شادياخ نيشابور مرمت شد
شادياخ نيشابور مرمت شد

  مدير پايگاه پژوهشي منطقه تاريخي – فرهنگي نيشابور گفت: سايت باستان شناسي شادياخ که در اثر طوفان در خردادماه سال 93 آسيب ديده بود بعد از مرمت، بار ديگر به بهره برداري رسيد. به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، مدير پايگاه پژوهشي منطقه تاريخي نيشابور اظهار […]

 

مدير پايگاه پژوهشي منطقه تاريخي – فرهنگي نيشابور گفت: سايت باستان شناسي شادياخ که در اثر طوفان در خردادماه سال 93 آسيب ديده بود بعد از مرمت، بار ديگر به بهره برداري رسيد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، مدير پايگاه پژوهشي منطقه تاريخي نيشابور اظهار داشت: اين سايت باستان شناسي در خرداد ماه سال گذشته بر اثر طوفان آسيب ديد که مرمت آن با اعتباري بالغ بر يک ميليارد ريال از آبان ماه سال گذشته شروع و در اسفندماه 93 به پايان رسيد. اين سايت باستان شناسي در نيمه اول فروردين ماه سال جاري به بهره برداري رسيد و مورد بازديد گردشگران و مسافران نوروزي قرار گرفت.

مدير پايگاه پژوهشي منطقه تاريخي – فرهنگي نيشابور همچنين از استقبال بي نظير گردشگران و مسافران نوروزي از اين سايت خبر داد و افزود: در تعطيلات نوروز امسال 5 هزار نفر از سايت باستان شناسي شادياخ بازديد به عمل آوردند.

گفتني است در سايت شادياخ هفت فصل کاوش انجام شده است که شش فصل آن به سرپرستي رجبعلي لباف خانيکي و فصل هفتم به سرپرستي محمود بختياري شهري بوده است.

در محدوده اي که از آن با عنوان منطقه شادياخ، از مهم ترين محلات نيشابور در سده هاي پنجم تا نهم هجري، ياد مي شود آثار گرانسنگي به دست آمده که بيان گر يکي از مهم ترين دوره هاي تاريخي ايران و يکي از مهم ترين شهرهاي آن در بيش 9 قرن قبل بوده است.

وجود عناصر معماري همچون صحن، اسطبل، کارگاه هاي عصاره کشي انگور، کارگاه شيشه گري، کارگاه آهنگري، مطبخ، انبار، تالار مرکزي، حمام، هم چنين انواع گچبري ها، ظروف سفالي، قطعات شيشه، قطعات فلزي و غيره که در فصل هاي پيشين کاوش در اين منطقه به دست آمده، از دلايل اهميت اين مجموعه براي پژوهشگران و مورخان است.