عشق جایش تنگ است!(تازه های کتاب)
عشق جایش تنگ است!(تازه های کتاب)

  عشق جایش تنگ است!   درود! به کلبه کتاب خوش آمدید. ماجرای راه اندازی یک کافه کتاب در نیشابور هم حکایتی شده است. هنوز رسما افتتاح نشده و یکی از دوستان آدرس داده: “بولوار فضل، روبروی خیابان خیام، درِ گاراژمانند!” بعد، یکی دیگر کامنت گذاشته: “کنار سبزی فروشی!” و آخر سر هم یک نفر […]

 

عشق جایش تنگ است!

 

درود! به کلبه کتاب خوش آمدید. ماجرای راه اندازی یک کافه کتاب در نیشابور هم حکایتی شده است. هنوز رسما افتتاح نشده و یکی از دوستان آدرس داده: “بولوار فضل، روبروی خیابان خیام، درِ گاراژمانند!” بعد، یکی دیگر کامنت گذاشته: “کنار سبزی فروشی!” و آخر سر هم یک نفر گفته: “یادش بخیر یاد یه خاطره در یه تکه روزنامه افتادم مربوط به ۶۰ تا ۷۰ سال پیش که طرف از تبریز برای فرزندش نامه نوشته و توی آدرس نوشته بود: تهران، خیابان شاهرضا، روبروی کبابی حاج علی، دانشگاه تهران”!

روز عطار

به خیر و خوشی، روز بزرگداشت فریدالدین عطار هم برگزار شد و رفت تا سال دیگر. البته یک ماه دیگر، برنامه هایی مشابه برای روز ملی خیام هم در پیش خواهیم داشت و مسئولان محترم می توانند باز هم سخنران و نوازنده دعوت کنند و بر بیلان های فرهنگی خود بیفزایند. نکته اما اینجاست که تعلق دو روز فرهنگی به نیشابور که در تقویم رسمی کشور هم ثبت شده و برگزاری مراسم بزرگداشتِ غالبا تکراری و مشابه در این روزها چقدر بر سطح فرهنگ عموم مردم تاثیر گذاشته است؟ به عبارتی نیشابور با داشتن چنین شانس بزرگی چقدر تفاوت فرهنگی با دیگر شهرهای فاقد این روزهای ملی دارد؟! البته منظورم آمارها و نمودارهای ارایه شده به مقام های مافوق نیست. آیا اندیشه های این بزرگان می تواند تاثیری کاربردی و ملموس در کیفیت زندگی مردم، تلطیف روابط آنان، کاهش خشونت های کلامی و عملی، توجه به معنویات، اندیشمندی، کتاب خوانی و … داشته باشد؟ آیا آمار بالای مشکلات و بحران های اخلاقی و اجتماعی در نیشابور نمی تواند با تاثیر از موهبت حضور این بزرگان سیر نزولی پیدا کند؟! آیا نظریه پردازان و برنامه ریزان مسایل شهری برای این امر، راهکاری دارند؟

نافرمانی مدنی

نافرمانی مدنی/ هنری دیوید ثورو Henry David Thoreau/ غلامعلی کشانی/ قطره/ 8500 تومان

از وبسایت سیبوک: نافرمانی مدنی مقاله ای است طولانی و کلاسیک در اندیشه و فلسفه سیاسی. در عین حال شرحی است بر علت اعتراض اخلاقی-عملی نویسنده به بی عدالتی آمریکا. شکل آن، خودداری از رعایت یک یا چند قانون مشخص با نپرداختن مالیات و جریمه، بیش تر به دلیل اعتراض اخلاقی یا سیاسی بی خشونت بود، اما دلایلش را باید از زبان خودش شنید. کلام وی: “بهترین دولت، دولتی است که کم ترین فرمان را صادر کند.” امروزه سرمشقی برای کوچک سازی دولت ها شده است. کتاب به قلم ثورو، شاعر، طبیعی دان و فیلسوف سیاسی قرن نوزده آمریکاست که شاگرد و همدم فیلسوف بزرگ، امرسون است، کسی که او را چنین وصف کرد: “ثورو تنها انسان آزاد شهرش بود.”

نوشته حاضر فقط گزارش نیست بلکه هم دعوت به کنش و هم رو به رو کردن خواننده با پرسش هایی است بس اخلاقی و همیشگی، آن چنان که گاندی تدریس این کتاب را برای آموزش عمومی مدارس بسیار لازم می دید. ثورو قلمی دارد همانند سعدی ما و از حسن اتفاق، یکی از شاخص ترین تحسین کنندگان سعدی در غرب است که صریحا خود را خویشاوند فکری او می داند. او شاعری است که با ساده زیستی، مبارزه با مصرف گرایی و تامل در طبیعت و هستی، توانست زیستن را هم چون شعری بسراید و نیز شعر زیستن را زندگی کند! متن کتاب، در عین کلاسیک بودن، لذت بخش و قابل درک برای عموم خوانندگان است.

+

6*ژ7گژ0

4گ/ک666666666+

تازه های کتاب

 

هزار دُرنا / یاسوناری کاواباتا/ رضا دادویی / آدورا/ 6500 تومان

اندیشیدن درباره مغز/ مایکل اوشی / رضا نیلی پور/ هرمس/ 9500 تومان

عشق جایش تنگ است/ داستان/ آلیس مونرو/ نجمه رمضانی/ نشر قطره/ 11000 تومان

جزء از کل/ استیو تولتز/ پیمان خاکسار/ رمان خارجی/ چشمه/ 40000 تومان

عبارت از چیست؟ (مسائل شعر)/ یدالله رویایی/ نگاه/ 25000 تومان

کلید وایبر/ احسان مظلومی/ کلید آموزش/ 5000 تومان

خاطرات یک بچه چلمن 10/ سفر زهرماری!/ جف کینی/ تبسم آتشین جان/ 12000 تومان

نگاهی به تاریخ هنر ایران و جهان/ عربعلی شروه/ شباهنگ/ 17500 تومان

ماشین مرا بران/ هاروکی موراکامی/ مونا حسینی/ قطره/ 8000 تومان

فیلم اول من/ گفتگو با فیلمسازان معاصر: الیور استون، برادران کوئن و …/ هرمس/ 18000 تومان