفان در مجلس شوراي اسلامي و ساير نهادها نسبت به آن موضع گيري نموده و در موافقت و يا رد آن اظهار نظر مي نمايند. به همين دليل برآن شديم تا در اين يادداشت به واکاوي بيشتر اين موضوع مهم بپردازيم.

منشا پول هاي کثيف کجاست؟آثارآن بر جامعه چيست؟

صاحب نظران ويژه خواري و رانت خواري ومنابع ديگري مانند قاچاق کالا را مهمترين منشاء پول هاي کثيف مي دانند . اثرات پول ها ي کثيف در جامعه نيز از اهميت زيادي برخوردار است . برخي وجود اين پول ها را مؤثرترين عامل آلوده شدن نظام سياسي و انحراف از ارزش هاي انقلاب مي دانند. در يکي دو سال اخيرعزم جدي نظام براي مقابله با پيامد چنين پول هايي باعث شده صاحبان آن به تکاپو افتاده و به دنبال تاثير بر انتخابات 94 باشند تا نه تنها حاشيه اي امن براي خود ايجاد کنند(رحماني فضلي، اسفند 93) بلکه بتواند با انتخاب نمايندگان همسو با خود روند چپاول شان را تداوم بخشند. به نظر مي رسد بهترين ابزار براي مقابله با اين مشکل افزايش آگاهي مردم نسبت به شگردهاي تطهير پول (پول شويي) توسط اين افراد و تصميم واقع بينانه تمام هم وطنان به هنگام انتخابات از جمله انتخاب نمايندگان مجلس باشد.

منشاء کسب ثروت هاي سياه متفاوت است. در ارتباط با پول هاي کثيف فرد به جاي اينکه از طريق کار و کار آفريني پاداش دريافت نمايد، پاداش روابط خود با مسئولين را دريافت مي نمايد. از اظهار نظر «مؤيد صدر حسيني» نماينده ي شهرستان «خوي» در مصاحبه با روزنامه ي اعتماد مي توان نتيجه گرفت که براي پول ها ي کثيف سه منبع وجود دارد:

نخست منابع آشکار که عبارت اند از پول هايي که از طريق صرافي ها، سوآپ نفت، انحصار واردات شکر، کاغذ، دارو،… و به ويژه خودرو به دست آمده اند.ايشان شخصي را مي شناسند که در مدت نصف روز مجوز تاسيس يک صرافي را به دست آورده و در مدت سه يا چهار ماه حدود 300 تا 400 ميليارد تومان کاسب شده است. اصل ريشه ي اين پول ها رانت خواري و ويژه خواري است . روابط اين افراد در دستگاه هاي مختلف فرصت هاي نابرابري را نسبت به ديگران براي شان فراهم مي کند که مي توانند يک شبه ره صد ساله را طي کنند و به ثروت هاي بادآورده ي ميلياردي دست يابند. يافتن اين افراد نياز به تجسس ندارد و هر کس مي تواند در اطراف خود چنين کساني را بيابد.(صدر حسيني، 29/1/94 روزنامه ي اعتماد)

منابع پنهان دومين منشاء پول هاي کثيف اند که شامل: زمين خواري، وام هاي کلان بانکي، زد و بند در بيمه و سوء استفاده از مناصب دولتي و اختلاس مي باشند. چون افراد خاطي از روابط خود براي جذب اين فرصت ها و تبديل آن به پول استفاده مي کنند، اطلاع از آنها فقط زماني ميسر است که موضوع در دستور کار مسئولين ذيربط قرار گيرد.برخي افراد با نفوذ مجوزهاي زيادي در مناطق مختلف کشور براي احداث هتل، گردشگري، پارک تفريحي و … گرفته اند و در بازار فروخته اند. تا جايي که زمين خواري تبديل به کوه خواري شده و رهبر انقلاب نسبت به اين مسئله اعتراض نموده و دستور داده اند «دستگاههاي مسئول بايد قاطعانه با تعدي به جنگل ها به هر بهانه اي اعم از هتل سازي و جذب گردشگر و ساخت حوزه علميه و برخي توجيهاتِ به ظاهر قابل قبول ، مقابله کنند ) 17/12/93 ).

راه سوم کسب پول هاي کثيف؛ بر خلاف دو مورد اول که از خلاء هاي قانوني و ضعف اعتقادي برخي مسئولين ناشي مي شود، عمدتا شيوه هاي غيرقانوني هستند.قاچاق کالا، سوخت و مواد مخدر بخش بزرگي از سرمايه هاي مردم را به سمت خود جذب نموده است. به گفته ي وزير کشور ميزان پول هايي که فقط از طريق قاچاق کالا و مواد مخدر وارد سيستم اقتصادي کشور مي شوند حدود بيست هزار ميليارد تومان است. چيزي معادل دو سوم بودجه عمراني کشور!

وجود اين حجم عظيم پول کثيف در جامعه آثار زيان باري به دنبال داشته است. بي انگيزه بودن نسل جوان و آينده ساز براي تحصيل و پژوهش يکي از مهمترين اثرات است. وقتي فردي، به گفته ي آقاي رحماني فضلي، با 35 سال سن و پنج کلاس سواد، در سال دو هزار ميليارد تومان گردش مالي داشته باشد و يا افرادي بدون شايستگي و با استفاده از رانت و ويژه خواري، تحصيل کردگان ارشد رشته هاي مختلف را در جهت اهداف خود به خدمت بگيرند، چگونه مي توان انتظار داشت در کلاس هاي درس دانش آموزان ارزشي براي يادگيري دانش و علم قايل باشند. اوضاع نظام اجتماعي فلاکت بارتر مي شود وقتي صاحبان اين پول ها بخواهند در سياست دخالت نموده و با فرستادن نمايندگاني خاص به مجلس، براي خود حاشيه اي امن درست کنند. متاسفانه بهترين شرايط براي ادامه ي حيات اين گروه، فضاي آکنده از ابهام ناشي از تحريم ها و تهديدات بين المللي است. به همين منظور از شگردهاي متنوعي استفاده مي کنند تا دولت يازدهم نتواند در عرصه جهاني تهديد ها را به فرصت تبديل کند.

مطمئنا دارندگان پول هاي سياه که مردم و اقتصاد ملي ايران زمين را به خاک سياه نشانده اند، داراي بهره ي هوشي نسبتا خوبي هستند و مستقيم و بدون حيله و تزوير وارد عرصه ي انتخابات نخواهند شد. در مرحله ي نخست به تطهير پول خود اقدام مي کنند. مثلا قاچاق فروش 35 ساله با پنج کلاس سواد به عرصه ي تجارت وارد شده بوده است (رحماني فضلي، 11/12/93 عصر ايران). به نظر آقاي صدر حسيني اين افراد ممکن است در پوشش نهادهاي خيريه، تهيه جهيزيه، تامين هزينه ي ازدواج و موادغذايي خانواده هاي بي بضاعت، بين مردم براي خود مقبوليت کسب کنند (اعتماد 29/1/94)هرچند کارشان مشروعيت نداشته باشد.

يکي ديگر از اين شگردها، مي تواند بهره گيري از احساسات پاک فرهنگي يا باورهاي مذهبي مردم باشد. قدرشناسي و منظور نمک خورده را داشتن، از ويژگي هاي مردم ايران زمين است. معروف است که نبايد نمک خورد و نمکدان شکست. به همين خاطر برخي از اين باور استفاده کرده و در دوران تبليغات انتخاباتي به بهانه هاي مختلف به دادن وليمه پرداخته و با برگزاري مراسم چهلمين روز يا چهلمين سالگرد!، يا هر مناسبت ديگري، بخش کوچکي از پول هاي کثيف خود را در اين راه هزينه نموده و براي خود آبرو و احترام اجتماعي مي خرند. به هر حال در موعد انتخابات سر کيسه ي به اصطلاح حاميان برخي از نامزدها شل شده و براي مناطق هدف، هزينه هاي نجومي مي کنند. مثلا نامزدي در انتخابات شوراي شهر يکي از شهرها، دو ميليارد تومان هزينه تبليغات نموده بود که در پاسخ به علت اين همه هزينه، گفته بود که حاميان نذر کرده بودند چنين مبلغي را هزينه کنند (نقل به مضمون، رحماني فضلي، عصر ايران، 17/12/97).

کساني که با اين ترفند ها پيروز انتخابات مي شوند، پيروزي شان را نه نتيجه ي باورهاي پاک و بي آلايش مردم، بلکه پاداش زرنگي و سياستمداري خود مي دانند. بدون ترديد چنين روش هاي مي تواند مصداق بارز خريد و فروش راي باشد. مصطفي افضلي فرد، عضو کميسيون اصل نود در تاريخ 29/1/94 مي گويد: خريد و فروش راي در برخي از مناطق کشور «امري عادي به حساب مي آيد به گونه اي که حتي مسئولين رغبتي براي مقابله با آن ندارند.»

بنابراين براي انتخابات پايان سال، از همين الان بايد تحرکات گروه ها و نامزد هاي احتمالي را رصد نمود تا مبادا ميلياردها پولي که به قيمت تحميل آسيب هاي اجتماعي فراوان توسط عده اي سود جو و پول پرست جمع آوري شده، فريبمان دهد. بي شک مردم آگاهانه عمل خواهند نمود و با گفتن «نه» به پول هاي سياه در انتخابات، آينده ي ايران اسلامي را شکوفاتر خواهند نمود.

نوشته شده توسط : حبیب اله قربانی