نيشابور زير سايه سيمرغ
نيشابور زير سايه سيمرغ

  فرماندار: بنياد عطار در نيشابور تشکيل مي شود آزاده مهديار- با برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري، بزرگداشت روز ملي عطار نيشابوري با حضور هنرمندان، ادبا، دوستداران عطار و جمعي از مقامات ملي و استاني در نيشابور برگزار شد. سه شنبه 25فروردين 93 ساعت 30/7 صبح دبيرستان عطار نيشابوري محل به صدا درآمدن […]

 

فرماندار: بنياد عطار در نيشابور تشکيل مي شود

آزاده مهديار- با برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري، بزرگداشت روز ملي عطار نيشابوري با حضور هنرمندان، ادبا، دوستداران عطار و جمعي از مقامات ملي و استاني در نيشابور برگزار شد.

سه شنبه 25فروردين 93 ساعت 30/7 صبح دبيرستان عطار نيشابوري محل به صدا درآمدن زنگ آغاز مراسم و برنامه هاي روز عطار بود. ويژه برنامه «آفتاب صبح نيشابور» با اجراي برنامه منطق الطير خواني ،سخنراني، موسيقي و تقدير از برگزيدگان مسابقه بزرگ ادبي «تا سيمرغ» و «صفير سيمرغ» (كه توسط آموزش و پرورش نيشابور در بين دانش آموزان شهر ستان برگزار گرديده بود) طلوع آفتاب صبح 25 فروردين را براي نيشابوري ها به رنگ عرفان و ادب و نام همشهري بلندآوازه شان درآورد.

ساعتي بعد فرهنگسراي سيمرغ ميزبان مهمانان گران مايه و همشهريان مهمان نواز عطار بود تا همايش علمي و پژوهشي روز ملي عطار نيشابوري با حضور محققان ادب و عرفان، عطار شناسان،هنرمندان، مسوولين و حضور اساتيدي همچون دکترمحمد رضا حاج بابايي استاد دانشگاه علامه طباطبايي تهران، دكتر شهين قاسمي استاد دانشگاه آزاد اسلامي اهواز ، دکتر محمد تقوي استاد دانشگاه فردوسي مشهد، دکتر حميد رضا حافظيان استاد دانشگاه فرهنگيان محفل انس با انديشه هاي ماندگار و آثار ارجمند شيخ فريد الدين باشد. ضمن آن که در بخشي از اين همايش علمي، اجراي زنده موسيقي گروه شادياخ به حضار ابتهاج و نشاط بخشيد.

اعلام خواهر خواندگي شهرهاي نيشابور وشاهرود و نيز نکوداشت دكتر رضا اشرف زاده استاد دانشگاه فردوسي مشهد و اعلطاي عنوان شهروند افتخاري نيشابور توسط شهرداري و شوراي اسلامي شهر به اين استاد ادبيات و عطار پژوه و همچنين رونمايي از و از كتاب مجمع مرغان ترجمه گروه مترجمان به سرپرستي دكتر حسن علوي از بخش هاي ويژه مراسم صبح سه شنبه بود. در پايان برنامه هاي نوبت صبح، مقبره عطار نيشابوري با حضور مردم فرهنگ دوست نيشابور و ميهمانان همايش گلباران شد و نسبت به اين شاعر بلندآوازه ايران اداي احترام گرديد.

مدير کل فرهنگ و ارشاد استان در اين مراسم با اشاره به دعوت از وزير فرهنگ و ارشاد براي حضور در اين مراسم، ضمن اعلام ابراز تمايل وي به حضور در نيشابور، علت نيامدن وي را ابلاغ رسمي رياست جمهوري براي پيگيري مسائل اخير در باب سفر عمره خواند و خبر از حضور ايشان در روز ملي خيام (28 ارديبهشت ماه) داد. سرابي به پيام وزير ارشاد به مناسبت روز ملي عطار اشاره و بخش هايي از آن را قرائت کرد.

مديرکل ارشاد استان با بيان اينکه همه ما باورداريم نيشابور افتخار ايران بزرگ و خراسان است، از نيشابور به عنوان «پايتخت فرهنگي» ايران نام برد و اظهار داشت: معرفي نيشابور به عنوان نامزد اصلي پايتختي کتاب از امتيازات اين شهر است اما بنا به مصلحت به عنوان پايتخت انتخاب نشد اما با همين رويه، سال آينده اين نام به نيشابور تعلق خواهد گرفت.

سرابي با بيان اينکه حضور آقاي مظفري در نيشابور، خود يک پيام فرهنگي است و قطعا ايشان با اشراف به جايگاه نيشابور، مديريت آن را پذيرفته است، افزود: نيشابور آنقدر مهم و بزرگ است که زماني که پروژه ساخت «سرود ويژه شهر» را که نشان از ظرفيت ها و پيشينه هر شهر دارد، دنبال مي کرديم، بسيار سخت بود که در يک سرود کوتاه چند دقيقه اي پيشينه نيشابور را بگنجانيم.

در ادامه فرماندار با گلايه از مسؤولان رده بالاي کشور به دليل حضور نيافتن در اين مراسم بيان داشت: اما خوشحاليم که به دليل نبودن مقامات ارشد دولتي در اين مراسم، فرصت بيشتري براي بهره مندي از ديدگاه پژوهشگران داريم.

مظفري با يادآوري ثبت رسمي روزهاي ملي عطار و خيام در تقويم در 16 سال پيش يعني زمان فرمانداري وي در نيشابور، خواستار شد: براي چنين روزهايي از يک سال پيش برنامه ريزي کنيم و از هم اکنون براي سال آينده همت کنيم. وي از فراهم شدن مقدمات تشکيل «بنياد عطار» با محوريت دانشگاه خبر داد و تشکيل کتابخانه تخصصي عطار بنا به توصيه استاد شفيعي کدکني را عملي دانست. کتابخانه اي که به گفته وي شامل کتاب هاي عطار از تمام موزه هاي دنيا به خصوص هرات و هند باشد. مظفري تأکيد کرد: جامعه امروز ما بيش از هر چيز نيازمند معنويتي است که در کتب عطار مي توان يافت و به آيندگان منتقل کرد.

حال و هواي عصر روز 25 فروردين که در همه تقويم هاي ايران به نام عطار ثبت گرديده است، سرشار از عطر موسيقي و شعر بود. ساعت 5 بعد ازظهر سه شنبه باغ آرامگاه عطار ميزبان شاعراني از سراسر کشور و نيز سخن سرايان همشهري بود که با اجراي موسيقي اصيل و مقامي توسط گروه هاي موسيقي باربَد و رهاوي و… عصري پر از شعر و موسيقي را رقم زد.